Käryä sisään, Punto

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Moi, onko kokemusta? -kun pysähdyn Puntolla "valoihin" tai vaikka pihassa käyttäen, -tulee pakokaasun käry sisään.

-ei pitäisi tiämmä näin olla? -olen yrittänyt katsoa moottorin pintaa ettei näkysi öljyvuotoa joka tiputtaisi vaikka pakoputen päälle -en päällisinpuolin huomannut.

Kytinkopan alareunassa kyllä senkaltaista eli öljyistä lievästi on, että heittäisikö se johonkin öljyänsä eli kytkimen tefan kautta . Kytkin kyllä ravistaakin lähtiessä hieman jos pyörät on käännetty lähtöhetkellä...että olisko ravistaminen öljyn vaikutusta tefasta kitkapinnoille?? tippoja ei ole -ei siis tiputa mielestäni. Paljonkin alle 100 tkm ajettu vm 04.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

kalevim kirjoitti: 19.11.2023 18:44 Moi, onko kokemusta? -kun pysähdyn Puntolla "valoihin" tai vaikka pihassa käyttäen, -tulee pakokaasun käry sisään.

-ei pitäisi tiämmä näin olla? -olen yrittänyt katsoa moottorin pintaa ettei näkysi öljyvuotoa joka tiputtaisi vaikka pakoputen päälle -en päällisinpuolin huomannut.

Kytinkopan alareunassa kyllä senkaltaista eli öljyistä lievästi on, että heittäisikö se johonkin öljyänsä eli kytkimen tefan kautta . Kytkin kyllä ravistaakin lähtiessä hieman jos pyörät on käännetty lähtöhetkellä...että olisko ravistaminen öljyn vaikutusta tefasta kitkapinnoille?? tippoja ei ole -ei siis tiputa mielestäni. Paljonkin alle 100 tkm ajettu vm 04.
Kurkkaappas huohotinletkun kunto venttiilikopan päältä. Semmoinen 90° mutkalla oleva, noin peukalon paksuinen letku joka lähtee apukuljettajan puolelta venttiilikopan päältä kohti matkustamoa ja kääntyy suodatinkotelon alle.

Taitaa itseasiassa jäädä kokonaan suodatinkotelon alle piiloon. Mutta huohotinkaasut on sellaisia, että ne herkästi haiskahtaa vähän nokkaan kun autolla pysähtyy.
Minkä huollan, sen korjaan...
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Kiitos vihjeestä...se on yritettävä katsoa..!

Putsaus; -eiku pulloharja sisään ja sillä yrittää putsata?

Pitäisikö se avata venttiilikopan liittimestä?
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vaihda se jos on halki/poikki.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Vaihtoehto B on vuotava pakosarjantiiviste.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja stella »

Onkohan pakoputkisto oikeasti ehjä, ja tiivis?....Tarkista pakoputkisto mahdollisten vuotojen osalta, ja tarkista myös, että takimmaisen pöntön ulostuloputki on paikallaan ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Huohottimen irroitus ? Se ilmanpuhdistin koko elementti pois varmaankin.
Onko helppo, ettei mokaa siinä itselleen lisäremonttia?
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

kalevim kirjoitti: 19.11.2023 23:12 Huohottimen irroitus ? Se ilmanpuhdistin koko elementti pois varmaankin.
Onko helppo, ettei mokaa siinä itselleen lisäremonttia?
Se huohotin on öljyn täyttökorkin vieressä, siitä lähtee semmonen letku. Itse ilmansuodatinkotelon irroitus on aika simppeli, kiinnitysjalkojen ruuvit auki ja pitäisi lähteä nostamalla. Sen kotelon alla on kaasuläpälle kumitiiviste, joka on usein turvoksissa ja sen paikallaan pysyminen koteloa asennettaessa saattaa joskus mietityttää.

Mutta sen lekun näkee siitä ilman purkamistakin, jos sinun Puntosi siis on Punto 60 (1.2 8V 60hp?)?
Minkä huollan, sen korjaan...
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Joo 1.2 Punto. Huohotinletku, sen osuuden minkä pysyi katsoon, meni ilmanputsatin alle, näytti ehjältä kaikkineen. ei liene siinä syy ellei ole tulossa mutta tuskin?

Vent kopan tiiviste oli tehnyt pakosarja yläpuolelle ja alle johonkin pakosarja kiinnityspulttiin kostea kuitenkin oli vähän. Plokin kyljessä pikkusen valuneen näköistä.

Pakoputken takapöntön pää jää takahelman sisäpuolelle hiukan alasuuntaan taipuneena mutta helman yli pää ei tule, alkuperäinen varmaan.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Meillä oli 500:ssa pitkään pakokaasun hajua ja sain itsekkin vinkiksi että kato huohotinletku. Ja sitä tunnustelin ja katoin putsari paikallaan ja tuntui ehyeltä.

Tosin, kun oikein muutakaan paikkaa ei näkynyt, niin otin koko letkun irti ja halkihan se oli. Sit' vain paikallaan ollessaan jotenkin osannut katsoa ja tunnustella. Letkun vaihtamalla katos kärytkin.

Sama 1.2l 8 naulanen himmeli.

- J
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Kiitos, ehjältä mullakin näytti päällisin puolin. Jotain märkyyttä eli kosteannäköistä oli sylinterin etupinnassa ja samoin pakosarja joihinkin kohtiin oli levinnyt. Ei varsinaista käsiin tarttuvaa öljyä pakosarjassa. Olisko niin vähäinen aiheuttanut kärynhajua seistessä.
Suihkutin siihen rasvanpoistoainetta tuossa. Nyt on tarkkailtava, kun ajaa/ pysähtyy.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

kalevim kirjoitti: 22.11.2023 00:13 Kiitos, ehjältä mullakin näytti päällisin puolin. Jotain märkyyttä eli kosteannäköistä oli sylinterin etupinnassa ja samoin pakosarja joihinkin kohtiin oli levinnyt. Ei varsinaista käsiin tarttuvaa öljyä pakosarjassa. Olisko niin vähäinen aiheuttanut kärynhajua seistessä.
Suihkutin siihen rasvanpoistoainetta tuossa. Nyt on tarkkailtava, kun ajaa/ pysähtyy.
Veikkaan venttiilikopan tiivistettä. Voihan siellä tietty esim. oikean vetoakselin stefa tihuuttaa alhaalla menevän pakoputken päälle käryten. Kannattaa käydä auton alla valon kanssa
Fiat 500L 1.4 95
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Käryn tulo saattoi? selvitä.! ( hyviä neuvoja jok ikinen toki oli, mitä sain.

Aloin kokeilla huohotinputkea ( olisiko halki tms..) -putki liikkui ilmanputsarin alla kevyesti.

Otin putsarin irti, niin oli huotinputki irti ilmanputsarin alapinnassa olevasta putken päästä. Putken pää siis irrallaan -ei mennyt putsarin sisään -siitä lienee? tullut venttiilikopan sisältä lievä käry.

Tuönsin huohotinletkun putsarin sisään johtavaan putkeen. En ole koeajanyt vielä, näkee sitten.

Luulisin ettei se ole ollut koskaan siinä paikallaan? -jäänyt tehtaan linjalla jo irti? ( senverran vähän ajettu Punto ettei putsari olisi ollut vielä pois.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kai siihen tulpat on joskus vaihdettu? Ja jos ei ole, niin kannattaa vaihtaa, huonot tulpat on alkusyy Punton yleiselle ecu-vialle.

Tulppien vaihdossahan putsarin koppa pitää ottaa pois.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kalevim
Viestit: 29
Liittynyt: 19.10.2023 17:38

Re: Käryä sisään, Punto

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Luigi kirjoitti: 24.11.2023 20:34 Kai siihen tulpat on joskus vaihdettu? Ja jos ei ole, niin kannattaa vaihtaa, huonot tulpat on alkusyy Punton yleiselle ecu-vialle.

Tulppien vaihdossahan putsarin koppa pitää ottaa pois.
On kyllä tulpat tarvinnut vaihtaa...siinä jäänut letku irti..?
Vastaa Viestiin