Paljonko tehoa?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Paljonko tehoa?

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Paljon tulisi tehoa lisää jos laittaisi fiat 127 900cc koneeseen peltipakosarjan, 2" putkiston, isomman kaasarin ja laskisi kantta?
Miten kone kestää noi viritykset?

Paljon tota kantta kannattaa laskea maximissaan?

Ja mikä on 127:an pulttijako?

Jos jollain on 900cc koneen viriosia myynissä, niin voi ilmoittaa yv:llä tai tähän topiciin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Veikkaisin jotain 10hv. Kantta porttaamalla sitten saadaan noista toimenpiteistä parempi hyöty irti.

Suosittelisin mielummin plaanaamaan lohkosta, vaikutus on isompi ja ei tule ylimääräistä riskiä kannentiivisteen palamiseen kannen rakenteen heikkenemisen takia.

Asiasta on hyviä vanhempia viestejä.

Pulttijako, pyöränkö? 98.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Täytyy jossain vaiheessa purkaa se kone ja samalla rempata se kun madaltaa lohkoa siitä päältä :D

Mites sit toi vauhtipyörän kevennys tapahtuu?
Fiat 127 '81 0.9L
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sorvissa. Koko pyörivä asetelma (kampura, hihnapyörä, vauhtipyörä, paineasetelma) tasapainotetaan homman jälkeen. Keskeltä ei sorvata pois koska pyörä heikkenee sitten ( http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=5880 ) eikä se vaikuta paljon inertiaankaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Täytyy varmaan antaa olla vaan ton vauhtipyörän :o

Jos laitan isomman kaasarin ym tohon 903cc koneeseen, niin täytyykö laittaa bensanpaineen säädin ym? :roll:

Auttaako suurtehopuola mitään pikkuvirikoneessa?
Fiat 127 '81 0.9L
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Minkäslainen vapaavirtaussuodatin menee 127:n vakiokaasariin? Sellanen mihin EI tarvitse vakiputsarin koteloa.
Fiat 127 '81 0.9L
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Bensanpaineen säädin ei ole pakollinen. Tehopuolasta ei vähän viritetyssä juuri apua. Mielummin kärjetön.

Mopo-Sportilla oli ainakin myynnissä erilaisia filttereitä, tuolta katsella mittojen mukaan. Ja pitää varmistaa sitten että kaasari saa kylmää ilmaa tuonkin jälkeen ettei tule persnettoa tehoissa. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Mitäs muuta 903cc koneessa pitäs olla että tuplakaasareista olis hyötyä? :roll: Vai kannattaako edes tuplia laittaa vaikka mitä olisi tehty?
Fiat 127 '81 0.9L
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eiköhän tuplilla saada samanlaista hyötyä kuin ruiskussa moniläppäisellä läppärungolla, kaikille sylintereille samanlainen imupuoli, tuossa voisi myös harkita yhdelle tuplalle tehtyä imusarjaa...
Tai jos jostain löytää sopivat prätkän kaasrit, olisi ainakin hienon näköinen paketti ;-)


Vapavirtaussuodatin, tarkoitatko imusuppiloa, koska jos jokin suodattaa, se ei virtaa vapaasti ;-)
Jos haluat sovittaa filtterin kaasarin jatkoksi, ostat vaan jonkin tavallisen filtterin ja leikkaat saman malliset pellit, joista toiseen teet kaasariin sopivan reiän, filtteri sitten näiden väliin ja koko komeus kiristetään kaasariin pitkillä pulteilla ;-)


2" tuuman putkisto kuulostaa huisin isolta 903cc koneeseen, voipi ahdistaa pyörteilyn takia, oletko laskenut virtausmääriä ja nopeuksia?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Ippe kirjoitti:Eiköhän tuplilla saada samanlaista hyötyä kuin ruiskussa moniläppäisellä läppärungolla, kaikille sylintereille samanlainen imupuoli, tuossa voisi myös harkita yhdelle tuplalle tehtyä imusarjaa...
Tai jos jostain löytää sopivat prätkän kaasrit, olisi ainakin hienon näköinen paketti ;-)


Vapavirtaussuodatin, tarkoitatko imusuppiloa, koska jos jokin suodattaa, se ei virtaa vapaasti ;-)
Jos haluat sovittaa filtterin kaasarin jatkoksi, ostat vaan jonkin tavallisen filtterin ja leikkaat saman malliset pellit, joista toiseen teet kaasariin sopivan reiän, filtteri sitten näiden väliin ja koko komeus kiristetään kaasariin pitkillä pulteilla ;-)


2" tuuman putkisto kuulostaa huisin isolta 903cc koneeseen, voipi ahdistaa pyörteilyn takia, oletko laskenut virtausmääriä ja nopeuksia?
Jos laittaa yhden tuplan, niin kuinka paljon bensankulutus kasvaa? Kuinka paljon siitä on hyötyä vakiokoneelle? Paljon tulee tehoa lisää ym?

Vapaavirtaus suodattimen olen jo laittanut kiinni. Kuva löytyy galleriasta.

En varmaankaan laita tuota 2" putkistoa. Tallissa on yks takapönttö mikä kyllä pitäis saada laitettua paikoilleen ja siinä on 2" lähtö :( Mitenkähän sen saisi kaikista järkevimmin laitettua paikoillaan? Ja välivaimennin pitäisi saada myös asennettua. Ostanko uuden etuputken motonetistä ja muokkaan sitä sellaseksi että saan sen välivaimentimen kiinni ja siitä jatkan jollain toisella putkella että saan takapöntön kiinni? vai miten? :roll:
Fiat 127 '81 0.9L
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Polttoaineenkulutus helposti tuplautuu, varsinkin jos seokset säädetään vain "sinnepäin". Ja tehot todennäköisesti lisääntyvät, mutta täyden hyödyn saa vain muutenkin kunnolla "rakennetulla" moottorilla. Lisäksi tuplakaasari on semmonen vekotin että välttämättä ei millään (kurkkujen, suuttimien, seosputkien vaihto) saada tasaista seosta koko alueelle, eli jostain menee laihalle tai rikkaalle, jopa molempia. Tämä ongelma on kiusallinen varsinkin jos autolla ajetaan kaikki ajut sämpylänostoreissusta ratapäiviin. Kun normaalissa liikenteessä olisi mukava kun moottori toimisi puhtaasti matalilla kierroksilla ja myöskin veisi vähän polttoainetta. Tällä nyt ei ollut syytä pelotella, kyllä itsekkin kaasarin laittaisin jos olisi valmiina käypänen imusarja-kaasari paketti ja vielä mahdollisuus kokeilla suutin-seosputki variaatioita ja käytössä myöskin seosmittari.

Takapönttöön sopiva pienempi putki, ja sen sitten hitsaat alkuperäisen putken päälle. Hitsaamallahan voi "roikottaa" isompiakin rakoja täyteen kun kyse on pelkästään "henkisestä" virittämisetä. :wink:
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

:cry: 903:sen kannessahan ei ole kuin pystykaasarille mahdollisuus, joten suosittelen weber dic 30,, kaksikurkkuista kaasuttajaa. toimii ainakin tos mun 133:ssa. noi kaasarit rupee oleen vaan kiven alla.
Jari Salmensuo
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

fiatman2 kirjoitti::cry: 903:sen kannessahan ei ole kuin pystykaasarille mahdollisuus, joten suosittelen weber dic 30,, kaksikurkkuista kaasuttajaa. toimii ainakin tos mun 133:ssa. noi kaasarit rupee oleen vaan kiven alla.
Eikös sitten saa tuplat jos tekee itse imusarjan? :roll: Ja moparissahan myydään kans jotain viritysimusarjoja mut millasille kaasareille ne sopii?
Fiat 127 '81 0.9L
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jermu kirjoitti:
fiatman2 kirjoitti::cry: 903:sen kannessahan ei ole kuin pystykaasarille mahdollisuus, joten suosittelen weber dic 30,, kaksikurkkuista kaasuttajaa. toimii ainakin tos mun 133:ssa. noi kaasarit rupee oleen vaan kiven alla.
Eikös sitten saa tuplat jos tekee itse imusarjan? :roll: Ja moparissahan myydään kans jotain viritysimusarjoja mut millasille kaasareille ne sopii?
Siis siinä kannessä on vain yksi imuaukko. Ja siihen ei saa tuplia, vaan yhden tuplan.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Jermu
Viestit: 181
Liittynyt: 14.12.2004 01:37
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Ok. Nyt ymmärsin. Mutta kumminkin joutuu hommata imusarjan jos laittaa yhden tuplakaasarin? Vai? :roll:
Fiat 127 '81 0.9L
Vastaa Viestiin