Saimon3 kirjoitti: ↑27.05.2023 11:06
Nuo suuttimet varmaan entiset jos niissä vika? Miten ne kaikki voi jumia yhtä aikaa auki
Ecu rikki
Johtosarja rikki
Yms..
Mutta, yksinäinen suutin voi sekoittaa ecua sillai, että menee ns kaikki sekaisin.
Tosin, toiset ecut ei näin sekoa ja toiset sekoaa. Ei ole tämmöistä tullut Fiatien kanssa vastaan, mutta senverran vastaavia tullut vastaan etten ihmettelisi.
Mitenkäs jos kokeilisi käyttää yksi suutin irtikytkettynä? Eli töpseli suuttimelta irti ja jos käynti ei muutu, olet löytänyt viallisen suuttimen.
Joo, ihan varmaksi en voi tietenkään vannoa mutta vaikuttaisi siltä että nelospytyn suutin kenkkuilee, liekkö täällä kenelläkään myynnissä ehjiä suuttimia tai vaikka koko suutintukkia suuttimineen?
Asentotunnistin ei tuollaista tee, ei kannata tuhlata siihen rahaa. Vuotava suutin ehkä. Lyhyen käynnin jälkeen kaikki tulpat voi olla melkoisen nokisia, joten ei ole varmaa, että jokainen pytty saa liikaa ainetta.
Niin onko se lämpötila-anturi jo vaihdettu?
Tai katottu mitä se näyttää datalistalla?
Ja jos sen johdon ottaa irti niin tod näk oletusarvo on -40°C silloinhan soppaa tulee todella reilusti
Livedatalla katoin noita lämpötiloja, siellä on kaksi lämpötilalukemaa, MLA ja IAT, lähtötilanne noissa MLA 13 ja IAT 16 (celciusta) autoa käytin jonkun aikaa niin MLA nousi lukemiin 60 (varmaan aika paikkansa pitävä jos tuota verrataan auton lämpötilamittarin lukemaan.) IAT ei kuitenkaan noussut kuin lukemaan 20, mitäköhän lukemaa tuo mittaa?
Lambdan pistokkeen otin irti ja käytin lämpimäksi, kierrokset asettui noin 1500rpm mutta muuten kävi nätimmin, puski jopa normaalin väristä savua ulos ja vastasi jopa kaasuun kun kevyesti kaasuttelin. Jännä vaan ettei syttynyt moottorin vikavalo kun pistoke oli irti
Tavallisella OBD2 testerillä ei saata nuo fueltrimmit pitää ollenkaan paikaansa ainakin joissain Fiateissa. Pitäisi lukea Multiecuscanilla.
Kannattaisi seurata anturitiedoista lambda anturin jännitettä ja verrata sitä normaaliarvoihin. Tosin juurikin se voi kertoa sen, että kone käy älyttömän rikkaalla. Jos se ei vielä ole rikki, on se pian ja myös katalysaattori.
mauricio kirjoitti: ↑30.05.2023 18:24
Tavallisella OBD2 testerillä ei saata nuo fueltrimmit pitää ollenkaan paikaansa ainakin joissain Fiateissa. Pitäisi lukea Multiecuscanilla.
Kannattaisi seurata anturitiedoista lambda anturin jännitettä ja verrata sitä normaaliarvoihin. Tosin juurikin se voi kertoa sen, että kone käy älyttömän rikkaalla. Jos se ei vielä ole rikki, on se pian ja myös katalysaattori.
Paitsi jos lambda on rikki niin, että näyttää oikeaa lukemaa (0.2-0.7V/AFR~14.7), vaikka todellisuudessa seos olisi paksulla (afr vaikka 9.X).
Tosin, liian "kaukana" oletusarvoista oleva lambda sytyttää vikavalon ja lopulta menee vikatilaan.
Noniin, pistetäänpäs päivitystä tähän. Tuli tosiaan uusi lambda (ennen kattia oleva) vaihdettua ja auto toimii hyvin lukuunottamatta korkeaa tyhjäkäyntiä. Kylmänä noin 1500 ja lämpimänä 1200, jarrua pumppaamalla kierrokset nousee lisää. Tulpat, moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin kanssa tuossa samalla. Aiheuttaakohan tuo uusi kaasuläppäkotelo antureineen tuon korkean tyhjäkäynnin?
Kaasuläppäkotelo saattaa vaatia "opetuksen" tai "resetoinnin" toimiakseen oikein...
Koetas käyttää akku irti vartin verran. Ruisku saattaa olla vain sekaisin. Jos edelleen sama, niin joku MultiEcuScannerilla katsomaan ja opettamaannse kotelo, tai vaihtaa vanhan takas ja taas kenkä vartin irti.