Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
arkki
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2022 14:28

Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja arkki »

Arvoisat lukijat!

Seuraava väite tai oikeastaan arvaus tuli vastaan, että kytkimen polttaa vaihdelaatikon pääakselin periksi antaminen.

Olisiko kenelläkään kokemusta tai tietoa tästä asiasta?

Taustatietona; vaihteet toimivat ja ei ääntä laatikosta.

----

Tässä lyhyt katsaus RJV autohuollon toiminnasta.

Auto on Fiat Stilo Multiwagon vm. 2007. Kytkin meni rikki uudestaan vain 8000 kilometrin ajon jälkeen. Kytkinpaketti oli vaihdettu autohuollossa.
Kytkin ei enää irrota. Kytkinsylinteri toimii. Otin yhteyttä huoltoon ja autolle varattiin huoltoaika 04.05.

RJV soitettiin ja puhelu oli todella absurdi. Tero niminen henkilö aloitti puhelun kertomalla, että autoa on tutkittu ja ihmetelty.
- asennettu osa on ollut Fiatin alkuperäinen kytkinpaketti, joka ei voi mennä rikki vaan kytkin palaa jostain muusta syystä
- ajaako minun lisäksi joku muu autoa?
- luistatanko kytkintä?
- kytkinlevy kulunut
- vaihdelaatikon pääakseli antaa periksi
- mahdotonta sanoa tuon ikäisestä autosta miksi kytkin menee rikki
- pitäisi vaihtaa vaihdelaatikko, koska vika on siellä
- kaikki toimii ja kytkin on vain mennyt rikki
- vika on käyttäjässä tai autossa
Sain sellaisen kuvan, etteivät suostu selvittämään takuun alaista vikaa ollenkaan. Vaadin kirjallisena kieltäytymisen sähköpostiini.

Sähköpostiini saapui lopulta Terolta viesti.
Tutkittu noin 2 tuntia. Veloitus 0€
Kytkimen työ sylinterin tarkistus- > Ulkoisesti ei vuotoja ja toiminta matka on normaali- > OK
Kytkin tuntuma on jäykkä ja se ei irroita kunnolla –> Viittaa ennen aikaiseen kulumiseen,
Kytkin ei haise palaneelle äkillisen luiston takia.
Tero kertoo minulle samat asiat mitä minä heille kun varasin ajan. Sillä erolla, että he ovat haistelleet autoa.
Mikäli puramme kytkimen ja siinä ei ole vikaa vaan vika todetaan että se on muualta maksaa se purkamisen verran eli noin 400€+ kasaaminen ja korjaukset.
Hyvitetään viime kytkin remontista (500€) ja ajoneuvoa ei kannata enää korjata vaan se romutetaan.
Luulin korjauttavani autoni ammattiliikeessä, mutta siitä en ole enää varma. Autohuolto mainostaa olevansa koko maan kattavaa Fixus autokorjaamoketjua.
Viimeksi muokannut arkki, 07.05.2022 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja stella »

35 Vuotta autoja rassanneena....En ole koskaan kuullut moisesta :shock: ....eli siis miten se pääakseli antaa periksi, jotta kytkin palaisi sen takia?
Ainoa, mikä tulis äkkiseltään mieleen, niin jos pääakselin boorit olis jotenkin vioittuneet, ja kytkin jäisi sen takia "kantamaan", eli luistaisi kokoajan, ja sitten palaisi sen takia.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tai jos tiiviste vuotaa ja öljyää levyn. Se ei kyllä ole palamista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mutta voidaan kyllä arvuutella vikadiagnoosia, jos kerrot tarkemman automallin ja oireet.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja am »

Yks arvaus lisää... Työsylinterin ilmaus jäänyt puolitiehen ja poljinta painaessa on tullut puristeltua ilmaa putkissa. Ehkä molemmat sylinterit kannattaisi vaihtaa varalta ja samalla tarkistaa nesteputken kunto.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja stella »

Vika ei ole vaihdelaatikossa, jos kytkin hajoaa....eli RJV voi samantien unohtaa puheet vaihdelaatikon vaihtamisesta :lol: .....Ja toisekseen vaikka olisi laitettu Fiatin alkuperäinen kytkin, niin sekin menee rikki ihan samalla tavalla, kuin tarvike kytkinkin...eli RJV voi unohtaa myös tuollaisen väitteen :lol: ...Ja jos kytkintuntuma on jäykkä, ja se ei irroita kunnolla, niin se ei johdu ennenaikaisesta kulumisesta...eli RJV voi taasen unohtaa tälläisen lausunnon :lol: ......Koska jos kytkin ei irroita kunnolla/tuntuma on jäykkä, niin se johtuu esim kytkinasetelman viasta, tai sitten edellisessä kytkinremontissa ei ole mahdollisesti tarkistettu, että kytkinlevy liikkuu herkästi kytkinakselilla (kytkinakselille pitäisi aina laittaa vähän sopivaa rasvaa, jotta levy liikkuu herkästi siinä).
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
arkki
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2022 14:28

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja arkki »

am kirjoitti: 07.05.2022 19:05 Yks arvaus lisää... Työsylinterin ilmaus jäänyt puolitiehen ja poljinta painaessa on tullut puristeltua ilmaa putkissa. Ehkä molemmat sylinterit kannattaisi vaihtaa varalta ja samalla tarkistaa nesteputken kunto.
Voiko tämä aiheuttaa sen, että kytkin ei irrota ollenkaan?
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja stella »

arkki kirjoitti: 07.05.2022 19:35
am kirjoitti: 07.05.2022 19:05 Yks arvaus lisää... Työsylinterin ilmaus jäänyt puolitiehen ja poljinta painaessa on tullut puristeltua ilmaa putkissa. Ehkä molemmat sylinterit kannattaisi vaihtaa varalta ja samalla tarkistaa nesteputken kunto.
Voiko tämä aiheuttaa sen, että kytkin ei irrota ollenkaan?
Voi...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hetkinen, mitenkäs tämä nyt on mennyt...

Kytkin vaihdettu, 8tkm jälkeen ei enää irrota? Missä vaiheessa palaminen ja/tai levyn kuluminen tapahtui? Vai onko tässä vaihdettu kytkin jo kahteen kertaan?

Vika voisi johtua siinä mielessä vaihdelaatikon pääakselista, että booreissa olisi vikaa, kuten tuolla jo sanottiinkin. Semmoinen vika tulee yleensä joko todella isoilla kilometreillä, tai sitten asennuksessa voimaa käyttämällä. Muita pääakselin kytkimeen vaikuttavia vikoja ei nyt tule mieleen. Kytkimen irrotushaarukoita on joskus hajonnut, mutta se taisi olla pienempikoneisten Stilojen vaiva, tämä varmaan on 1.6 Opelin koneella?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
arkki
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2022 14:28

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja arkki »

Luigi kirjoitti: 07.05.2022 20:56 Hetkinen, mitenkäs tämä nyt on mennyt...

Kytkin vaihdettu, 8tkm jälkeen ei enää irrota? Missä vaiheessa palaminen ja/tai levyn kuluminen tapahtui? Vai onko tässä vaihdettu kytkin jo kahteen kertaan?

Vika voisi johtua siinä mielessä vaihdelaatikon pääakselista, että booreissa olisi vikaa, kuten tuolla jo sanottiinkin. Semmoinen vika tulee yleensä joko todella isoilla kilometreillä, tai sitten asennuksessa voimaa käyttämällä. Muita pääakselin kytkimeen vaikuttavia vikoja ei nyt tule mieleen. Kytkimen irrotushaarukoita on joskus hajonnut, mutta se taisi olla pienempikoneisten Stilojen vaiva, tämä varmaan on 1.6 Opelin koneella?
Kytkin vaihdettu, 8tkm jälkeen ei enää pihaan saapumisen jälkeen irrottanut. Sitä ennen muutaman kilometrin verran outoa kytkin tuntumaa vaihtaessa.
Autolla ajettu noin 285tkm. Tämä malli on 1.6 Opelin koneella.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Olisiko vain asetelman pultit löysällä.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja am »

onkohan tuossa työsylinteri vaihdelaatikon sisällä. Bravoon tarvike-mallin työsylinteri alkoi vuotamaan aika nopeasti vaihdon jälkeen. Valeo-merkkinen sylinteri on nyt pitänyt nesteet sisällä. Grande puntossa kytkin alkoi kantamaan, kun pääsylinteri polkimen alla "ei pitänyt" ja ei tuottanut tarpeeksi painetta. Se ei kuitenkaan vuotanut sisälle jalkatilaan nesteitä.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja VTO »

Oliko näissä työsylinteri laatikon sisällä ? Jos on, niin kaiketi se on vaihdettu ? Jonkinlaista harmia tuollaiset sylinterit taitavat aiheuttaa ajoittain. Mutta ei taida purkamatta selvitä.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja VTO »

2 min sisällä kirjoitettiin työsylinteristä. Kohtalainen sattuma.
arkki
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2022 14:28

Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja arkki »

VTO kirjoitti: 07.05.2022 22:47 Oliko näissä työsylinteri laatikon sisällä ? Jos on, niin kaiketi se on vaihdettu ? Jonkinlaista harmia tuollaiset sylinterit taitavat aiheuttaa ajoittain. Mutta ei taida purkamatta selvitä.
Ei ole vaan kytkinkopan yhteydessä. Itse pihassa totesin kytkinvivun liikkeen tyyliin; se liikkuu.
RJV kertoi, että ovat katsoneet liikkeen olevan ok, mutta heidän sanomisiin en kyllä luota.
Vastaa Viestiin