SPI-ymmärrystä kaivataan

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja VTO »

I-koppainen 55 Punto on kyseessä. Perusasiat pitäisi olla kunnossa. Siis tulpat, johdot, akku jne. 3 kertaa olen onnistunut mallintamaan tismalleen saman tapahtumaketjun.
Auto parkkihallissa, jossa lämpöä n 15 astetta. Ongelmitta käyntiin ja käynnissä siirron ajan, 2-3 min. Sitten sammutus ja uusi siirto n 5 min kuluttua. Mutta kun nyt käynnistää uudellen, niin pyörii reippasti,mutta ainakaan 5-10 sek pyöritys ei aiheuta tulosta. Virrat pois ja uusi yritys, niin heti tulille. Polttoainepumpun ääni kuuluu normaalisti, eikä ajoneston merkkivalo jää palamaan. En osaa edes keksiä mitään järkevän oloista teoriaan. Jos ei tarvitse sammuttaa ja ajaa esim 15 min, niin normaali uudellen käynnistyminen.
Sinänsä aika harmiton vika,vai liekö ominaisuus ? Mutta mikä lienee aiheuttaja.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja stella »

Voi olla ominaisuus, ja kun moottori ei tuossa ajassa kerkeä lämpeämään yhtään, niin se "uusi" starttaus ei ehkä heti anna oikeita seoksia koneelle, jonta takia pyörii, mutta ei heti käynnisty....En usko, että autossa mitään vikaakaan on.....ruiskun lämpöanturi, jos hajoaa, niin sitten ei lähde välttämättä ollenkaan kylmänään käyntiin.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jotenkin todella tutun kuuloinen oire monoruutta Tipo/Tempra/Punto ajoilta. Kylmänä lähtee "heti", kuumana lähtee "melkein heti" ja tässä välissä voi tulla hikka.
Tosin, mulla teki 99 Bravo tuota kans välillä niin, että piti vain kokeilla ja kokeilla lyhyitä startteja niin kauan, että heräsi. Ilmeisesti jossain sulakerasiassa tms. joku heikko kontakti oli siinä, mutten koskaan jaksanut asiaa tutkia.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jotenkin se seokseen liittyy. Kun tarjosin kaasua kesken startin, niin ei vaikuttanut. Mutta sitten kun lähti niin työnsi melko "rikkaat" kaasut.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Normaali ilmiö, tapahtuu myös uusissa autoissa. Kylmästartti, lyhyt siirto ja sitten seis, niin seuraava startti voi mennä pitkällä vieterillä ja putkesta tulla musta pöllähdys.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 21.02.2023 11:32 Normaali ilmiö, tapahtuu myös uusissa autoissa. Kylmästartti, lyhyt siirto ja sitten seis, niin seuraava startti voi mennä pitkällä vieterillä ja putkesta tulla musta pöllähdys.
Monessa autossa piilee "liimaventtiilin" riski, jolloin hydrauliset säätimet jäävät kantamaan. Tuohon ei auta muu kuin pitkä starttaaminen. Moottori pyörii tällöin kuin jakohihna olisi pettänyt, ilman puristuksia kuin tulpaton mopo.

Punton kohdalla ei ole tästä kyse, koska 8V firessä on palasäätö. Toki lyhyt siirto jossa moottorinohjaus ehtii juuri pois kylmästartin käyntikartoilta kylmäkäynnin kartoille ja sitten sammutus, voi saaha tämmöisiä sekoiluja aikaan varsinkin juuri 90 luvun vehkeissä. Uudempien kanssa ei kyllä ole ilmiötä tullut vastaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Luigi »

2010-luvun Passatti ainakin tekee tuon, appiukolla on kokemusta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Outo havainto, mutta lyhyiden ajojen takia laitoin akun perinteiseen 6A laturiin ja annoin olla vuorokauden. Sen jälkeen käynnistynyt aina "kuin palmun alta."
Yleisestikin otaen olen todennut, että jos akun varaus laskenut tuntuvasti, niin C-Tekit ym älylaturit eivät akkua saa täyteen. Näin ainakin 5-
6A kokoluokkaan saakka. Isoja en ole kokeillut.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: SPI-ymmärrystä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En tiedä elvyttävistä, mutta pakko olla perinteinen laturikin kotona koska mikään muu ei lataa täysin tyhjäksi mennyttä akkua. Joskus ollut parikin päivää laturi kiinni, voi olla että ensimmäiseen 12 tuntiin ei tapahdu mitään, mutta sitten alkaa kuollut akkukin heräämään ja amppeerimittarissa näkymään eloa.

Ja tuo siis vaatii sellaisen laturin missä ei ole mitään elektroniikkaa valvomassa latausta. Esimerkiksi Motonetin nyt myymät Telwinit ei enää ole sellaisia, jos akku ei ota tarpeeksi virtaa niin pelit seis. Joku 80-luvun perus 4A laturi toimii ihan ok, missä vain muuntaja ja tasasuuntaaja.

Muutoin kyllä itellä modernit ylläpitolaturit pääasiassa toimineet, jos ei akku ole kovin tyhjäksi päässyt. Mutta ei ne tosiaan "korvenna" kennoja puhtaaksi kuten antiikkimallit, mikä voi sitten näkyä lepojännitteessä ja kapasiteetissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin