Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Laatikko on koneessa kiinni. On irroitettava koko paketti. Se on kaikkein helpointa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja wellu »

MetriKaksSeiska kirjoitti: 27.11.2022 13:43Tämän jälkeen eli tänä viikonloppuna alkoi konehuoneesta kaiken ylimääräisen purkaminen. Lähti syylärit laturi vespumput ja kaikki. Saikos näihin jonkun muun auton lämppärin kennolla lisää lämpöä kabiiniin. Laiskuus taisi iskeä ja tämänhetkinen suunnitelma on jättää laatikko autoon ja ottaa kone erikseen irti, saa nähdä jos yltiömäisen vaikeeksi menee niin jatketaan perinteisimmin menetelmin Lisään kuvia kuhan muistelen taas miten se meni :lol:
Saa lämpöä lisää! Siihen on kaksi vaihtoehtoa, molemmat edellyttää lämppärin puukottamista:
Vaihtoehto 1:
Etsi käsiisi Fiat Panda 45:n (1981-1985) lämmityslaitteen kenno. Se on kuparia ja noin 2x paksu ja 2x korkea, kuin seiskan "pikkukenno" ja mahtuu suoraan pömpelin sisälle, kun leikkaa "raitisilmakierron" ohjainmuovin pois (orkkiskennon yli menee ohituskanava raittiille ilmalle) ja poistaa lämppärin sulkuläpän. Kennon ympärille jää pieni, oliko luokkaa 1-2cm rako. Tiivistin tuon raon retkipatjalla, jotta ilmaa ei pääse kennon ohi.
+ Seiskan oma lämppärin hana käy tähän kennoon suoraan ja lämmönohjaus tapahtuu vedenkiertoa kuristamalla
- Nämä kennot oli jo 2010 kuin kanan hampaat
- Fiatin orkkishana on 99% todennäköisyydellä turvonnut jo osittain tukkoon, eikä aukea kunnolla. Ja vaikka aukeaisikin, niin veden kiertoreitti hanan läpi on kuristava. Omastani porasin tuon venttiilin auki.

Vaihtoehto 2:
Volvo 240 kenno oli Pandan kennoon verratessa lähes 1:1 saman kokoinen, päätyjen muoto poikkesi hieman ja volvon kennossa on letkulähdöt. Volvon kenno on päätyjen vuoksi muistaakseni aavistuksen leveämpi ja paksumpi, korkeus oli muistaakseni likimain sama.
Sovitin sitäkin paikoilleen ja kyllä se sinne samaan koteloon samanlaisin menetelmin istui kuin Pandan kenno, mutta vänkärin puolelta sivumuoveja olisi joutunut puukottamaan letkulähtöjen (ja mahdollisesti myös kennon leveyden) vuoksi (pandan kennossa tulo on lyhyt tumppi letkulle ja lähtö pultattava laippa hanalle, volvon kennossa ihan letkulähdöt) ja MUISTAAKSENI ne letkulähdöt oli jotenkin "väärään suuntaan", että olisi joutunut joko pillittämään ja kääntämään, lyhentämään tai vetämään lisää letkua.
+ Volvon kennoja saa edelleen jopa uutena. Tarvikekennot eivät ole niin hyviä lämpöteholtaan, kuin orkkikset, mutta vastaavasti niitä löytyy hieman poikkeavilla letkulähdöillä ja ovat fyysisiltä mitoiltaan hieman pienempiä, kuin orkkiskenno (saattaa helpottaa asennusta)
+ Volvon kennon rakenne on melko avara ja kunnolliset letkulähdöt, niin nestekierto ei ole mitenkään rajoitettu
- Hanan joutuu inspiroimaan, palloventtiili josta on tiivisterengas poistettu kuulan molemminpuolin toimii. Vaijerin joutuu muokkaamaan venttiilille sopivaksi

Ja näin pikkuseiskasta tuli sauna. Vaihdoin samalla uuden 92 asteisen termostaatin ja pesin lämmitysjärjestelmän. Oma pikkuluukkunen -81 oli tuskaisen lämmin Pandan kennolla, en usko tilanteen volvon kennolla ei mainittavasti muuttuvan. -24 tai jotain sen tapasta oli pakkaslukemat, kun kaverin kanssa olin paikallisen grillin parkkiksella syömässä makkaraperunoita ja joku vanha ukko tuli ihmettelemään, kun istuttiin T-paitasillaan ikkunat raollaan -127 fiiatissa.

Se oli ja on edelleen ylivoimaisesti lämpimin auto mitä minulla on ollut ja minulla on kuitenkin ollut useampi Volvokin tässä välissä. Parinkympin pakkasilla käyntiin, tupakin mittanen ihmettelyä ja liikkeelle. Sisälle tuli jo kunnolla lämmintä ilmaa ja parin kilometrin jälkeen sai ajella ilman takkia. Maantiellä kun koneessa riitti paremmin lämpö (toi kenno jäähdyttää jo ihan kiitettävästi, maantiellä kuormaa ja kierroksia enempi) oli ajeltava pienemmillä pakkasilla tupakki-ikkunat raollaan, koska autossa oli hiki enkä jaksanut viritellä vaijeria palloventtiilille. Minulla oli silloin kissa, joka kulki reissuissa mukana. Sen lempipaikka oli autoissa aina hattuhyllyllä....paitsi seiskassa. Hieman nauratti kun yhdellä reissulla pysähdyin ja huomasin kissan menneen takajalkatilaan ja läähättävän. :lol:

Fiorino on toki isompi, mutta liekkö Fiorinon ilmatila samaa luokkaa noiden raatovankkuri-volvojen kanssa, eikä niissä palele.

Ajatus lämmityslaitteen muokkaamisesta lähti liikkeelle paleltumisesta. Kävin 80km:n päässä helmikuun pakkasissa ja palellutin itseni todella pahasti (melkein 30 oli pakkasta). Ajoin takaisinpäin kolmosella koko matkan, että sain tulemaan edes vähän lämmintä sisälle, mutta ei se mitään auttanut. Muistoksi jäi vasemman jalan paleltuma, jonka jälkeen tota jalkaa on särkenyt ajoittain pakkasella (on esim. juuri nyt vihoitellut vaikka on pikkupakkanen). Ajoin seuraavana päivänä kaverin talliin periaatteella "tää auto muuttuu käyttökelpoiseksi, tai lähtee paaliin". Minulla sattui olemaan Pandan kenno jemmattuna ja kaverilla hyllyllinen volvon kennoja. Siitä se ajatus sitten lähti... Ihan kaikki ei tuota usko, mutta minulle ihan sama. Ne ketkä istui kyydissä, muistaa sen auton edelleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

Takaveto Ladoissa on alkuperäinen kenno kuparia, ja Ladathan ovat tunnetusti lämpimiä autoja talvella (minulla on talviautona -97 mallinen 1700i farmari Lada, joten kokemuksesta puhun)...Ladan kennokin saattais mennä 127:aan suht pienillä muutoksilla ;) ....Mutta, kyllähän 127 on lämmin auto omallakin kennolla, jos vaan kaikki on kunnossa...Muistan, kun tuo minun 127 Stella oli ajossa aikoinaan ympärivuotisena autona, niin kyllähän sieltäkin kuumaa tuli, vaikka oli reilummin pakkasta :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti: 27.11.2022 21:17 Takaveto Ladoissa on alkuperäinen kenno kuparia, ja Ladathan ovat tunnetusti lämpimiä autoja talvella (minulla on talviautona -97 mallinen 1700i farmari Lada, joten kokemuksesta puhun)...Ladan kennokin saattais mennä 127:aan suht pienillä muutoksilla ;) ....Mutta, kyllähän 127 on lämmin auto omallakin kennolla, jos vaan kaikki on kunnossa...Muistan, kun tuo minun 127 Stella oli ajossa aikoinaan ympärivuotisena autona, niin kyllähän sieltäkin kuumaa tuli, vaikka oli reilummin pakkasta :thumb:
Ladan kenno saattas olla jopa sopivampi.

Joku täällä foorumilla sanoi joskus, että seiskaakin olisi tuotu kahdella erilaisella lämmityslaitteella, toisessa tehokkaampi kenno. Mene ja tiedä sitten.
Minkä huollan, sen korjaan...
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

240 volvon kennoja pyörii valmiiksi jaloissa niin varmaan sen sinne kötöstän. Alkuperänen tais jopa vuotaakki enkä ole niin pussihousu että vääränmerkkiset osat pelottaa. :)

Mites sitten tuo moottorin irrotus sillai ettö loota jäis paikallee. Sitä ihmettelin siinä ja tulin siihen lopoutulemaan ettäkaikki kiinikkeet auki. Tunkki laatikon alle ja kallistais koko roskaa siten että jakopään puoli nousee niin olisko siinä senverran varaa että kone mahtuis sujahtaan pois. Kun laatikkoon ei oo (vielä) tarkotus tehdä muutoksia niin munpuolesta voi pysyä autossa kiinni. Onko aivan toteutuskelvoton idea :?:
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

MetriKaksSeiska kirjoitti: 27.11.2022 22:26
Mites sitten tuo moottorin irrotus sillai ettö loota jäis paikallee. Sitä ihmettelin siinä ja tulin siihen lopoutulemaan ettäkaikki kiinikkeet auki. Tunkki laatikon alle ja kallistais koko roskaa siten että jakopään puoli nousee niin olisko siinä senverran varaa että kone mahtuis sujahtaan pois. Kun laatikkoon ei oo (vielä) tarkotus tehdä muutoksia niin munpuolesta voi pysyä autossa kiinni. Onko aivan toteutuskelvoton idea :?:
Tota, kyllähän se tuolla tavallakin sieltä pois lähtee, mutta.....Ota kuitenkin pois lootan kanssa....On loppujen lopuksi parempi tapa :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

stella kirjoitti: 27.11.2022 22:39
MetriKaksSeiska kirjoitti: 27.11.2022 22:26
Mites sitten tuo moottorin irrotus sillai ettö loota jäis paikallee. Sitä ihmettelin siinä ja tulin siihen lopoutulemaan ettäkaikki kiinikkeet auki. Tunkki laatikon alle ja kallistais koko roskaa siten että jakopään puoli nousee niin olisko siinä senverran varaa että kone mahtuis sujahtaan pois. Kun laatikkoon ei oo (vielä) tarkotus tehdä muutoksia niin munpuolesta voi pysyä autossa kiinni. Onko aivan toteutuskelvoton idea :?:
Tota, kyllähän se tuolla tavallakin sieltä pois lähtee, mutta.....Ota kuitenkin pois lootan kanssa....On loppujen lopuksi parempi tapa :thumb:
Kummastas päästä kannattaa avata vetarit. Ja mimmonen homma niitten takasin muljaaminen. Ensimmäisen edestä raapiva auto kyseessä tekniikka ei ole vielä tuttua
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

MetriKaksSeiska kirjoitti: 27.11.2022 22:59

Kummastas päästä kannattaa avata vetarit. Ja mimmonen homma niitten takasin muljaaminen. Ensimmäisen edestä raapiva auto kyseessä tekniikka ei ole vielä tuttua
Periaatteessa kannattaa ottaa koko vetarit irti autosta, eli...siis avaa sen vanteen keskellä olevan mutterin, ja sitten alatukivarsi pyörän päästä irti, jonka jälkeen pääsee ottamaan vetarin pyörän päästä irti....ja sen jälkeen sitten lootan päästä irti....seuraavalla tavalla....ensin lootasta öljyt pois, sitten voi avata vetoakselin lootan puoleisen kiinnityksen, 3kpl 6mm muttereita, ja tämän jälkeen vaikka leveällä tasapääruuvarilla ottaa laipan välistä rakoa, jonka jälkeen vetaria vähänmatkaa ulos vetämällä se tulee lootasta pois....Siinä vetarin lootanpuoleisessa päässä on 3kpl triboidi niveliä, joilla se ottaa lootasta vedon pyörälle, mutta ne eivät aiheuta tässäkohtaa mitään onkelmaa 8-) ....Kasauksessa ei ole mitään vaikeaa, eli työntää sen 3kpl triboidin lootaan koloihinsa, ja sitten lootan kupeeseen ne 3kpl 6mm muttereita, joilla kiinnitetään sisäpää, ja sitten pyöränpuoleinen pää kasaan...ja homma ok.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Jahas. Jälleen lähempänä valmistusmista. Otettiin kahtenmieheen vetareita pois. Toinen saatiin poikes apukuskinpuoli jäi vaiheeseen pyörän päästä on vetari irti mutta aika tuli vastaan ja piti jättää kesken. Vähän silmäilin niin pääseekö pussin pultteihin käsiki ennen kun poistaa sen pitkittäispalkin auton alta. Menin motivaatiopäissäni irrottamaan jo kaikki muut moottorin kiinnitykset. Pitemmät lomat kohta tiedossa että jos saataisiin moottori pukkiin, en muista kyselinkö jo mutta laakereita saanee mistä ja samaan syssyyn männänrenkat ja mitä muuta vielä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mun kaupassa on jotain ja lisää tulee alkuvuodesta. Toki osanumeroilla voi löytää halvemmallakin jos tilailee kaikki kerralla ulkomailta että rahdit ei nouse mahdottomiksi.

Jompaakumpaa laakeria oli vaikeempi saada tuossa kesällä ja niiden hinnat pomppasi, en nyt muista oliko kk vai rk. Samoin päittäislaakerit oli jossain kohtaa valmistus lopetettu, mutta niitä taisi olla nyt tulossa.

Löytyy luonnollisesti täydelliset tiivistesarjat sun muut jos tarvii. Ja aika paljon muutakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Menin oikeen repäseen ja ostin 850 spessun kakskurkkusen kaasarin imusarjan kera. Joulun aika menee sitten sen kunnostamisessa ja lohkon siivoomisessa oli aikas täynnä kovettunutta öljymömmöö joka paikka. Ensvuoden puolelle taitaa mennä koneen kasaus rahoituksen puutteessa.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

MetriKaksSeiska kirjoitti: 18.12.2022 19:24 Menin oikeen repäseen ja ostin 850 spessun kakskurkkusen kaasarin imusarjan kera. Joulun aika menee sitten sen kunnostamisessa ja lohkon siivoomisessa oli aikas täynnä kovettunutta öljymömmöö joka paikka. Ensvuoden puolelle taitaa mennä koneen kasaus rahoituksen puutteessa.
Eli tulikos sen kaasarin mukana se sellanen imukaula, joka pultataan 127:n kanteen?, kun näissähän ei varsinaista imusarjaa ole, vaan alunperin kaasari laitetaan suoraan kanteen kiinni ;)

Tuo lohkossa oleva kovettunut öljymömmö kertoo siitä, että aiemmat omistajat eivät ole huolehtineet tarpeeksi moottoriöljyn vaihdoista :| .....suosittelen , että käytät lohkon pesussa, niin lähtee mömmöt pois, ja on mukavampi sitten kasailla moottoria, kun paikat on puhtaat...Ja lopputulokseen vaikuttaa myös, että kuinka hyvin paikat on puhdisteltu.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jollain saa varmaan kampiakselia puhisteltua myös. Kun näissä on vaan 3 runkolaakeria, niin kampiakselin sisäisissä öljykanavissa on mutkat joihin kertyy likaa. Josko sais jotenkin lioteltua ja puhallettua tyhjäksi. Toki jostain varmaan uusia tulppiakin saisi jos aukoo kokonaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Taitaa mennä se "lohkon pesussa käyttäminen siihen että siirrän lohkon nurkkaan ja paineilma+bräkleen tekee tehtävänsä. Oliskos mitään hyvää kotikonstia ronkkia öljykanavat tyhjäks.

Kaasarin mukana tulee imukaula. Kuulemma ollut metrikakskirveessä kiinni joten uskosin sen olevan koneistettu suoraksi. Eikö 850 kone ollut vähän kallellaan vai muistanko omiani :?:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Väärin meni muistikuva. 850:n kone on pystyssä.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... engine.jpg
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vastaa Viestiin