Ritmo"palapeli"
Re: Ritmo"palapeli"
Pitää nuo tripodit mittailla ja vertailla,Ja nuo vetarit muutenkin.huomasin ohimennen että ainakin 128 4v loova näytti päällepäin erilaiselta kuin tämä unon loova.Toki en juurikaan kerenny asiaan nyt perehtyä.1300+5v ritmon tekniikka on mutta ei oo vielä päässy kuntoa tutkimaan ollenkaan.Saattaa olla jumissa.Pitää sekin selvitellä kun ehtii.Ja saa/kerkiää avata sen pellin.Iltavuoro viikko ja aamut muksujen kans....Ehkä vkl taas ehtii tähän perehtyä.Vaihteensiirto tangot pitänee kans kaivella ritmosta?
Re: Ritmo"palapeli"
Ritmo/Regatassa on ainakin eri helasarja vaihteensiirtoon kuin Uno/Stella. Joten sikäli arvuutellen ehdoton ehkä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ritmo"palapeli"
Noniin , 127, uno vaihteistoja oli mk1 83-90 ja niitä sai 4 ja 5 vaihteisena , eli 903,999 , 1116 ja 1301cc..
Turbossa mk1 86-89 oli tuo isompi aski alavipuisena laippavetareilla. 89-91 mk1 ja mk2 se muuttui kaksivipuiseen c510.
90-91 MK2 fire 999 oli myös tuolla 127 vaihteistolla. -92 999 fire oli taas kaksivipuisella isommalla 5v vaihteistolla , triboidi nivelillä kuten myös 1.4 ja 1.5 sohc.
93- fire 1108cc oli punton c514 5v vaihteistolla.
83-89 1.3 diesel oli 127 5v vaihteistolla.
89- 1.4 turbo D , 1.7 D ja 1.9D ovat 2 vipuisella c510 vaihteistolla.
92-1.4 turbo i.e. on myös c510 Laippa vetatareilla ja pidemmällä perävälityksellä.
Jotain varmaan unohtui. ...Niin se Selecta eli CVT 60 1108cc fire ja turbo 1.3.
Niin ja brassi mallit jätän pois.
Turbossa mk1 86-89 oli tuo isompi aski alavipuisena laippavetareilla. 89-91 mk1 ja mk2 se muuttui kaksivipuiseen c510.
90-91 MK2 fire 999 oli myös tuolla 127 vaihteistolla. -92 999 fire oli taas kaksivipuisella isommalla 5v vaihteistolla , triboidi nivelillä kuten myös 1.4 ja 1.5 sohc.
93- fire 1108cc oli punton c514 5v vaihteistolla.
83-89 1.3 diesel oli 127 5v vaihteistolla.
89- 1.4 turbo D , 1.7 D ja 1.9D ovat 2 vipuisella c510 vaihteistolla.
92-1.4 turbo i.e. on myös c510 Laippa vetatareilla ja pidemmällä perävälityksellä.
Jotain varmaan unohtui. ...Niin se Selecta eli CVT 60 1108cc fire ja turbo 1.3.
Niin ja brassi mallit jätän pois.
Re: Ritmo"palapeli"
Mikäköhän aski sitten kasissa/Ritmossa on sohlottimen perässä.. oliko se tuo "isompi" joka mk1 turbossa, mutta ei ole c510 vaan jokin Fiatin ihan oma.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ritmo"palapeli"
En mä sen mallikoodia tiedä. niissä on se sama kuin 86-89 turbo uunossa, mutta tripoidi nivelellä kun uunossa laippavetareilla ja tukilaakerilla. , mutta niin se oli 80 mallisessa 75 ja 105 ritmossakin. Ritmon askissa vaan ei ole microplexin anturin paikkaa.
Re: Ritmo"palapeli"
Jup, mk1 75 Ritmossa oli ilmeisesti laippavetarit. Samoin vissiin kaikissa TC moottorisissa. Kaikissa muissa SOHC moottorisissa Ritmoissa/Regatoissa lienee tripodit paitsi tuo mk1 75.
Varmaankin seiskan ja kasin, eli pikku ja iso aski, oli Fiatin omaa suunnittelua eikä niitä juuri muut valmistajat käyttäneet? Oi sitä suuruuden aikaa.
Varmaankin seiskan ja kasin, eli pikku ja iso aski, oli Fiatin omaa suunnittelua eikä niitä juuri muut valmistajat käyttäneet? Oi sitä suuruuden aikaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ritmo"palapeli"
Eikös Fiatilla ole ollut ihan viime aikoihin asti, jos ei edelleenkin, talon omaa suunnittelua olevia askeja? Ne on yleensä olleet niitä ongelmattomampia.
Hyvä että jollain on joskus näitä vanhempiakin laitteita, saadaan foorumille vähän eloa, vaikkakin vähän asian vierestä.
Hyvä että jollain on joskus näitä vanhempiakin laitteita, saadaan foorumille vähän eloa, vaikkakin vähän asian vierestä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Ritmo"palapeli"
Pakko sotkea topicia, koska google ei tehnyt minua viisaammaksi.Sämpy kirjoitti: ↑09.11.2022 08:39 Jup, mk1 75 Ritmossa oli ilmeisesti laippavetarit. Samoin vissiin kaikissa TC moottorisissa. Kaikissa muissa SOHC moottorisissa Ritmoissa/Regatoissa lienee tripodit paitsi tuo mk1 75.
Varmaankin seiskan ja kasin, eli pikku ja iso aski, oli Fiatin omaa suunnittelua eikä niitä juuri muut valmistajat käyttäneet? Oi sitä suuruuden aikaa.
Onko sitten Mk2 Unossa, Puntossa, Bravx/Mareassa, Tipossa ja Temprassa tämä C510 ja kenen aski se on?
Ihan uteliaisuuttani kysyn, koska olen aina elänyt kuvitelmassa, että 2000 luvulle asti Fiat käytti henkilöautoissaan omaa suunnittelua ja valmistusta olevia vaihteistoja.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ritmo"palapeli"
C510 ja C514, jota on vielä uudemmissa on Fiatin ja GM:n yhteistyötä.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Ritmo"palapeli"
Mk1 75 Ritmosa on myös tripoideilla, eli siinä voi olla kumpi tahansa rasia. Oma ymmärrys on että alkupään oli laipoilla, ja saattaa tuo ihan luokittelun takia on tehty. Tuo 75 Ritmo kun tuntuu olevan kovin reilusti saaneen erilaista osaa luokittelussa.Sämpy kirjoitti: ↑09.11.2022 08:39 Jup, mk1 75 Ritmossa oli ilmeisesti laippavetarit. Samoin vissiin kaikissa TC moottorisissa. Kaikissa muissa SOHC moottorisissa Ritmoissa/Regatoissa lienee tripodit paitsi tuo mk1 75.
Varmaankin seiskan ja kasin, eli pikku ja iso aski, oli Fiatin omaa suunnittelua eikä niitä juuri muut valmistajat käyttäneet? Oi sitä suuruuden aikaa.
Kyllä nuo c510, c514, c530 laatikot on ihan Fiatin omia rasioita. Trabant-Ritmon rasia näytti olleen c507.5.14 ja TC:n kaverina isommissa etuvedoissa ollut laatikkoa on c503 (Cromat, Themat, 16vt-Coupe). Tuo rasiaan muuttui myöhemmin c530 kun sitä muutettiin, jatästähän on olemassa sitten myös 6v versio. Noissa isommissa tyyppi lukee päällä mutta Ritmon rasiassa ulkopuolista numeroa ei ole vaan se löytyy valusta sisäpuolelta. Villi veikkaus että kasissa voisi olla rasian tyyppi c507.4. Toki voi olla että laippavetarillinen oli eri numerolla. Pitää joskus tutkia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Ritmo"palapeli"
Paljon kivempi tämä on kuin jotkut "pikaviestikanavat ja muut vastaavat somehärpäkkeet". Täällä kun tieto pysyy paremmin tallessa ja haettavana. Ja ehkä täällä palstalla on vähän hiljaisempaa kun puhutaan vaan asiasta. Loppuvuodestahan tulee muuten foorumille 20v täyteen!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Ritmo"palapeli"
Ainakin tuolla https://www.automaticchoice.com/en/search?q=c514 sanotaan että olis Fiat-GM Powertrain.
Myös C514 lootaa on 6-vaihteisena, eli C514.6
Myös C514 lootaa on 6-vaihteisena, eli C514.6
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Ritmo"palapeli"
Toki jos topikin aloittaja haluaa, voidaan nämä vaihteistokeskustelut leikata omaksi aiheekseen tekniikkapuolelle. Mutta olkoon nyt täällä toistaiseksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ritmo"palapeli"
Juu niin on. Mutta edelleen väitän että nuo c5xx laatikot on Fiat-konernin omia. Ei JTD konekaan GM/baaSin ole vaikka sitä niissä autoissa on käytettykin.tapi0 kirjoitti: ↑11.11.2022 00:20 Ainakin tuolla https://www.automaticchoice.com/en/search?q=c514 sanotaan että olis Fiat-GM Powertrain.
Myös C514 lootaa on 6-vaihteisena, eli C514.6
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Ritmo"palapeli"
Varaosa ritmosta otan vaihdelaatikon ja vetarit.Tuntuu helpoimmalta niin...Moottori ei pyöri.Enkä oo vielä ehtinyt tutkia mistä tarttunu.Jos joltain löytyy 1300-1500 ehjä soho niin vois kiinnostaa.Niin sais tuon tonnisatasen jättää hyllyyn