Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

öhh... tsemppiä? (viitaten edellisen sivun kertomukseen, jota en nyt tähän kopioinut ettei tule viesti per sivu...)

Ja mä mietin voiko Pösöä pitää nyt laatuautona, kun on 130tkm aikana mennyt pyöränlaakeri ja laturin hihna.

Sitten kun miettii mitä kaikkea -03 Alfassa on ollut. No toisaalta tuohon mersuun verrattuna ei paljon mitään, nekin lopulta helppoja laittoja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

wellu kirjoitti: 05.10.2022 07:34 Onko pussit kalliitkin tai millaiset vaihtaa?
Halpojahan net on kun lauantaimakkara. Takatolpat taitaa olla vähän alta 500€/PPUMMMM. Etutolpat on sitten pari sataa kalliimmat/PPUMMMM.

Saa niitä maailmalta halvemmallakin, vaan arvatkaapa riittääkö mielenkiinto enää yhtään mihinkään muuhun, kun tuon ruoskan myyntiin varaosa-autoksi...?
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Pakardinen kirjoitti: 05.10.2022 08:56
wellu kirjoitti: 05.10.2022 07:34 Onko pussit kalliitkin tai millaiset vaihtaa?
Halpojahan net on kun lauantaimakkara. Takatolpat taitaa olla vähän alta 500€/PPUMMMM. Etutolpat on sitten pari sataa kalliimmat/PPUMMMM.

Saa niitä maailmalta halvemmallakin, vaan arvatkaapa riittääkö mielenkiinto enää yhtään mihinkään muuhun, kun tuon ruoskan myyntiin varaosa-autoksi...?
Purkasin semmosen ilmapussitolpan ja siällä sisällä noin kourallinen irtikuoriutunutta alumiinioksidia tolpasta kesinyt sinne pussiin piiloon.

Töikaverilla juur tuollanen epistola ja kun ne kolme kompuraa ja ilmalinjat kunnossa alko menee pusseja.

Laturihommia tais olla se kun virta loppuu tai sen joku ohjainboksi tms tyhmä varuste jollasta ei autois tarttis ollenkaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Sakeanneista tulee mieleen kaverin sakut. Ensin poiki Boxterin koneen tasapainoakseli ja kohta perään Audin DSG.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja stella »

Nipa kirjoitti: 05.10.2022 19:05 ja kohta perään Audin DSG.
Tämä ei yllätä yhtään....Kun ainoatakaan hyvää DSG:tä ei vielä ole onnistuneet valmistamaan :roll: ...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

toisaalta katellut netistä kun jossain slummissa pajotetaan dsg vaihteistoja kuntoon. Osat vaan ruosteisiin kurkkupurkkeihin, vaihdellaan pari ohjainventtiiliä käytettyihin ehjiin ja nippuun taas.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllähän saksalaisautoiluun kuuluu tärkeänä osana elämään tuleva jännitys ja elämän kaksi suurta kysymystä:
A) Mikä **ttu tästä seuraavaksi laukeaa? sekä
B) Kuinkahan **rkleleesti se maksaa...

Mutta tuota, tiiättekö sen fiiliksen, kun päädytte tekemään yhden auton ajokuntoon ihan pihalla? Hyvillä keleillä on ihan kiva ruuvata, eikä se tartte pahimmillaankaan kuin kansipokan tai kaksi. No, minä tiedän, se on ihan jees.

Entäs tiedättekö sen fiiliksen, kun tassuttelette ovesta ulos ja katsotte,että ihan kuin tuo auto olisi eri asennossa kuin aiemmin ja lähemmäs kävellessä toteatte, että merkeleen syysmyräkkä on jotenkin saanut heilautettua keulaa sivuunpäin niin, että pukit ovat kaatuneet auton alla. No, minä tiedän nyt senkin. Se on meinaan ihan perseestä ja kuuluu tähän topiciin.

Onneksi päivä paistaa joskus risukasaankin. Tiedättekö meinaan sen fiiliksen, kun voi todeta että onneksi tuli lumihommien houkuttelemana ostettua vähän järeämpi työkalu eikä sitä monen kehumaa mönkkäriä? Kohtuullisella vaivalla sen auton saa meinaan hollattua takaisin huoltoasentoon, kun apuna on pari järeää liinaa ja etukuormaajallinen nelivetoviiatti.

Alfan etusisälokarit ja etupuskuri otti vähän hittiä, muuten ei tainnut päästä vahinkoa tapahtumaan, eli sinänsä kävi tuuri. Mutta vituttaa se silti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No ainakaan sen päälle ei kaatunut puuta, kuten Luigin Prismalle kävi..

Yleensä itellä nuo pukkien kaatumiset on sattuneet ihan oman hölmöilyn takia, tai enimmäkseen että saat auton tunkilla ylös ja näet, että nyt se tunkki alkaa kaatumaan. Ja seuraat hidastettua elokuvaa sivusta eikä mitään ole tehtävissä.

Tosin kerran oli sellainen homma, että sain auton vinssattua navetan parveen sähkövinssillä. Siinä kun keula ylitti nousun taitteen tasamaalle, niin auto otti reippaamman hypyn eteenpäin. Samalla vinssin koukku tipahti irti auton keulasta.

Oli etupuskuri siinä käden ulottuvilla, vaistomaisesti meinasin tarrata sormilla kiinni siitä, mutta sitten järki sanoi ettei kannata.

Katselet siinä kun auto aloittaa hitaan mutta kiihtyvän rullauksen ramppia alas, törmää lautapinoon ja pomppaa ilmaan kaikilla neljällä tassulla laskeutuen mahansa varaan lautapinon päälle keikkumaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, kyllä minäkin tuosta syyn ihan suoraan peilikuvan niskaan pistän. Menin kuitenkin käyttämään jalallisia metallipukkeja ulkona, vaikkei niin pitäisi tehdä, kun luotin että aiemminkin vakaana pysynyt maa pysyy yhä vakaana, etenkin kun toisella puolen sattuu löhöämään pinnassa, mutta osittain vähän peitossa graniittipaasi, jonka päälle pukki osuu.

Siinä paadessakin näkyy olevan just sopivalla kohtaa monttu, johon pukin tassu pääsi uppoamaan tarpeeksi. Nyt on alla sellaset puupölkyt, että pinta-ala on vähintään riittävä siihen, ettei nuo uppoa maahan vaikka kyseisen Alfan pudottaisi parista metristä suoraan niiden päälle (en silti aio kokeilla, sitä voi tulla muita vaurioita).
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jostain raksalta betonipaalujen pätkiä ja vähän rautaa tai puuta, niin saa pihalle tehtyä melko kätevät huoltorampitkin. Eikö teillä ollut siinä vähän sellaista rinnettäkin?
Vai oliko tämä huollon sijaan sellainen korotettu säilytysratkaisu, että ilma kiertää auton allakin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Aero »

Mullon aatoksena valaa iso laatta tuohon tallin eteen, mutta se on vielä aatoksen asteella, se olisi tämänkin osalta ollut aika master solution. Ja joo, koko tontti on vinossa, yksittäiset kohdat erikseen suoristettuna.

Tämon semmonen kevyt käyttöönottohuolto. Mun tuleva talviauto, kansivammaisena ostettu ja jakopäävammaiseksi todettu 159 3.2JTS Q4. Käytännössä keinuvivut vaikuttaa pelastaneen tilanteen uhrautumalla, ilmeisesti alimman jakoketjun katkettua, joten työlistalla on imupuolen keinuvipujen vaihto sekä jakopään korjaaminen, puskurin uuden reiän siloittelu, perushuolto (öljyt, filtterit yms), leima ja kovaa ajoo (tien päällä keula eellä, jääradalla kylki eellä). Ei siis sillai mitään ihmeellistä, pitää vaan tehdä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja JPK »

Jos joku on joskus aikeissa hommata isoa nelivetopakua, niin tässä pieni varoituksen sana Transitista. Hommattiin
firmalle viimevuoden keväällä vm.2016 nelivetoinen Transit 160tkm ajettuna. Ollaan ajettu autolla nyt n.40tkm ja
200tkm pyörähti juuri matkamittariin. Tässä vuoden sisällä on mennyt kampiakselin hihnapyörää, laturia, flektiä ym.
ja jäähdytysnestettäkin vuotaa jostain. Viimeisimpänä kuitenkin vaihdelaatikko särkyi aivan normaaliajossa keskellä
kaupunkia. 1-4 vaihteet menee huonosti päälle ja auto liikkuu paukkuen, 5-6 vaihteet hävisi kokonaan. Lahden seudulla
Nelipyörä oli ainoita liikkeitä jotka suostuivat ottamaan autoa työnalle, ja ilmoittelivat tutkimisen jälkeen että
vaihdelaatikko on vaihdettava uuteen. Tähän sopivan uuden vaihdelaatikon ja työn yhteiskustannusarvio oli 18000e.
Soittelin sen jälkeen Järvenpäähän AM Gear Oy:lle ja he lupasivat selvitellä keksivätkö jotain parempaa ratkaisua, mutta
ei ole ainakaan vielä viikossa selvinnyt. Myyjäliikekin vastasi ystävällisesti, etteivät he, maahantuoja tai valmistaja aio
ottaa kustannuksiin minkäänlaista osaa.

Kaikkien vikojen lisäksi tuo Transit ei ole muutenkaan ominaisuuksiltaan kauhean häävi auto. En ymmärrä miksi se vie dieseliä
keskimäärin noin pari litraa sadalla enemmän kuin saman kokoinen 10v vanhempi Sprinter, kun luulisi päinvastoin
tekniikan menevän vuosien saatossa pikkuhiljaa eteenpäin. Moottorissa on myös hurjan laiha alavääntö ja siinä tuntee oikein
selkeän turbopotkun n.1500rpm kierroksilla ja ennen sitä ei tapahdu oikein mitään. Kytkimen kanssa saa olla tarkkana ja auto
sammuu aika helposti liikkeelle lähdettäessä tottumattomalla kuljettajalla. Juha66 tais joskus kirjoitella neliveto-Transitin
jakolaatikon porsineen jos oikein muistan. Jos Juha66 on vielä kuulolla niin muutkin kokemukset siitä kiinnostaisi, vai onko
meille vaan sattunut todellinen maanantaikappale.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Talon Transitilla tai olla jotain reilut 50000 km kun jakolaatikko hajos. Joku satsi on kuulemma lähtenyt Fordilta vajailla öljyillä jakolaatikossa... :o nyt toimii, mutta toi alavääntö onneton. Lienee alaväännön puute ominaisuus näissä nyky diisseleissä.
Toiselta firmalta kuultua, on uusia VW Transporttereita 4x4, niin oli loppunut moottoriöljy kesken käsivarteen mennessä. :D Aikasemmin oli 4x4 Fordeja, mutta kun niistä hajois mm.kytkimet haastavissa olosuhteissa, ns.katapulttilähtöjen takia, kun ei päässsyt muuten lumessa liikkeelle. :lol:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No liipataan hiukan tätäkin aihetta. Traficeissa ilmeisesti ei-biturbo malleissa todella surkea alavääntö, tuplaturbolla vähän parempi.

En osunut vissiin kauhean pahasti sitten harhaan, kun ostin neliveto-expertin. Tosin vasta 130tkm mittarissa. Siinäkin toki alavääntö hiukan ohut, kytkin melko tunnoton ja ykkönen saati pakki ihan liian nopeat raskaan kärryn siirtelyyn varsinkin ylämäkeen. Tuo viimeinen nyt lienee yleinen ongelma, kun maantiellä ei saisi mikään auto kiertää yli sen puoltoista-kaks tonnia niin perävälitykset ihan liian harvat kärrykäyttöön. Raskaalla kärryllä jyrkässä mäessä ei viitonenkaan tahdo vetää puhtaasti, nelosta saisi jo tarjota. Öljyäkin se vie nyt yllättävän paljon, sellaisen litran kymppitonnille. Olen koittanut toisinaan polkea rajoittimelle, ettei jumittaisi männänrenkaita. Kun sitä voisin kuvitella tuollaisen tyhjäkäynnillä kurnuttelun tekevän, mitä näillä nykydieseleillä ajaminen tahtoo olla. Eka 40tkm ei vielä kuluttanut tuolleen, toki pientähän tuo taitaa vielä olla.. Selkeästi huomaa että öljynkulutus kasvaa jos ajaa paljon moottoritiellä. Tosin polttoaineenkulutus ei juurikaan kasva vielä reilussa satasessa, vasta sadassakahdessakympissä. On tuo aerodynamiikka kehittynyt hurjasti, vaikka auto näyttää tiiliskiveltä. Sellainen 6,5-6,8 ollut keskikulutus, n. 55-60km/h keskinopeudella.

Transitista, niin ei tamgearsistakaan sitten liene apua?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

On nää "nykyvehkeet" ihan yhtä anaalista kaikki.

Mulla vuotaa Stilossa putki keskeltä kun on kannaketapin juuressa reikä. Paikkasin sen tahnalla jo kerran, mutta meinasin että laitan nyt irtotapin siihen viereen ja paremmalla kitillä se pikkureikä umpeen.

Auto 35cm korkeille rampeille, niin pääsin just sinne putkelle asti mutten mahtunu tekemään mitään... paskoja laitteita, olkoot.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin