Fiat idea "abarth"
Fiat idea "abarth"
Laitetaanpa tänne pientä projekti kertomusta tämmösestä harvinaisemmasta rakentelu kohteesta.
Hommasin käyttikseksi tämmösen Fiat idean, 1.4 16v -04. Tämä vaikuttaa ihan mukavalta kipolta ja teknisesti hyvin samanlainen ku punto mk2.
Ihan ensimmäisenä korjasin tästä kaikki edellisen omistajan tekemät "korjaukset", mm. pakoputki oli poikki heti katin jälkeen ja liitetty yhteen teipillä, ilmanputsarikotelo oli kiinnitetty johdon pätkällä ja ilmastointiteipillä. Osa teipeistä oli tippunu ja sulanu pakosarjan päälle ja haju oli sen mukainen..monenlaista pientä patenttia oli tehty sinnetänne..
Hommasin käyttikseksi tämmösen Fiat idean, 1.4 16v -04. Tämä vaikuttaa ihan mukavalta kipolta ja teknisesti hyvin samanlainen ku punto mk2.
Ihan ensimmäisenä korjasin tästä kaikki edellisen omistajan tekemät "korjaukset", mm. pakoputki oli poikki heti katin jälkeen ja liitetty yhteen teipillä, ilmanputsarikotelo oli kiinnitetty johdon pätkällä ja ilmastointiteipillä. Osa teipeistä oli tippunu ja sulanu pakosarjan päälle ja haju oli sen mukainen..monenlaista pientä patenttia oli tehty sinnetänne..
- Liitteet
-
- IMG_20230703_131013.jpg (99.22 KiB) Katsottu 782 kertaa
-
- IMG_20230703_124239.jpg (106.64 KiB) Katsottu 782 kertaa
-
- IMG_20230702_170036_1.jpg (126.67 KiB) Katsottu 782 kertaa
-
- IMG_20230702_170058_1.jpg (117.98 KiB) Katsottu 782 kertaa
Re: Fiat idea "abarth"
Ulkokuoren ehostuksen alotin pesulla ja myllytyksellä, kyllähän se parani huomattavasti, mutta kaikkia ei myllyttämällä saa kuntoon. Molemmat helmapellit menee vaihtoon kun olivat sisältäpäin ruostunu ja takakaaret/kyljet joutuu maalaan uudestaan.
Tässä helmapeltejä ootellessa on hyvää aikaa laitella alusta ja jarrut kuntoon, niimpä tilasin uudet jarruhilppeet joka nurkkaan ja eibach pro kit jouset. Jarrut vietti pari päivää happokylvyssä. Taka rummut sai mustan maalin päälle ja etujarruista tuli pirtsakan keltaset.
Tässä helmapeltejä ootellessa on hyvää aikaa laitella alusta ja jarrut kuntoon, niimpä tilasin uudet jarruhilppeet joka nurkkaan ja eibach pro kit jouset. Jarrut vietti pari päivää happokylvyssä. Taka rummut sai mustan maalin päälle ja etujarruista tuli pirtsakan keltaset.
- Liitteet
-
- IMG_20230722_190338.jpg (103.77 KiB) Katsottu 779 kertaa
-
- IMG_20230716_163821.jpg (126.5 KiB) Katsottu 779 kertaa
-
- IMG_20230716_124916_1.jpg (107.84 KiB) Katsottu 779 kertaa
-
- IMG_20230716_122133.jpg (132.86 KiB) Katsottu 779 kertaa
Re: Fiat idea "abarth"
Etujarrut maalattuna.
- Liitteet
-
- IMG_20230726_220412.jpg (105.8 KiB) Katsottu 780 kertaa
-
- IMG_20230726_220452_1.jpg (101.12 KiB) Katsottu 780 kertaa
-
- IMG_20230726_220505_1.jpg (93.98 KiB) Katsottu 780 kertaa
Re: Fiat idea "abarth"
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat idea "abarth"
Hieno tuli, jos homma jatkuu olisi kiva kuulla/nähdä lisää
-Tazio
Re: Fiat idea "abarth"
Joo siis tämä projektihan on vasta alkumetreillä
Koitan tänne päivittää aina kun saan jotain näkyvää tehtyä. Tarkotus ois rakennella tätä sporttisempaan suuntaan, esim. Vanteet vaihtuu kunhan löydän sopivat ja jos tuohon löytäs jotain pientä spoileria, ym..
Re: Fiat idea "abarth"
Mietiskelin tuossa vaihtoehtoja, että millä sais auton sopivaan korkeuteen kun ei nuo 30mm madaltavat jouset madalla kun 20mm ja omaan silmään liian korkean näkönen no hetken mietinnän jälkeen porakone käteen ja iskareihin uudet kiinnitys reijät 20mm aiempaa ylemmäs niin johan madaltu sopivat 40mm
Mopoltahan tämä vapari 1.4 16v tuntuu kun seiskassa samanlainen moottori ahdettuna no ahdintahan tähänki sommittelin jo tuonne pakosarjan päälle, en tiedä onko ihan mahdoton homma saada laillisesti ahdettua tämän ikäinen auto vois kait tuolle ahtimelle jokatapauksessa rakennella pakosarjan ja muut hilppeet ja laitella katsastuksen jälkeen paikalleen
Mopoltahan tämä vapari 1.4 16v tuntuu kun seiskassa samanlainen moottori ahdettuna no ahdintahan tähänki sommittelin jo tuonne pakosarjan päälle, en tiedä onko ihan mahdoton homma saada laillisesti ahdettua tämän ikäinen auto vois kait tuolle ahtimelle jokatapauksessa rakennella pakosarjan ja muut hilppeet ja laitella katsastuksen jälkeen paikalleen
- Liitteet
-
- Sinne se sopis ku kirsikka kakun päälle
- IMG_20230721_105516.jpg (108.51 KiB) Katsottu 714 kertaa
-
- IMG_20230728_130955_1.jpg (155.53 KiB) Katsottu 717 kertaa
Re: Fiat idea "abarth"
Päästöhimmeleistä en osaa sanoa, mutta perjaattees 1.4 120 T-JET vois olla laillisesti laitettavissa, kait?seiska81 kirjoitti: ↑28.07.2023 21:42 Mietiskelin tuossa vaihtoehtoja, että millä sais auton sopivaan korkeuteen kun ei nuo 30mm madaltavat jouset madalla kun 20mm ja omaan silmään liian korkean näkönen no hetken mietinnän jälkeen porakone käteen ja iskareihin uudet kiinnitys reijät 20mm aiempaa ylemmäs niin johan madaltu sopivat 40mm
Mopoltahan tämä vapari 1.4 16v tuntuu kun seiskassa samanlainen moottori ahdettuna no ahdintahan tähänki sommittelin jo tuonne pakosarjan päälle, en tiedä onko ihan mahdoton homma saada laillisesti ahdettua tämän ikäinen auto vois kait tuolle ahtimelle jokatapauksessa rakennella pakosarjan ja muut hilppeet ja laitella katsastuksen jälkeen paikalleen
"Ja sehän onkin siellä jo valmiina"
Todella hieno rojekti! Erittäin hyv....eiku huono idea!
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat idea "abarth"
No peijakas, nythän on saatu hanke, jossa on kirjaimellisesti ideaa! Tässä ja sisarautossaanhan Lancia Musassa taisi olla isompaa dieseliäkin, 1,9 jtd:tä, olisikohan ollut 100 hv versio, ja sitten vielä sellainenkin tieto, että tarjolla olisi ollut muutamilla markkinoilla lopulta 120 hv 1,6 Multijet, joten "virallista" vertailukohtaakin löytyy virittelyyn ja aikanaan muutoskatsastukseen.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat idea "abarth"
Viimein saapui viimeiset uudet jarru osat niin sai taas auton pyörilleen. Takajarrut oli kyllä ajettu tarkasti loppuun, kengissä ei ollu pintaa kun väriksi asti, varmaan seuraavalla jarrutuksella ois alkanu kahiseen
Uudet iskarit ei vielä ole tullu niin kasasin vielä vanhoilla.
Helmapeltejä joutuu vielä tieten tovin ootteleen kun niitä ei suomen maalta tunnu löytyvän, tilasin kyllä suomalaiselta firmalta mutta eihän niitä varastossa ollu joten en tiiä sitte mistä kaukaa ne lopulta tulee
Nyt kun tekniikka puoli alkaa olla kunnossa niin voi keskittyä tuohon ulkokuoren siistimiseen.
Uudet iskarit ei vielä ole tullu niin kasasin vielä vanhoilla.
Helmapeltejä joutuu vielä tieten tovin ootteleen kun niitä ei suomen maalta tunnu löytyvän, tilasin kyllä suomalaiselta firmalta mutta eihän niitä varastossa ollu joten en tiiä sitte mistä kaukaa ne lopulta tulee
Nyt kun tekniikka puoli alkaa olla kunnossa niin voi keskittyä tuohon ulkokuoren siistimiseen.
- Liitteet
-
- IMG_20230731_104730.jpg (141.85 KiB) Katsottu 600 kertaa
-
- IMG_20230801_155321_1.jpg (111.12 KiB) Katsottu 600 kertaa
-
- IMG_20230801_142820.jpg (108.86 KiB) Katsottu 600 kertaa
-
- IMG_20230801_164447_1.jpg (103.83 KiB) Katsottu 600 kertaa
Re: Fiat idea "abarth"
Seiskan välijäähdytintä kokeilin puskurin taakse niin mitat oli kyllä justiin, mahtuu paikalleen ilman leikkelyä.
Takakaarista hinkkasin entisen omistajan mattamustat pois ja maalasin happopohjamaalilla, nuo takakyljet saa maalin päälle sitte kun helmat on maalauskunnossa.
Hommaa piisaa, mutta ei tällä vielä kiire ole, kunhan sitte viimestään saa ajoon kun seiska menee talviunille
Takakaarista hinkkasin entisen omistajan mattamustat pois ja maalasin happopohjamaalilla, nuo takakyljet saa maalin päälle sitte kun helmat on maalauskunnossa.
Hommaa piisaa, mutta ei tällä vielä kiire ole, kunhan sitte viimestään saa ajoon kun seiska menee talviunille
- Liitteet
-
- IMG_20230731_104545_1.jpg (117.92 KiB) Katsottu 596 kertaa
-
- IMG_20230731_104648_1.jpg (148.13 KiB) Katsottu 596 kertaa
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat idea "abarth"
Pari vuotta takaperin kissojen ja koirien kanssa etsittiin helmoja sisarautoon, Lancia Musaan, jossa sama tekniikka. Silloin taisi useamman viikon jälkeen tärpätä Englannista (osat kumminkin Puolasta, oikein laadukasta tavaraa lopulta); paikkaa en muista, hovihitsarini hoiti tilauksen. Joka tapauksessa ihmeteltiin, kun mistään ei tuntunut saavan, vaikka Italiassa on joka korttelin kulmassa ainakin kaksi Musaa peräkkäin.......
Tuollaisen linkin kumminkin löysin, näytti viittä kappaletta saldo (Alvadilla oli silloin omassa tapauksessani tavara lopussa). Nyt alkukesällä tilasin tuolta alatukivarren, tuli kolmessa neljässä päivässä ilman mitään kommmervenkkeja:
https://alvadi.ee/en/spare-parts/fiat/i ... pair-part/
Tuollaisen linkin kumminkin löysin, näytti viittä kappaletta saldo (Alvadilla oli silloin omassa tapauksessani tavara lopussa). Nyt alkukesällä tilasin tuolta alatukivarren, tuli kolmessa neljässä päivässä ilman mitään kommmervenkkeja:
https://alvadi.ee/en/spare-parts/fiat/i ... pair-part/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat idea "abarth"
Monesta paikasta kahtelin helmapeltejä ja saishan niitä esim, autodocilta, sieltä suunnittelin myös tilaavani, mutta kun nappasin ne ostokoriin niin yllätys oli suuri, nimittäin hinta 277€ toimituskuluineen , ite pellit ei ollu ku jotain n.25€/kpl. No tilasin sitte täältä https://ollikainen.fi/shop/car-parts/ko ... oikea-168/ nämä kävinki jo hakeen matkahuollosta, osat vaikuttas muuten aivan hyviltä, mutta kanttaukset paljo terävämmät kun alkuperäsissä helmoissa joten joutuu hieman askartelemalla laittaan paikalleen.
- Liitteet
-
- IMG_20230804_220129.jpg (115.63 KiB) Katsottu 492 kertaa