Pohditaampa nyt loppuun: fiat 127 ja sen madallus.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
rabidus
Viestit: 121
Liittynyt: 02.05.2003 15:50
Paikkakunta: Kiuruvesi

Pohditaampa nyt loppuun: fiat 127 ja sen madallus.

Viesti Kirjoittaja rabidus »

Tätä on kyselty monta monituista kertaa, aina vaan uudestaan ja uudestaan. Vastaus on lähes aina sama: "aiheesta on keskusteltu aiemminkin, käytä hakua". Jostainsyystä minä en ainakaan löydä haun kanssa kovin suorasanaista vastausta etupään madallukseen. Ajattelin että teen pienen kollaasin, ja olkoon tämä sitten hakuesimerkkinä tulevia fiat127-polvia varten :D

hakusanalla: "127 madallus" käyttäen kaikkia hakusanoja.

03.2.2003 Unon 1.3l koneen virittäminen ja 127:n alusta:
Kehoitetaan siirtymään toiseen foorumiin, jossa kerrotaan takapään madalluksesta. Tässä kuitenkin löydettiin etupäähän ratkaisuksi yläkuppien jatkaminen, joka on ilmeisesti myöskin laillista.

21.7.2003 127 madallus.:
Jälleen kehoitettiin etsimään vanhempia juttuja (tässävaiheessa aloin jo miettiä että onkohan ne kultaisimmat viestit jo sitten hävinnyt bittiavaruuteen. Kaikki tiet vie roomaan, ja rooma on palanut). Aparti uskalsi kuitenkin heittää sellaisen vinkin että ladan takajouset *saattaa* käydä 127:n etujousten tilalle. Kukaan ei testannut. Muuten ei keskustelu edennyt.

29.12.2002 127:n takapään madallus:
Tälläkertaa neuvottiin asiallisesti laittamaan jotain korokepalaa, esim prikkoja tukivarren ja poikittaisen jousentuen väliin. Toinen on että vuoleskelee jousentuesta ylimääräisiä pois. Ja kolmas tapa on että takoo jousta matalemmaksi, ja tarvittaessa lisää yhden lehden siihen että jäykistyy samalla. Hyvä postaus.

15.10.2003 127 mk2 madallus:
Jälleen neuvottiin käyttämään hakua, mutta kuitenkin käytiin aiheeseen. Neuvottiin jälleen asiallisesti jo takapään prikkavinkeistä. Sitten viskattiin ideaa rälläkkämadalluksesta, eli etujousista puolikiekkaa alas, jäykkenee ja muuttuu matalemmaksi. vvieri kommentoi näin: "AKE:n nykyisten säännösten mukaan jousien katkaisu on noissa vanhoissa autoissa jopa sallittua, kunhan on tehty siististi eli se pää ei törrötä miten sattuu." Tämä minua mietityttää. Miten kun katsastusmies nostaa keulan autosta ilmaan, ja jousi heiluu ihan irtaallaan iskarin ympärillä? Miten tällaisen voi saada mukamas lailliseksi? Hitsaamalla jousikuppeihin kiinni? :D

YHTEENVETO:
Takapään madallukseen vaihtoehdot ovat ne prikat, tai kumien vuoleskelu, tai jousten takominen.

Etupäähän ladan takajousta (?), puolikas kiekka pois alkuperäisistä jousista (laillinen?) tai sitten tolppien jatkaminen pellinaluspuolella (suht suurtöinen vrt. jousten vaihtoon).


Jospa tämä suuri ja mahtava mystinen search-ongelma nyt sitten häviäisi pikkuhiljaa. Ja minulla oli (kiitos kysymästä) tällä postauksen hetkellä hieman tylsää :)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvä yhteenveto! :D

Noin vanhassa autossa tosiaan jousen lyhentäminen on laillista, kunhan se katkaistu jousen pää ei jää mitenkään törröttämään jousikuppia vasten tai jousi jää irralleen kolisemaan ulosjouston aikana. Tämä käytännössä rajoittaa sitä kuinka paljon jousesta katkaistaan, tai sitten ulosjoustoa pitää rajoittaa.

Käsitykseni mukaan yhtään viestiä ei foorumilta ole hävitetty, poislukien tietysti osto/myynti-ilmoitukset. :roll:

Takapäätä en neuvo jäykistämään, ainakaan tarkistamatta jousituksen resonanssitaajuutta sen jälkeen. Koska takapää on kevyt, taajuus karkaa helposti liian suureksi. Sen tulisi olla välillä 1Hz (vakioautot yleensä) - 2Hz (täysiverinen rata-alusta). Tuon taajuudenhan voi laskea helposti akselipainosta ja jousen jousivakiosta, jonka saa määritettyä mittaamalla jousen paksuus puristuneena joku tietty paino päällä. Joissain tapauksessa pyöräntuennan geometriaa pitää ottaa huomioon, Virittäjän Käsikirjan kakkososassa oli aika hyvin tämä esitettynä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Viesti Kirjoittaja jtuok »

etupään madallukseen voi käyttää jonkun escortin madallusjousia tai jonkun volvon vakio . ainakin näin muistan jostakin lukeneeni . omasta meinasin alustavien suunnitelmien mukaan katkaista vakioista . ei ne ainakaan väljäksi ulosjoustossa jääny aikanaan dx toitsussa vaikka otti kierroksen pois . jopa katsastusmiehelle kelpasi . ajettavuuttakin se tiettyyn pisteeseen toi lisää .
mauri

jouset

Viesti Kirjoittaja mauri »

etujousiksi Nissan B11 -mallin vieterit, vm:t taitaa olla jotain 85-87
vielä niitä "vanhakoppaisia" 4d-malleja.

ulkohalkaisija OK,lankavahvuus ei suurta eroa...
ainakin omassani on moiset alla uusilla iskareilla ja etupää putosi
jotain 25mm luokkaa (en takaa mitään varmaa..)
jousessa tarpeeksi pituutta yläasennossakin

saisi ehkä hieman jäykempi olla..ei ainakaan tule kivireeksi...

ja leimalla ei puhuneet mitään..
Viimeksi muokannut mauri, 17.03.2008 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rabidus
Viestit: 121
Liittynyt: 02.05.2003 15:50
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: jouset

Viesti Kirjoittaja rabidus »

mauri kirjoitti:Tässä pojille nyt tämä vinkki:

etujousiksi Nissan B11 -mallin vieterit, vm:t taitaa olla jotain 85-87
vielä niitä "vanhakoppaisia" 4d-malleja.

ulkohalkaisija OK,lankavahvuus ei suurta eroa...
ainakin omassani on moiset alla uusilla iskareilla ja etupää putosi
jotain 25mm luokkaa (en takaa mitään varmaa..)
jousessa tarpeeksi pituutta yläasennossakin

saisi ehkä hieman jäykempi olla..ei ainakaan tule kivireeksi...

ja leimalla ei puhuneet mitään..
Ilmeisesti 84-86 vuoden sunnystä on kyse, jos on, niin n12 cherryn jouset ovat samat.
Avatar
Miksu
GFF
Viestit: 215
Liittynyt: 15.02.2004 23:00

Viesti Kirjoittaja Miksu »

vvieri kirjoitti:Hyvä yhteenveto! :D


Takapäätä en neuvo jäykistämään, ainakaan tarkistamatta jousituksen resonanssitaajuutta sen jälkeen. Koska takapää on kevyt, taajuus karkaa helposti liian suureksi. Sen tulisi olla välillä 1Hz (vakioautot yleensä) - 2Hz (täysiverinen rata-alusta). Tuon taajuudenhan voi laskea helposti akselipainosta ja jousen jousivakiosta, jonka saa määritettyä mittaamalla jousen paksuus puristuneena joku tietty paino päällä. Joissain tapauksessa pyöräntuennan geometriaa pitää ottaa huomioon, Virittäjän Käsikirjan kakkososassa oli aika hyvin tämä esitettynä.

Tieteellisen tarkkoja autolabra mittauksia abartti rimpulan jousituksen ominaistaajuuksista...vuodelta -97...etujousista silloin katkaistu 2 kierrosta ja takana vakio

Etupää

Renkaiden ilmanpaine [bar] (a) Korinominaistaajuus [Hz] (b) Pyöränominaistaajuus [Hz] (c)

(a) (b) (c)
1,0 1,7 9,4
1,5 1,8 10,7
2,0 1,8 13,0
2,1 2,0 14,2
2,5 1,9 13,9
3,0 2,1 14,6

Takapää

Renkaiden ilmanpaine [bar] (a) Korinominaistaajuus [Hz] (b)
(a) (b)
2,1 3,5
Fiat 500X 1.4 multiair -15
ex.Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex.Fiat Stilo 130 Dynamic -02
GFF 1594
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Seiskankin jouset ovat sen verran esijännityksessä että kyllä niistä kierroksenkin uskaltaa lyhentää ettei jää jousi löysäksi pyörän ollessa ylhäällä. Ja eikä tuo vaan katsastusmiehen ongelma ole koska ajossakin moinen voi rikkoa vaikkapa tolpan yläpään laakeroinnin.

Itse noita jäykempiä jousia etupäihin olen ihan romuttamoilta hakenut mitaamalla pituuksia, halkasijoita sekä lankavahvuuksia. Noita esitettyjä vaihtoehtoja kannattaa koittaa tai sitten alkaa itse eri versioita kokeilemaan että löytää mielisensä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
kalkkuna
Viestit: 29
Liittynyt: 19.09.2004 12:51
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Joskus nuorempana tehtiin takapää niin että alkup.kumit korin ja jousen välistä pois ja korvataan roiskeläppäkumilla että ei kolise. 2 kpl niitä pidempiä jousia päällekkäin (lyhyet romukoppaan). Tukivarren päähän pidemmät pultit+prikkoja väliin siitä väli "tangosta" myös alkup.kumi pois ja roiskeläppäkumia tilalle. Etupäässä oli jonkun tiisseli mersun peukalon paksuiset (hieman liian jäykät) lyhennetyt jouset. Myin auton kaverilleni joka kertoili että ei uskalla liikenneympyrään niin lujaa ajaa kun "alusta" sallisi :D
131 2000tc supermirafiori -83
127 -81
ex 127 -80
ex 131 -80
Avatar
Samiruoho
Viestit: 269
Liittynyt: 21.07.2003 16:07
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Samiruoho »

tästäkö saisi vielä kuvat miten olette prikkoja,kumeja muokannut niin olis bueno. 8)
Ite tein ja säästin....ja en tiedä toimiiko koskaan..

Fiat 127 Ferrari edition Rosso Corsa
MB 190
http://www.Nikertaja.com
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

No lisättäköön sekin nyt vielä varmana tietona että 200-sarjalaisen volvon (ainakin farmarin) takajouset käyvät suoraan seiskan jousikuppeihin. madallettaessa niitä joutuu lyhentämään aikalailla ja iskaria pitää lyhentää mutta ne käyvät jokatapauksessa. Iskarin vartta lyhentämättä tai jousilautasta siirtämättä niitä ei saa käymään koska muuten autosta tulee korkea kuin traktori. Itselläni on alla moiset 200 farkkuvolvon jäykistetyt takajouset ja olen ollut tyytyväinen.
http://www.fiat127.net
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Pohditaampa nyt loppuun: fiat 127 ja sen madallus.

Viesti Kirjoittaja RHR »

Onkos merkitys ottaako etujousesta kiekan ylä vai alapäästä?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Pohditaampa nyt loppuun: fiat 127 ja sen madallus.

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mä väittäisin että Fiatin etutolppia (ja X:n takatolppia) löytyy 70-luvun valikoimista ainakin kolmea eri pituutta ja jousia löytyy vielä enemmän erilaisia. McPhersonin yläpään kumeja on kai kahdella eri pulttijaolla. Onko seiskassa ja kasissa sama pulttiväli navan ja tolpan liitoksessa.

Erilaisia jousia on X:n osina myynnissä aika monen moisia, tolppiakin saa edelleen muutamaa merkkiä.

Rahalla saa kaikenmoista:
http://www.midwest-bayless.com/Fiat-X19 ... l-new.aspx
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin