Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Onko imunokan ajoituskin katsottu?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Sen nokka-akselin mutterin 120Nm voi surutta kiristää sitä lukitustappia vasten.

Jos sen map anturin putsaa ekana. Niissä ollut vikaa oirehtineet ettei auto oikeen käynnisty.

Jos autossa vedot on tallessa ei turbokaan syypää ole,vika on ennen ahdinta. Jakopään olet jo tsekannutkin.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti: 09.12.2023 10:34 Onko imunokan ajoituskin katsottu?
Kyllä, koska lukituspalaa käytettiin juuri imunokalla. Näissä on siis "toyotamainen" twincam, eli yksi hihnapyörä ja hammasvälityksellä nokat keskenään.

Tollai katsotaan alakerta:
Kuva

Ja tollai lukitaan yläkerta:
Kuva

Eli kun alakerran pyörittää kohdalleen ja nuo sylinterien mittatapit on samassa tasossa, pitäisi nokan lukituksen mennä paikalleen vaivatta. Ja näin se meneekin.
woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 10:37 Sen nokka-akselin mutterin 120Nm voi surutta kiristää sitä lukitustappia vasten.

Jos sen map anturin putsaa ekana. Niissä ollut vikaa oirehtineet ettei auto oikeen käynnisty.

Jos autossa vedot on tallessa ei turbokaan syypää ole,vika on ennen ahdinta. Jakopään olet jo tsekannutkin.
No sepä just kun tämähän liikkuu juuri sillai fiattimaisen pirteästi, eli ei revi ja riuhdo, mutta tavallaan "raikkaasti" lähtee kelaamaan kierroksia ja vauhtia. Tosin pitoa on vaikea saada nyt näillä keleillä kiihdyttämiseen, mutta jos pitoa on, niin ahdot ottaa "heti" eikä kohta ja nyt moottorikin kuulostaa normaalin terveeltä (ei ole sitä hakkaavan kovaa imuääntä).
Ongelmat on todella kevyen kaasun tilanteissa, eli kun imusarjan paine on pienimmillään (kovin alipaine) ja varsinkin alle 2000rpm. Semmonen nyhtäminen, kuin olisi kaasutin jäässä. :lol:
Pitää putsata se anturi, tai suoraan vaihtaa.
Viimeksi muokannut wellu, 09.12.2023 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

wellu kirjoitti: 09.12.2023 10:44
Eli kun alakerran pyörittää kohdalleen ja nuo sylinterien mittatapit on samassa tasossa, pitäisi nokan lukituksen mennä paikalleen vaivatta. Ja näin se meneekin.
Molempiin nokkiin?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti: 09.12.2023 10:49
wellu kirjoitti: 09.12.2023 10:44
Eli kun alakerran pyörittää kohdalleen ja nuo sylinterien mittatapit on samassa tasossa, pitäisi nokan lukituksen mennä paikalleen vaivatta. Ja näin se meneekin.
Molempiin nokkiin?
Voi laittaa myös molempiin, mutta laitoin ainoastaan toiseen.
Edes tuo ohje ei suosittele molempiin, ellei moottoria ole purettu ja kasattu uudelleen. Samoin näitä on tullut jo jokunen tehtyä yhdellä lukituksella.

Toki kävi mielessä, että onko nokat toisiinsa synkassa. Sitä ei näe kuin laittamalla sen pakopuolen lukituksen, minkä paikoilleensaaminen taitaa purattaa turbon pois. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

75 ELX kirjoitti: 09.12.2023 10:49
wellu kirjoitti: 09.12.2023 10:44
Eli kun alakerran pyörittää kohdalleen ja nuo sylinterien mittatapit on samassa tasossa, pitäisi nokan lukituksen mennä paikalleen vaivatta. Ja näin se meneekin.
Molempiin nokkiin?
Tuo on aika jännä homma. Yleensä vain pakonokan lukitus. Kukaan ei käytä imupuolen lukitusta koska joutuu purkamaan suutinta ym pois tieltä
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 10:56
75 ELX kirjoitti: 09.12.2023 10:49
wellu kirjoitti: 09.12.2023 10:44
Eli kun alakerran pyörittää kohdalleen ja nuo sylinterien mittatapit on samassa tasossa, pitäisi nokan lukituksen mennä paikalleen vaivatta. Ja näin se meneekin.
Molempiin nokkiin?
Tuo on aika jännä homma. Yleensä vain pakonokan lukitus. Kukaan ei käytä imupuolen lukitusta koska joutuu purkamaan suutinta ym pois tieltä
Tjettissä joutuu ottamaan semmosen tukiraudan ja suuttimien suojahuovan + moottorisuojuksen pois.
Pakopuolelle ei mahdu, ei taida saada edes sitä tulppaa auki purkamatta turboa tms edestä pois.
Vaparissahan se pakopuolen lukitus on ns "tarjottimella".
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Kyllä siinä venttiilit olis jo kierona jos jako ei olisi kohdallaan. Onko se yksi tai kaksi hammasta se kriittinen raja 16v firessä en tiedä.

Jos rauhan haluaa niin ruuvaa puristepainemittarin kiinni ja irroittaa pa-pumpun sulakkeen irti --> tän jälkeen nollaa vikakoodin.

Mutta tuskin jos vedot tallessa on niin sit hienosäätöä

Ja onko siinä edes mitään vikaa? Onko nuo oireet niin rajuja matalilla kierroksilla että on aihetta huoleen
Viimeksi muokannut woimasavu, 09.12.2023 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti: 09.12.2023 11:03
woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 10:56
75 ELX kirjoitti: 09.12.2023 10:49

Molempiin nokkiin?
Tuo on aika jännä homma. Yleensä vain pakonokan lukitus. Kukaan ei käytä imupuolen lukitusta koska joutuu purkamaan suutinta ym pois tieltä
Tjettissä joutuu ottamaan semmosen tukiraudan ja suuttimien suojahuovan + moottorisuojuksen pois.
Pakopuolelle ei mahdu, ei taida saada edes sitä tulppaa auki purkamatta turboa tms edestä pois.
Vaparissahan se pakopuolen lukitus on ns "tarjottimella".

Ei ole siinä tulee imusarja tielle ainakin tässä ällä mallissa
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 11:08 Kyllä siinä venttiilit olis jo kierona jos jako ei olisi kohdallaan. Onko se yksi tai kaksi hammasta se kriittinen raja 16v firessä en tiedä.

Jos rauhan haluaa niin ruuvaa puristepainemittarin kiinni ja irroittaa pa-pumpun sulakkeen irti --> tän jälkeen nollaa vikakoodin.

Ja onko siinä edes mitään vikaa? Onko nuo oireet niin rajuja matalilla kierroksilla että on aihetta huoleen
Tyhjäkäynti on kuumalla koneella välillä raskas ja lambdasäätö sekoaa tyhjäkäynnillä silloin, kun käynti on raskas.
Sen näkee noista minun kuvakaappauksista. Lambdasäätö lähtee vetämään toiseen reunaan, mutta kevyellä kaasulla kun MAP näyttää tasaisia lukemia, lähtee säätö korjaamaan toiseen reunaan. Aikansa kun tota tekee, antaa vikakookin P1171 (laiha seos kiihdytyksessä) ja vikatila päälle (ei ahtoja). Voi olla, että tuo laihuus tulee siitä, jos matalien kuormien kartat korjaantuu lambdasäädöllä aivan mehtään ja sitten kuormalla kone pelaakin "normaalisti", jolloin sopeumat on pielessä.

Ja toi käyntioire ei tosiaan ole kokoajan, mutta melkein kokoajan. Esim. maanantaina kun lähdin töistä, niin pystyi ryömittämään tyhjäkäynnille hidastaen aivan normaalisti risteykseen tultaessa. Sitten taas eilen piti parkkihallissa hillitä hyppimistä kytkimellä. Jos 1000rpm painan kaasun pohjaan, lähtee kone vetämään ja siellä 1800-2000rpm tuntumassa alkaa ahdot olemaan maksimit jos pito riittää ja riittävän iso vaihde. Jos teen saman pintakaasulla, niin 1500-2000 välillä kone selkeästi miettii ja epäröi, mutta vetää kuitenkin nykimättä.

Eilen yritin läppärillä saada ajodataa ulos, mutta akku hyyty.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Vähän viitaisi nyt etummaiseen lambda vikaan nuo oireet. On sondi vähän väsynnyt. Tyhjäkäynnistä ylöspäinhän menee jo moottorinohjaus kartoilla+anturitiedot.

Yhden Saabin joskus korjasin noilla oireilla, vaihdoin tarvike Bosch lambdan Trionic 4 vehe
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 11:29 Vähän viitaisi nyt etummaiseen lambda vikaan nuo oireet. On sondi vähän väsynnyt. Tyhjäkäynnistä ylöspäinhän menee jo moottorinohjaus kartoilla+anturitiedot.

Yhden Saabin joskus korjasin noilla oireilla, vaihdoin tarvike Bosch lambdan Trionic 4 vehe
Niin viittaa, lambdaa tässä ihan ensiksi itsekkin epäilin, kun seos vaeltaa, mutta sitten silmiin osui toi mapin ihan järkyttävä seilaaminen.

Mes:in näyttötaajuus on niin jumalattoman hidas, ettei piirrä kunnollista käyrää. Skoopilla katsoen näkisi sen lambdan näyttämän selkeesti, onko se hidas vai ei.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kun Googlesta hakee tuolla koodilla ja Fiat sanalla löytyy kanssa hyviäkin spekulaatioita.

Vuoto pako- tai imupuolella, ruiskuongelma tai anturi, se voi olla jokin niistä. Siis moottorinohjaukselta puuttuu kartta, eli se ei tiedä miten ohjaisi seosta kun moottoria kuormittaa. :think:

Eli jos sopeumat nollautui ja ne pitää oppia uudelleen. :think:
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

On siellä kartat edelleen, mutta ne kartat mitkä korjaa seosta (sopeumat) on nollattu (nollasin ne).
Ja noiden käppyröiden perusteella nyt näyttäisi siltä, että tyhjäkäynnillä ja kevyillä kuormilla seossäätö vetää toiseen suuntaan, sitten taas kierroksilla toiseen.

3000rpm (paikallaan) moottorissa seilaa lambdan seossäätö tasan siinä, mikä on moottorinohjauksen sopeuma. Se sekoilu ja hakeminen alkaa sitten siellä tyhjäkäynnillä/siellä tuntumassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taas tutkittu, tälläkertaa messillä ja geneerisellä puhelinpohjaisella testerillä.

Molemmilla katsoen seossäätö seilaa seuraavasti:
Tyhjäkäynnillä lambda>1, eli seos rikkaalla. Seossäätö korjaa tuon hissukseen arvoon 1, johon se jää huojumaan noin 1.05...0.95 välille kuten kuuluukin.
Tällöin polttoaineen lyhyen aikavälin sopeumat (short term fuel trim) on mes:n mukaan -5. Pitkän aikavälin sopeuma mes:n mukaan on -7.5. Onko tuo nyt prosenttia vai mitälie, sitä ei MES kerro.
Jos tuosta nostaa kierroksia (auto paikallaan) vaikka neljään tuhanteen (4000rpm), niin lambda on reilusti yli yhden, jossain 1.15....1.20, eli seos on laihalla. Moottorinohjaus aika äkkiä puuttuu tuohon hakien seoksen taas huojumaan siihen lambda=1 tuntumaan. Tällöin lyhyen aikavälin sopeuma (short term fuel trim) näyttää arvoa -1.2...-1.5
Pitkän aikavälin sopeuma näyttää edelleen -7.5
Kun tuosta antaa moottorin tippua tyhjäkäynnille, näyttää MES seokseksi lambda = 0.82....0.85, eli todella rikkaalla. Tuosta korjaa hissukseen kohti ykköstä laihetamalla.
Tyhjäkäynti on todella siisti, mutta ei ompelukonemaisen tasainen. Siitä erottaa sellaisen pienen rytmikkyyden ja konehuoneessa tarkasti kuuntelemalla kuulee välillä teräviä napsahduksia (kuin suuttimen naksahdus tai kipinän hyppääminen tulpanjohdosta väärään paikkaan).

Puhelimella katsoen geneerinen obd-softa ilmoittaa kierroksilla seossäädön pyytävän pikkuisen lisää (luokkaa 2%), mutta tyhjäkäynnille tippuessa -21% hetken aikaa, josta sitten laskee kohti nollaa.

Molemmilla imusarjan paine oli tyhjäkäynnillä noin 500mbar absoluuttista, eli -0.5 baria. Molemmilla näki saman, että lievä kaasun antaminen saa imusarjan alipaineen voimistumaan. Voiko tämä johtua epätasaisesta käynnistä?

Mitä läppärin akku kesti pienen pätkän ottaa ajotilanteessa lambdan käytöstä ylös, niin 60kmh tasakaasulla seos pysyy just missä kuuluu. Kun lähtee kevyesti kiihdyttämään, seos aavistuksen laihenee, mutta tipahtaa heti takaisin optimiksi. Kun kiristää vielä vähän lisää, seos alkaa vetämään paksummalle, kunnes ahtimen herätessä lambda tippuu pois pelistä (kiihdytysrikastukset).

Tuo käännettynä suomeksi:
Moottori pyrkii jostain syystä käymään tyhjäkäyntiä rikkaalla, jota moottorinohjaus lähtee korjaamaan. Kun sitten moottorille antaa kuormaa, niin tuo tyhjäkäynnin sopeuma on pielessä ja kone laihalla. Tyhjäkäynnille ja kuormille on omat sopeumat (oletus), mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja esim. paljon tyhjäkäyntiä saa pitkän ajan säädön varmasti vinoutumaan tuonne laihentamisen suuntaan. Mitä enemmän moottoria kuormittaa, sen tarkemmin polttoaineseos pysyy optimialueella (lambda = 1 +/-0.05). Kaasu pohjassa kiihdyttäessä moottorinohjaus tiputtaa lambdan pois pelistä, eli tämäkin Boschin ecu on tehty kuin -91 volvon, että tiettyjen kuormarivien yläpuolella mennään "kiinteillä" polttoainekartoilla kiihdytys-rikastuksella. Tuo on todennäköisesti niin paksu seos, ettei lambdaa siksi lueta tällöin.

Ylläkerrotun lisäksi tutkin tulpat. Niissä ei näkynyt yhtään mitään (600km ajetut iridiumit), mutta tulpanreijistä sylintereihin katsomalla näki jotain. Sylinterit 1, 2 ja 4 oli männän laki täysin puhdas. Minusta liian puhdas, kuin pesty. Sylinterissä 3 oli männän laki semmoinen normaali vaalea maitokahvin ruskea, mikä yleensä bensamoottorissa on.

Nyt sitten valistuneita arvauksia? Lambdasäätö vaikuttaa toimivan, mutta seos heittää häränpyllyä ollen enemmän pielessä kevyellä kuormalla. MAP anturin ilmoittama painelukema on epätavallisen korkea tyhjäkäynnillä. Moottori käynnistyy hyvin, autolla pystyy ajamaan ja se toimii normaalisti, paitsi pintakaasulla ryömien tai esim. vaihteella jarruttaen tyhjäkäynnille, jolloin alkaa satunnaisesti nykiminen. Joskus nyhtämistä tuntuu myös ajossa noin 1500-2000rpm ja aivan minimaalisella kaasulla.

Minulle tuli mieleen vuotava/vuotavat suutin/suuttimet. Oikein mikään muu ei mielestäni selittäisi sitä, miksi sylinterin 3 mäntä oli ainoa normaalin näköinen ja miksi seossäätö nimenomaan tyhjäkäynnillä hakisi agressiivisesti laihempaa seosta. Jos suutin/-met vuotaa, niin juuri tyhjäkäynnillä vuoto olisi suhteessa suurimmillaan tavoitteeseen nähden, kuin kuormilla. Kovassa rasituksessa pieni vuoto ei näy välttämättä mitenkään.


Ne keitä kiinnostaa, niin tuossa youtubeen ladattu video näyttötallennuksesta. Katsominen ja kuunteleminen omalla vastuulla, videon ääniraita on erittäin korvia raastava ja epäselvä, sekä sisältää kirosanoja (selitän videolla mitä katson/teen, mutta manaan myöskin sitä, että koko talolla on minulle juuri silloin asiaa kun keskityn johonkin mikrofoni auki):
https://youtu.be/5AMB0TvdDwA?si=KD2UtXJfQ-takdZ2



MUOKS!
Se mikä jäi äsken kirjoittamatta, lambdan töpselin irroittaminen ei vaikuttanut yhtään mitään käyntiin, mutta läppärin akku oli jo loppu niin ei päässyt mitään arvoja tarkistelemaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin