Motor Control system failure
Motor Control system failure
Osaiskos joku Italialaisten autojen kanssa pelaava sanoa, että mikä voisi olla syynä, kun tänä aamuna emäntä oli lähdössä töihin, ja mittaristoon tuli tuollainen "Motor Control system failure" teksti, ja sen jälkeen auto kulki kaasu pohjassa kävelyvauhtia, auto on Alfa Romeo 147 2.0 TS -06.....Ennen lähtöä auto oli parisen tuntia johdon perässä lämmityksessä, ja pakkasta oli aamulla -23 astetta...
Vikakoodeja ei olla vielä luettu, mutta moottorinhäiriö valo jäi palamaan...Voisiko vaan olla nyt kylmyydestä johtunut juttu...
Vikakoodeja ei olla vielä luettu, mutta moottorinhäiriö valo jäi palamaan...Voisiko vaan olla nyt kylmyydestä johtunut juttu...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Motor Control system failure
Arvailuja voi aina heitellä, mutta parempi lukea vikakoodit ensin. Arvauksena voisi heittää kaasupolkimen asentotunnistimen häiriötä (tuossahan ei ole mitään vaijeria, vaan kaasuläppää avataan kaasua painaessa, jos ECU antaa luvan.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Motor Control system failure
Tänne "Siperian kouraan" eli kylmään keliin kohdennan arvaukseni minäkin. Sähkönpuutteen suuntaan ensimmäinen arvelu eli akku selvästi vajaatehoinen ja/tai jotkin anturit antavat moottorinohjauksen kannalta toisiaan kumoavaa tietoa moottorista. Sähkön puutteen kaverina voi olla tuon moottorin lämmittämisen aiheuttamat ristiriidat ECU:lla eli moottorinohjaus ei ymmärrä, miksi jokin moottorin osa voi olla lämpimämpi kuin jokin muu. Sitten "varulta" ECU pistää ns. ontumisohjelman päälle, ja koneesta on voima poissa. Eli yksinkertaisesti voisi kokeilla vaan ekaksi akun täyteen lataamista (jos mahdollista, niin jopa kunnolla sisälle vieden ja uunin pankolla "syvälämpimäksi" yön yli. Jos auto käydä huristaa tyhjäkäyntiä, niin silläkin voisi yrittää lämmittää konetta. Sitten sammutus, hetken odotus ja uudelleen käynnistys, kun lämpö vielä enemmän ehtii tasaantua ympäri moottoria. Toisinaan jopa akun irrottaminen session jälkeen saattaa palauttaa kaiken kohdalleen.
Ai niin, unohtui vielä sanoa, että dieselissä (1,9 jtd) ollut minulla Luigin kuvaamaa kaasupolkimen asentoanturin liittimen huonoa kontaktia, joka takavuosina aiheutti hyytymistä, mutta korjaantui kunnon kontaktin varmistamisella. 20 vuoden aikana kuitenkin moottorin ruiskun valo aina silloin tällöin jää palamaan vian merkiksi suurin piirtein parin kolmen lämpöasteen alapuolella oltaessa, pakkasella melkein aina, jos autoa on lohkolämmittimellä lämmitetty ja sitten kaupunkinopeuksilla ajelen, kunnes termostaatti aukeaa. Samalla hetkellä syttyy ruiskun merkkivalo, mutta ei ole vaikutusta moottorin käytökseen. Valo palaa, kunnes moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tätä ilmiötä ei tule ikinä, jos lähtee maantienopeuksiin - syytä en tiedä, mutta viittaa vahvasti joidenkin anturien ristiriitaiseen tietoon ECU:lle.
Ai niin, unohtui vielä sanoa, että dieselissä (1,9 jtd) ollut minulla Luigin kuvaamaa kaasupolkimen asentoanturin liittimen huonoa kontaktia, joka takavuosina aiheutti hyytymistä, mutta korjaantui kunnon kontaktin varmistamisella. 20 vuoden aikana kuitenkin moottorin ruiskun valo aina silloin tällöin jää palamaan vian merkiksi suurin piirtein parin kolmen lämpöasteen alapuolella oltaessa, pakkasella melkein aina, jos autoa on lohkolämmittimellä lämmitetty ja sitten kaupunkinopeuksilla ajelen, kunnes termostaatti aukeaa. Samalla hetkellä syttyy ruiskun merkkivalo, mutta ei ole vaikutusta moottorin käytökseen. Valo palaa, kunnes moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tätä ilmiötä ei tule ikinä, jos lähtee maantienopeuksiin - syytä en tiedä, mutta viittaa vahvasti joidenkin anturien ristiriitaiseen tietoon ECU:lle.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Motor Control system failure
Kävin äsken nappaamassa Alfasta akun irti, ja vein sen talliin lämpimän patterin viereen nyt yöksi, ja huomenna sitten lataukseen....Mittasin akun jännitteen, ja mittari näytti 12.4V.....eli vähän päälle sen 12V......No eikhän nyt lataus tee hyvää akulle .
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Motor Control system failure
Jos vikavalo valo palaa eikä vilku niin sittenhän vika ei ainakaan ole päällä. Useimmiten tuollaista viestiä on tullut kun lambdaliitin pätkäisee, tämä on kuitenkin euro kolmonen eli myös laajakaistat joiden liittimet tuppaa reistaamaan. AInoa vaan että se ei vie autoa mihinkään nilkutustilaan kuten ei useimmat muutkaan viat, itse asiassa en tiennyt näissä sellaista tilaa olevankaan, joten katsotaan löytyykö vika sitten lopulta kaasuläpästä tai kaasupolkimesta.
Tai sitten: pakoputki jäätynyt umpeen.
Tai sitten: pakoputki jäätynyt umpeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Motor Control system failure
Muuten hyvinkin mahdollinen vika, jos on ajettu vain lyhyttä matkaa!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Motor Control system failure
Tuo pakoputken jäätyminen olikin erinomainen huomio! Sekä täällä foorumilla otsikossa "500X" nimim. Ykskuutonen kirjoitteli että hän myös viimeisessä kerholehdessämme kertoi juuri tästä harmista; lehdessä oli oikein kuva merkkiliikkeen poraamasta reiästä takimmaisen äänenvaimentimen päädyn alareunaan, harmien lopettamiseksi. Sitä vaan en muista enää, miten vaiva "invalidisoi" auton kulkua käytännössä, mutta olisikohan tuolla 500x-otsikon alla siitä ollut taannoin tarkempaa kuvausta?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Motor Control system failure
No varmaan ECU ei tykkää ilmanpaineanturin tiedoista ja menee vikatilaan, jos ei pakokaasu pääse ulos.
Re: Motor Control system failure
En usko, että äänenvaimennin on jäässä, koska auto ei tukehdu, ja ääni ei ole sihisevä.....Olen itse ainakin parista Fiatista korjannut tämän jäätymisen aiheuttaman vian, toinen oli MK1 Punto, siihen laitettiin kokonaan uusi putkisto katalysaattorin jälkeen, ja toinen tapaus oli Fiat Bravo MK1, Josta leikkasin rälläkällä keskipöntön auki, ja poistin jäätyneet villat sieltä, ja sitten hitsasin keskipöntön pohjan uudella pellillä kiinni...ja hommahan alkoi toimimaan sen jälkeen
Se pöntön pohjaan tehtävä reikä pitää tehdä takimmaisen pöntön etureunaan (joissain Punton takapöntöissä on jo tämä reikä tehtynä uutenaan)
Se pöntön pohjaan tehtävä reikä pitää tehdä takimmaisen pöntön etureunaan (joissain Punton takapöntöissä on jo tämä reikä tehtynä uutenaan)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Motor Control system failure
Juuri näin. Muuten pönttöön jäätyvä vesi voi tehdä kaikkea kivaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Motor Control system failure
Nyt toimii!!!...Eli laitoin tänään auton pariksi tunniksi lohkolämppäriin, ja sitten sen parin tunnin jälkeen otin tallista lämpöisestä täyden akun....akku paikoilleen, ja auto käyntiin ja koeajolle, moottorin häiriövalo paloi koko koeajon, mutta aito toimi hyvin......Sitten kun palasin takaisin pihaan niin sammutin auton ja kokeilin uudestaan käyntiin=Lähti normaalisti, ja tämän jälkeen moottorin häiriövalo sammui (Auto ilmeisesti havaitsi, ettei vikaa enää ole).....Äsken kauppareissu, ja auto toimii edelleen
Kiitokset kaikille vastanneille
Kiitokset kaikille vastanneille
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Motor Control system failure
Auto sammuttaa häiriövalon, kun on tarpeeksi pitkään menty ilman vikaa. Vikakoodi jää silti muistiin - se kannattaa sieltä lukea, niin saa vahvistusta diagnoosille. Lisäksi se kannattaa nollata/poistaa, koska se voi estää katsastuksen läpäisyn.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Motor Control system failure
Ja tietää sitten jos tulee uusia juttuja, että onko tämä uusi vai se vanha koodi. Kun siis poistaa sen nykyisen ja kirjoittaa tietenkin ylös.
Puhelimen carscanner on siitä hyvä että poistetut koodit näkee lokitiedoista myöhemminkin.
Puhelimen carscanner on siitä hyvä että poistetut koodit näkee lokitiedoista myöhemminkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Motor Control system failure
Tämä ihnetyttää edelleen, että minkä helvatan takia niissä koodeissa ei voi olla jonkinlaista aikaleimaa.
Vaikka vaan juokseva numero.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Motor Control system failure
^Ainakin osassa on, sitä ei vaan läheskään kaikki testerit näytä. Joistain autoista/koodeista meinaan näkee mittarilukeman merkkitesterillä, siitä voi laskeskella.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT