VVT rätinä käynnistyksessä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

VVT rätinä käynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Pitää kysyä raadilta mielipidettä, että kannattaako VVT- solenoidia vaihtaa etukäteen.Vikakoodia siitä tai siihen viittaavaa ei ole tullut, vain ja ainoastaan käynnistysääni muuttuu karheaksi päivän tai kahden seisonnan jälkeen. Nokalta valuu öljyt pois selkeästi ja öljynpaine ei ehkä ihan heti riitä VVT:lle. Solenoidin sihdin olen puhdistanut. Öljynvaihtoon olis vielä kaksi kuukautta. Saattaapi olla, että uusilla öljyillä tuo ääni häviää hetkeksi kokonaan.

VVT- solenoidi kun on kuitenkin koko auton käyttöiän kestävä osa, että en ihan ole varma sen vaihdon tarpeellisuudesta. Toisaalta jos antaa sen särkyä, menee auto sitten vikatilaan. :roll:
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: VVT rätinä käynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sammuuko öljynpaineen merkkivalo normaalisti ? Voisiko ö-suodatin päästää kanavat tyhjiksi jolloin paine nousee hitaammin
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VVT rätinä käynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja wellu »

On nuita VVT solenoideja mennyt rikkikin, tosin yleensä karstaantuvat umpeen mikäli öljynvaihto laiminlyödään (tuskin tässä tapauksessa syynä ;) )

Omat autot missä VVT rallattanut käynnistäessä (ei fiatteja yksikään) on ollut VVT pyörä itsessään menossa rikki/lopussa, eikä se kovin tavatonta ole muutenkaan.

Paljonkos autolla oli ajettu?
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: VVT rätinä käynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Autolla on ajettu 150 tkm. Öljynpainevalo sammuu normaalisti startin jälkeen ja joskus palaa 1-2 s, kunnes tuo kalkatus lakkaa. Öljysuodatin on Valeo, eli ei mikään paras, mutta ei huonoin.

Solenoidin puhdistuksen (kunnon jarrukliineri kylvyn) jälkeen saattoi tuo oire ehkä lisääntyä. Kyllä minä siihen öljyä laitoin, että ei se kuivana mennyt takaisin. Taisi vähän tehoja lisätä tuo toimenpide.

Yritän välttää turhaa osien vaihtelua. Laatuosa maksaa lähemmäs satasen. Eipä suotta huvittaisi vaihtaa. ECU varmaan tunnistaisi, jos se olisi jumiutunut. :think:
jte3
Viestit: 266
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: VVT rätinä käynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Minullä kävi edellisessä Puntossa että ostin tarvike öljynsuodattimen ja käynnistyksessä kesti myös muutama sekunti että öljynvalo sammui.
Moottori piti myös ääntä. Vaihdoin tilalle alkuperäisen suyodattimen ja tilanne korjaantui.
Oletan että suodatin tyhjeni kun auto seisoi muutamaan päivän.
Siitä lähtien olen ostanut vain alkuperäisiä suodattimia.
Vastaa Viestiin