500 abarth

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Roma
Viestit: 6
Liittynyt: 01.01.2023 17:23

500 abarth

Viesti Kirjoittaja Roma »

Moi,olen juuri hankkinut abarth 500 (135hv),ja olisin tiedustellut mistä tähän kulkijaan saa varaosia ym.Moottoriöljyt tuntuu olevan kiven takana,Selenia öljyjä tarjoavat,mutta ovat aika kovassa hinnassa,auto on muuten todella oikea sydänten murskaaja.Minua kiinnostaa kaikenlainen tieto ko.autosta.....
mikakiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 12.05.2019 13:32
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja mikakiuru »

Autodocista oon tilannu vaimon pojan Abarth 500:seen vetoakselin ja vetonivelen.
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja arv »

Varaosanumerot löytyvät vaikkapa täältä:
https://www.pekidi.com/navi?COUNTRY=1&S ... INDOW_ID=1
Intrepid
Viestit: 2
Liittynyt: 18.11.2018 15:48

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Intrepid »

Hei,

Onnittelut hienosta valinnasta.
Osia saa helposti ja vaikka mitä....hankimme tarvittavat osat aina netin kautta Euroopasta. Englanti kannattaa jättää väliin. mutta Saksa varmin ja paras vaihtoehto. Selenian omat öljyt suositeltavat tai ainakin laadukas 10 w -50 w. eli maksaa kyllä, mutta ei kannata säästää, tärkeimmästä, ja tietenkin max. 15 000 km. ja vaihto. Lisäksi sitten uudet tulpat joka toinen vaihtokerta.
Googlaa esim. Italo-welt.de tai fiat-sportiva.de niin löytyy.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nämä taisi olla Multiair-koneita? Öljystä kannattaa olla tarkka, joten kannattaa kaivaa suositellun Selenian luokitukset, ja katsoa, miltä helpommin saatavalta merkiltä löytyisi vastaavat.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Roma
Viestit: 6
Liittynyt: 01.01.2023 17:23

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Roma »

Moi,kiitoksia hyvistä neuvoista....jos olette ostaneet osia Suomesta,ketä suosittelisitte?
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Luigi kirjoitti: 02.01.2023 14:38 Nämä taisi olla Multiair-koneita? Öljystä kannattaa olla tarkka, joten kannattaa kaivaa suositellun Selenian luokitukset, ja katsoa, miltä helpommin saatavalta merkiltä löytyisi vastaavat.

Ei ole vaan vanhempi ja (parempi) t-jet.
Viimeksi muokannut m.sa, 15.01.2023 02:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abarth 500 esseesse
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Autohan on sillai sama kuin perus500 ja perusauto sama kuin Ford Ka. Mitään ihmeellistä näissä ei ole. Niveliä ja pyöränlaakereita menee melko tiheään, mutta ne eivät ole kalliita. Takalaakerit kannattaa rasvata ennen asennusta niin kestävät paremmin.

Moottori on siis 1.4l t-jet, jota löytyy eri tehoisina versioina mm. Fiat Bravo, Alfa MiTo ja vaikka Lancia Delta. Näihin löytyy kyllä öljyt suoraan jokaiselta varaosatiskiltä, mutta jostain syystä Abarth halusi tehdä tästä vähän vaikeampaa ja sellaisen luokituksen mitä ei löydy kuin Selenia Petronasilta. Niitä löytyy kyllä vaikka Ebaysta ja tulee hienossa 2l peltipurkissa. Itse olen käyttänyt niitä tai ihan T-Jetille suositeltua öljyä (5w/40).


Jakopää vaatii huomiota 4v välein ja olikohan joku 90tkm. Ja vaatii ns. lukitustyökalut vaihtoon..samalla myös vesipumppu kannattaa vaihtaa. Mutta melko helppo ja nopea tehdä, eikä tarvi purkaa ihan niin paljoa mitä aluksi vaikuttaa. Kaiken kaikkiaan hauska pikkuauto mikä pitää arvonsa varsin hyvin.
Abarth 500 esseesse
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Puolassa / Italiassa valmistetut Abarth 500:t on nimenomaan 1.4 T-Jetillä.
Meksikossa valmistetuissa onkin sitten Multiair.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jeps, ja ne menevätkin pääsääntöisesti Pohjois-Amerikan markkinoille.
Abarth 500 esseesse
Roma
Viestit: 6
Liittynyt: 01.01.2023 17:23

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Roma »

Moi,jakopää remonttia suunnittelen,kannattaako laittaa ns.tarviketavaraa,vai alkuperäistä osaa,siis auto toi abarth 500 135hp.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Enempi kiinni varmaan valmistajasta. Eikös INA ole ihan ok ja Gates / Conti useimmiten, mutta jos jollain Stark/delphillä tai muulla roskamerkillä myydään niin pysyisin kaukana, ylipäätään ei kannata ostaa halvinta. Dayco on sellainen keskitason merkki, sitäkään en ottaisi jos ekaa kolmea on tarjolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä en ole uskaltanut enään 5-7 vuoteen laittaa mitään muuta kuin INAa tai SKF:ää ja näistäkin jälkimmäinen vain jos ei INA ole saatavilla.

Gates kannattaa kiertää kaukaa... Hihnojen laatu ollut jo pitkään jotain surkuhupaisan ja surkean väliltä. Toki tuurilla ne laivatkin seilaa...
Contitech:n kanssa ei ole kyllä paljoa tullut ongelmia vastaan, nyt kun Sämpy tuon mainitsi. Joskus ollut väärää kiristintä setin sisällä tms., mutta todella vähäistä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Mulla on Abaraattiin vaihdettu viimeks Contitechin jakopääsarja ja alkuperänen vesipumppu noin 50 tonnin paikkeilla.

Tarttis tänä vuonna vaihtaa, kun tullu 4 vuotta taas täytee. Vain jotain 50 tonnia taas lisää mittarissa.
Contitechin sarjan meinasin taas varmaan hommata ja uus alkuperänen vesipumppu on jo varastossa.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 500 abarth

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Huonoin hihna on ollut QH, mutta eipä ole enää vuosiin ollut koko valmistajaa. Neljässä vuodessa meni remmi aavikolta löytyneen näköiseksi. Sittemmin ollut Gatesia, Contia ja SKF:ää. Molemmissa paketeissa ollut sama Litensin kiristin, nykyisin niissäkin kiinalaiset laakerit.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin