Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tepekki
Viestit: 7
Liittynyt: 20.06.2023 12:53

Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja tepekki »

Otsikossa kysymys, eli tuollainen löytyy hyllystä mikä jäi yli prätkän myytyäni (ylläpitolaturi siis, toim.huom.). Vaan mahtaako tuollaiselle Ducaton akulle 4A riittää, jos auton käyttö on yleensä pätkäajossa arkipäivisin? Tarkoitus laittaa niin, että kytken päälle aina kun auto seisoo eli asennus ohjaamoon ja jostain oven välistä sitten valtakunnan verkon voimaa laturille.
martti_j
Viestit: 22
Liittynyt: 04.10.2017 15:30

Re: Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja martti_j »

Eikös tuossa ole luokkaa 80 Ah oleva akku. Itsellä autossa on 85 Ah ja latailen sitä myös motukka käytössä olevalla 3,8 A Ctekillä.
Hyvin latautuu täyteen.

Edellinen sillä varauksella että tuo laturi mitä käytät lataa riittävällä jännitteellä. Jos se lataa vain pelkissä ylläpitolatureissa yleisesti käytetyllä 13,4 V jännitteellä, niin sillä ei akkua saa koskaan täyteen.
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kysehän on siitä, riittääkö ylläpitolaturin ja ajon yhteisaika kattamaan starteissa kuluneen energiamäärän. Eli riippuu ajoprofiilista.

Todennäköisesti riittää, etenkin jos laturin kytkee käytännössä aina heti ajon jälkeen, jolloin akku on vielä käytöstä lämpimämpi ja ottaa paremmin virtaa vastaan. Tätä voi haarukoida lisälatauksen tarpeesta - jos samalla ajoprofiililla aiemmin ongelmat eivät ole olleet päivittäisiä niin riittävyyden todennäköisyys on ihan jees, jos ei edes viikottaisia, niin sanoisin että varmasti riittää.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Edellyttäen vielä että älylaturi toimii pakkasessa. Jotkut noista on sellaisia että vinkuu liikaa kylmyyttä eikä halua tehdä yhtään mitään. Tai akkujännite liian alhainen, ei voi ladata. tms.
Hyviäkin toki on, mutta osa tuntuu olevan tarkoitettu liki täyden akun lataukseen lämpimässä sisätilassa, ei todelliseen maailmaan.
Olettaisin että lohkolämmittimen kaveriksi tarkoitetut toimii? Sellainenhan olisi kätevämpikin kun olisi töpseli keulalla, vaikka ilman lohkolämmitintäkin. Toki varmaan myös defa-lisä hinnassa....
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Kake »

Omassa pakussa tollanen Defan akkulaturi ilman muita härpäkkeitä. Pidän kyllä hintansa arvoisena, kun on kätevä kytkeä ja voi huoletta pitää yöt johdon päässä varmistaen aamulla Webaston huolettoman käytön.
Tämä ei toki liity enää mitenkään aloittajan kysymykseen, jossa kyse oli ylimääräiseksi jääneestä ylläpitolaturista. :oops:
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Ducato 2.3 JTD vm. 2007 - akku, riittääkö 4A ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 04.01.2024 11:29 Edellyttäen vielä että älylaturi toimii pakkasessa. Jotkut noista on sellaisia että vinkuu liikaa kylmyyttä eikä halua tehdä yhtään mitään. Tai akkujännite liian alhainen, ei voi ladata. tms.
Hyviäkin toki on, mutta osa tuntuu olevan tarkoitettu liki täyden akun lataukseen lämpimässä sisätilassa, ei todelliseen maailmaan.
Olettaisin että lohkolämmittimen kaveriksi tarkoitetut toimii? Sellainenhan olisi kätevämpikin kun olisi töpseli keulalla, vaikka ilman lohkolämmitintäkin. Toki varmaan myös defa-lisä hinnassa....
Kaverin "lokimallin" defa laturi ainakin aivan susi.
Lämmin ajosta tullu auto ja akku, jännite 13.33V.
Laturi kiinni, nousi 13.41V. Eberspähher päälle, niin laski 13.2V ja lähti laskemaan. :lol:
Aamulla -33 akkujänkite 13.1V ja laturi irti = 13.1V.
Illalla testi, kylmä akku 13.2V, laturi kiinni = 13.2V.


Paska vehje.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin