Sivu 1/2

Jakopään hihna pomppasi - käy nyt

Lähetetty: 28.06.2022 11:14
Kirjoittaja Macgyver41
Tervehdys!

Osaisiko arvon Fiat-väki auttaa jakopään ongelmassa. Itse aiheutettu, itse korjattava.

Eli vaihdoin 1,2 8V koneeseen jakohihnan.
Sain ajoitusmerkit kohdilleen sekä kampiakselista, että nokka-akselista. Mutta: kiristin rullan liian löysälle, jonka seurauksen käsin pyörittäessä hihna tietenkin poimppasi. Nyt hihnan valkoiset merkit eivät olekkaan enää kampiakselin ja nokan merkkien kohdassa.
Eli käsin pyöritin vain konetta, en muuten.

Olen lukenut jotain, että 8V kone kestää olla pielessä mutta mielellään oikeaksihan tuon tekisi.

Mitä seuraavaksi? Voinko ajoittaa koneen itse oiken? Miten se tehdään?

Apu arvossaan! :D

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 11:22
Kirjoittaja Sämpy
Joo pitäisi olla ympäripyörivä, eli sitä on vaan pyöriteltävä osasia kunnes merkit on taas kohdillaan. Käsin kun pyörittää niin ei pitäisi tulla vahinkoa vaikkei olisikinaan ympäripyörivä.

Tuon takia merkitsen aina hihnapyörät moottorin runkoon, enkä käytä hihnan merkkejä.

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 11:25
Kirjoittaja Macgyver41
Tarkoitatko, että pitää vain pyöritellä niin kauan, että osuu merkit taas kohdalle?

Onko siinä perää, että 8V tosiaan ei ole niin tarkka ajoituksesta?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 11:31
Kirjoittaja wellu
Vissiin perus 1.2 8V fire kyseessä? Pitäisi olla vapaasti pyörivä, eli hihna pois, merkit kohdalleen ja hihna paikalleen. Hihnaa laittaessa se "puetaan" vastapäivään, eli vetopuolelle kampiakseli-vesipumppu-nokkapyörä-kiristin. Tällöin löysät jää kiristimen puolelle.

Merkit vaikka tuossa:
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 11:36
Kirjoittaja Macgyver41
Tuosta Firestä en osaa sanoa, perässä lukee dynamic.

Mutta kiitokset tässä kohtaa. Minäpä ajoitan uudelleen ja katsotaan meneekö sillä.

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 12:16
Kirjoittaja Sämpy
Eli siis hihna pois ja pyöritellään akselit kohdilleen ja sitten hihna takaisin.

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 12:31
Kirjoittaja Luigi
Jep, 8v ei hajoa, jos hihna hyppää, mutta ei se pelaa kunnolla sen jälkeen, ennenkuin laittaa takaisin. Hyvin helppo tuo ajoitus, kun etsii merkit. Erityisen helppo Angus MacGyverille.

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 13:32
Kirjoittaja Macgyver41
Eipä lähtenyt käyntiin.

Eli jako siellä vielä ilmeisesti pielessä. Starttaa jonkin aikaa kunnes sitten pysähtyy.

Mitenhän tässä nyt saisi jaon varmaksi kohdalleen?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:19
Kirjoittaja Macgyver41
Uudelleen auki. Eli kertokaas viisammat vielä:

Tuossa on nokka-akselin pyörä. Kohdistin siis ensimmäisellä kerralla tuon punaisen ympyrän kohdan merkin mukaan, ilmeisesti edellisen huoltajan merkki. Mutta onko tuo vihreä nuoli sittenkin se, minkä kohtaan se pitäisi kohdistaa?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:23
Kirjoittaja stella
Ota 1:s sylinterin tulppa irti, ja pyöritä kone niin, että ko.sylinterin mäntä on yläkuolokohdassaan, ja sitten tarkistat, että onko alahihnapyörällä merkki näkyvissä, jos ei, niin pyöritä uudestaan kierros....Ja kun alamerkki on kohdallaan, niin sitten pyörittää nokka-akselin merkin kohdilleen, ja tämän jälkeen hihna paikalleen, ja huolellinen kiristys...Pitäisi lähteä tämän jälkeen käyntiin....toki se irroitettu sytytystulppa pitää laittaa kiinni ;)

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:28
Kirjoittaja Macgyver41
Eikö tuo sama pitäisi olla, jos nokka-akseli on oikein kohdistettu? Eli pitäisi vaan nyt tietää varmaksi, onko tuo nokka-akselin rattaassa missä kohdistusmerkit?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:41
Kirjoittaja Luigi
Tämä taitaa olla uudemman version 8v, ilmeisesti start&stop-automatiikalla? Meneeköhän merkit samalla tavalla, kuin vanhoissa. Ylähihnapyörässä näyttäisi olevan kuitenkin merkki tussimerkin vieressä. Joissain hihnoissa on myös painettu merkit (esim. poikkiviiva selkäpuolella), jotka laitetaan hihnapyörien merkkien kohdalle. Silloin ei tarvitse tietää sen enempiä lohkossa ja kannessa olevista merkeistä.

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:43
Kirjoittaja Macgyver41
Kyllä tässä ihan virta-avain on. Eli 2003 vuosimallia kyseessä.

Ja kyllä, hihnassa on merkit. Ne olivat kohdilla alkujaan mutta jokin tässä nyt meni pieleksi. Eli yritetääs vielä varman päälle. Mihin kohtaan tuon nokka-akselin merki tulisi osoittaa. N. klo 10?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 14:58
Kirjoittaja Macgyver41
Eikös ne nyt ole kohdillaan? Hihnan merkkien mukaan?

Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin

Lähetetty: 28.06.2022 15:07
Kirjoittaja Luigi
Kyllä se noin on kohdallaan. Tietenkään merkit ei pysy samalla paikalla, kun konetta pyörittää, eli ne osuu pyörien merkkien kohdalle vain asennusvaiheessa, jos oikein muistan.

Jos edelleenkään ei käynnisty, etsisin vikaa muualta - että on kaikki liittimet kiinni ja anturit paikallaan. Moniurahihnapyöräkin pitää olla oikeassa asennossa kiinni.