Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Ajoin Bravon pihaan ja aamulla kytkimen poljin oli lattiassa, kun pakkaset laskivat alle -30c. Tämä on nyt kolmas kerta tässä autossa. Työsylinteri on vaihteiston sisällä, joten työläs homma pienelle vialle. Kun lisäsin nestettä säiliöön, seuraavana aamuna oli muutaman sentin nestepinta laskenut.
Saa nyt nähdä pitääkö tiivisteet yhtään, kun pakkaset hellittävät ja saan ilmakuplat pois putkista.
Mutta siis... onko tämä yleistä muissakin autoissa, missä on tuollainen työsylinteri vai onko tässä jotain muuta miksi sama toistuu. Aikaisemmat remontit ovat olleet noin vuoden välein. Vaihteisto on mallia m32.
Saa nyt nähdä pitääkö tiivisteet yhtään, kun pakkaset hellittävät ja saan ilmakuplat pois putkista.
Mutta siis... onko tämä yleistä muissakin autoissa, missä on tuollainen työsylinteri vai onko tässä jotain muuta miksi sama toistuu. Aikaisemmat remontit ovat olleet noin vuoden välein. Vaihteisto on mallia m32.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
147 teki samaa.
Vaihdoin kytkin-nesteet ja vika korjautui sillä.
Myöskin tunto palautui polkimeen.
Ongelmanahan oli se, miten painaa ilmausruuvin ollessa auki painelaakeri sisään.
Nimimerkki" ostin biteman pisimmät ruuvarit"
Toki jos siellä vuoto on, niin ei tuo auta.
Vaihdoin kytkin-nesteet ja vika korjautui sillä.
Myöskin tunto palautui polkimeen.
Ongelmanahan oli se, miten painaa ilmausruuvin ollessa auki painelaakeri sisään.
Nimimerkki" ostin biteman pisimmät ruuvarit"
Toki jos siellä vuoto on, niin ei tuo auta.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Eikö tuo tapahtuisi ihan painamalla kytkin pohjaan (sylinteri ulos) ja avaamalla ruuvi (sylinteri sisään)?A Bart kirjoitti: ↑06.01.2024 14:34 147 teki samaa.
Vaihdoin kytkin-nesteet ja vika korjautui sillä.
Myöskin tunto palautui polkimeen.
Ongelmanahan oli se, miten painaa ilmausruuvin ollessa auki painelaakeri sisään.
Nimimerkki" ostin biteman pisimmät ruuvarit"
Toki jos siellä vuoto on, niin ei tuo auta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Täytyy kokeilla eri nesteillä kelien lämmetessä. Muutoin pressu päälle ja odottelemaan kevättä (ja ulkoremonttikelejä). Näyttäisi talviautoksi soveltua paremmin malli, jossa työsylinteri on vaihteiston ulkopuolella (Stilo ym). Kerran olen ko. remontin teettänyt talvella korjaamolla ja toisen kerran tunkkien varassa itse tehden.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Nämä akselilla olevat sylinterit on hieman tympeitä tuon työlään vaihdon vuoksi. Tuntuisi olevan sääntö, että tarvikesylinterit ei kestä likimainkaan samaa km määrää, kuin alkuperäiset. Voisiko tuossa olla jokin keskitys-juttu?
Tämän takia näillä pakkasilla ite ajellut nyt t-jetillä niin, että pykälät raakana ilman kytkintä, kunnes tekniikka on lämmennyt. Liikkeelle lähtiessä poljin on kyllä niin jäykkä, että hirvittää.
Tämän takia näillä pakkasilla ite ajellut nyt t-jetillä niin, että pykälät raakana ilman kytkintä, kunnes tekniikka on lämmennyt. Liikkeelle lähtiessä poljin on kyllä niin jäykkä, että hirvittää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Tämä viimeisin sylinterin vaihto oli puolitoista vuotta sitten kesällä ja kytkin toimi tähän asti normaalisti. Pakkasten alettua ajoin yhden aika lyhyen lenkin, mutta alkumatkalla oli kyllä kytkin jäykän tuntuinen ja mietitytti miten käy. Palailin parkkiin normaalisti toimineella autolla. Seuraavana aamuna kytkinpoljin oli pudonnut lattiaan ja nesteet kadonneet säiliöstä.
Moottorin tuottama lisälämpö olisi ehkä säilyttänyt tiivisteiden pidon, jos autoa olisi ennen ajamista pitänyt paikoillaan pitempään tms.
Erilaisilla Fiat Stiloilla ajaneena, niissä ei ole käynyt työsylintereiden nestevuotoja kertaakaan.
Moottorin tuottama lisälämpö olisi ehkä säilyttänyt tiivisteiden pidon, jos autoa olisi ennen ajamista pitänyt paikoillaan pitempään tms.
Erilaisilla Fiat Stiloilla ajaneena, niissä ei ole käynyt työsylintereiden nestevuotoja kertaakaan.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Liittyykö tämä ongelma erityisesti näihin malleihin, joissa on Opelin kuuluisa M32?
Jarruneste jäätyy -40 asteessa, että ei kovin kaukana ole tuosta oltu.
Jarruneste jäätyy -40 asteessa, että ei kovin kaukana ole tuosta oltu.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
^
^^
^^
https://cdn.bauhaus.fi/media/attachment ... 020308.pdf kohta 9Sulamis- tai jäätymispiste: <-70 ºC
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Google sen kertoi, kun toisella kotimaisella kysyi.
Näköjään vaihtelee eri tuotteissa. Varmaan kun kosteutta kerää vanhemmiten, jäätyy korkeammassa lämpötilassa.
Näköjään vaihtelee eri tuotteissa. Varmaan kun kosteutta kerää vanhemmiten, jäätyy korkeammassa lämpötilassa.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Kyllä. Sehän jarrunesteiden kanssa on, että ne suositellaan vaihtamaan vuoden/kahden välein tuon hydrofiilisyyden vuoksi.
Oikein rumat ja vettyneet jarrunesteet (mitä kytkinnestekkin on), niin ensimmäisen polkaisun jälkeen kovalla pakkasella ajetaan laikat punaisena, kunnes järjestelmä notkistuu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
^Noista muuten sellanen huomio, että kun huolto-ohjelmaan kuuluu jarrunesteen vaihto, niin se yleensä EI tarkoita kytkinnesteen vaihtoa, vaikka on samaa kamaa, eikä siellä kytkimessäkään kosteudesta varsinaisesti iloa ole.
Joka kerta, kun olen autoa vienyt huoltoon johon kuuluu jarrunesteiden vaihto, on huolto ähissyt "ei niitä tartte vaihtaa" -tyyppisiä lauseita kun olen huomauttanut että kytkinnesteet vaihtuu sitten samalla kertaa, eikä todellakaan olisi tehty oletuksena. Eli jos viette autoa huoltamolle jarrunesteen vaihtoon, niin kannattaa kysellä ne kytkinlitkut samalla.
Joka kerta, kun olen autoa vienyt huoltoon johon kuuluu jarrunesteiden vaihto, on huolto ähissyt "ei niitä tartte vaihtaa" -tyyppisiä lauseita kun olen huomauttanut että kytkinnesteet vaihtuu sitten samalla kertaa, eikä todellakaan olisi tehty oletuksena. Eli jos viette autoa huoltamolle jarrunesteen vaihtoon, niin kannattaa kysellä ne kytkinlitkut samalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Vaihdoin joitain vuosia sitten molempiin, myös kytkimen kautta, eikä talvella ole ollut kytkinpoljin koskaan merkittävästi jäykempi. Eli liekö tässä yksi syy, mutta kyllä niiden nesteiden pitäisi kestää kauemmin kuin puolitoista vuotta, jollonka viimeks oli aloittajalle vaihdettu.
Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto
Kyllä se 2v on se nesteiden vaihtoväli.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -