131 2000tc turbo ongelmia..!

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

131 2000tc turbo ongelmia..!

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Nonniin, ensimmäinen evoversio turbomoottorista on saatu siihen vaiheeseen että sitä on päästy pariin otteeseen jo testaamaan, säätöjen kanssa ongelmia pahasti vielä. Ajattelinkin kysyä nyt täältä neuvoja, jos vaikka Vodella tai VVierillä ois hyviä ideoita. Tämä on siis vasta evo1 versio, aika raakile, mutta jostakin on lähdettävä. Moottori sis.

*Peruskone vakio, kotoisin Lancia Betasta, öljypumppu ja pohja 131 2000TC

*Ahdin IHI RHB6, itsetehty pakosarja ja 3" downpipe

*Cooleri tehty Scania kuorma-auton coolerista, n. ½ alkuperäisestä, täyttää hyvin lamppujen välin :)

*Dellorto DRLA 40 paineistetut kaasarit,

*Vakio Marellin kärjetön sytkä


Ongelmana ollut nyt lähinnä se, että kone "rytää" keskikierros alueella, kun se vaihtaa ahtojen puolelle, siis ei kierrä puhtaasti, tuntuu kuin seos olisi pirun rikkaalla tuossa vaiheessa. Ajossa sen saa härnäämällä kiertämään tuon kohdan yli, jolloin pesään saa reilummin ahtoja ja tuntuu pelaavan kohtuu hyvin ylhäällä. Alhaaltakin toimii ihan hyvin ja vääntöä on, ainut ongelma-alue on tuo keskikierros alue. Tulpat oli ensimmäisen ajolenkin jälkeen ihan valkoiset, vaikka tuntuu tosiaan että se olisi ennemmin rikkaalla kuin laihalla. Paikallaan kun kaasuttelee, tuntuu kuin olisi rajotin n.4000 kierroksen kohdalla, kun vaihtaa ahdoille.

Bensanpaineet on n. 0,3 baria alipaineella, alemmas ei jostain syystä mene, käsittääkseni sais olla 0,2 barin alle. Paluuletkua paineensäätimeltä kokeiltu suoraan pönttöönkin.

Hyviä ideoita otetaan vastaan, olen aika aloittelija/ kokeilija tässä touhussa, joten kaikki ideat paikallaan! :D
Viimeksi muokannut jeffgordon, 26.12.2004 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Heh, ite painin just saman ongelman kans tos joki aika sitten :) Kuinkas isot kurkut sulla niissä kaasareissa on? Mulla on omassa autossani 45 pystydellortot ja niissä oli ekaks 36 kurkut ja seokset meni just samalla lailla älyttömän rikkaalle tossa tilanteessa kun paineet alkaa nousta. Lukuisia suutinvaihtoehtoja kokeilin ja aina vaan prötäs, ja tosiaankaan paikallaan kaasuttelemalla ei kierroksia saanu nousemaan tuon rötäusalueen yli sitten millään .

Free technicsistä sitten neuvoivat koittamaan pienemmillä kurkuilla ja vaihdoin 32mm kurkut paikkaan ja prötääminen pieneni kyllä todella paljon. Nuo 32mm kurkutkin riittää kyllä +300hv tehoille kevyesti(kuulemma).

Minkäs kokoiset suuttimet sulla siinä on? Ilmasuuttimet sais olla maks pääsuuttimien kokoiset tai vaikka vähän pienemmätkin, ne rikastais sitten sitä seosta ylhäällä ja verraten pienet pääsuuttimet helpottais tilannetta siinä paineiden nousuvaiheessa. Seosputkia ei ainakaan 45 drla:han ole kuin kolmea erilaista ja ne kakkoset toimii turbokäytössä parhaiten

Bensanpaine sais tosiaan olla allekin tuon 0,3 bar alipaineilla, sitä paineen säädintäkin pystyis varmaan vähän muokkaamaan et sais sen paineen alemmaksi mut siihen en kommentoi sen enempää
:?
Mistä kohtaa olet ottanut paineensäätimelle menevän ahtopaineen? Painekotelosta se useimmin otetaan mut saattais olla kokeilemisen arvoista kokeilla ottaa se imusarjasta, se pitäis sit vaan ottaa ainakin kahdesta imusarjan putkesta, tai mieluummin tietty kaikista neljästä, tuota saatan omassa autossa vielä kokeillakkin.

Jos tulpat on ihan vitivalkoiset niin se saattaa johtua myös liian kuumista tulpista, tulpat sais olla ngk:n numeroina seiskat tai kovemmassa rääkissä ehkä kasitkin. Tosin itse ajelin kutosillakin aluksi mut ahtopaineet oli silloin tosi pienellä.
Liian kuumana hehkuva tulppa saattaa aiheuttaa hehkusytytystä mikä voi johtaa nakutukseen ja siitä sitten riemu repeekin :(

Seosmittari tai pakokaasunlämpömittari olis hyvä olla että näkee ettei seokset pääse laihalle, nakutusta on kans syytä kuunnella korva tarkkana tai siis paremmin kuunnella ettei sitä vaan pääse tapahtumaan...
Toivottavast näistä on apua, nää perustuu sitten omiin kokemuksiin eli on jossain määrin mutua :)

Vode 131 ja Vvieri varmaan hehkuttavat aiheesta lisää :D
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tuota painetietoa bensanpainesäätimelle ei kannata ottaa imusarjasta. Bensanpaineensäätimen tehtävähän on pitää bensanpaine AINA säädetyn esim. 0,2bar verran kovempana, kuin kaasuttimeen vaikuttava ilmanpaine. Seuraavassa kappaleessa esimerkki tilanteesta, jossa painetieto paineensäätimelle otetaan imusarjasta:

Jos ajat esim. osakaasulla, niin imusarjassa pysyy alipaine, vaikka itse kaasuttimelle tuleekin jo painetta. Tässä tilanteessa bensanpainesäädin ei nosta painetta vaikka pitäisi ja bensantulo kaasuttimeen lakkaa. Eli painekotelossa ahtopaine kasvaa :arrow: sama paine vaikuttaa kohokammiossa :arrow: bensanpaine ei kasvakaan :arrow: bensan tulo kaasuttimeen lakkaa.

Omassa on bensanpaine 0,15bar. Painetiedot hukkaportin ja bensanpaineensäätimen molemmat painekotelosta.
Viimeksi muokannut Vode131, 25.12.2004 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Tota en huomioinut ollenkaan :oops: Noinhan se periaatteessa menee vai oletko kokeillut?
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

En oo kokeillu..
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Totta, ruiskussahan sitten otetaan imusarjasta paineensäätimelle koska suihkutussuuttimet ruiskuttelevat sinne. Jos taas suutin on ennen kaasuläppää, niin sitten painekotelosta. :roll: Kaasarien kanssa aina paine painekotelosta.

Tosiaan, kaasarien sisälmysten strategiset mitat kiinnostaisivat minuakin.

Bensanpaine riippuu kaasarien koosta. Itsellä tulvi vielä 0.3:lla mutta sain tuon sitten 0.25:een eikä enää ongelmia. Hyvä että olet varmistunut että paluuputki ei ahdista, tuon ongelman kanssa painin pitkään.

Säätimen jousta vaihtamalla pystyy vaikuttamaan paineensäätimen alueeseen.

Jonkinasteista sytkän ahtopainemyöhästystä kannattaisi puuhailla, etenkin jos siviiliauto eli polttoainetalous on tärkeä juttu. Ahtopaineilla kun ennakot pyörii kierroksilla 20...30 asteen välissä ja matka-ajossa alipainealueella kaivattaisiin 40:ää astettakin. Tuosta kannattaa katsella vanhempia juttuja myös.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Tota alipaine juttua en ole huomioinutkaan, pitääpäs heti tänään kokeilla, järkevältä kuulostava ratkaisu joka ei vaan ole tullut mieleen! Kaasuttimissa on 170 pääsuuttimet ja ilmoina oli aluksi 160:set, nyt paikoillaan 150:set, onkohan liian pienet..? Kurkkuja en ole mitannut, tehdastekoinen imusarja. Pöydällä on toinen jakaja johon on värkätty alipainekellosta ahtopaine myöhästys, pitää vain hiukan "viilata" vielä, paikoilleen kuitenkin tulossa. Tuo paluupuoli oli aluks tukkona, vakio linjoja vielä toistaiseks käytetty, 6 ja 8mm, oli tuo 6mm paluuna ja b.paineita ei saanut alle 0,6 barin. Jousta varmaan joutuu vaihtamaan, alle sen 0,3bar ei mene, tulvimisen "rajamailla" varmaankin ollaan.. Pumpullekin tein lähdön ja kerääjän tankin alanurkkaan, pumppuna jonkun turbo-saabin Boschilainen. Kävipä tässä niinkin paripäivää sitten että oli bensa loppumassa, ihmettelin paineita säädellessä että mitenkäs nyt niitä sai laskettua, ruuvailin tuonne 0,2-0,15 välimaastoon ja tuntui hyvin kiertävän alueen läpi paikallaan, kunnes sammui ja bensa loppui :)

Kokeilen tuon paineen ottaa kotelosta, ilmottelen illalla miten kävi!

Evo2 moottorin purkitus aloitetaan kanssa kohta, siihenkään ei vielä hirveitä tulossa, palotilat suurennettu ja kanavat siistitty, cometicsin tiiviste ja sintterilevy, muuten aikas vakio kamaa. Ensimmäinen versio pitäis vaan ensin saada toimimaan, olis sitten ainakin säädöt suht. kohillaan.
Viimeksi muokannut jeffgordon, 26.12.2004 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Kurkun koon näkee muuten ihan kaasuttimen sisään tiirailemalla vaikka ne olis autossa paikallaankin, siinä holkin päässä/suppilomaisessa osassa pitäis olla pienellä numero, tai ainakin kaikissa näkemissäni on ollut, tosin aina on olemassa mahdollisuus et niitä on menty sorvailemaan yms :?

Noi ilmasuuttimet tuskin on liian pienet koska ei sitä yläkierroksilla/paineilla taida saada liian rikkaalla käymään(tai ainakaan mä en saanut). Ei liian rikaskaan seos tietyst hyvää tee, huuhtelee öljykalvon sylinterin seinämästä pois yms.

Pääsuutinta vois koittaa vaikka pienentää vähän.

Mulla itellä on 45 kaasuttimissa 32mm kurkut, 160 pää- ja 150 ilmasuuttimet ja prötäys on lähes täysin poissa ajettaessa(vapaana kierrätettäessä prötää kyllä edelleen...) 155 pääsuuttimilla pelais muuten tosi hienosti mut sit uhkaa jo mennä kierroksilla/paineilla ajaessa laihalle.

Ps. Eikös olekkin muuten kivaa vaihdella suuttimia kun on pystyimut&painekotelo?
:lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

teemuv kirjoitti: Ps. Eikös olekkin muuten kivaa vaihdella suuttimia kun on pystyimut&painekotelo?
:lol:
Ihan mielikseenhän noita vaihtelee, vai mitä Vode? 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Nonniin, nyt on painetieto otettu kotelosta, ja hyvinhän se rupesi toimimaan, kiitoksia hyvistä neuvoista!! :D Tuo pröötäys loppui melkein kokonaan, paikallaan ei kuitenkaan saa kierrätettyä vieläkään, mutta eipä tuo haittaa kun muuten toimii.

Bensanpaineen säätäjänkin purin taas, pitää huomenna mennä katselemaan löysempää jousta, joskohan tuommonen kaasutin expertiltä löytyis.

Suuttimilla varmaankin joutuu käymään, jos kerran teemuv:lläkin on noin "pienet" suuremmissa kaasareissa, on nuo varmasti liian suuret, 160:set löytyy hyllystä, huomenna laittais nekin paikoilleen. Seos mittari ois kyllä kurko ostos.. :wink: Synkkamittarit tarttis kanssa saada jostain lainaan, nyt vain korvakuulolla letkulla kuuntelemalla säädetty, nakutuksestakaan ei ole hajuakaan vielä, pelkkä downpipe paikoillaan, eihän sinne mökkiin mitään kuule..!

Pakolämmöt ovat kyllä uskomatonta luokkaa, onko normaalia TC:ssä? Mulla oli ihan sama "ongelma" vapari koneellakin pattipää männillä ja peltisarjalla, pimeässä sarja hehkui aivan punaisena, kone kuitenkin toimi ja toimii edelleen ihan moitteettomasti, mitään ongelmia ei ole ollut. Sama homma nyt ahdetussa motissa, lenkin jälkeen avasin pellin ja pakosarja/kuori/downpipe oli ihan mansikkana! Annoin kyllä tossuakin mutta silti tuntuu hurjalta..! Laihallakaan ei tuntuis olevan, uskon että valkoiset tulpat johtuvat nimenomaan teemuv:nkin mainitsemasta liian pienestä lämpöarvosta, reunoilta oli tummat mutta kärki ja keski eriste olivat nyt hailakan ruskeat. Ovat NGK:n BP6ES:ät, seiskoja hain mutta niitä ei just siinä puodissa ollut mistä noi ostin, täytyy mennä hakemaan sellaiset kanssa.

Yksi suuri ongelma tämän moottorin kanssa on ollut öljynpaineet. Luin jotain vanhoja topikkejakin aiheesta, mutta ei oikeen samanlaista mielestäni tullut vastaan. Vanhalla pumpulla poltti öljynpaine valoa aina tyhjäkäynnille laskiessa, öljyinä 5w40 RF-1. Otin pumpun pois ja kävi ilmi, että joku oli istuttanut sinne 1800TC:n pumpun, jota oli sitten rälläkällä viistetty ettei kanki ottaisi siihen pitempi iskuisessa motissa. Noh, eihän siitä tarpeeksi ollut otettu ja veivi oli toiminut sorvina, lastunnut pumpun kylkeä ja toinen pultti oli irronnut mennessään. Ajattelin että vika on tässä, mutta vaihdoin kuitenkin tilalle 2000TC:n pumpun, jonka rattaat ja kotelon tarkistin vielä, mielestäni hyvässä kunnossa, rajoittimen alle laitoin paksumman prikankin vielä. Öljypohjakin meni muokkaukseen, sekin oli 1800TC kamaa. Öljyiksi vaihdoin 20w50 Kendalin GT-1:set, ajattelin että näillä eväillä pitäis kyllä paineita löytyä. Ja niinhän niitä löytyikin, mutta vain kylmänä, jolloin painetta n. 7kg tyhjäkäynnillä, siitä sitten laskee tasaisesti lämmetessään ja tänäänkin lenkin jälkeen autoa talliin ajaessa, tyhjäkäynnille laskiessa sytytti jo valon, mittari makaa pohjassa, eikä nouse vasta kuin 2000 kierroksen jälkeen yli kiloon.

Voisiko olla mahdollista että öljyt vain yksinkertaisesti käy niin kuumana, että siitä tulee aivan velliä eikä pumppu jaksa nostaa? Kuulostaa kyllä hullulta öljyn viskositeettiä ajatellen.. Lauhutin on vain pumpun jalkaan lisätty vesikierto, tuo pitäisi vaihtaa "rehelliseen" lauhutin systeemiin..
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Onkos tuo kendall gt1 mineraaliöljyä? Hämärä muistikuva on että näin olis ja mineraaliöljy ei kestä kovia lämpötiloja(vissiin kait ehkä, saatan muistaa ihan väärinkin...)

Ainakin näkyy olevan erikseen myynnissä kendall gt1 turboa joka saattais olla turbolla varustettuun sopivampaa?

Öljyistä täällä ainakin on paljon ollu höpinää eli haullakin saattaa tärpätä.

Joo toi kurkkujen koko vaikuttaa suuttimien kokoihin aika reilust kans, aluks mulla oli 175pää/160ilma 36kurkuil ja seokset oli edes sinneppäin, kun vaihdoin 4mm pienemmät kurkut ni seokset rikastu kyl kautta linjan tosi paljon...

Neulaventtiilit olis muuten syytä olla suurimmat eli 250 ettei niiden takia mee laihal pidemmäs vedätykses.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu. Mineraaliöljyllä on hieman huonompi lämmönkesto. Siksi mielummin synteettinen turbokoneeseen, eikä mitä tahansa markettisynteettistä. 8) Mulla oli juuri noiden RF-1:sten kanssa öljynpaineongelmia muttei Motul 300V 15W-50:n kanssa enää.

Tosiaankin, yllättävän pienillä kurkuilla nuo turbokoneet on varustettu. Itsellä oli samaa röpötustaipumusta juuri 3000:n korvilla mutta korjaantui kun vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet pienempiin, alakierrosalue kun oli muutenkin hieman paksulla sitä ennen.

Tuo paikallaan kaasuttelun röpötys johtuu samasta asiasta.

Kannattaa tarkistaa seokset ja sytkän ajoitus jos liiallisen pakolämmön kanssa ongelmia. Pakolämpömittari olisi nyt hyvä varuste, on oikeastaan noissa koneissa seoksen määrityksessä tarkempikin kuin lambda.

Aikamoiset on olleet öljypumppuviritykset. Tuo öljynpaineongelma pitäisi kyllä tarkistaa. Kuulostaisi siltä että jossain on öljyvuotoa. Kokeile öljytikusta miten lievää öljy on kuumana.

Millaiset laakerivälykset, tuotakin kautta öljy pääsee karkuun. Toinen yleinen on apuakselin laakerit ja joskus nokkien laakerointi.

Millainen öljynpainemittari sulla on? Entä öljyn lämmöt? TC on kovin innokas lämmittämään öljyjä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nuo huonot öljynpaineeet kuumana viittaavat joku tuohon öljyn karkaamiseen tai sitten tiensä päähän tulleeseen öljypumppuun, jotenkin veikkaisin jälkimmäistä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Suuttimien vaihto on kyllä kätevää, kun tekee pienet luukut painekoteloon. Työnä varsin pieni kun painekoteloa rakentaa, ja noin 5 minuutissa saa suuttimet vaihdettua. Kaasuttimissakin kierteet säilyy ehjänä, kun ei tarvii painekotelon kanssa jumpata (pinnapultit hyvä ratkaisu painekotelon kiinnitykseen, mutta ei niin siistin näköinen).

Tuo hehkuva pakopuoli voipi viitata liian myöhäiseen sytytykseen. Varsinkin jos rupeaa helposti punottamaan ilman rankkaa kiihdyttelyä, tai jopa normaali ajossa. Omassa koneessa ei pakosarja ole possutuksenkaan jälkeen hehkunut, ainoastaan penkissä ajettaessa. Nyt talvella kun ulkonakin on pimeää niin hehkuminen erottuukin helposti.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

vvieri kirjoitti:Juu. Mineraaliöljyllä on hieman huonompi lämmönkesto. Siksi mielummin synteettinen turbokoneeseen, eikä mitä tahansa markettisynteettistä. 8) Mulla oli juuri noiden RF-1:sten kanssa öljynpaineongelmia muttei Motul 300V 15W-50:n kanssa enää.


Kyllä muistelisin tuon syntistä olevan, pitänee asia vielä tarkistaa. Kyllä tuota moni on tääläpäin käyttänyt turboautoissa ilman ongelmia, myöskin sitä suositellut varaosamyyjä, jolla yksi Suomen nopeimmista B-ryhmäläisistä, kasin puolelle yltävä välikoppa.
vvieri kirjoitti:Tosiaankin, yllättävän pienillä kurkuilla nuo turbokoneet on varustettu. Itsellä oli samaa röpötustaipumusta juuri 3000:n korvilla mutta korjaantui kun vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet pienempiin, alakierrosalue kun oli muutenkin hieman paksulla sitä ennen.

Tuo paikallaan kaasuttelun röpötys johtuu samasta asiasta.


Suutinsarja vois olla ostamisen arvoinen, mitähän maksaa..?
vvieri kirjoitti:Kannattaa tarkistaa seokset ja sytkän ajoitus jos liiallisen pakolämmön kanssa ongelmia. Pakolämpömittari olisi nyt hyvä varuste, on oikeastaan noissa koneissa seoksen määrityksessä tarkempikin kuin lambda.


Mitähän luokkaa ennakkoa kannattaa laittaa, mun oma lamppu on ilman näyttöä, siitä ei tarkkaa kuvaa saa, pitänee lainata kaverilta näytöllistä. Mistähän pakolämpö mittareita/onkohan hintavia?
vvieri kirjoitti:Aikamoiset on olleet öljypumppuviritykset. Tuo öljynpaineongelma pitäisi kyllä tarkistaa. Kuulostaisi siltä että jossain on öljyvuotoa. Kokeile öljytikusta miten lievää öljy on kuumana.

vvieri kirjoitti:Millaiset laakerivälykset, tuotakin kautta öljy pääsee karkuun. Toinen yleinen on apuakselin laakerit ja joskus nokkien laakerointi.
Laakeri välyksistä ei hajua, en ole tuota mottia sinne asti avannut, tosiaan evo1 vasta, katsotaan mitä vakio kestää! :lol:
vvieri kirjoitti:Millainen öljynpainemittari sulla on? Entä öljyn lämmöt? TC on kovin innokas lämmittämään öljyjä.
öljynpaine mittari on equusin suuntaa antava sähköinen, ei varmaankaan kovin tarkka, mutta kun valoaikin poltti jo viime lenkin jälkeen, se rupesi jo huolestuttamaan. Öljyt tuntuu olevan aikas lämpimät, tarkempaa lukemaa ei ole antaa. TC:n öljynlämmöt tiedossa jo vapari ajoilta, cooleri täytyis kyllä hommata.
Vastaa Viestiin