903sen Virinokasta ,2kurkkusesta kaasarista yms.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Vieras

903sen Virinokasta ,2kurkkusesta kaasarista yms.

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nyt kävi sillälailla että kokosin koneen enkä huomannut tutkia nokka-akselia kun oletin sen olevan vakio.
Sitten alkoi epäilyttään ,että olisi hiottu kun venttiilijouset menee aika kireelle ja säätöruuvit pitää olla lähes löysimmillään että saa välystä. :shock:

Pystyykö nokan nostot mittaan jostain koneen ollessa kasassa :?
Viimeksi muokannut Vieras, 01.06.2005 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Kyllä, mittamalla työntötangon liikkeen saat suoraan tietää mikä on nokan nosto!!!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No niitä nostoja ei ole muutakuin 8 milliä. Paljo pitäisi vakiona olla?
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

vakiossa 127:n nokassa on 5,5mm nostoa nokalta...

onko öljyohja vielä auki? jos on kurkkaa nokk-akseliin,mikäli
"perusympyrä" on "kadonnut" niin on varmasti hiottu!

kai tiedät mitä perusympyrä tarkoittaa: eli nokka-akselissa
vastapuolella nostinta nostavaa nokkaa on myös tavaraa..jos
nostoa hiotaan joudutaan perusympyrää pienentämään ja silloin
yleensä nokan vastapuoli on miltei tasan nokka-akselin pintaa vasten
..menikö vaikeaksi..

8mm nostoinen on kyllä jo R A J U ainakin kadulle ..vanha JM-nenä..??
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Öljypohja on liimattu jo aikoja sitten .

Tiedän mitä perusympyrä tarkoittaa ja vähän arvelutttaa tuo nokka-akseli , edellinen omistaja oli meinaan semmonen kotivirittelijä ettei tiedä vaikka olisi itte tehnyt jollain hiomakoneella. :evil:

No pitää sitä nyt kuitenkin kokeilla miten toimii ja kattella sitten uudestaan
:roll:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nostoja on tarkkaan mitattuna 7milliä.
Voiko venttiilit ottaa mäntiin kiinni kun kanttakin laskin millin verran.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Viesti Kirjoittaja jtuok »

mullakin olis nokankanssa pieni migreeni ... olis tiedossa tohon 903:seen jyrkempinokka 285 . se on vain tehty sillain että on hitsattu vakioon lisää tavaraa ja hiottu . käsitykseni mukaan se olis tehty hyvin vaan kestääkö tollanen ? pitäisi kuitenkin tehdä KESTÄVÄ kone . jotta miten on ?
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Kyllä ne hitsatutkin kestää jos on ammattimestassa tehty eri asia on tallin perukoilla kempillä väsätyt, kannatta muistaa et virinokan kans ei monasti käy enää vakio venttilin jouset, ku ne pohjaa!!!!
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Viesti Kirjoittaja jtuok »

minkähän laisia jousia pitäis alkaa ettimään ? uunon ainaki jäykemmät ?
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Meikäläinen on itte hionu nokka-akselista jyrkemmän huonolla menestyksellä... Kone kyllä kävi ja otti per**leesti kierroksia ja kuulosti ralliautolta, mutta tehot katos! Täytynee vielä jossain vaiheessa hio vielä vähä lisää ja muuttaa nokkien muotoa ja testata, että olisko parempi. Paskamaista, vaan ku se nokan irrotus on suht iso homma...
Niin ja nostoa oli venttiilistä mitattuna 13mm... Jouset pohjas jollain venttiileillä :twisted:
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Käytin omassa kannessa minin venttiilinjousia, niitä löytyy helpommin ja ovat abarth malleja edullisemmat, jos siis pystyy elämään sen asian kans et koneessa on muun merkkisiä osia :lol:
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Viesti Kirjoittaja jtuok »

noniin . lueskelin tossa silmät ristissä noita vanhoja juttuja noista virinokista (hiotut/täyttämällätehyt)ja jos se on kunnolla tehty ja oikean laiset öljyt ym. niin pitäskestää tai sitten ei :cry: :roll: :shock: . aion kuitenkin ottaa riskin kesti tai ei . mutta mitä muuta se voi särkeä kun itsensä jos kuluu tai jotain muuta . sitävaan ettei menis kannet ja kampurat ym. uudelleen remonttiin tonnin jälkeen .
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nitrauttaahan hiottu nokka aina kannattaisi, niin kestäisi paremmin. Ja tietysti kunnollinen esivoitelu ja riittävät kierrokset sisäänajolla aina uudella nokalla.

Hankkimassani Mirkussa näytti hiotut nokat kestäneen noin 40tkm... luulisin että eivät ole nitratut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mites se kone kannattaisi sisäänajaa
kun mulla on nyt 903sessa uudet männänrenkaat ,pytyt hoonattu,kaikki laakerit ,luultavasti uusi nokka-akseli ja keinuvivustoista on hiottu se kohta joka painaa venttiiliä.

Oon kuullu ,että pitäis kierroksia pitää jossain 3000rpm .
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Tärkeintä on muistaa, että uuden nokan kanssa pitää ehdottomasti olla uudet/hiotut nostimet tai uusi nokka on hetkessä pilalla :!: :!: :!:
Vastaa Viestiin