Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ajattelin siivota tänne tuolla yrityspuolella olleet tekniikkapohdinnat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sananen pikkumallien jarrukengistä, eli perus 185mm rummut.

Noihin on ainakin neljää erilaista jarrukenkää. Ilman säätöheloja eli vanhemmat, on kahta mallia riippuen käytetystä jarrusylinteristä

Sitten on se malli missä on kitkasäädin kiinni jarrukengässä. Useimmat myy vain yhtä, eli se perus 127, 128, Uno jne.. Mutta se ei ole oikea vanhempiin. Ainakin Italiassa tehdyissä 850:ssä, jos on nuo kitkasäädöt, on erilainen kengän alapää millä se nojaa jarrukilpeen.

Vaan en tiedä kummat kengät mahtaa olla 70-luvun Seateissa, 850 ja 600. Kirjojen perusteella voisi olla kumpi vaan, että jos joku on perehtynyt aiheeseen niin saa esittää arvauksia.

Niin se alapään ero ei ole iso. 850 kengissä alaosan uloke on ylempänä ja tulee pari milliä pidemmälle. Periaatteessa siis uudemmat (127) kengät saa siihenkin sopimaan, mutta se ei tue tarpeeksi ja kengät jää alhaalla liian kauaksi rummusta, eikä teho ole niin hyvä kuin pitäisi olla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Samaan aiheeseen toinenkin pähkinähaaste. Onko kukaan ostanut näihin pikkurumpuihin Motonetista jarrusylintereitä, niillähän on kahta mallia ja väittävät että 1977 muka vaihtuisi. Ainoa vaan että kukaan sylinterivalmistaja ei tuollaista muutosta speksaa. Että jos jollain on osanumeroa Motonetin myymästä jarrusylinteristä joko 23-4039 tai se vanhempaan/ladaan tarjottu 23-4013, niin olisi mielenkiitoista tehdä sillä hakua ja katsoa mistä ne on tuon eron repinyt. Tietty jos jollain on molemmat käsillä niin aina parempi, voi verrata mittoja. Kierre ja sylinterimittahan noissa on sama, ero pitäisi olla jossain muualla leveydessä tms. 23-4017 on sitten jo tietty eri, kun siinä on uudempi tiheämpi putkikierre.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja yksi haaste lisää, onko kellään 850 korjaamokirjaa? Tai 127? Eli olisin kysynyt kampiakselin päittäislaakereista. 600:ssa on neljä laakeria, sileät lohkossa ja laakeripukissa sellaiset, joissa on pykälä joka estää pyörimisen. Käsittääkseni 127:ssa on vain ylemmät ja laakeripukki on muotoiltu leveämmäksi, että se estää laakereita pyörimästä? Onko kellään heittää tähän "aavistukseen" vastausta? Ja miten on tilanne 850:sen kanssa?

Minulla on tehtaan varaosakirjat, mutta niistä ei oikeastaan selviä tämä asia. Itse asiassa niissä ei näy pykälällisiä laakereita ollenkaan, varaosanumero on kenties laakerisarjan, koska niitä on vain yksi numero. 600 Haynesin manuaalista selvisi, että niitä laakereita kuuluu oikeasti olla kusiaisessa kahta erilaista, pykälällä ja ilman. Ainakin italialaisessa, tiedä sitten miten Seat 600..

Näissä on nyt sen 127 laakerinkin valmistus lopetettu, joten halpojen laakerien aika on ohitse. Yhden sarjan löysin vielä yhdeltä toimittajalta, muutoin pitää turvautua kalliimpiin kanaviin. Jotkut pyytääkin jo päittäislaakereista liki 60€..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vähän aiheeseen liittyen, pelottava aihe nimeltään nokkalaakerit.. ehkä moni kuullut kauhutarinoita noitten pieleen menneestä vaihtoyrityksestä?

No kumminkin asiaan. Pikkukoneet, 600-850-127-133 jne.
Vanhimmissa eli ainakin 600 vuoteen 1967 ja 850 moottorinumeroon 1135075 on keskilaakeri sileä. Siitä eteenpäin ainakin 850 siinä on öljyura. Onkohan myös Seat 600, 127 ja 133 keskilaakeri uralla? Ja onkohan siinä sama ulko/sisämitta 42/38mm. itse asiassa 600 manuaali antaa tuolle sisämitaksi ilmeisesti asennuksen jälkeen 37,719-37,821 ja siitä se pitäisi koneistaa mittaan 38.024-38.044. Onkohan ihan siis normaali toimenpide että nokkalaakerit koneistetaan mittaan asennuksen jälkeen?

Niin se laakeri, ei kai uralla muuta tarkoitusta ole kuin levittää öljyä varmemmin koko kehälle. Ehkä tuossa on ollut ongelmia keskilaakerin kulumisen kanssa? Harrastekäytössä tuskin ongelma, että sikäli uraton voisi käydä uudempiinkin..

Herättääkö kenessäkään mitään ajatuksia. Tai löytyykö 850/127 korjausopasta jossa olisi laakerimitat, niin voi vertailla.
Laitoin tarkat mitat tuonne kohteen tietoihin:
https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=8/1152643
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Pitääpä kompata tallissa, mulla on ollut 127.n joku mappi.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tehtaan shop manualissa sekä Haynesin korjausoppaissa nuo tiedot yleensä löytyy. Mappi tosin kuulostaisi varaosaluettelolta, sellaiset minulla onkin useimpiin malleihin.

Nyt vähän harmittaa että kerhon kirjasto siirtyi Saarijärvelle, juuri tätä kaupan laajennusprojektia varten vähän kuin jaksoin sitä hautoa kahteen otteeseen yhteensä jotain +15 vuotta, mutta en sitten kehdannut jättää sieltä lainaan näemmä tarpeeksi. Onneksi sain Karilta paljon varaosaluetteloita vanhempiin 50-60 luvun malleihin, eli osanumeroiden osalta tilanne on hyvä, mutta näitä teknisiä tietoja tai oikeita valokuvia ei ole tarpeeksi.

Kun ei halua tehdä kuten kaikki muut erikoiskaupat, että vain heittää jonkin sopivuuden otsikkoon, ilman tarkkoja mallirajoja, sarjanumeroita eikä varsinkaan mittatietoja tai asennusohjeita.

Haluaisiko kukaan luopua edukkaasti 600/850/133 olka-akseleista. Voisin tehdä niihin olkatapin vaihdon ja sen perusteella kuvallisen ohjeen tai ehkä youtube-videon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Sämpy kirjoitti: 30.01.2023 07:52 Onkohan ihan siis normaali toimenpide että nokkalaakerit koneistetaan mittaan asennuksen jälkeen?
Lueskelin Autodatan 127 korjausmanuaalia, en löytänyt nokka-akselin laakereista muuta mainintaa kuin että:

"This is best done at an authorized or competent workshop, where the bearing will be drifted out, the new ones inserted correctly aligned, and the new bearings then reamed to obtain the correct clearance fit for the camshaft."

Eli varmaankin on sitten näin?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Eikös ne krympätä paikoilleen tai siis niissä on krymppisovite joka sitten pienentää laakerissa olevaa reikää sen verta et tarvii koneistaa jotta öljy ja lämpölaajentuma mahtuu viä väliin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lisäsin 127 takatukivarsiin mukaan mutterit ja aluslevyt jousikiinnitykseen, kun näkyvät olevan hienokierteiset. Kaupassa on myös irtomyynnissä muttereita M12x1,25 sekä M10x1,25, kun noita ei kaikkialla ole välttis niin hyvin saatavilla.

Vaan onko kellään varmaa tietoa miten tukivarren koriin kiinnittäminen, onko siinä M12x1,25 mutterit ja mimmoset aluslevyt? Tai se ulkopään erikoispultti iskarikiinnitykseen, onko siinä isot aluslevyt molemmissa päissä ja jousiprikka tms? Toinen pää erikoispultissa on toki se 13,1mm joten aluslevy on vähän ongelma..

Noita muttereita nyloccina en löytänyt kuumagalvanoituina, perusmuttereita ja aluslevyjä saa jotenkuten. Koitan pistää mitä löytyy niin galvanoituina ettei olisi hetiruosteessa. Jos saisi tuohon mukaan kaikki mutterit ja hilppeet niin ei varmaan olisi pahitteksi.. Sitä jousen kiinnityshelaa tosin ei tainnut saada mistään, taisi olla puhetta joskus aiemmin kaupan omassa topikissa. Tai joku kumihela oli mitä haeskelin mutta en löytänyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stella »

Sämpy kirjoitti: 08.02.2023 08:06
Vaan onko kellään varmaa tietoa miten tukivarren koriin kiinnittäminen, onko siinä M12x1,25 mutterit ja mimmoset aluslevyt? Tai se ulkopään erikoispultti iskarikiinnitykseen, onko siinä isot aluslevyt molemmissa päissä ja jousiprikka tms? Toinen pää erikoispultissa on toki se 13,1mm joten aluslevy on vähän ongelma..
Minusta tuossa takatukivarren iskarin alapään kiinnityksessä, ei ole muuta kuin sellaset isot prikat sen pitkän pultin molemmissa päissä, eli siinäkohtaa missä se pitkä alapultti menee puslien läpi, eli puslaa vasten on iso prikka molemmilla puolilla....jousiprikkoja ei tainnut olla, koska mutterihan on alunperin nylocmutteri....toki voihan sinne laittaa vielä jousiprikat, eihän se ainakaan huononna tilannetta ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kiitos tiedosta, jotain tuollaista arvelinkin. Pitää kysellä olisiko M14 pultin aluslevyä, josko se olisi sopiva siihen 13,1mm päähän.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

X1/9 nopeusmittarin vaijeri. Ilmeisesti 1500 mallissa se on 2-osainen, onkohan tuohon jokin tekninen syy eli sitä ei saa muuten järkevästi vaihdettua, niin pieni läpivienti? Omalla toimittajalla ei ole kuin 1-osaisia vaijereita. Lisäksi uudempaan malliin eli se, missä mittaripää tulee muovipikakiinnityksellä, niin vaijerin ilmoitettu pituus (320cm) täsmää muiden pelkkään alaosaan, eli voi jäädä 25cm liian lyhyeksi..

Taitaa olla fiksumpaa jättää nämä äksän osat pääasiassa siihen vihkiytyneille erikoisliikkeille..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kellään ajatusta missä on tällainen lampun kiinnitys? Ei ole välttämättä Fiat, mutta Siemin 7" umpio kylläkin.

Eli selvästi autossa sellainen säätöruuvi, joissa on hahlo kannan alla mihin nuo haarukat luiskautetaan. Alanurkka kiinnitetään sitten irtojousella tms.

Ajattelin että olisi ollut 850, mutta ei ainakaan netissä myydyissä ollut tällaista kiinnitystä.

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hkn »

Sämpy kirjoitti: 09.02.2023 09:16 X1/9 nopeusmittarin vaijeri. Ilmeisesti 1500 mallissa se on 2-osainen, onkohan tuohon jokin tekninen syy eli sitä ei saa muuten järkevästi vaihdettua, niin pieni läpivienti? Omalla toimittajalla ei ole kuin 1-osaisia vaijereita. Lisäksi uudempaan malliin eli se, missä mittaripää tulee muovipikakiinnityksellä, niin vaijerin ilmoitettu pituus (320cm) täsmää muiden pelkkään alaosaan, eli voi jäädä 25cm liian lyhyeksi..

Taitaa olla fiksumpaa jättää nämä äksän osat pääasiassa siihen vihkiytyneille erikoisliikkeille..
Minulla mk1 usa malli ja siinä 2osanen kun rinta pellissä tavara tilassa service kontroll ja siitä lyhyt vaijeri mittarille ole kyllä heittänyt ne pois ja korvannut yksi osaisella
Vastaa Viestiin