Megasquirtti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Megasquirtti

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Juu olen pyöritellyt mielessäni ideaa ko.ruiskutusjärjestelmän rakentelusta talvea odotellessa, ja kysymysmerkkinä on lähinnä imusarja eli minkä pituiset putket ja minkä mallinen/tilavuuksinen kokooja, kaasuläpänkin koko kiinnostais. Entäs suuttimet sitten? minkä kokoiset, onko uudet minkä hintaisia vai kannattaako metsästää käytetyt. Ja ajatellaan vaikka et käyttäisin ihan maksimissaan jotain 1,5bar paineita. Mut todennäkösemmin joku 1,2 riittää, minkä verran sillä sitten sitä tehoa irtoaakin(noin 300hv?) Eli tollaisiin tehoihin riittävät suuttimet. Onkos turhan isoista suuttimista muuten jotain merkittävää haittaa? (hankaloittaa säätämistä vissiin jotenkin)? Nyt on jälleen aikaa mökeltää tekniikan parissa kun on vähän peltihommiakin, mooppeli kun päätti hypätä selälleen(kuskissa ei tietenkään ollut vikaa eihän :oops: )
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ruiskun imusarjoihin yleensä tehdään pitkät putket koska polttoaineen pisaroituminen ei ongelma - polttoaine kuin ruiskutetaan lähellä imuventtiiliä. Kaasareiden tapaan paras ratkaisu on tietenkin se että jokaisella sylinterillä on oma kaasuläppä, ja noita tuplakaasarin mallisia läppärunkoja saakin valmiina (hintavia) tai sitten voi tehdä vanhoista kaasareista.

Suuttimet on kalliita - halvimmat isohkot ehkä myy VPV Motorracing (linkki löytyy mm. sivultani). Jos kansi on hyvä niin puolellatoista barilla lähtee 2l 8v tc:stä vajaat nelisensataa hummaa. Suuttimien mitoitukseen tehon funktiona on täällä joskus ollut kaavoja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Hmm kertokaapas viisaammat miten noi läppärungot vs yksi iso läppä vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen? :oops: (pikkutulpossa :wink: )
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

arpati kirjoitti:Hmm kertokaapas viisaammat miten noi läppärungot vs yksi iso läppä vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen? :oops: (pikkutulpossa :wink: )
Samaa minäkin aloin fundeeraamaan, vaparissahan toi on selvä juttu, mut mitä merkitystä sillä on ahdetussa :?:
Oli muuten joskus juttua sellaisesta "turbopakosarjan tapaisesta" imusarjasta(eli periaatteessa kollektorin päässä olis kaasuläppä) mut enpä tiiä, on sellaisessakin hommaa, kun yrittää saada putket samanpituisiksi :?
Toi 1,5bar minkä heitin olis kyllä ihan joku max max kokeilu, tähän asti ajelin "vain" about 0,75 paineilla ja niilläkin potkua oli jo lähes riittävästi. Eräs tuttava joka on turbokoneiden kanssa vähän touhunnut kertoi et jos paineet nostaa nykyisestä 1,2baariin :arrow: vaikutus luokkaa halolla selkään. Eli ilmeisesti paljon :?: :shock: :twisted: :D
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Nyt meni kokonaan ohi mikä ahdin on kyseessä ? Eihän se paine vielä paljoa kerro paljonko tehoa on tiedossa...

Joku 55...60mm läppä vois olla aika passeli tohon koneeseen ja painekoteloon imutorvet (tai riippuu nyt millasen imusarjan teet)
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Jaa mut taitaapa se alakierroksilla/alipainealueella vetää henkevämmin jos joka syl. oma kaasuläppä, vastaa kaasuunkin varmaan terävemmin, mut paineilla tuolla ei taida enää olla merkitystä vaiko?
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

UnoProjekti kirjoitti:Nyt meni kokonaan ohi mikä ahdin on kyseessä ? Eihän se paine vielä paljoa kerro paljonko tehoa on tiedossa...
holset h1e 52mm siivellä(itse asiassa saattoi olla54 kin. En muista, hassua, no jompikumpi kuitenkin...) to3 pakopesä ar 63 ja 60 siipi. Ei ole kyllä päätarkoitus repiä mitään kauhutehoja irti.

Joku 55...60mm läppä vois olla aika passeli tohon koneeseen ja painekoteloon imutorvet (tai riippuu nyt millasen imusarjan teet)
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Äkkiseltään arvioituna voitais olla juurikin siellä 400hv tienoilla...
Luulis läppärunkojen ahdetussakin olevan hyvä, ainakin tasaisemman seoksen osalta ja eiköhän kaikissa kovissa turbopeleissä sellaiset olekin...
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

400 hv kuulostaa kyllä järkyttävällä kun puhutaan 2-vetoisesta autosta millä ajetaan soralla ja sitten talvella jäällä, piikit saa kylmää kyytiä :o No saapa nyt nähdä kuinka hyvin pysyy nipussa yli kilon paineissa(pessimisti ei pety)
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo tosiaan kompuran tuotto vois olla hyvinkin tota luokkaa(en oo mappia nähny, joten ihan mutu-pohjalta villi arvaus)...tietysti riippuu esim. kannesta(huuhtelusta), ahtoilman jäähdytyksestä jne jne. Pakopaineita ois hyvä tarkastella että millä ahtopaineella moottori toimii parhaiten. Ahtimen spekseistä päätellen vois toimia aika hyvinkin 2L koneessa. Mitäs muuta koneeseen on tehty ?

edit: onkos se juuri tuollainen kaksiosainen eemeli kompura "jättöpääimulla", kun avatarissakin on ?
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

edit: onkos se juuri tuollainen kaksiosainen eemeli kompura "jättöpääimulla", kun avatarissakin on ?[/quote] Just tommoinen. tbo- croman männät, puristussuhde 7,9:1 kansi on jonkin verran avarrettu mut ihan vakiokokoisilla venttiileillä tosin(36/41,8)eli eipä sille ihmeitä ole tehty. Cometic kannentiiviste vht:n kupariliimalla kasattuna, tee-se-itse kovat kannenpultit ja pystyimudellortot jakelee soppaa vielä toistaiseksi. Hirmu-kokoinen cooleri, Lehtimäen tekemä(pakko mainostaa, on se niin julman kokoinen
:twisted: )
tjs
Viestit: 42
Liittynyt: 23.08.2004 22:00
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja tjs »

Tuolla h1 eemelin 52 siivellä alkaa 400hv olemaan puikassa, 54 siivellä voitaisiin päästä sinne paikkeille, jos paineet on max 1.5. Tietenkin riippuu paljon kannesta ja nokasta, mutta tuolla kompuralla ja noilla paineilla pitäisi olla jo melko hyvät, sekä vielä seosten ja ennakoiden olla kohdillaan. Ennemmin tuolla kompuralla voitaisiin olla siellä 350-380, olettaen että kansi ja nokka ovat kohtalaiset ja paineita 1.2-1.5.

Toinen ehkä jonkin verran rajoittava tekiä on tuo itse megasquirt loota, mikä ei ole enää ehkä parhaimmillaan otettaessa noita tehoja. Siinä kuitenkin on kartat melkopienet, joten säätäminen on karkeaa, eikä lopputuloksessa päästä yhtähyvään tulokseen kuin hifimmillä vehkeillä (juu ovat melkoisesti kalliimpia, mutta pointti tässä se, että ei myöskään mahdollisuudet ole yhtä hyvät). Kuitenkin harrastamiseen ja budjetti hommiin oiva peli, ellei tavoitteet ole erityisen korkealla.

Tuolla ahtimella ja megasquirtilla, sekä jollain 400-450cc ahdonalaisena tuottavilla suuttimilla voitaisiin varmasti päästä jonnekkin 300-350hv paikkeille. Joskin karttoja voi jo olla hankala saada hyviksi kaikilla alueilla.

Kaasuläpäksi varmasti riittää joku 55-60mm läppä, ja tuon kokoisellä päästään jo reilusti yli 400hv tason. Harvemmin niitä läppärunkoja käytetään ahdetuissa, yhdellä läpällä oleva ratkaisu on helpompi toteuttaakkin ja saada toimimaan.

Ja mitä läppärunkojen käyttöön tulee, niin kyllä monissa "isontehon" vehkeissä näkyy enemmän yhtä läppää, kuin läppärunkoja.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Kaveri jutteli autosta, missä lähes identtisellä virityksellä on 40mm dellortoilla otettu 2,1L koneesta 397hv...melkein jos budjettiviritys kyseessä niin melkein kaasareilla rakentaisin, koska tuntuvat riittävän huimiin lukuihin. Tietysti tuottavat välillä muita ongelmia, kuten säätäminen(vaikeampi saada kunnolla toimimaan).
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Joo sprinttiautossa kun tämä kone on niin helppo ajettavuus on tavote nro 1. siks toi ruisku houkuttelis, kaasuttimet riittää varmaan vaik millasille tehoille, mut ne on aika hankala saada hyviin säätöihin, varsinkaan kun eivät ole turbokaasarit. Tollanen 300hv riittäis mun tarkotukseen aivan täysin, silläkin jo sora siirtyy...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oikeastaan kaasareilla ja ruiskulla saavutettavissa huipputehoissa ei olekaan isoa eroa, mutta ruiskun tekee houkuttelevaksi nimenomaan mahdollisuus saada koneeseen parempi vääntökäyrä. Plus tietenkin ei tarvita suutinvarastoa säätämistä varten, tarkempi säätö, onhan noita muitakin etuja.

Erillisläppisten edut korostuvat sprinttikäytössä, kone vastaa kaasuun nopeammin ja turbokoneessa hieman myös turboviive pienenee. Lisäksi tietenkin moottorin käytös paranee koska eri imusarjan haaroihin tulevat paineaallot eivät häiritse tosiaan, tässähän asiassa ei ole eroa onko kone ahtopaineilla vai ei. Toki köyhänmiehen yhteisläppä-imusarjassakin tötteröt painekotelossa auttavat hieman asiaa.

Ahtopaineen noston vaikutus riippuu tietenkin siitä kuinka hyvin kone yleensä hengittää, jos kanavien käytännöllisety maksimi virtausnopeudet saavutetaan jo niin nostamalla ei lisäänny enää kuin lämpöhäviöt. Jos taas kone tuntuu antavan jo matalilla paineilla isoja teholukemia niin on odotettavissa suuria kun paineita nostaa..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin