Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Eper löytää parilla numerolla tietoja
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Tänään opittiin että ainakin SEAT 850 moottoreissa on jakopään puoleinen runkolaakeri vain 18,5mm leveä, kun 600 ja 903 moottoreissa se on 20,5mm.
Joten 850 on sitten ihan omilla laakerisarjoillaan. Onneksi sellainen löytyi hyllystä ja asiakas pääsee projektissaan eteenpäin, mutta alikoot voi olla melko vaikeita löytää kun ei stanujakaan ole usein tyrkyllä.
Mutta mahtaakohan tuo koskea myös italiassa valmistettuja kasipätkiä tai miten lie 850 sport 903cm3 moottorilla. Tai 133, jonka moottori perustuu 127:n lohkoon. Tuo jälkimmäinen jo melko varmasti on myös 127:n runkolaakereilla.
Joten 850 on sitten ihan omilla laakerisarjoillaan. Onneksi sellainen löytyi hyllystä ja asiakas pääsee projektissaan eteenpäin, mutta alikoot voi olla melko vaikeita löytää kun ei stanujakaan ole usein tyrkyllä.
Mutta mahtaakohan tuo koskea myös italiassa valmistettuja kasipätkiä tai miten lie 850 sport 903cm3 moottorilla. Tai 133, jonka moottori perustuu 127:n lohkoon. Tuo jälkimmäinen jo melko varmasti on myös 127:n runkolaakereilla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Pystyyköhän laakeriliuskaa kaventamaan?, eli 600 ja 903-koneisen liuskasta kaventamalla----SEAT 850 Moottoriin sopivaksiSämpy kirjoitti: ↑20.07.2023 08:53 Tänään opittiin että ainakin SEAT 850 moottoreissa on jakopään puoleinen runkolaakeri vain 18,5mm leveä, kun 600 ja 903 moottoreissa se on 20,5mm.
Joten 850 on sitten ihan omilla laakerisarjoillaan. Onneksi sellainen löytyi hyllystä ja asiakas pääsee projektissaan eteenpäin, mutta alikoot voi olla melko vaikeita löytää kun ei stanujakaan ole usein tyrkyllä.
Mutta mahtaakohan tuo koskea myös italiassa valmistettuja kasipätkiä tai miten lie 850 sport 903cm3 moottorilla. Tai 133, jonka moottori perustuu 127:n lohkoon. Tuo jälkimmäinen jo melko varmasti on myös 127:n runkolaakereilla.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Pystyy, jos kohdistusnökö ja öljyreiät on sopivassa kohdassa. Näin on tullut tehtyäkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Siinä on kai tässä tapauksessa juuri se ongelma, että jos kohdistusnököt on paikoillaan, niin öljyurat ei osu linjaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Varoituksen sana esim. IKH:n myymistä banjopulteista. Tai näyttää ainakin just samalta mitä ostin paikallisesta teollisuuspalvelusta, suora varsi ilman uraa.
Ovat niin pehmeää tavaraa että saa lenkkiavaimella yhdellä kädellä poikki. Kestää juuri ja juuri oikean kiristyksen yhden kerran, mutta ei yhtään extraa. Ja nuo pitäisi vielä sorvata ohuemmaksi että toimivat.
Eli noiden etsintä järkevästi jatkuu. Maailmalta saisi jotain 4€/kpl eli aivan liian kalliita jälleenmyyntiin. Siis harvemmalla 10x1,25 kierteellä. Ja kun ei saa olla RST pultteja rautasylinteriin, niitä olisi.
Ongelma noissa myös että auton letkuissa ei ole helmimäistä liitoskappaletta kuten pärrissä, joka olisi sisältä avarampi jolloin suora pultti käy. Vaan näissä on letkun päissä vain 10,5mm suora poraus, jolloin pultin pitää olla reiän kohdalta ohuempi. Siksi tuo pärräpuoli sekoittaa tarjonnan.
Yksi paikka olisi, sekin itäisessä Euroopassa. Pitää koittaa mitä sieltä tulee laitoin sikana säkissä tilauksen sisään.
Ovat niin pehmeää tavaraa että saa lenkkiavaimella yhdellä kädellä poikki. Kestää juuri ja juuri oikean kiristyksen yhden kerran, mutta ei yhtään extraa. Ja nuo pitäisi vielä sorvata ohuemmaksi että toimivat.
Eli noiden etsintä järkevästi jatkuu. Maailmalta saisi jotain 4€/kpl eli aivan liian kalliita jälleenmyyntiin. Siis harvemmalla 10x1,25 kierteellä. Ja kun ei saa olla RST pultteja rautasylinteriin, niitä olisi.
Ongelma noissa myös että auton letkuissa ei ole helmimäistä liitoskappaletta kuten pärrissä, joka olisi sisältä avarampi jolloin suora pultti käy. Vaan näissä on letkun päissä vain 10,5mm suora poraus, jolloin pultin pitää olla reiän kohdalta ohuempi. Siksi tuo pärräpuoli sekoittaa tarjonnan.
Yksi paikka olisi, sekin itäisessä Euroopassa. Pitää koittaa mitä sieltä tulee laitoin sikana säkissä tilauksen sisään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Itse kysyisin tarjousta myös koneistamosta mitä maksaisi teettää sarja automaattikoneella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Nyt ihmetellään verhoiluja.
Näitä on paljon erilaisia ja värisiä, olen antanut itselleni ymmärtää että olisi Mk1 Ritmon takakontin sivuverhoiluja? Osassa tuo iso reikä, osassa ei.
Tällainen yhtenäinen takakontin verhoilu. 127 Stella?
Takakontin pohjan verhous, nahkajäljitelmä. Oli arveltu olevan Ritmo mk1 60?
Suurehko matto, penkin kiskojen etupuolella poikkipalkki ja matossa poikittain viilto. Itse epäilisin Ritmo mk1
Pienempi matto, 127 Stella??
Sivuverhous, iso. Ritmo mk1 2D??
Mihin sitten tällainen pieni, yhtenäinen? Osanumero viittaa 70-luvun alkupuolelle. 127:ssa on käsittääkseni aina ollut erillinen sivuverhous vain matkustamon puolella, joten onko tämä 128 Panorama vai mikä? Panda?
Tai tällainen musta, takapäästä vähän erilainen? Edelleen 128, mk2?? Panda?
Pieni kontin sivuverhous, ruskeanharmaata kangasta. Uudempi varaosanumero. Uno?
Tällainen äänieristetty pahvilevy, 70-luvun alkupuoli. Jonnekin kojelaudan alle, tämä on melko iso melkein auton levyinen? Ei kai 132 takakontissa tällaista ollut? Tuskin voi olla tulipeltiinkään konehuoneen puolelle. Potkuja tämä ei paljoa kestä joten pitää olla vähän piilossa.
Näitä on paljon erilaisia ja värisiä, olen antanut itselleni ymmärtää että olisi Mk1 Ritmon takakontin sivuverhoiluja? Osassa tuo iso reikä, osassa ei.
Tällainen yhtenäinen takakontin verhoilu. 127 Stella?
Takakontin pohjan verhous, nahkajäljitelmä. Oli arveltu olevan Ritmo mk1 60?
Suurehko matto, penkin kiskojen etupuolella poikkipalkki ja matossa poikittain viilto. Itse epäilisin Ritmo mk1
Pienempi matto, 127 Stella??
Sivuverhous, iso. Ritmo mk1 2D??
Mihin sitten tällainen pieni, yhtenäinen? Osanumero viittaa 70-luvun alkupuolelle. 127:ssa on käsittääkseni aina ollut erillinen sivuverhous vain matkustamon puolella, joten onko tämä 128 Panorama vai mikä? Panda?
Tai tällainen musta, takapäästä vähän erilainen? Edelleen 128, mk2?? Panda?
Pieni kontin sivuverhous, ruskeanharmaata kangasta. Uudempi varaosanumero. Uno?
Tällainen äänieristetty pahvilevy, 70-luvun alkupuoli. Jonnekin kojelaudan alle, tämä on melko iso melkein auton levyinen? Ei kai 132 takakontissa tällaista ollut? Tuskin voi olla tulipeltiinkään konehuoneen puolelle. Potkuja tämä ei paljoa kestä joten pitää olla vähän piilossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Nuo pitkät sivuverhoilut on mysteeri. Ei oikein sovi 3P:henkään? Oliko jossain seiskassa tuollainen pitkä?
EDIT: kyllä 3-ovisessa seiskassa lienee tuollainen, vaikken löytänyt kuvaa penkki taitettuna. Punaruskea lienee mk1 3D mallista mutta mustasta en tiedä. Muuten on sama kuin mk2 ja mk3 Stella, mutta yläreunasta puuttuu reunus jossa kiinnitysreiät. Varmaan seiskaan kuitenkin.
EDIT: kyllä 3-ovisessa seiskassa lienee tuollainen, vaikken löytänyt kuvaa penkki taitettuna. Punaruskea lienee mk1 3D mallista mutta mustasta en tiedä. Muuten on sama kuin mk2 ja mk3 Stella, mutta yläreunasta puuttuu reunus jossa kiinnitysreiät. Varmaan seiskaan kuitenkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Päivitystä ylempään, että ne mustat olikin ilmeisesti 127 sportista ja toinen meni jo.
Sitten toinen seiska-aiheinen kysymys. Miten seiskoissa on oventiivisteet? Tai voisiko nämä olla Fiorinon takaoven tiivisteitä?
Tuollainen putkimainen raikenne, ohutseinämäistä solukumia. Halkaisija parisen senttiä. Ei mitään metallista U-listaa eli näitä ei saa painettua mihinkään peltikattiin, vaan näitä varten pitää olla korissa iso U-mallinen peltirakenne tms väli johon nämä painetaan.
Tämä 2-osainen, n. 57 + 120cm, on osanumerolla 4412497. Sitten on lyhyempi n. 57cm pätkä numerolla 4412502. Siinä on toinen päätykappale sellainen pitkä, ohennettu. 2-osainen kuvassa olisi kenties oikeaan takaoveen, lyhyestä ei tietoa kumpaan oveen.
Sitten toinen seiska-aiheinen kysymys. Miten seiskoissa on oventiivisteet? Tai voisiko nämä olla Fiorinon takaoven tiivisteitä?
Tuollainen putkimainen raikenne, ohutseinämäistä solukumia. Halkaisija parisen senttiä. Ei mitään metallista U-listaa eli näitä ei saa painettua mihinkään peltikattiin, vaan näitä varten pitää olla korissa iso U-mallinen peltirakenne tms väli johon nämä painetaan.
Tämä 2-osainen, n. 57 + 120cm, on osanumerolla 4412497. Sitten on lyhyempi n. 57cm pätkä numerolla 4412502. Siinä on toinen päätykappale sellainen pitkä, ohennettu. 2-osainen kuvassa olisi kenties oikeaan takaoveen, lyhyestä ei tietoa kumpaan oveen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Nyt ihmetellään jarruja. Minä olen ollut aivan varma, että Delta/Prisma ym takana on aina 36mm mäntä ja bendixin satulat. Näihin kuitenkin myydään yleisesti 34mm girlingin tiivistesarjaa ja sama sopisi sitten Dedra, Tempra ja monet Alfa Romeot.
Onko kellään mitään kosketuspintaa asiaan.
Onko kellään mitään kosketuspintaa asiaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Ylempään ei vissiin tietoa?
No toinen kyssäri, olen siinä käsityksessä että kun n. 1982 siirryttiin uuteen 1mm nousulla olevaan jarrukierteeseen, niin samalla jarruletkun kiinnitys muuttui. Eli jos kiinnitys satulaan on banjopultilla, silloin on vanhempi kierre ja jos letku tulee suoraan satulaan, silloin on uudempi kierre.
Ja 127 ja 128 oli käsittääkseni loppuun asti vanhalla kierteellä, eli niissä kai viimeisissä Stelloissakin satulat banjopultilla?
Ainoa poikkeus mitä tiedän, niin Zastawa käytti myöhemminkin vanhan mallista satulaa, mutta banjopultin kierre muuttui 10x1mm kierteeksi. Niissä lienee sitten letkun korin päässäkin 10x1 kierre. Onneksi kukaan ei ole tuollaista vielä kysynyt, ei ole minun luetteloissa lainkaan eteen banjopulttiletkuja 10x1 kierteellä. Takaletkuja löytyy jos pituus sattuu täsmäämään..
Tietääkö joku muita poikkeuksia ylläolevaan?
Ja miten jarrupalat sitten meni. Satulathan on vaihtokelpoisia, eli jarrupalarunko määrää kummat palat on. Vanhat joissa toinen sivu suora ja uudet joissa molemmat kaarevia. Siihen runkoon voi sitten kiinnittää kumman satulan vaan. Mutta miten esim. Stellassa, jos 83-84 malli. Vanhat satulat, vanha kierre? Mutta kummat palat?
No toinen kyssäri, olen siinä käsityksessä että kun n. 1982 siirryttiin uuteen 1mm nousulla olevaan jarrukierteeseen, niin samalla jarruletkun kiinnitys muuttui. Eli jos kiinnitys satulaan on banjopultilla, silloin on vanhempi kierre ja jos letku tulee suoraan satulaan, silloin on uudempi kierre.
Ja 127 ja 128 oli käsittääkseni loppuun asti vanhalla kierteellä, eli niissä kai viimeisissä Stelloissakin satulat banjopultilla?
Ainoa poikkeus mitä tiedän, niin Zastawa käytti myöhemminkin vanhan mallista satulaa, mutta banjopultin kierre muuttui 10x1mm kierteeksi. Niissä lienee sitten letkun korin päässäkin 10x1 kierre. Onneksi kukaan ei ole tuollaista vielä kysynyt, ei ole minun luetteloissa lainkaan eteen banjopulttiletkuja 10x1 kierteellä. Takaletkuja löytyy jos pituus sattuu täsmäämään..
Tietääkö joku muita poikkeuksia ylläolevaan?
Ja miten jarrupalat sitten meni. Satulathan on vaihtokelpoisia, eli jarrupalarunko määrää kummat palat on. Vanhat joissa toinen sivu suora ja uudet joissa molemmat kaarevia. Siihen runkoon voi sitten kiinnittää kumman satulan vaan. Mutta miten esim. Stellassa, jos 83-84 malli. Vanhat satulat, vanha kierre? Mutta kummat palat?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Eikö Delta/Prisma ole aina 34mm ja Bendix. Temprassa myös 34, mutta Girling. Cromassa on ollut 36mm mäntää ekoissa ja siitä on Bendix ja Girling versiot. Suomeen ei kai ole tuotu Croma/Themaa Bendixeillä.
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
Themassa ei muistaakseni edes ollut Bendixiä vaihtoehtona jos oikeen muistan. Suomen Cromat on olleet Girlingillä myös ennen esittelyä tulleet se mitä itsellä sellaisesta kokemusta.
Tuohon banjopulttiasiaan - takasylkyissä oli kahta kierrettä ja sen vaihtuminen ei ajoittunut ilmeisestikään jarruputkien kierremuutokseen. Eli tiuhaan kierrettä on jo vaikka autossa olisi 10x1.25 nousulla putket.Tätä ei nyt kyllä kysytty
Tuohon banjopulttiasiaan - takasylkyissä oli kahta kierrettä ja sen vaihtuminen ei ajoittunut ilmeisestikään jarruputkien kierremuutokseen. Eli tiuhaan kierrettä on jo vaikka autossa olisi 10x1.25 nousulla putket.Tätä ei nyt kyllä kysytty
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä
SOHC moottoreita ihmettelen tällä kertaa.
Olikohan ainakin suomessa myydyt mk1 Uno 60:set loppuun saakka SOHC moottorilla ja fire tuli sitten mk2 mallin myötä? Suomessa ei kai myyty Unoja koskaan SOHC + SPI yhdistelmällä?
Ja sitten uudemmat SOHC moottorit esim Tipo 1,4. Onko niissä yhä apuakseli vai poistuiko se jossain vaiheessa? Myytiinkö näitä Suomessa kaasuttimella, kun sellaisen bensapumppuja tuli kerran pari kpl.
Tämä asia tuli bensapumppujen yhteydessä esiin. Uno SOHC malliin tuntuu olevan vaikea tunnistaa pumppua miltään listoilta. Vanhemmissa Sohoissa (128, Ritmo ym) pumppu on sellainen että siinä ei ole mitään ulkonevaa vipua vaan ilmeisesti välitanko apuakselin ja pumpun välillä? Kiinnityslaippa on vinossa. Unoissa ainakin jostain vuosimallista eteenpäin taas on vipu. Kokeillaan nyt sellaiseen Tipo 1,4 kaasutinmallin pumppua jos se sopisi.
Olikohan ainakin suomessa myydyt mk1 Uno 60:set loppuun saakka SOHC moottorilla ja fire tuli sitten mk2 mallin myötä? Suomessa ei kai myyty Unoja koskaan SOHC + SPI yhdistelmällä?
Ja sitten uudemmat SOHC moottorit esim Tipo 1,4. Onko niissä yhä apuakseli vai poistuiko se jossain vaiheessa? Myytiinkö näitä Suomessa kaasuttimella, kun sellaisen bensapumppuja tuli kerran pari kpl.
Tämä asia tuli bensapumppujen yhteydessä esiin. Uno SOHC malliin tuntuu olevan vaikea tunnistaa pumppua miltään listoilta. Vanhemmissa Sohoissa (128, Ritmo ym) pumppu on sellainen että siinä ei ole mitään ulkonevaa vipua vaan ilmeisesti välitanko apuakselin ja pumpun välillä? Kiinnityslaippa on vinossa. Unoissa ainakin jostain vuosimallista eteenpäin taas on vipu. Kokeillaan nyt sellaiseen Tipo 1,4 kaasutinmallin pumppua jos se sopisi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net