Bravo jää hurisemaan
Bravo jää hurisemaan
Hei.
Elikkä bravoni, joka on vuoden 2008 ja 1.9 diisseli jää sammuttamisen jälkeen hurisemaan jostain akun luota. Hurina ei sinäsä haittaa mutta jarrupoljin menee kovaksi. Ei painu yhtään alaspäin ennen kun auton on laittanu käyntiin. Mikähän lie ominaisuus?
Hurina kestää minuutin verran, joskus ei hurise yhtään.
Elikkä bravoni, joka on vuoden 2008 ja 1.9 diisseli jää sammuttamisen jälkeen hurisemaan jostain akun luota. Hurina ei sinäsä haittaa mutta jarrupoljin menee kovaksi. Ei painu yhtään alaspäin ennen kun auton on laittanu käyntiin. Mikähän lie ominaisuus?
Hurina kestää minuutin verran, joskus ei hurise yhtään.
Re: Bravo jää hurisemaan
Jarruihin liittyvät oireet voivat olla merkki vakavasta viasta, joka kannattaa hoitaa ammattilaisella.
Re: Bravo jää hurisemaan
Jospa se huristelee alipaineet pois tehostajasta. Voi olla vuotokin tehostajassa tai sen letkussa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo jää hurisemaan
Joissain autoissa ABS:n yksikkö saattaa hurista, syytä en tiedä.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Bravo jää hurisemaan
Arvaus jarrutehostajan/letkun vuodolle. Pysäyttämisen jälkeen konepelti auki ja kuulostelemaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Bravo jää hurisemaan
Ja sen unohdin mainita että tuo hurina on ollut jo varmaan vuoden tiedossa mutta nyt sitä rupesin ihmettelemään . Olen koittanut paikallistaa hurinaa mutta en ole vielä mitään äänen aiheuttajaa löytänyt. Kuhan menen öljyjä vaihtamaan ja pääsee lämpimään niin voi vähän enemmän tönkiä konehuoneessa.
Ja sitten, kun tarkasti kuuntelee auton ollessa käynnissä niin jarrupoljin vapaana kuuluu pieni suhina mutta kun jarrua polkee niin suhina loppuu. Että kyllä se varmaan lähellä tehostinta aiheuttaja on..
Ja sitten, kun tarkasti kuuntelee auton ollessa käynnissä niin jarrupoljin vapaana kuuluu pieni suhina mutta kun jarrua polkee niin suhina loppuu. Että kyllä se varmaan lähellä tehostinta aiheuttaja on..
Re: Bravo jää hurisemaan
Voi olla, että tehostin vuotaa siitä jarrupolkimelta tulevan akselin läpiviennistä, mutta tarkista ekana se alipaineletku, mikä lähtee tehostimelta.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Bravo jää hurisemaan
Tehostimessa on venttiilit kalvon keskilaitteessa missä poljinvarsi vaihtuu keskellä tehostajaa jarrusylinterille meneväksi varreksi. Kuulostaa että siellä on jokin roska tai muu vaurio.
Ei nyt kauhean vaarallista niin kauan kun jarrut toimii ajossa normaalisti. Mutta eroon tuosta ei pääse kuin vaihtamalla koko jarrutehostajan tai purkaamalla ja putsaamalla sen.
Auttaako tämä kuva yhtään? Otettu siltä suunnalta mihin jarrupääsylinteri tulee kiinni. Tuossa on metallilevyn peittämä kalvo ja sen keskellä venttiilikoneisto. Siinä pilkistää poljinvarren pää ja irtonainen tanko on jarrupääsylinterin tanko, jonka takapäässä on venttiilikiekko jossa kumilevy.
Jos tuo kumilevy ei tiivisty kunnolla mustaan muovirunkoon, niin sitten jää suhisemaan.
Ei nyt kauhean vaarallista niin kauan kun jarrut toimii ajossa normaalisti. Mutta eroon tuosta ei pääse kuin vaihtamalla koko jarrutehostajan tai purkaamalla ja putsaamalla sen.
Auttaako tämä kuva yhtään? Otettu siltä suunnalta mihin jarrupääsylinteri tulee kiinni. Tuossa on metallilevyn peittämä kalvo ja sen keskellä venttiilikoneisto. Siinä pilkistää poljinvarren pää ja irtonainen tanko on jarrupääsylinterin tanko, jonka takapäässä on venttiilikiekko jossa kumilevy.
Jos tuo kumilevy ei tiivisty kunnolla mustaan muovirunkoon, niin sitten jää suhisemaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo jää hurisemaan
Vaikuttaako ollenkaan asiaan, jos sammuttamisen jälkeen käännät virrat päälle (muttet käynnistä autoa), lakkaako/muuttuuko surina?pentozal kirjoitti: ↑29.11.2023 12:47 Hei.
Elikkä bravoni, joka on vuoden 2008 ja 1.9 diisseli jää sammuttamisen jälkeen hurisemaan jostain akun luota. Hurina ei sinäsä haittaa mutta jarrupoljin menee kovaksi. Ei painu yhtään alaspäin ennen kun auton on laittanu käyntiin. Mikähän lie ominaisuus?
Hurina kestää minuutin verran, joskus ei hurise yhtään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo jää hurisemaan
Hurina varmaan on alipainepumpun ääni.
Dieseli ei tuota alipanetta joten siellä on pumppu tekemässä alipaineen tehostimelle.
Tehostin vuotaa siitä varresta alipaineet pois jolloin poljin tulee kovaksi.
Dieseli ei tuota alipanetta joten siellä on pumppu tekemässä alipaineen tehostimelle.
Tehostin vuotaa siitä varresta alipaineet pois jolloin poljin tulee kovaksi.
Re: Bravo jää hurisemaan
Kaiketi alipainepumppu on moottorin käyttämä, joten ei sen pitäisi käymättömällä moottorilla hurista. Alipainepumpun venttiilit voisi myös vuotaa alipaineet ulos ja ääni kuulua tehostajan suunnilta. Testaa heti kun olet sammuttanut painamalla jarrua joitakin kertoja. Ts. alipaine poistuu ja poljin tulee kovaksi. Pitäisi samalla hurinankin loppua.
Re: Bravo jää hurisemaan
Hei.wellu kirjoitti: ↑30.11.2023 06:39Vaikuttaako ollenkaan asiaan, jos sammuttamisen jälkeen käännät virrat päälle (muttet käynnistä autoa), lakkaako/muuttuuko surina?pentozal kirjoitti: ↑29.11.2023 12:47 Hei.
Elikkä bravoni, joka on vuoden 2008 ja 1.9 diisseli jää sammuttamisen jälkeen hurisemaan jostain akun luota. Hurina ei sinäsä haittaa mutta jarrupoljin menee kovaksi. Ei painu yhtään alaspäin ennen kun auton on laittanu käyntiin. Mikähän lie ominaisuus?
Hurina kestää minuutin verran, joskus ei hurise yhtään.
Tuota kun testasin niin hurina sammuu kun laittaa virrat päälle ja jatkuu kun virrat sammuttaa. Jatkan tutkimista paremmalla aikaa ja kuhan pakkaset hellittää.
Kiitos kaikille jo vastanneille
Re: Bravo jää hurisemaan
No niin, pakkanen hyydytti Pandan lämppärin puhaltimen (lähti kyllä itestään toimimaan) niin piti Bravolla ruveta ajelemaan. Siitäkin akun hyydytti.VTO kirjoitti: ↑30.11.2023 11:06 Kaiketi alipainepumppu on moottorin käyttämä, joten ei sen pitäisi käymättömällä moottorilla hurista. Alipainepumpun venttiilit voisi myös vuotaa alipaineet ulos ja ääni kuulua tehostajan suunnilta. Testaa heti kun olet sammuttanut painamalla jarrua joitakin kertoja. Ts. alipaine poistuu ja poljin tulee kovaksi. Pitäisi samalla hurinankin loppua.
Mutta nyt asiaan. Eli ei poistu hurina jarrua polkemalla mutta poljin menee kovaksi. Ja letkuja kun tutkin niin en äkkiselti mitään vuotoa aiheuttavaa nähnyt. Itse hurina taitaa kyllä kuulua enemmän akun lähistöltä kuin tehostajan luota. Pitää vielä ottaa joku tarkka korvainen varmistamaan.
Kiitos
Re: Bravo jää hurisemaan
Poljin pitääkin olla kova kun auto on sammutettuna. Jos jarrut pelaa tuskin niihin liittyy. Paloilmapuhallinko siellä hurisee kun on dieseli? Onko siellä webasto, lokasuojan kätkössä?
Fiat 500L 1.4 95
Re: Bravo jää hurisemaan
Tarkkakorvaisen kaverin voi korvata metrin pätkällä letkua. Toinen pää korvaan ja toista kun liikuttelee eri puolella moottoritilaa, niin hankalasti paikannettavillekin äänille yleensä löytyy lähde.