1600tc vinokone suoraan -apua tarvitaan!

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
ilkkahy
Viestit: 67
Liittynyt: 26.06.2004 21:11
Paikkakunta: Rauma

1600tc vinokone suoraan -apua tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Eli pitäisi saada tuollainen Lancia prisman 1600tc ruiskukone sopimaan 1200L konehuoneeseen joka edellyttää mm. koneen asentamista suoraan.

Tarvitsisin hieman apua kokeneemmilta sen öljykierron modifikaatioihin. Öljypumpun imuputki sijoitetaan maalaisjärkeä käyttäen ainakin mahdollisimman alas öljypohjaan mihin öljy kerääntyy... johonkin sinne öljynpäästöruuvin tienoille siis. Sellaisen "roiskesuojan" tekeminen öljypohjaan ei varmaankaan samassa yhteydessä ole vaivan väärti kun autoa on tarkoitus käyttää kohtalaisen hillityssä ajossa.

Mutta mitenkäs on sitten tuon kannen voitelun laita? -en ole kovin innokas metsästämään eri pystykoneesta kannen osia, ellei se ole aivan välttämätöntä. Olisi vänkää jos joku sattuu tietämään ja millään jaksaisi selittää tuon kannen voiteluprosessin ja sen kuinka kierto häiriintyy koneen ollessa pystyssä :cry:

Aiheesta on ollut juttua aiemminkin, mutta informaatio niissä oli melko vähäistä ja haluaisin kuitenkin pitää koneen ehjänä :?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Parhaiten öljypohjan suunnittelussa toimii normaali maalaisjärki - sumpusta pitää vain saada sellainen että öljyn imukaulan kohdalla on aina öljyä, kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja kaarreajossa. Parhaiten tämä onnistuu sijoittamalla imuputki keskelle sumppua ja tekemällä läppäseinillä varustetut loiskelevyt joka suunnalle. Öljyn paluun taas pitäisi tapahtua sitten näiden seinien taakse jääneiden koteloiden kautta, jotta ilmakuplat ehtisivät poistua.

Pystyyn asetetun vinokoneen tapauksessa olisi tarvetta rälläköidä pohja sumpusta irti jotta se saadaan suoraksi, muuten moottorin pakosarjan puolinen osa jää matalaksi ja öljynsaanti toiselle suunnalle kaartaessa kärsii. Olisi myös kannattavaa tehdä kotelot sumpun molemmin puolin.

Öljyn imuputki on myös tehty vinoksi koska sumpun pohja on ollut vino, se on oikaistava.

Sumppuun ja etenkin imuputkeen tehtävissä muutostöissä olisi paras käyttää kaasuhitsauslaitteita. Itselläni ei näitä ole, jolloin migillä säveltäessä pitää olla tarkkana että niitä pyöreitä rautaknöölejä ei jää yhtään sumppuun tai imuputkeen, siten että niitä myöhemminkään irtoaisi. Ne nimittäin rikkovat öljypumpun sinne joutuessaan. Imuputken pitää myös olla ihan tiivis sillä ilmakuplat ovat turmioksi laakereille.

Pari poikittaismoottorisen sumppudesigniä on omilla weppisivuillani
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/engine.htm
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm

Sekä varmaan parempia Croftin saitin kuvagallerioissa.
http://www.guy-croft.com/

Takavetoisessa siis kannattavaa tehdä nuo läppäkotelot sivuille.

Nokakotelot taas on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta suunniteltu niin että nokka-akseli jää puoliksi öljyn peittoon, eli nokkakotelossa moottorin reunoilla olevat paluuöljykanavat on sen verran korkealla että öljyä jää koteloihin. Vinoon asennetussa moottorissa nämä ovat luonnollisesti eri korkeudella jotta nokat peittyisivät molemmilla puolilla suurinpiirtein samoin. Nyt kun kone laitetaan pystyyn, tulee tarve madaltaa toista puolta (pako) ja korottaa toista puolta (imu). Madaltaminen tapahtuu poraamalla reikä paluukanavan kylkeen, korottaminen taas sopivalla pellin palalla joka ruuvataan paikoilleen.

Tuo madaltaminen ei periaatteessa ole pakollista, mutta liian korkea öljynpinta saattaa edesauttaa nokkakotelon tulvimista korkeilla kierroksilla mikä on muutenkin helmasynti tuolle TC-koneelle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ilkkahy
Viestit: 67
Liittynyt: 26.06.2004 21:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Kiitos Villelle kattavasta vastauksesta!

Harmi kun ei ole armeijan takia pahemmin aikaa tuon koneen tutkiskelemiseen. Voi olla että suunnittelen ja rakennan samantien koko öljypohjan itse. Mig, puikko ja kaasuhitsit onneksi löytyy.

Ajattelin sellaista öljypohjaa jonka pohjassa on muutaman desilitran kokoinen jyrkästi syvenevä tila ("kuppi") missä imuputki sijaitsee ja mistä öljy ei pääse pahemmin loiskumaan takaisin. Pitäisi vaan tietää että paljonko tuossa koneessa on suunnilleen öljyä. Mittailemallahan se toki selviää.


Tuli tässä mieleen että voisin asentaa samassa yhteydessä myös öljynlauhduttimen ja öljynpainemittarin, mutta onko tuosta lauhduttimesta mitään iloa? Varmaan tässä vaiheessa ne kuitenkin järkevin laittaa...

Niin ja semmoinen offtopic, että kuinka isoilla tehoilla liekkirenkaat tulee tarpeelliseksi ja paljonko kokonaiskustannukset tekevät koneistuksineen renkaineen?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varmaankin loiskelevyjen ja väliseinien kanssa ihan passeli tuo kuppi-ideakin.

Öljynjäähdytin on TC-koneessa hyvin tärkeä kun se tuppaa lämmittämään öljyjään aika tavalla.

Liekkirenkaita taas suosittelisin 1600-koneisiin 200hv ja siitä ylöspäin.. Spesso, Cometic tai vastaava monikerrostiiviste tietenkin yhtä hyvä vaihtoehto. Turbokoneista siis puhun, aiotko ahtaa tuon moottorin?
Vaparissa harvoin liekkirenkaille tarvetta..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Loiskelevyjä suosittelen kyllä. Suurin osa TC-moottoreiden laakerivaurioista johtuu juurikin huonosti suunnitellusta öljypohjasta. Vain harvan öljypohjamallin ominaisuudet ovat edes urheilulliseen maantieajoon riittäviä.
Öljynpainemittarin kanssa tämä on helppo todeta, jos menee vetämään vakio öljypohjalla sorapätkää tai vaikka radalle.
Mirafiorinkin vakioöljypohjalla saa helposti paineet laskemaan ihan perheautorenkaillakin jossakin motarin rampissa, jos öljynpinta on vähänkin alle maksimin.
Vastaa Viestiin