JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuollaistakin kyseltiin, ja minun muistikuvani on, että olisikohan olleet 2008 lähtien (sitä en osaa varmaksi sanoa, oliko jo loppukesällä/syksyllä -07 rekisteröidyissä/maahantuoduissa tämä huomioitu). 1.1.2008 ainakin pakettiautoja alettiin ajoneuvoverottaa perusmaksun osalta päästöjen perusteella, joten tuokin viittaisi ehkä samaan. Ja sitä en sitten tiedä, jos auto on rekisteröity "ylivuotisena" 2008 puolella, asennettiinko niihin jotain jälki"loukkuja"; ehkä ei sentään? Tuohon aikaikkunaan taitavat mennä mm. Stilo-, Idea- ja Bravo-dieselit ainakin (mitenkähän se Fiorino tuli?), Lancian puolelta varmaankin Delta ja muutama Musa. Ja tosiaan saattaa olla, että samassa mallissa on sekä hiukkassuodattimella että ilman sitä varustettuja autoja liikenteessä.

Muistaakos joku tarkemmin?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja VTO »

https://www.autotuojat.fi/uutishuone/au ... astoluokat

Jos tähän on uskominen, niin syyskuu 2009 pakolliseksi.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuossa edellä oli hyvää tietoa; itse löysin mm. tällaisen, jossa muutama päivämäärätieto myös:

https://oilpoint.fi/b/24-01-2020/hiukan ... dattimista
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Jarkko
GFF
Viestit: 521
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Euro 5 luokitukseen pääsemiseen tarvitaan DPF eli henkilöautoissa 09.2009 ja pakuissa 09.2010.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuo Jarkonkin listaus on aika yksiselitteinen ja aikataulun suhteen pikkuisen pitemmällä, kuin itse muistelin. Ilmeisesti on vielä niin, että näitä päivämääriä ennen rekisteröidyissä tilanne on sitten ajoneuvokohtaisesti juu tahi ei eli toisissa hiukkassuodatin oli jo tehtaalta varusteena, toisissa ei, vaikka autot olisivat tulleet samassa laivassa? Eli vaihtoauton etsijä ei suoralta kädeltä rekisteröintipäivästä näe, mikä on tilanne juuri tuolla "saumakohdissa", siis vuosimalleissa karkeasti jo alkaen 2005/6-2009. Rekisteriotehan se silloin on määrittävä tekijä, siellä tuo näkyy. Onkohan ns. ennen aikojaan vapaaehtoisesti DPF:n autoon tilaamaalla saanut jonkin päästövähennyksen autoverossa tms., ja sitten tuo laite on ruksittu tilausvaiheessa? Tai sitten ykskantaan vaan valmistaja on jossain vaiheessa asentanut automaattisesti kaikkiin dieseleihin jo hiukkassuodattimen, jotta ylempi päästövaatimus täyttyy reilusti ennen viranomaisvaatimusta.

Eli ihan tuonne alkuun ja lähtökohtaiseen kysymykseen: DPF:iä ei Fiat-sukuisissa dieseleissä liene ennen 2005-mallisia, siitä eteenpäin kolmisen vuotta lienee sekä että, ja 2008 jälkeen melkein varmasti on filtteri.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja Aero »

JTD:hen Fiatissa vai JTD:hen ylipäätään? Fiatista en nimittäin osaa sanoa, mutta Alfojen mahan alle on DPF:iä ruuvattu JTD:n jatkeeksi tehtaalla jo ainakin 2006.

Edit: jep, tuo 2005-2009 -aikaväli lie sellaista "ehkä" -aikakautta. Riippuen merkistä, mallista, markkina-alueesta ja yksilöstä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

2007/2008 stilossa oli saanut valita maksullisena lisävarusteena saastelaitteet pakoputkeen. Onneksi ei valittu.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Edelleen tuo Jarkon mainitsema Euro5 on käsittääkseni se taikasana. Ja mielestäni tuo näkyy Eperistä onko Euro4 vai Euro5.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Taikasana pakollisuuteen kyllä, muttei taikasana mahdollisuuteen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joo olet oikeassa, esim. ne mainitut 159 Alfat on euro4 vaikka DPF:llä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin