woimasavu kirjoitti: ↑08.12.2023 14:54
Screenshot_20231208-145139.png
Wellu aikaisemmin kirjoitteli tuosta injection time asiasta, tuossa kuvankaappaus oman autoni osalta.
500L eikö? Mikä mes versio sulla on?
Minulla on vain "injection timing", mikä tarkoittaa kampi- ja nokka-akseleiden poikkeamaa (eli paljonko jako on pielessä).
Sitten löytyy vain "injection time", mikä on ruiskutuksen kesto millisekunneissa.
Sitten löytyy "spark timing", minkä pitäisi näyttää sytkäennakko, mutta näyttää vain nollaa.
Noiden lisäksi ei muuta. Ei sylinterikohtaisia asioita ollenkaan, ei polttoaineen korjauskarttoja (fuel trim), vaan erilaisia lambda-sopeutumia joiden todellinen merkitys on vähän hämärän peitossa.
Miksi kyselen? No jakopääremontin myötä ilmaantui sitkeä ja ärsyttävä käyntihäiriö. Satunnaisesti generoi koodin P1171 = laiha seos kiihdytyksessä. Oireina on alle 2000rpm ilmenevä nyhtäminen pintakaasulla, kuumalla koneella rytmikkäästi (raskaasti) käyvä moottori ja ajoittainen vikatila (rajoittaa ahdot jonnekkin 0.2bar tuntumaan). Tässä tuolla omalla messillä koettanut nyt päästä jyvälle, mutta läppärissä on niin surkea akku, ettei ajon aikaista livedataa saa ulos.
Tarkistettuja/havaittuja asioita:
- Jako on kohdallaan aivan varmasti, kolmesti tarkistettu ja digitönärillä mitaten männät on 1.3mm sisällä samassa tasossa
- Imuvuotoja ei ole ahtoputkistossa tai -letkuissa
- Kaasuläppä on puhdas ja sen toiminta mes:lla katsoen järkevää
- Huohotin on avattu, puhdistettu ja tarkastettu. Kalvo on ehjä, takaiskut toimii ja letkut on ehjiä
- Latausjännite pyörii 13.6-
14.6V ECUn näkemänä ja kun moottori laskee tyhjäkäynnille, ajovalot "lumpsaa" kuin virta loppuisi. Miinuskaapeli tarkistettu ja mitattu, akun miinuskenkä vaihdettu.
- Mes:lla katsoen lambdan lyhyt korjausarvo vaikuttaa hitaalle ja hakee laihalle/rikkaalle useamman sekunnin syklissä. Lambda-arvo kyllä seilaa 0.2-0.8V väliä, mutta korjaus saa seoksen nousemaan ja laskemaan sekuntien viiveellä (aivan kuin ecu pyytäisi lisää soppaa, mutta reagoi hitaasti = menee paksulle = ecu pyytää laihempaa = reagoi hitaasti = menee laihalle).
- Moottorin kuorma on MES:lla katsoen tyhjäkäynnillä
30%, mutta 2000rpm auto paikallaan vain 13%. Samoin imusarjan paine on tyhjäkäynnillä
500mbar (-0.5bar) ja 2000rpm auto paikallaan ~300mbar (-0.7bar). Myös ilmamäärä on tyhjäkäynnillä oudosti
540kg/h ja 2000rpm auto paikallaan noin 250-300kg/h.
- Sopeumat on nollattu nyt kahdesti
- Auto toimi ennen sopeumien nollaamisia ja huoltoa normaalisti
- Huollossa vauhdoin: jakopää, tulpat, öljyt, suodattimet
- Moottori kuulostaa terveelle, kulkee pirteästi ja toimii täysin normaalisti, jos ajelee yli 2000rpm moottorissa. Tyhjäkäynnillä ryömiminen on melkein yhtä helvettiä, kengurubensaa.
Suomeksi väännettynä lambdan toiminta vaikuttaa hitaalle ja MAP anturin arvot ovat tyhjäkäynnillä päin perseitä. En tosin tuohon MES:iin luota aivan täysin, koska jotkut testaamiseni aikana näkemät arvot ovat aivan metsässä (auton ei pitäisi edes käydä), osa parametreistä ei anna mitään tietoa ulos ja näytetaajuus on todella hidas (esim ton lambdan tarkka näkeminen on tolla tahdilla mahdotonta). Mes:n perusteella katsoen seoksen korjaukset on ristiriitaisella tavalla metsässä, koska lyhytaikainen korjaus elää rikastamisesta stoikkaan kokoajan ja pitkäaikaiset näyttää miinusta (laihempaa pyytää).
Minkä huollan, sen korjaan...