Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Tervehdys,
Mitkä koneet ovat käypäsiä Fiat Pandaan 1.2l vm.2008 ? Onko Puntossa sama moottori vai mitenkä?
Kävi niin hupsusti, että Panda antautui. Purkua tehtiin ja löydös oli täysin nakelissa olevat venttiilin nostimet.
Pitäisi löytää konstit ja keinot, jotta saa Pandan takaisin ajoon. Ensimmäisenä ajatuksena olisi, että vaihtaisi koneen.
Mitkä koneet ovat käypäsiä Fiat Pandaan 1.2l vm.2008 ? Onko Puntossa sama moottori vai mitenkä?
Kävi niin hupsusti, että Panda antautui. Purkua tehtiin ja löydös oli täysin nakelissa olevat venttiilin nostimet.
Pitäisi löytää konstit ja keinot, jotta saa Pandan takaisin ajoon. Ensimmäisenä ajatuksena olisi, että vaihtaisi koneen.
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Eikös tuosta selviäisi vaihtokannella?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Kiitoksia viestistä.
Tätä pitää selvittää lisää, että mitä kaikkea on mennyt topoliksi, että onko venttiilit solmussa ja mitä lie..
Olisi kuitenkin mukavata tietää, että mitkä koneet ovat käypäsiä Pandalaiseen..
Tätä pitää selvittää lisää, että mitä kaikkea on mennyt topoliksi, että onko venttiilit solmussa ja mitä lie..
Olisi kuitenkin mukavata tietää, että mitkä koneet ovat käypäsiä Pandalaiseen..
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Kyllä aika lähellä, jollei jopa aivan sama, on kakkos-Punton, erityisesti 2b-sarjan (n. kesä 2003-2007) voimapaketti. Eivät taida olla edes hinnan kiroissa, ja purkamoillakin kohtalaisen paljon saatavilla. En ole itse vaihtanut, mutta nämä alkavat toki olla jo sen aikakauden tuotteita, että mahdollisimman paljon ns. omaa sähkö/apulaitetta on hyödynnettävä, ettei tule harmeja auton tietokoneiden kanssa. Kuitenkin tuntuisi, että pelkän kovan raudan vaihtaminen, johon kilkkeiksi alkuperäiset elektroniset osat, niin suoraviivainen juttu.
Toki kannen korjaus ei ole niin työläs, eikä ole kallis eikä vaikea urakka, osia saanee uusinakin. Onpa muuten mielenkiintoista kuulla, mitä vaurioita lopulta löytyy - ja mikä aiheutti? Olen ollut siinä käsityksessä, että vaikkapa nokkahihnan katkeaminen ei näissä 8-venttiilisissä johda katastrofiin, mutta onko uusimpiin konstruktioihin (esim. 69hv alkuperäisen 60hv sijasta, joskaan "viritetympää" ei tainnut olla vielä vm. -08:ssa) tullutkin jotain muutosta. Kerro ihmeessä lisää!!
Toki kannen korjaus ei ole niin työläs, eikä ole kallis eikä vaikea urakka, osia saanee uusinakin. Onpa muuten mielenkiintoista kuulla, mitä vaurioita lopulta löytyy - ja mikä aiheutti? Olen ollut siinä käsityksessä, että vaikkapa nokkahihnan katkeaminen ei näissä 8-venttiilisissä johda katastrofiin, mutta onko uusimpiin konstruktioihin (esim. 69hv alkuperäisen 60hv sijasta, joskaan "viritetympää" ei tainnut olla vielä vm. -08:ssa) tullutkin jotain muutosta. Kerro ihmeessä lisää!!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Iltaloita,
Venttiilien nostimet lähtivät pienen liuoitus ja jumuamis session jälkeen irti. Venttiilit nousivat samaan tasoon ja kone pyörii..tästä ehkä selvisikin säikähdyksellä..putsaillaan nyt oikein huolella, jotta liikkuuvat retvakasti, laitellaan kasaan ja kokeillaan lähteekö käyntiin.
Tosin aivan mahdottamassa jankissa on jokainen nostin. Tämmöstä helskutin tiukkaa siirappia. mistähän se on tuommoiseksi päässyt?
Venttiilien nostimet lähtivät pienen liuoitus ja jumuamis session jälkeen irti. Venttiilit nousivat samaan tasoon ja kone pyörii..tästä ehkä selvisikin säikähdyksellä..putsaillaan nyt oikein huolella, jotta liikkuuvat retvakasti, laitellaan kasaan ja kokeillaan lähteekö käyntiin.
Tosin aivan mahdottamassa jankissa on jokainen nostin. Tämmöstä helskutin tiukkaa siirappia. mistähän se on tuommoiseksi päässyt?
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Tuokin jumittuminen saattaa johtua siitä, että öljyn vaihdoista ei ole aiemmin huolehdittu ...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Hienoa, jos tuolla konstilla selvisit! Tulee jostain lyijyttömän bensiinin alkuvuosilta ihan mieleen muutamien automallien vähän vastaavanlaiset tapaukset - taidettiin jopa puhua "Teboil Tarrasta", kun yhtiön lanseeraama Terra-bensiinilaatu muistaakseni erityisesti muutamien PSA-autojen venttiileitä tahtoi liimailla, ja ettei olisi ollut Opelinkin tiettyjen koneiden kanssa harmia... mutta kyllä tuo öljyjutulta voisi vaikuttaa, joten tsemppiä vaan "nallukalle" jatkossa!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Jeppis.
Kokeillaan tänään edistää hommaa..tässä parin puhelinsoiton jälestä ja konsultaatiota kysellessä tilanne on ilmeisesti niin, että sieltä on kannentiiviste vuotanu ja tihhuuttanu sitten jnestettä, josta muodostunu öljyn kanssa tuommonen tahna.
Kannentiivistettä vaihtamaan, putsailee ja puunailee jankit pois, öljyt ja suodattimet vaihtoon.
Kahtellaan sitten jatkuuko ajot pappilan metsissä.
Kokeillaan tänään edistää hommaa..tässä parin puhelinsoiton jälestä ja konsultaatiota kysellessä tilanne on ilmeisesti niin, että sieltä on kannentiiviste vuotanu ja tihhuuttanu sitten jnestettä, josta muodostunu öljyn kanssa tuommonen tahna.
Kannentiivistettä vaihtamaan, putsailee ja puunailee jankit pois, öljyt ja suodattimet vaihtoon.
Kahtellaan sitten jatkuuko ajot pappilan metsissä.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat Panda vm.2008, moottori, vaihto
Juu, tausta ongelmalle selviytyy koko ajan! FIRE-moottorien kansipahvit ovat tyypillinen vikapaikka, mutta juuri tässä koneessa tapaus on helppo ja osien hinnat aivan naurettavat. Samalla kannatta vaihtaa suosiolla vesipumppu ja jakohihnakin, varmaan on pumppukin nahkea tuon töhnän jäljiltä. Kun kansi on auki, niin huolella kannattaa myös kaikki jäähdytysveden aukot töhnästä aukoa ja huuhdella koko systeemi perusteellisesti. Bonuksena saat teoriassa paremmat lämmötkin talvella, jos törkyä on kertynyt lämppärin kennoonkin. Tsemppiä huoltohommiin, kyllä "nallukka" vielä ajoon pääsee!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!