Vakaajatangon puslat
Vakaajatangon puslat
Linean etupää naputtelee pakkasella. Vakaajatangon puslat ovat ihan kovettuneet ja muutenkin ehtoopuolella. Sitten hölmö kysymys: Minulla on ajoramppi missä saan keulan turvallisesti ylös että voi mennö auton alle huseeraamaan. Voiko auton etupää maata renkaidensa varassa näiden puslien vaihdon ajaksi rampilla vai vääntääkö vakaajan pystytangot eli koiranluut tämän poikittaisen tangon niin ettei uusia saa enään paikoilleen vai täytyykö keula olla ilmassa ja nosto korista? Tietysti voisin käyttää renkaita irti ja napsaista koiranluun yläpään irti ja renkaat takas=ajo rampille.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Vakaajatangon puslat
Ei ole Lineasta omaa kokemusta, mutta yleensä jos renkaat on samalla tasolla, eli vaimennintankoa mikään väännä kiinnikkeissään. Sen sijaan voi olla, että tankoa joutuu liikuttelemaan saadakseen puslat vaihdettua, ja silloin voi olla parempi, että on ainakin toisesta päästä irti. Näin varsinkin, jos puslien ympärillä olevat raudat on niitattu kiinni ja pitää saada porattua auki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Vakaajatangon puslat
Ainakin GP:n Haynesin oppaassa mainitaan, että apurunko on poistettava.
Olen tutkaillut Linean vakaajatankoa ja todennut, että vaikka se talvisin ja sade säällä vähän kolisee, siinä on aina vain normaali välys, eli se ei ole rikki. Voisiko sen saada vaimennettua väliaikaisesti silikonisuihkeella kenties.
Ja myös näyttää siltä Linean osalta, ettei puslia mahtuisi vaihtamaan irroittamatta apurunkoa (toivottavasti oikea termi). Vähän ahtaalta näyttää. Eikös niiden puslien kohdilta pultit tule korista suoraan läpi ja verhoilussa on sellaset valmiiksi leikatut lärpäkkeet joiden alta pääsee niihin käsiski.
Olettaisin, että auto on syytä olla korista tukevasti pukeilla nostettu.
Jos aiot homman tehdä, niin kerro toki miten se homma meni. Mä jätin tekemättä, koska ei ole oikeasti rikki ja näytti niin ahtaalta, ettei siihen puslaan pääse edes käsiksi.
Olen tutkaillut Linean vakaajatankoa ja todennut, että vaikka se talvisin ja sade säällä vähän kolisee, siinä on aina vain normaali välys, eli se ei ole rikki. Voisiko sen saada vaimennettua väliaikaisesti silikonisuihkeella kenties.
Ja myös näyttää siltä Linean osalta, ettei puslia mahtuisi vaihtamaan irroittamatta apurunkoa (toivottavasti oikea termi). Vähän ahtaalta näyttää. Eikös niiden puslien kohdilta pultit tule korista suoraan läpi ja verhoilussa on sellaset valmiiksi leikatut lärpäkkeet joiden alta pääsee niihin käsiski.
Olettaisin, että auto on syytä olla korista tukevasti pukeilla nostettu.
Jos aiot homman tehdä, niin kerro toki miten se homma meni. Mä jätin tekemättä, koska ei ole oikeasti rikki ja näytti niin ahtaalta, ettei siihen puslaan pääse edes käsiksi.
Re: Vakaajatangon puslat
Eperin mukaan GP:ssä ei tarvitse irrottaa apurunkoa.
- Liitteet
-
- Vakaajatanko.jpg (61.35 KiB) Katsottu 289 kertaa
Re: Vakaajatangon puslat
https://4cardata.info/elearn/323/2/3230 ... /323002485
Tuossa Lineaan ohje.
Oisko noin "helppo" kotioloissa tehdä.
Ja tuossa vähä sellanen yleisluontonen video
https://www.youtube.com/watch?v=EP7_dqpsSMs
Ei siinä kyllä tilaa oikeasti ole, että ihan arvoitukseksi jää. Tehkää ensin.
Tuossa Lineaan ohje.
Oisko noin "helppo" kotioloissa tehdä.
Ja tuossa vähä sellanen yleisluontonen video
https://www.youtube.com/watch?v=EP7_dqpsSMs
Ei siinä kyllä tilaa oikeasti ole, että ihan arvoitukseksi jää. Tehkää ensin.
Re: Vakaajatangon puslat
Renkaanvaihdon yhteydessä ruiskautin silikoniöljyä vakaajatangon pusliin ja vaikutti ettei nyt kuuluisi siitä ääntä. Välystä kun ei ole, vaan varmaan vaan kumi kovettunut. Ehkä vähän aikaa menee noin.
Re: Vakaajatangon puslat
Kummasti vaan kolisee enemmän kesärenkailla varsinkin töyssyissä. Vähenee ku laskee rengaspaineet kohdilleen. Vakaajatangon puslien öljyäminen ainakin poisti ärsyttävän narinan ja ajossa on tosi hiljainen. Liekö vaan "muka laadukkaat" mayle hd koiranluut vaan hajonneet.