Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Pitääkö nokat lukita erityisillä paloilla ja myös kampiakseli? Mitä tarkoitetaan joissain artikkeleissa nokkapyörän löysäämisellä (hihnan kiristämisen ajaksi)?
Vai pärjäänkö pelkillä maalitussin merkinnöillä. Hihna, vesipumppu, kiristin ja "idle-pyörä" odottavat asennusta.
Vai pärjäänkö pelkillä maalitussin merkinnöillä. Hihna, vesipumppu, kiristin ja "idle-pyörä" odottavat asennusta.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
....vai liittykö tuo löysääminen jotenkin siihen ajoituksenmuuntimeen?
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Nokka-akselit lukitaan paikoilleen ja nokkapyörät löysätään. Kun hihna on oheistarpeineen vaihdettu ja kireydessä, kiritään nokkapyörät kiinni ja puretaan lukitukset.
Näin tekemällä yläkerta on 100% oikein ajoitettu. En muista, onko 1.8 koneessa alakerralle lukitusta (harvassa autossa varsinaista lukitusta on, toppari voi olla).
Toiset sitten vaihtelee tussimerkein, vaihtelevin tuloksin...
Näin tekemällä yläkerta on 100% oikein ajoitettu. En muista, onko 1.8 koneessa alakerralle lukitusta (harvassa autossa varsinaista lukitusta on, toppari voi olla).
Toiset sitten vaihtelee tussimerkein, vaihtelevin tuloksin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Just noin niinkuin wellu ohjeisti.
Kampiakselin oon kattonut tulpanreiästä heittokellolla YKK:n. Tuon YKK:n pystyy myös katsomaan vauhtipyörältä. Kytkinkopasta kun löytyy vieläkin se kumitulppa josta pääsi virranjakaja aikoina katsomaan ajoituslampulla ajoituksen. Vauhtipyörältäkin taisi olla edelleen YKK merkki.
Kyllä autodata listaa kampiakselille lukitustyökalun. Tulee vissiin vauhtipyörän startinkehälle. Itse en ole semmosta ikinä edes nähnyt saati, että olisin käyttänyt.
Ohje vissiin menee sen jousikiristimen kanssa niin, että ensiksi pistetään max kireyteen. Sitten pyöritetään kampiakselia pari kierrosta. Jos ajoitus kohdillaan löystytetään kiristin oikeaan kireyteen.
Kampiakselin oon kattonut tulpanreiästä heittokellolla YKK:n. Tuon YKK:n pystyy myös katsomaan vauhtipyörältä. Kytkinkopasta kun löytyy vieläkin se kumitulppa josta pääsi virranjakaja aikoina katsomaan ajoituslampulla ajoituksen. Vauhtipyörältäkin taisi olla edelleen YKK merkki.
Kyllä autodata listaa kampiakselille lukitustyökalun. Tulee vissiin vauhtipyörän startinkehälle. Itse en ole semmosta ikinä edes nähnyt saati, että olisin käyttänyt.
Ohje vissiin menee sen jousikiristimen kanssa niin, että ensiksi pistetään max kireyteen. Sitten pyöritetään kampiakselia pari kierrosta. Jos ajoitus kohdillaan löystytetään kiristin oikeaan kireyteen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Aloittajan kysymystä olen minäkin pähkäillyt ja mm. Gates kertoo syyksi, ettei hihna asetu oikein kiristettäessä. Hihna kuluu nopeammin, rasittaa pyöriä ja vesipumppua.
Lukitustyökaluja saa AliExpressistä edullisesti. On vielä multa tekemättä. Fiatforum.comista löytyy hyviä ohjeita kuvien kanssa.
Lukitustyökaluja saa AliExpressistä edullisesti. On vielä multa tekemättä. Fiatforum.comista löytyy hyviä ohjeita kuvien kanssa.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Nokkapyöriä ei sitten pidä avata ja kiristää lukituksia vasten, vaan käyttää jotain sopivaa työkalua pitämiseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
No nyt tuli taas asiaa ja äkkiä!
Kiitos kaikille vastanneille.
Kiitos kaikille vastanneille.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Mutta kannattaako kuitenkin pitää lukitukset paikallaan ja vastustaa lisäksi sillä työkalulla? Ei oikein muuten uskallus taida riittää.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Juu, kunhan ei pelkkiä lukituksia vasten paina.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
No niin.
Hätäinen mies kun olen, niin nyt on hihna vaihdettu. En löytänyt ihan heti googlaamalla noita paloja. Odotusaikaakin olisi ainakin Aasiasta asti tullut, niin päätin sitten tehdä maalitussin merkinnöillä. Taisi homma ainakin jotenkin onnistua, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulu, tyhjäkäynti on kuin ennenkin, eli ihan tasainen, tehoa on vanhaan malliin ja lämmöt sekä kulutuslukematkin auton oman tietokoneen mukaan entisenlaiset.
Kuitenkin: Jos joltain foorumilaiselta sellaiset palat löytyy, niin lainaisin mielelläni sellaiset korvausta ja vaivanpalkaa vastaan. Olisi kuitenkin mukava saada varmistus, että kaikki on ok.
Yv:llä tavoittaa ja voin tarvittaessa laittaa sähköpostiosoitteenkin tänne.
Hätäinen mies kun olen, niin nyt on hihna vaihdettu. En löytänyt ihan heti googlaamalla noita paloja. Odotusaikaakin olisi ainakin Aasiasta asti tullut, niin päätin sitten tehdä maalitussin merkinnöillä. Taisi homma ainakin jotenkin onnistua, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulu, tyhjäkäynti on kuin ennenkin, eli ihan tasainen, tehoa on vanhaan malliin ja lämmöt sekä kulutuslukematkin auton oman tietokoneen mukaan entisenlaiset.
Kuitenkin: Jos joltain foorumilaiselta sellaiset palat löytyy, niin lainaisin mielelläni sellaiset korvausta ja vaivanpalkaa vastaan. Olisi kuitenkin mukava saada varmistus, että kaikki on ok.
Yv:llä tavoittaa ja voin tarvittaessa laittaa sähköpostiosoitteenkin tänne.
Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo
Hieno homma! Ja voin sinua lohduttaa:Lawnboy kirjoitti: ↑31.07.2022 18:50 No niin.
Hätäinen mies kun olen, niin nyt on hihna vaihdettu. En löytänyt ihan heti googlaamalla noita paloja. Odotusaikaakin olisi ainakin Aasiasta asti tullut, niin päätin sitten tehdä maalitussin merkinnöillä. Taisi homma ainakin jotenkin onnistua, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulu, tyhjäkäynti on kuin ennenkin, eli ihan tasainen, tehoa on vanhaan malliin ja lämmöt sekä kulutuslukematkin auton oman tietokoneen mukaan entisenlaiset.
Kuitenkin: Jos joltain foorumilaiselta sellaiset palat löytyy, niin lainaisin mielelläni sellaiset korvausta ja vaivanpalkaa vastaan. Olisi kuitenkin mukava saada varmistus, että kaikki on ok.
Yv:llä tavoittaa ja voin tarvittaessa laittaa sähköpostiosoitteenkin tänne.
Vaikka silloin kun näitä hommia teki työkseen, käytin aina lukkopaloja, niin tohon omaan stiloon (1.4 kylläkin) vaihdoin tussilla. Ja sitä edeltävään Bravoon. Ja sitä edeltävään volvoon...
Riskinä tussaamisessa on, että nokkien asento ei ole täysin tehtaan ohjearvossa (ero yleensä niin pieni, ettei sitä huomaa edes moottorinohjaus) ja ajoituksen muuntimen kanssa voi helpommin käydä kämmi. Toki jos jako on joskus laitettu pieleen, niin ilman lukkopaloja se on edelleen pielessä.
Minkä huollan, sen korjaan...