Grande Punton ABS
Grande Punton ABS
Sytty pojan puntoon Absi valo.
Luin MES:llä vikakoodit ja auto herjasi oikeasta etu ABS-anturista ja antoi vikakoodin C0034 - Front right wheel speed sensor.
Käytiin Motonetista hakemassa uusi anturi ja vaihdettiin se.
Ei auta, sama koodi tulee jonkun ajan päästä nollauksen jälkeen, vaikka auto olisi paikoillaan.
Käytiin ajamassa pieni lenkki ja samalla katsottiin live dataa antureista. Kolme muuta näyttää nopeuksia, mutta tuo yksi näyttää pelkkää nollaa.
Mitenkähän tässä pitäisi edetä ?
Luin MES:llä vikakoodit ja auto herjasi oikeasta etu ABS-anturista ja antoi vikakoodin C0034 - Front right wheel speed sensor.
Käytiin Motonetista hakemassa uusi anturi ja vaihdettiin se.
Ei auta, sama koodi tulee jonkun ajan päästä nollauksen jälkeen, vaikka auto olisi paikoillaan.
Käytiin ajamassa pieni lenkki ja samalla katsottiin live dataa antureista. Kolme muuta näyttää nopeuksia, mutta tuo yksi näyttää pelkkää nollaa.
Mitenkähän tässä pitäisi edetä ?
Re: Grande Punton ABS
Näyttääkö se yksi yhtään mitään ja yritittekö katsoa heti nollauksen jälkeen?
Näissähän on laakerin kehää lukeva anturi. Eli vaihtoehdot on käytännössä:
1. Anturi mykkä
2. Johtosarja/liitinvika
3. Jumalattomasti metalliryönää laakerin kehällä (todennäköisesti ei)
4. Laakeri aivan loppu (väljä)
Näissähän on laakerin kehää lukeva anturi. Eli vaihtoehdot on käytännössä:
1. Anturi mykkä
2. Johtosarja/liitinvika
3. Jumalattomasti metalliryönää laakerin kehällä (todennäköisesti ei)
4. Laakeri aivan loppu (väljä)
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Grande Punton ABS
Kokeiltiin ajaa heti nollauksen jälkeen seuraten samalla livedataa. Näytti nopeutena nollaa koko ajan.
ABS valo ei sammu myöskään vikakoodin nollauksesta tai ajamisesta.
1. Voi tietysti olla mahdollista että uudessa anturissa on sama vika, voiko tuota anturia yleismittarilla mitata jotenkin irrallaan
3 ja 4 laakeri ei pidä ääntä eikä tunnu väljältä
MES antaa mahdollisuuden antureiden calibrointiin, jota en kokeillut. Mutta tulkitsen sitä tarvittavan, jos esiintyy merkittäviä nopeuseroja.
Täytyy varmaan etsiä kytkentäkaavio jostain ja alkaa tutkia johtosarjaa seuraavaksi, jos ei kellään ole parempia ideoita
ABS valo ei sammu myöskään vikakoodin nollauksesta tai ajamisesta.
1. Voi tietysti olla mahdollista että uudessa anturissa on sama vika, voiko tuota anturia yleismittarilla mitata jotenkin irrallaan
3 ja 4 laakeri ei pidä ääntä eikä tunnu väljältä
MES antaa mahdollisuuden antureiden calibrointiin, jota en kokeillut. Mutta tulkitsen sitä tarvittavan, jos esiintyy merkittäviä nopeuseroja.
Täytyy varmaan etsiä kytkentäkaavio jostain ja alkaa tutkia johtosarjaa seuraavaksi, jos ei kellään ole parempia ideoita
Re: Grande Punton ABS
Minkä merkkinen oli se alkuperäinen ABS Anturi, ja minkä merkkinen oli se Motonetin ABS anturi?....Ei muuten, mutta näissä on eroja, eli originaali/ tarvike
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Grande Punton ABS
Vaimon 500e:ssä herjas kans etuanturista. Kun ei uutta anturia ollut siihen hätään, tutkin johdon ja anturin. Vikaa ei löytynyt, mutta puhalsin anturin reiästä paineilmaa brakleenin perään. Vika ei tullut takaisin. liekö metallipölyä tjsp laakerin magneetissa?
Tilasin kuitenkin uuden anturin hyllyyn.
Anyway, Grande Punton eLearn löytyy täältä: https://4cardata.info/elearn/199/2
Tuohon otin randomilla 1,4 16V
Tilasin kuitenkin uuden anturin hyllyyn.
Anyway, Grande Punton eLearn löytyy täältä: https://4cardata.info/elearn/199/2
Tuohon otin randomilla 1,4 16V
Re: Grande Punton ABS
Sormenpää kevyesti jousen kierteelle ja pyörittää pyörää niin tuntee paremmin onko laakerissa vikaa. Joskus on pakko purkaa jarrupalat pois että saa pyörimään tarpeeksi hyvin. Nykylaakerit ei useinkaan ekana väljisty hajotessaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Grande Punton ABS
Motonetin uusi anturi on Bosch 0 265 004 136 , vanhasta ei oikein saa selvää.
Netin mukaan toi Bosch on kyllä tarkoitettu tuohon vm 2008 1,4 8v Grandeen.
Onko tuolla laakerissa yksi vai useampi magneetti antamassa pulsseja. Tuleeko sieltä yksi pulssi vai joku sarja. Ei ole skooppia itsellä.
Vähän hämää, kun toi valo ei sammu kuittauksesta ja anturivika tulee takaisin vaikka auto ei liiku, vaatiiko toi oikeasti pulsseja kuittaantuakseen
vai näkeekö boxi staattisen anturivian, ja siksi ei pysy vikakoodi poissa
Onko muilla kokemusta siitä että missä vaiheessa tuon ABS valon saa sammumaan.
Onko kukaan kokeillut laittaa magneetin johonkin kehään ja simuloida tuolla anturille pulsseja, pystyisi tuon laakerivian poissulkemaan
Mittasin tuon vanhan anturin Flukella ja se näytti 5,3 Mohmia ja mittajohdot toisinpäin 3,6 Mohmia
Netin mukaan toi Bosch on kyllä tarkoitettu tuohon vm 2008 1,4 8v Grandeen.
Onko tuolla laakerissa yksi vai useampi magneetti antamassa pulsseja. Tuleeko sieltä yksi pulssi vai joku sarja. Ei ole skooppia itsellä.
Vähän hämää, kun toi valo ei sammu kuittauksesta ja anturivika tulee takaisin vaikka auto ei liiku, vaatiiko toi oikeasti pulsseja kuittaantuakseen
vai näkeekö boxi staattisen anturivian, ja siksi ei pysy vikakoodi poissa
Onko muilla kokemusta siitä että missä vaiheessa tuon ABS valon saa sammumaan.
Onko kukaan kokeillut laittaa magneetin johonkin kehään ja simuloida tuolla anturille pulsseja, pystyisi tuon laakerivian poissulkemaan
Mittasin tuon vanhan anturin Flukella ja se näytti 5,3 Mohmia ja mittajohdot toisinpäin 3,6 Mohmia
Re: Grande Punton ABS
Se ei taida tarvita edes magneettia, vaan rauta riittää. Anturi vaatii kuitenkin herätejännitteen. Pulsseja tulee joka kierroksella paljon. Jos skooppi olisi käytettävissä, niin sillä pitäisi näkyä kaunista kanttiaalto.
Anturin reiän ja laakerin tarkastaminen ovat oikein hyviä neuvoja. Johtosarjaa kannattaa myös katsoa pahalla silmällä. Kaaviosta päätellen tässä ei olisi väliliitintä anturin liittimen ja ABS-ECU:n välillä, mutta se ECUn liitin voi olla ihan hyvä käydä läpi.
Niin ja nollauksen jälkeen pitää yleensä ajaa muutama metri ennen kuin vikavalo sammuu ja koodit poistuvat. Ne pidetään muistissa jotta jo ennen liikkeelle lähtöä voidaan kertoa turvavarusteen viasta.
(Thesiksessä muuten mittaristo muistaa ABS-vian ja vaatii joskus satunnaisesti vikakoodin nollauksen myös mittaristosta. Grandessa ei kaiketi pitäisi olla näin, mutta todetaan nyt senkin olevan mahdollista.)
Anturin reiän ja laakerin tarkastaminen ovat oikein hyviä neuvoja. Johtosarjaa kannattaa myös katsoa pahalla silmällä. Kaaviosta päätellen tässä ei olisi väliliitintä anturin liittimen ja ABS-ECU:n välillä, mutta se ECUn liitin voi olla ihan hyvä käydä läpi.
Niin ja nollauksen jälkeen pitää yleensä ajaa muutama metri ennen kuin vikavalo sammuu ja koodit poistuvat. Ne pidetään muistissa jotta jo ennen liikkeelle lähtöä voidaan kertoa turvavarusteen viasta.
(Thesiksessä muuten mittaristo muistaa ABS-vian ja vaatii joskus satunnaisesti vikakoodin nollauksen myös mittaristosta. Grandessa ei kaiketi pitäisi olla näin, mutta todetaan nyt senkin olevan mahdollista.)
Re: Grande Punton ABS
Pikkujuttuja, mitä voit kokeilla itse:
-Ota anturilta piuha irti, muutttuuko vikakoodi?
-Ota toiselta anturilta piuha irti, saatko saman vikakoodin/virheen?
-Jos vanha anturi on vielä kutakuinkin muodossaan, niin tökkää se toisen anturin tilalle (siis johtoon, ei tartte ruuvata paikalleen), saatko siitä kulmasta saman vikakoodin?
Jos vikakoodi vaihtuu anturin irroittamalla ja/tai toisen kulman anturin irroituksella saa sieltä eri koodin/virheen, niin anturille asti ja sieltä takaisin kuuluu kuitenkin jotain. Jos taas noilla toistuu sama vikakoodi/virhe ja vanha anturi ei anna sitä toisessa kulmassa, niin alkaa olla aika hyvät perusteet siirtyä tutkimaan johtosarjaa laakerin/anturin sijaan.
-Ota anturilta piuha irti, muutttuuko vikakoodi?
-Ota toiselta anturilta piuha irti, saatko saman vikakoodin/virheen?
-Jos vanha anturi on vielä kutakuinkin muodossaan, niin tökkää se toisen anturin tilalle (siis johtoon, ei tartte ruuvata paikalleen), saatko siitä kulmasta saman vikakoodin?
Jos vikakoodi vaihtuu anturin irroittamalla ja/tai toisen kulman anturin irroituksella saa sieltä eri koodin/virheen, niin anturille asti ja sieltä takaisin kuuluu kuitenkin jotain. Jos taas noilla toistuu sama vikakoodi/virhe ja vanha anturi ei anna sitä toisessa kulmassa, niin alkaa olla aika hyvät perusteet siirtyä tutkimaan johtosarjaa laakerin/anturin sijaan.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Grande Punton ABS
Ymmärsinkö oikein
Synnyttääkö noi laakerikuulat sen pulssin, eli tuo laakeri ei sisällä mitään magneetteja
Synnyttääkö noi laakerikuulat sen pulssin, eli tuo laakeri ei sisällä mitään magneetteja
Re: Grande Punton ABS
Et.
Laakerissa on magneettikehä, jossa on kymmeniä magneettiliuskoja. Väärällä laakerilla saa abs:n kans vikatilaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Grande Punton ABS
Ja väärinpäin asennetulla laakerilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Grande Punton ABS
Mittaa vastus ABS-anturista ja vertaa toiseen, pitäisi olla lähes sama. Itsellä kävi niin että uudessa ABS-anturissa oli oikea vastusarvo mutta johdot oli liittimessä väärin päin, vikavalo ei sammunut ollenkaan vaikka nollasi
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grande Punton ABS
Jos vikavalo tulee takaisin, vaikkei auto edes liiku, niin vian on oltava anturissa, johtosarjassa tai ohjainyksikössä. Parhaimmassa tapauksessa kyse on kosketushäiriöstä liittimissä, eli liitin irti ja takaisin kiinni ohjausyksikköön ja sitten katsomaan, saako vian nollattua ja pysymään poissa. Anturin johdotukset ohjainyksikön ja anturin välistä kannattaa muutenkin tarkistaa, jos on vaikka hiertynyt eristeet puhki jossain kohtaa. Jos ohjainyksikölle löytyy kuvaus nastojen järjestyksestä, kannattaa anturi mitata myös ohjainyksikön liittimestä ja verrata tuloksia suoraan anturista mitattuihin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande Punton ABS
Nyt on Granden tutkimus edennyt siihen pisteeseen että epäilyksen alaisia on enää kaksi: kaapeli anturilta ABS yksikölle ja yksikkö itse.
Anturikaapelia on tutkittu päällisin puolin, mutta vaurioita ei ole löydetty.
Mutta ongelmaksi muodostui se, että tuolla https://4cardata.info/elearn/199/2 on Granden osalta kaikissa moottorityypeissä ABS yksikön liitinkuva 28 napaisella kaksirivisellä liittimellä, mutta autossa (1.4 8v valmistettu alkuvuonna 2008) tuo liitin on 38 napainen ja kolmerivinen.
Linean alta näyttää löytyvän 38 napainen kolmerivinen liitin, mutta se ei näyttäisi kaikilta osin ainakaan liittimien osalta vastaavan tuota liitin sijoittelua mikä Grandessa on.
Joten kysymys kuuluu, löytyykö keltään kuvaa ja listausta Granden 38 napaisesta kolmerivisestä ABS yksikön liittimestä.
MInimissään tarvitsen varmistuksen noiden etupyörien ABS antureiden liitinpisteistä ja liittimien johtimien värikoodeista.
Anturikaapelia on tutkittu päällisin puolin, mutta vaurioita ei ole löydetty.
Mutta ongelmaksi muodostui se, että tuolla https://4cardata.info/elearn/199/2 on Granden osalta kaikissa moottorityypeissä ABS yksikön liitinkuva 28 napaisella kaksirivisellä liittimellä, mutta autossa (1.4 8v valmistettu alkuvuonna 2008) tuo liitin on 38 napainen ja kolmerivinen.
Linean alta näyttää löytyvän 38 napainen kolmerivinen liitin, mutta se ei näyttäisi kaikilta osin ainakaan liittimien osalta vastaavan tuota liitin sijoittelua mikä Grandessa on.
Joten kysymys kuuluu, löytyykö keltään kuvaa ja listausta Granden 38 napaisesta kolmerivisestä ABS yksikön liittimestä.
MInimissään tarvitsen varmistuksen noiden etupyörien ABS antureiden liitinpisteistä ja liittimien johtimien värikoodeista.