Argenta EVO2 moottorin suunnatonta synnytystuskaa!

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Argenta EVO2 moottorin suunnatonta synnytystuskaa!

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Tiistaina oli vihdoin dynopäivä, jonka piti ratkaista monta viikkoa vaivanneet säätöongelmat, lopputuloksena lompakko tyhjeni, armoton &%¤#tus ja auton käytös kaupan päälle peräti huononi... :cry:

Nokkien ajoitus on ilmeisesti päin persettä, laitettiin arvalla 110 asteeseen, kun nokista ei specsejä ollut.

Tämänhetkiset arvot: 99 kW (ennen 94)
165 Nm (190)

Eli jotain on pielessä...
Kunhan taas ehdin ja jaksan täytyy mennä uudelleen dynolle vääntelemään neniä, tiistaina loppui päivä kesken.

Koneen specsit:

Vakiot:
Venttiilit :oops:
Pakosarja

"Virit":
Nokat 288
Ritmo 100S männät
Kansi tehty 2000, virtaa 202 hv
45mm Dbilas läppärungot
LinkPlus ohj. spruutta
Suorasytkä
(edelliset "peritty" 131 rallyltä) *props*
Putki 2,5" kahdella läpihenkivällä
4* Redlinen ilmanputsarit
(Puristukset 11.6)

Tässä vielä rakennusvaiheen synnytystuskia imupuolen mahduttamisesta Argentan konehuoneeseen (pakopuolella on niin paljon tilaa että voisi rakentaa vaikka saunan)

Pikkuvikoja:

Pipercrossin ilmanputsari ei mahdu
Bensakisko ottaa kiinni jarrutehostimesta lähtevään varteen
Laturi ei mahdu imusarjan alle
Bensapaineen mittari ottaa kiinni jarrutehostimeen
Kaasuvaijeri ei mahdu paikoilleen
ym. ym.

Projektin piti olla nopea, lähes läpihuutojuttu :o nyt 5kk ja monta tuhatta €:tä myöhemmin totuus näyttää erilaiselta :evil:
Tiistaina oli tunnelma jo niin kyrpiintynyt että harkitsin koko harrastuksesta luopumista, onneksi vain hetkellinen mielenhäiriö... :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Läppikset on suurehkot vakio 41.8 venttiileillä varustettuun kanteen nähden, tosin ruiskulla ei pitäisi olla niin paha ongelma hitaastakaan virtausnopeudesta huolimatta. Huipputehoa pitäisi noilla palikoilla vielä paljon lisää piilossa.

Imu 110 astetta, mikä on pakonokan ajoitus? Nostot yläkuolokohdassa?

Sytkän ajoitus, millainen ennakko huipputehoilla? Seossuhteet varmasti oikeat?

Ilmeisesti konehuone on alhaalta niin ahdas ettei laturia saa pakopuolelle niinkuin Mirkussa..

Pieni tauko tekee hyvää jos rupeaa f*tuttamaan, noissa säätöhommissa helposti näyttää välillä siltä ettei tästä mitään tule, ja sitten yhtäkkiä ne oikeat säädöt löytyykin. Monesti vain suutuspäissään äkkiä tulee tehtyä jotain typerää, mihin viimeisessä virkkeessäkin viittasit. Itse joudun pitämään leppymistaukoja yleensä tietokoneiden kanssa. :?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ootko turboprojektin vallan haudannut, kun olet vaparin kyhännyt?

Tuotanoin, ajatuksia tästä konfiguraatiosta:

Nokka-akselit:

288 on tavattoman löysät akselit kun vertaa muita osia.
Voipi olla, että kun on vakioventtiilit, jää virtausnopeus 45mm läppärungoissa niin matalaksi, ettei siihen tule riittävästi liike-energiaa, ja täytös jää huonoksi.
Lisäksi puristussuhde on niin korkea, että todennäköisesti nakutuksen takia ei noilla nokka-akseleilla saa riittävästi sytytysennakkoa.
Ongelmaan lähtisin siis ratkaisua etsimään kireämmistä nokka-akseleista.
Virtasen 304 asteisia voisi tuohon suositella. Auttanee molempiin ongelmiin.

Pakosarja voi myöskin olla ongelma, joka voi estää moottoria toimimasta tehokkaasti sillä alueella, kuin imupuoli antaisi myöten.

Minulla on yksi ihan uusi TC:n vaparin peltipakosarja, joka ei sovi oikein Mirafioriin, kun jää tolppaan liian vähän tilaa. Sopisikohan se paremmin Argentaan? :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitäs nokissa on nostoa? Ei meinaan ne asteet kaikkea... Kannen virtaukset ovat vakioventtiilein kyllä hyvät, missäs se on tehty?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

vvieri kirjoitti: Imu 110 astetta, mikä on pakonokan ajoitus? Nostot yläkuolokohdassa?

Sytkän ajoitus, millainen ennakko huipputehoilla? Seossuhteet varmasti oikeat?
Pako on 110 ast. EYKK, nostoja YKK:ssa en kuollaksenikaan muista kun ei oo dokumentteja nyt käsillä...
Sytkäennakkona oli ensin varmuuden vuoksi vain 26 astetta ja dynolla koitettiin 32 astetta, vaikutus lähes olematon.
Seoksia räplättiin suuntaan jos toiseen ilman valaisevia tuloksia... :?
Nestehukka kirjoitti: Ootko turboprojektin vallan haudannut, kun olet vaparin kyhännyt?

Tuotanoin, ajatuksia tästä konfiguraatiosta:

Nokka-akselit:

288 on tavattoman löysät akselit kun vertaa muita osia.
Voipi olla, että kun on vakioventtiilit, jää virtausnopeus 45mm läppärungoissa niin matalaksi, ettei siihen tule riittävästi liike-energiaa, ja täytös jää huonoksi.
Lisäksi puristussuhde on niin korkea, että todennäköisesti nakutuksen takia ei noilla nokka-akseleilla saa riittävästi sytytysennakkoa.
Ongelmaan lähtisin siis ratkaisua etsimään kireämmistä nokka-akseleista.
Virtasen 304 asteisia voisi tuohon suositella. Auttanee molempiin ongelmiin.

Pakosarja voi myöskin olla ongelma, joka voi estää moottoria toimimasta tehokkaasti sillä alueella, kuin imupuoli antaisi myöten.

Minulla on yksi ihan uusi TC:n vaparin peltipakosarja, joka ei sovi oikein Mirafioriin, kun jää tolppaan liian vähän tilaa. Sopisikohan se paremmin Argentaan?
Ajattelin ennen turboa koittaa tällaista helppoa vaparirojektia... :lol:

Ajattelin kyllä vaihtavani isommat venttiilit ym. mutta päädyinkin sitten ronkkimaan nurkissa lojuneet rojut kasaan, huono tuli... :oops:
Mulla oli aikanaan mirahirviön peltisarja Free Technicsistä lainassa, ei sopinut Argentan konehuoneeseen lainkaan...
HH kirjoitti: Mitäs nokissa on nostoa? Ei meinaan ne asteet kaikkea... Kannen virtaukset ovat vakioventtiilein kyllä hyvät, missäs se on tehty?
Nostoa on 10.7mm, ja kansi tehtiin talvella 2000-2001 JR tehokannessa...
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

JaniB kirjoitti:
vvieri kirjoitti: Imu 110 astetta, mikä on pakonokan ajoitus? Nostot yläkuolokohdassa?

Sytkän ajoitus, millainen ennakko huipputehoilla? Seossuhteet varmasti oikeat?
Pako on 110 ast. EYKK, nostoja YKK:ssa en kuollaksenikaan muista kun ei oo dokumentteja nyt käsillä...
Sytkäennakkona oli ensin varmuuden vuoksi vain 26 astetta ja dynolla koitettiin 32 astetta, vaikutus lähes olematon.
Seoksia räplättiin suuntaan jos toiseen ilman valaisevia tuloksia... :?
Nestehukka kirjoitti: Ootko turboprojektin vallan haudannut, kun olet vaparin kyhännyt?

Tuotanoin, ajatuksia tästä konfiguraatiosta:

Nokka-akselit:

288 on tavattoman löysät akselit kun vertaa muita osia.
Voipi olla, että kun on vakioventtiilit, jää virtausnopeus 45mm läppärungoissa niin matalaksi, ettei siihen tule riittävästi liike-energiaa, ja täytös jää huonoksi.
Lisäksi puristussuhde on niin korkea, että todennäköisesti nakutuksen takia ei noilla nokka-akseleilla saa riittävästi sytytysennakkoa.
Ongelmaan lähtisin siis ratkaisua etsimään kireämmistä nokka-akseleista.
Virtasen 304 asteisia voisi tuohon suositella. Auttanee molempiin ongelmiin.

Pakosarja voi myöskin olla ongelma, joka voi estää moottoria toimimasta tehokkaasti sillä alueella, kuin imupuoli antaisi myöten.

Minulla on yksi ihan uusi TC:n vaparin peltipakosarja, joka ei sovi oikein Mirafioriin, kun jää tolppaan liian vähän tilaa. Sopisikohan se paremmin Argentaan?
Ajattelin ennen turboa koittaa tällaista helppoa vaparirojektia... :lol:

Ajattelin kyllä vaihtavani isommat venttiilit ym. mutta päädyinkin sitten ronkkimaan nurkissa lojuneet rojut kasaan, huono tuli... :oops:
Mulla oli aikanaan mirahirviön peltisarja Free Technicsistä lainassa, ei sopinut Argentan konehuoneeseen lainkaan...
HH kirjoitti: Mitäs nokissa on nostoa? Ei meinaan ne asteet kaikkea... Kannen virtaukset ovat vakioventtiilein kyllä hyvät, missäs se on tehty?
Nostoa on 10.7mm, ja kansi tehtiin talvella 2000-2001 JR tehokannessa...
Niin, ei venttiilien koossa mitään vikaa ole, mutta tarkoitin sitä, että koska ne on vakiokokoiset, niin voi olla, ettei 45mm läppärungot ja 288 nokat välttämättä ehkä sovi samalle kierrosalueelle. Lopputulos on se, ettei läppärunkojen takia kone toimi alhaalta, ja nokkien takia ettei se toimi ylhäällä. Tämähän tosin on spekulointia, joka pohjaa aika pitkälti kirjatietoon, mutta toisaalta myös osittain omiin kokemuksiin.

Mitkä muuten on pakoputken sekondaarien halkaisija?

Minkälainen vääntökäyrä oli? Heitä jotakin pistearvoja?
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Nestehukka kirjoitti: Niin, ei venttiilien koossa mitään vikaa ole, mutta tarkoitin sitä, että koska ne on vakiokokoiset, niin voi olla, ettei 45mm läppärungot ja 288 nokat välttämättä ehkä sovi samalle kierrosalueelle. Lopputulos on se, ettei läppärunkojen takia kone toimi alhaalta, ja nokkien takia ettei se toimi ylhäällä. Tämähän tosin on spekulointia, joka pohjaa aika pitkälti kirjatietoon, mutta toisaalta myös osittain omiin kokemuksiin.

Mitkä muuten on pakoputken sekondaarien halkaisija?

Minkälainen vääntökäyrä oli? Heitä jotakin pistearvoja?
Niin, eihän venttiilien koossa sinäänsä vikaa ole, ja olin tietoinen siitä että noi läppikset on hieman liian isot tolla konfiguraatiolla, tuli vaan mieleen et suunnitelmissa oli myös isommat venat.

En vaivu vielä epätoivoon nokkien suhteenkaan, vasta kun nenienkääntely on tehty, ja jos ei vieläkään futaa, rupean :evil::ksi

Sekondaarien halkaisija on alkuperäisissä mitoissa, ulkomitoiltaan n. 2", mut luulis sisämitankin olevan yli 1 3/4"
Tossahan on pirun pitkät sekondaarit, toi vakiona hyvin vääntöä, voi olla nyt ahdistava tekijä tehojen kannalta :?:

Vääntökäyräkään ei oo käsillä mut näytti suunnilleen samanmalliselta ku ennenkin, 1700 rpm jälkeen nousee melkein pystysuoraan, tosin nyt 3000 kohdalla jopa pieni kuoppa, ja tämän jälkeen nousu laiskempaa kuin ennen, huippuvääntö n. 5100 kohdalla...

Koneessa on lisäksi tosi heikko imu, mappi arvo tyhjäkäynnillä on 70 kPa, mikä ei mielestäni ole normaalia, ja tasakaasulla n. 1800-2000 rpm kone röpöttää ja pärskii välillä imusarjaan. Eikös nämäkin saata kertoa nokkien ajoituksen virheellisyydestä??

Kaiken hauskan lisäksi LinkPlussan Fuel Cut ei jostain syystä toimi, moottorijarrutuksessakin suuttimet ruiskii noin 5% teholla, seurauksena paheksuntaa aiheuttava pauke, über bensankulutus, ja kohta entiset pöntöt. Lisäksi uudelleen kiihdytettäessä tai liikennevaloihin tultaessa, kone tukehtuu bensaansa... :?
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Voihan se nokkien ajoituksesta kertoa, mutta ikävä kyllä tuossa oireet viittaa aika vahvasti siihen läppärunkojen liikaan kokoon.
Jos edullista ratkaisua haluat kokeilla, niin hanki jostakin 40mm tuplien kaasuläpät, ja tee läppärunkoihin 2,5mm ainevahvuudella koko läppärunkojen mittaiset holkit, jotka siis menee myöskin kaasuläpän kohdalle. Kokeilumielessä voi riittää tosin, jos pidät läpät entisellään, ja laitat edellämainitut putkenpätkät niihin kurkkuihin ennen läppiä, eli siis niinkuin imutorvet, jotka menee läppärunkojen sisään.

Jos nuo nokat ovat siitä myymästäni koneesta, niin niille oli ilmoitettu nokkien välinen kulma 110-115 astetta, muuta en niistä tiedä.

Croftin kirjassa muuten aiheeseen osviittaa mahdollisesti antava kappale, vaikka siinä puhutaankin kaasareista:

The size of carburettor and choke is critical. If the carb is too large, the airspeed will drop and may stall. (leikattu kaasareihin liittyvää asiaa välistä) On a test, a GC engine with St III cams, 10:1 CR and 42/36 valves, lost 30 lbf ft torque using 48s (40 choke) compared with 45s (40 choke).

BTW, tiedän tuskan, been there :lol: Itsellä oli ekat kannet itse viritettyjä, mutta sitten kun ei ammattilaisen tekemällä kannellakaan irronnut tehoa, niin alkoi olla jo vähän niinkuin masennusta ja epätoivoa ilmassa. Kyllä ne tehot löytyy, kun saa osat keskenään balanssiin.
Itellä dynoreissut taisi mennä tähän tapaan: 130hv, 135hv, 145hv, 150hv, 160hv, 165hv. Sen jälkeen en olekaan dynottanut, mutta kehitystä on tapahtunut :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

JaniB kirjoitti: Koneessa on lisäksi tosi heikko imu, mappi arvo tyhjäkäynnillä on 70 kPa, mikä ei mielestäni ole normaalia, ja tasakaasulla n. 1800-2000 rpm kone röpöttää ja pärskii välillä imusarjaan. Eikös nämäkin saata kertoa nokkien ajoituksen virheellisyydestä??
Kyllä voi olla myös tästä kyse, eli overlap alue liian suuri nokkien arvoihin nähden. Kun saat nykyiset ajoitukset ja nostot ykk:ssa mittailtua niin sitten ollaan fiksumpia..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Ilmoittelen niistä nokkien arvoista aikaisintaan ensi viikolla, onneksi piti lähteä taas viikoksi töihin, niin ei tarvii edes nähdä koko autoa... :wink:
Nestehukka kirjoitti:Jos nuo nokat ovat siitä myymästäni koneesta, niin niille oli ilmoitettu nokkien välinen kulma 110-115 astetta, muuta en niistä tiedä.
Juu, ne on ne nokat. Läppärunkojen moddauskokeilu seuraava rojekti...
Fiiu
Viestit: 630
Liittynyt: 24.03.2003 15:48
Paikkakunta: Koria

Re: Argenta EVO2 moottorin suunnatonta synnytystuskaa!

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

JaniB kirjoitti:Tässä vielä rakennusvaiheen synnytystuskia imupuolen mahduttamisesta Argentan konehuoneeseen (pakopuolella on niin paljon tilaa että voisi rakentaa vaikka saunan)
Tuo Argentassa on, pakopuolella on tilaa. Ehkä tilan pienentämiseen auttaisi ahdin ja järeämpi pakosarja..... :roll: :lol:
-Jere-

Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Löysin dokumentit, eli nostot yläkuolokohdassa on molemmilla nokilla n. 2,7mm, imu 2,67mm ja pako 2,73mm...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nostoon verrattuna ihan järkeenkäyvät arvot. Ovat varmaan just sun koneesta mitattuja eikä mitään nokkavalmistajan ilmoittamia?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mitäs oot HH mieltä, pitäisikö kuitenkin imun olla 0,5mm enemmän auki, mitä pako?
Ihan mututuntumalla imu ehkä vois olla tossa, missä se on nyt, mutta pako? Mun 304 (nosto 10,6) nokilla on pako 2,7 auki ykk, joten olisko tuo vähän myöhäisellä tuo pakonokka näillä nokilla?
Imunokastakaan en olisi ihan niin varma, mutta luulisin että sen oikea ajoitus sijoittuu välille 2,7-3,0. Edelleenkin vain mutua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No joo, pako tosiaan voisi olla imua vähemmän auki. Itse noihin pelkästään hiottuihin nokkiin (~305/10,5) on tämä maestro Laaksonen kerran "opettanut" että 3,0mm molemmat saisi olla auki ja tuosta lähteä sitten hakemaan tarkennuksia kokeilemalla. Katupelissä nuo voisivat olla just pikkasen alle kolmessa millissä (ja tosiaan pako imuun verrattuna mielummin pikkasen vähemmän kuin enemmän auki, ellei sitten samoista arvoista lähde liikkeelle). Muistaisinko oikeen jos sanoisin että niissä yksissä R-koneistuksen tekeleissä (305/11mm) olis koneistajan arvot olleet in. 2,7/ex. 2,5. Laaksosen "perinteisissä" taas oli ainakin joskus 3,0mm molemmille, tosin toleranssi oli just niin päin hatarien muistikuvien mukaan että imulle plussa ja pakolle miinusta. Noihin R-koneistuksen neniin Laaksonen just tuota kolmea milliä lähtökohdaksi suositteli.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin