Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Lawnboy
Viestit: 20
Liittynyt: 10.05.2012 21:11

Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Lawnboy »

Pitääkö nokat lukita erityisillä paloilla ja myös kampiakseli? Mitä tarkoitetaan joissain artikkeleissa nokkapyörän löysäämisellä (hihnan kiristämisen ajaksi)?
Vai pärjäänkö pelkillä maalitussin merkinnöillä. Hihna, vesipumppu, kiristin ja "idle-pyörä" odottavat asennusta.
Lawnboy
Viestit: 20
Liittynyt: 10.05.2012 21:11

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Lawnboy »

....vai liittykö tuo löysääminen jotenkin siihen ajoituksenmuuntimeen?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nokka-akselit lukitaan paikoilleen ja nokkapyörät löysätään. Kun hihna on oheistarpeineen vaihdettu ja kireydessä, kiritään nokkapyörät kiinni ja puretaan lukitukset.
Näin tekemällä yläkerta on 100% oikein ajoitettu. En muista, onko 1.8 koneessa alakerralle lukitusta (harvassa autossa varsinaista lukitusta on, toppari voi olla).

Toiset sitten vaihtelee tussimerkein, vaihtelevin tuloksin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Just noin niinkuin wellu ohjeisti.

Kampiakselin oon kattonut tulpanreiästä heittokellolla YKK:n. Tuon YKK:n pystyy myös katsomaan vauhtipyörältä. Kytkinkopasta kun löytyy vieläkin se kumitulppa josta pääsi virranjakaja aikoina katsomaan ajoituslampulla ajoituksen. Vauhtipyörältäkin taisi olla edelleen YKK merkki.

Kyllä autodata listaa kampiakselille lukitustyökalun. Tulee vissiin vauhtipyörän startinkehälle. Itse en ole semmosta ikinä edes nähnyt saati, että olisin käyttänyt.

Ohje vissiin menee sen jousikiristimen kanssa niin, että ensiksi pistetään max kireyteen. Sitten pyöritetään kampiakselia pari kierrosta. Jos ajoitus kohdillaan löystytetään kiristin oikeaan kireyteen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Aloittajan kysymystä olen minäkin pähkäillyt ja mm. Gates kertoo syyksi, ettei hihna asetu oikein kiristettäessä. Hihna kuluu nopeammin, rasittaa pyöriä ja vesipumppua.

Lukitustyökaluja saa AliExpressistä edullisesti. On vielä multa tekemättä. Fiatforum.comista löytyy hyviä ohjeita kuvien kanssa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nokkapyöriä ei sitten pidä avata ja kiristää lukituksia vasten, vaan käyttää jotain sopivaa työkalua pitämiseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Lawnboy
Viestit: 20
Liittynyt: 10.05.2012 21:11

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Lawnboy »

No nyt tuli taas asiaa ja äkkiä!
Kiitos kaikille vastanneille.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mutta kannattaako kuitenkin pitää lukitukset paikallaan ja vastustaa lisäksi sillä työkalulla? :lol: Ei oikein muuten uskallus taida riittää.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, kunhan ei pelkkiä lukituksia vasten paina.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Lawnboy
Viestit: 20
Liittynyt: 10.05.2012 21:11

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja Lawnboy »

No niin.
Hätäinen mies kun olen, niin nyt on hihna vaihdettu. En löytänyt ihan heti googlaamalla noita paloja. Odotusaikaakin olisi ainakin Aasiasta asti tullut, niin päätin sitten tehdä maalitussin merkinnöillä. Taisi homma ainakin jotenkin onnistua, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulu, tyhjäkäynti on kuin ennenkin, eli ihan tasainen, tehoa on vanhaan malliin ja lämmöt sekä kulutuslukematkin auton oman tietokoneen mukaan entisenlaiset.

Kuitenkin: Jos joltain foorumilaiselta sellaiset palat löytyy, niin lainaisin mielelläni sellaiset korvausta ja vaivanpalkaa vastaan. Olisi kuitenkin mukava saada varmistus, että kaikki on ok.

Yv:llä tavoittaa ja voin tarvittaessa laittaa sähköpostiosoitteenkin tänne.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihnan vaihto 1,8 Stilo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lawnboy kirjoitti: 31.07.2022 18:50 No niin.
Hätäinen mies kun olen, niin nyt on hihna vaihdettu. En löytänyt ihan heti googlaamalla noita paloja. Odotusaikaakin olisi ainakin Aasiasta asti tullut, niin päätin sitten tehdä maalitussin merkinnöillä. Taisi homma ainakin jotenkin onnistua, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulu, tyhjäkäynti on kuin ennenkin, eli ihan tasainen, tehoa on vanhaan malliin ja lämmöt sekä kulutuslukematkin auton oman tietokoneen mukaan entisenlaiset.

Kuitenkin: Jos joltain foorumilaiselta sellaiset palat löytyy, niin lainaisin mielelläni sellaiset korvausta ja vaivanpalkaa vastaan. Olisi kuitenkin mukava saada varmistus, että kaikki on ok.

Yv:llä tavoittaa ja voin tarvittaessa laittaa sähköpostiosoitteenkin tänne.
Hieno homma! Ja voin sinua lohduttaa:
Vaikka silloin kun näitä hommia teki työkseen, käytin aina lukkopaloja, niin tohon omaan stiloon (1.4 kylläkin) vaihdoin tussilla. Ja sitä edeltävään Bravoon. Ja sitä edeltävään volvoon...

Riskinä tussaamisessa on, että nokkien asento ei ole täysin tehtaan ohjearvossa (ero yleensä niin pieni, ettei sitä huomaa edes moottorinohjaus) ja ajoituksen muuntimen kanssa voi helpommin käydä kämmi. Toki jos jako on joskus laitettu pieleen, niin ilman lukkopaloja se on edelleen pielessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin