HYVIN KULKEE!
Re: HYVIN KULKEE!
Tecumseh moottori. Edellisellä kevättalvella ajettu lumilinko varastoon ilman valmisteluja. Nyt vanhoilla bensoilla kylmäkäynnistysprotokollien jälkeen ensinykäisyllä käyntiin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: HYVIN KULKEE!
Hyvä että jollain toimii. Mulla oli aikamoiset jumpat omani kanssa nyt syksyllä. Ollut pari vuotta käyttämättä kun ei lähtenyt käyntiin. Ensinnä "virtalukko" joka ei oikein toiminut, sen avaus puoliväkisin ja kasaan virittely. Sitten purettiin moottoria, uusittiin samalla bensaletkuja yms. No sytkävehkeethän on vauhtipyörän takana, joten sen irroittelua kun on ensin purettu puoli moottoria, joka ei onnistu paikoillaan vaan koko kone irti. Sieltä löytyi sitten kärjet, joissa oli ilmeisesti vanhat rasvat erottuneet öljy kiintoaineksesta ja öljytippa mennyt kärkien väliin.
Sitten kasailin, mutta ei toimi. Tai välistä tulee kipinä ja välistä ei. No purkamaan taas. Jaa, kampiakselin kiila on vapaa-ajan metallia ja vauhtipyörä ei ole enää linjassa. Eli vauhtipyörästä ei näemmä saa pitää kiinni kun kiristää akselimutterin. Sitten etsimään tuumakoon kiila-aihiota. IKH:lta löytyi 1/8" puolikaari, josta työstämällä sai suorakaiteen n. 3x5mm, paitsi tietenkin tuumakoko. Sitten kiristelemään ja uskaltaako sitten vetopyörästä pitää vastaan kun vauhtipyörästä ei uskalla. No se kesti, sain kasaan ja toimi. Oli siinä pari muutakin pura-ja-kokoa tilannetta matkalla, joka kerta tietenkin asennus linkoon kaikkine remmeineen ja heti taas irti.
Tuo siis 80-luvun tecumseh 5-heppainen.
Onneksi hoidin rempan jo syksyllä, lämpöisemmillä keleillä.
Tänään 2 tuntia irrottelin yhtä Scudon vaihteensiirtimen pulttia jonka päältä menee vaijeri, jota ei saa irti. Sitä irroitellessani keksin, mikä oli se mystinen itse hitsailtu erikoistyökalu, jonka kesän muutossa heitin sulattokuormaan tuntemattomana. Kun "kai se pitää edes jotain yrittää joskus heittää pois".
NO EI PITÄISI.
Mutta otsikon aiheeseen, työkaluyhdistelmä nro. 28C sitten lopulta onnistui. Se pois heitetty erikoistyökalu oli sitten edellisestä vaihteiston irroituksesta, 12 vuotta sitten.
Eiköhän tuo tuosta. Toki 4 apurunkopultin vastamutteria lähti pyörimään runkopalkin sisällä, ne pitää vielä hitsailla kiinni ja koittaa saada pultit pois. Leikkasin jo niistä kannat että sain apurungon irti, mutterimopolla ja rautasahalla.
Pitääkin katsoa mikä tässä oli jakohihnan tilanne, jokohan senkin vaihto olisi taas ajankohtainen. Kaikki samaan konkurssiin..
Paljonko kannattaa 20 vuotta vanhaa pakua rempata? Tyypillinen tapaus, että sen verran hyvin hoidettu ja huollettu, ettei raaski romuttaa. Mutta tän rempan kun tekee niin sitten ei ainakaan voi romuttaa joten koukussa ollaan tukevasti.
Sitten kasailin, mutta ei toimi. Tai välistä tulee kipinä ja välistä ei. No purkamaan taas. Jaa, kampiakselin kiila on vapaa-ajan metallia ja vauhtipyörä ei ole enää linjassa. Eli vauhtipyörästä ei näemmä saa pitää kiinni kun kiristää akselimutterin. Sitten etsimään tuumakoon kiila-aihiota. IKH:lta löytyi 1/8" puolikaari, josta työstämällä sai suorakaiteen n. 3x5mm, paitsi tietenkin tuumakoko. Sitten kiristelemään ja uskaltaako sitten vetopyörästä pitää vastaan kun vauhtipyörästä ei uskalla. No se kesti, sain kasaan ja toimi. Oli siinä pari muutakin pura-ja-kokoa tilannetta matkalla, joka kerta tietenkin asennus linkoon kaikkine remmeineen ja heti taas irti.
Tuo siis 80-luvun tecumseh 5-heppainen.
Onneksi hoidin rempan jo syksyllä, lämpöisemmillä keleillä.
Tänään 2 tuntia irrottelin yhtä Scudon vaihteensiirtimen pulttia jonka päältä menee vaijeri, jota ei saa irti. Sitä irroitellessani keksin, mikä oli se mystinen itse hitsailtu erikoistyökalu, jonka kesän muutossa heitin sulattokuormaan tuntemattomana. Kun "kai se pitää edes jotain yrittää joskus heittää pois".
NO EI PITÄISI.
Mutta otsikon aiheeseen, työkaluyhdistelmä nro. 28C sitten lopulta onnistui. Se pois heitetty erikoistyökalu oli sitten edellisestä vaihteiston irroituksesta, 12 vuotta sitten.
Eiköhän tuo tuosta. Toki 4 apurunkopultin vastamutteria lähti pyörimään runkopalkin sisällä, ne pitää vielä hitsailla kiinni ja koittaa saada pultit pois. Leikkasin jo niistä kannat että sain apurungon irti, mutterimopolla ja rautasahalla.
Pitääkin katsoa mikä tässä oli jakohihnan tilanne, jokohan senkin vaihto olisi taas ajankohtainen. Kaikki samaan konkurssiin..
Paljonko kannattaa 20 vuotta vanhaa pakua rempata? Tyypillinen tapaus, että sen verran hyvin hoidettu ja huollettu, ettei raaski romuttaa. Mutta tän rempan kun tekee niin sitten ei ainakaan voi romuttaa joten koukussa ollaan tukevasti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: HYVIN KULKEE!
Sanotaanko, että tiedän tunteesi. Tuossa lokakuussa kun toisen kerran makasi auton alla laatikkoa irroittamassa, keli tukevasti +2 ja tihkusadetta, oli koko sielun voimin pidettävä hermolimppu läjässä, ettei pala myös kaverin talo kun tuikkaan koko paskan palamaan.Sämpy kirjoitti: ↑03.12.2022 16:19 Tänään 2 tuntia irrottelin yhtä Scudon vaihteensiirtimen pulttia jonka päältä menee vaijeri, jota ei saa irti. Sitä irroitellessani keksin, mikä oli se mystinen itse hitsailtu erikoistyökalu, jonka kesän muutossa heitin sulattokuormaan tuntemattomana. Kun "kai se pitää edes jotain yrittää joskus heittää pois".
NO EI PITÄISI.
Mutta otsikon aiheeseen, työkaluyhdistelmä nro. 28C sitten lopulta onnistui. Se pois heitetty erikoistyökalu oli sitten edellisestä vaihteiston irroituksesta, 12 vuotta sitten.
Eiköhän tuo tuosta. Toki 4 apurunkopultin vastamutteria lähti pyörimään runkopalkin sisällä, ne pitää vielä hitsailla kiinni ja koittaa saada pultit pois. Leikkasin jo niistä kannat että sain apurungon irti, mutterimopolla ja rautasahalla.
Pitääkin katsoa mikä tässä oli jakohihnan tilanne, jokohan senkin vaihto olisi taas ajankohtainen. Kaikki samaan konkurssiin..
Paljonko kannattaa 20 vuotta vanhaa pakua rempata? Tyypillinen tapaus, että sen verran hyvin hoidettu ja huollettu, ettei raaski romuttaa. Mutta tän rempan kun tekee niin sitten ei ainakaan voi romuttaa joten koukussa ollaan tukevasti.
Sitä jossain vaiheessa se "käyttöauton ylläpito" menee pisteeseen, jossa edellisen ylläpitotoimen jälkeen alkaa varustautuminen seuraavaan. Tämäkään ei niin närästäisi, jos olisi edes joku tila missä sitä romua rassata ja osia saisi edes motonetistä kiireen käskiessä. Kyllä minullekkin moni sanoi "laitat kuntoon ja uutta paskaa tilalle?", mutta minulle viimeinen niitti oli takapenkiltä kuulunut "mua palelee"...
...olin odottamassa emäntää kaupasta muksun kanssa. -6 tai jotain oli pakkanen, eikä junalauta lämmenny sisältä mukavaksi. Samoin lokakuun alussa reissu vanhemmille, 200km maantietä ja välillä tuijotin tapissa olevaa lämmönsäädintä ja mietin "jos nyt +5 keleillä toi on täysillä ja jaloilla on viileä, niin mitähän tää on taas talven tullen?".
Toki aivon suunnittelupöydälle on jo tallennettu ns "winter modification" stiloon. Eli kenno isommaksi, vesiputket sinne avarammaksi ja jos koneen hukkalämpö ei riitä, jonkinlainen LTO pakosarjan/katalysaattorin ympäriltä jäähdytysveteen. Nuo kaikki vaan vaatisi sitä, että asuisi jossain muussa muodossa, kuin DDR-kotelossa, että autoa voisi laittaa pihalla sen kun huvittaa ja jatkaa kun huvittaa. Toki täytyisi olla toinen auto remontin ajan (stilossahan on kennon purku aika järkyttävä työmaa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: HYVIN KULKEE!
S-Maxin paalausta siirretty vuodella eteenpäin. Ihme kyllä leima ilman huomautuksia.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Re: HYVIN KULKEE!
Katsoa nuoren lapinkoiran riemua lumessa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: HYVIN KULKEE!
Tästä tulikin mieleen, että oman sohvaperuna täytti tänään 9v. Aika menny kyllä kuin siivillä...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 708
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: HYVIN KULKEE!
Meijän lappalainen on jo 14v. Edelleen aika pirteä ja nauttii lumesta.
Re: HYVIN KULKEE!
Täälläpä myös 14v lappalainen, talvi on parasta aikaa
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: HYVIN KULKEE!
Ae jösses että on muuten komee ajokeli. Ootin ihan kauheeta kun lähteissä oli pikkupakkanen ja satoi vettä, mutta tuosta huolimatta siellä on sellanen mukava, pieni lumikerros joka tuo kivasti sporttista tuntumaa ajamiseen ja Alfa menee just kuin kuski käskee. Pari vuotta seisseet Goodyearitkin alkaa toimimaan kun pinnan on vihdoin saanut ajettua vähän hereille. Kyllä tommonen 159 ja tämmönen keli on loistava yhdistelmä, ae ae
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: HYVIN KULKEE!
Kaksi päivää töitä ja sitten alkaa kahden viikon talviloma!
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Re: HYVIN KULKEE!
Hammaslääkärikäynti jossa ei mitään kipua ollut
Kalustotutkimus jossa todettiin pieni lohkeama ja hammaskivi. Paikattu juurihoidon saama hammas pysyvällä paikalla, tähän mennessä pari väliaikaispaikkkaa.
Patonkina todettakoon että seuraavaan kertaan sovittu lohkeaman korjaus tuntuu samalta kuin paikkaus. Eikä hammaskiven poisto ole mitenkään mukavaa.
Juurihoitoa en sano miellyttäväksi.
Näiden jälkeen on taas kalusto kunnossa .
Hommman hoitaa kunnan hammaslääkäri. Ensimmäisestä yhteydenotosta homman loppuunsaattamiseen noin 3kk.
Kalustotutkimus jossa todettiin pieni lohkeama ja hammaskivi. Paikattu juurihoidon saama hammas pysyvällä paikalla, tähän mennessä pari väliaikaispaikkkaa.
Patonkina todettakoon että seuraavaan kertaan sovittu lohkeaman korjaus tuntuu samalta kuin paikkaus. Eikä hammaskiven poisto ole mitenkään mukavaa.
Juurihoitoa en sano miellyttäväksi.
Näiden jälkeen on taas kalusto kunnossa .
Hommman hoitaa kunnan hammaslääkäri. Ensimmäisestä yhteydenotosta homman loppuunsaattamiseen noin 3kk.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: HYVIN KULKEE!
^Meidän kunnan suuhygienistillä on semmonen ultraäänihärpäke, joka irrottelee hammaskivee käytännössä kivuttomasti. Kuulemma kaikille ei sovi kun ääni saattaa raastaa hermoja, mutta suuri osa jengistä on tyytyväistä. Kannattaa kysyä, onko moista tarjolla.
Paikkausten ja hiontojen osalta olen itte todennut, että puudutus on hyvä, jos sen saa laittaa pehmeään kudokseen. Jos puudutuksen joutuu paimaan kovasta pinnasta (niinku esmes kitalaen puolelle ylhäälä) läpi, niin on helpompi mennä puuduttamatta. Sattuu jokseenkin enempi siinä hetkessä, mutta kroppa rupee sitten käsitteleen sitä kipua poispäin. Puudutuksen jälkeen kun kipu iskee päälle sillai yllättäen takavasemmalta. Toki tääkin ihan omaa kokemusta ja oma näkökulma, kokema on varmaan kaikille eri, joten varauksella kannattaa harkita.
Paikkausten ja hiontojen osalta olen itte todennut, että puudutus on hyvä, jos sen saa laittaa pehmeään kudokseen. Jos puudutuksen joutuu paimaan kovasta pinnasta (niinku esmes kitalaen puolelle ylhäälä) läpi, niin on helpompi mennä puuduttamatta. Sattuu jokseenkin enempi siinä hetkessä, mutta kroppa rupee sitten käsitteleen sitä kipua poispäin. Puudutuksen jälkeen kun kipu iskee päälle sillai yllättäen takavasemmalta. Toki tääkin ihan omaa kokemusta ja oma näkökulma, kokema on varmaan kaikille eri, joten varauksella kannattaa harkita.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: HYVIN KULKEE!
Minuun ei tuo hammaslääkärin käyttämä, myös paikallispuudutteena esim. sormen tikkauksessa käytetty puudute tehoa.
"Todella" kiva kokemus tikkauttaa sormea kasaan, tai paikauttaa lohjennut hammas...
"Todella" kiva kokemus tikkauttaa sormea kasaan, tai paikauttaa lohjennut hammas...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: HYVIN KULKEE!
Kivunlievitystä eivät viimeksi edes tarjonneet. Hygienisti sanoi että nyt näyttää todella pahalta.
Pitää kysyä kyseistä härpäkettä.
On olemassa "esipudutetta". Jotain helv*tin pahalta maistuvaa voidetta. Ei tarvitse kauaa maistella ja piikki ei tunnu. Aikuisille eivät tarjoa, on vain lapsille. Kysymällä löytyy.
Tiedän tunteen. Jokunen vuosi sitten halkaisin peukalonpään. Paikka on tuntoherkkä, ei suuremman annoksen puudute tehonnut. Haava ommeltiin siitä huolimatta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: HYVIN KULKEE!
Oma keskustelu neljän vuoden takaa, kun mattopuukotin etusormea luun päähän/kynsinauhaan:
Lääkäri: Se onkin puudutettu jo, tuntuuko tämä?
"Sattuu aika s**tanasti"
Lääkäri: Joo, no ei tämä kauaa kestä.
Alkoi muuten radiossa soimaan sopiva biisi juuri, kun lipsahti tuo puukko: J. Karjalainen - Verinen Mies (etusormesta tulee verta aika helvetisti näköjään).
Minkä huollan, sen korjaan...