Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Tuon työsylinterin vaihto on n. 15min homma ja edullinen osa. Polkimen alta pääsylinterin vaihto on vähän työläämpi, mutta osa ei myöskään kovin kallis. Itse vaihtaisin nuo ensin ja sit tutkimaan kytkintä, jos ei vaikutusta.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Kytknpintojen viat kuten öljyt tekisi sen, ettei kytkin pidä.
Mä näen vaihtoehtoina:
-Kytkinlevy on hajonnut, esim kevennysjouset nyt asetelman välissä. Näitä sattuu, mutta ei pitäisi näillä kilometreillä jos levy ei ole ihan roskalaatua
-Asetelman pultit jääneet asentaessa löysälle, kuten wesu kirjoitti
-kytkinhaarukka taipunut
-vaihteiston pääakselin spoorit vioittuneet todella pahasti
Nuo kaikki edellyttää vaihteiston irrotusta että diagnoosin saa tehtyä
-työsylinteri, värinäsuodatin tai muu komponentti polkimen ja vaihteiston välillä viallinen ja/tai ilmaa järjestelmässä. Tämän pystyisi korjaamaan ilman vaihteiston irrotusta, mutta pitäisi tietää paljonko on toimivan työsylinterin liikematka ja mitata tästä yksilöstä että liikkuuko riittävästi.
Lempäälästä löytyis huolto jossa tulisi varmasti kuntoon, mutta kärrykyyti sinne ei taida nyt järjestyä.
Kun tämä on paremmalla Opelin koneella, en ihan ekana olisi romuttamassa jos muuten on hyvä.
Mä näen vaihtoehtoina:
-Kytkinlevy on hajonnut, esim kevennysjouset nyt asetelman välissä. Näitä sattuu, mutta ei pitäisi näillä kilometreillä jos levy ei ole ihan roskalaatua
-Asetelman pultit jääneet asentaessa löysälle, kuten wesu kirjoitti
-kytkinhaarukka taipunut
-vaihteiston pääakselin spoorit vioittuneet todella pahasti
Nuo kaikki edellyttää vaihteiston irrotusta että diagnoosin saa tehtyä
-työsylinteri, värinäsuodatin tai muu komponentti polkimen ja vaihteiston välillä viallinen ja/tai ilmaa järjestelmässä. Tämän pystyisi korjaamaan ilman vaihteiston irrotusta, mutta pitäisi tietää paljonko on toimivan työsylinterin liikematka ja mitata tästä yksilöstä että liikkuuko riittävästi.
Lempäälästä löytyis huolto jossa tulisi varmasti kuntoon, mutta kärrykyyti sinne ei taida nyt järjestyä.
Kun tämä on paremmalla Opelin koneella, en ihan ekana olisi romuttamassa jos muuten on hyvä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Ostin Punton kytkinvikaisena. Irrotettaessa vaihteisto, kytkinakseli kyllä heilui kun laakeri oli tämmöinen. Että ei sekään mahdotonta ole.
Tässä kytkin kyllä irrotti, mutta luisti runsaan öljyvuodon takia.
Koko vaihteistoa ei silti tähänkään tarvinnut vaihtaa; vähän työtä, stefa ja muutaman euron laakeri.
Tässä kytkin kyllä irrotti, mutta luisti runsaan öljyvuodon takia.
Koko vaihteistoa ei silti tähänkään tarvinnut vaihtaa; vähän työtä, stefa ja muutaman euron laakeri.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Hurjannäköinen laakeriarv kirjoitti: ↑08.05.2022 10:02 Ostin Punton kytkinvikaisena. Irrotettaessa vaihteisto, kytkinakseli kyllä heilui kun laakeri oli tämmöinen. Että ei sekään mahdotonta ole.
Tässä kytkin kyllä irrotti, mutta luisti runsaan öljyvuodon takia.
Koko vaihteistoa ei silti tähänkään tarvinnut vaihtaa; vähän työtä, stefa ja muutaman euron laakeri.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Tämäntyylistä analyysiä, myös muut tämän ketjun aikaisemmat pohdinnat mukaan lukien olisin odottanut saavani, kun vein auton mahdollisen virhevastuun alaiseen korjaukseen.Sämpy kirjoitti: ↑08.05.2022 07:28 Kytknpintojen viat kuten öljyt tekisi sen, ettei kytkin pidä.
Mä näen vaihtoehtoina:
-Kytkinlevy on hajonnut, esim kevennysjouset nyt asetelman välissä. Näitä sattuu, mutta ei pitäisi näillä kilometreillä jos levy ei ole ihan roskalaatua
-Asetelman pultit jääneet asentaessa löysälle, kuten wesu kirjoitti
-kytkinhaarukka taipunut
-vaihteiston pääakselin spoorit vioittuneet todella pahasti
Nuo kaikki edellyttää vaihteiston irrotusta että diagnoosin saa tehtyä
-työsylinteri, värinäsuodatin tai muu komponentti polkimen ja vaihteiston välillä viallinen ja/tai ilmaa järjestelmässä. Tämän pystyisi korjaamaan ilman vaihteiston irrotusta, mutta pitäisi tietää paljonko on toimivan työsylinterin liikematka ja mitata tästä yksilöstä että liikkuuko riittävästi.
Lempäälästä löytyis huolto jossa tulisi varmasti kuntoon, mutta kärrykyyti sinne ei taida nyt järjestyä.
Kun tämä on paremmalla Opelin koneella, en ihan ekana olisi romuttamassa jos muuten on hyvä.
Auto on nyt ollut autohuollon pihassa 1,5 viikkoa, koska he vain haistelivat autoa kahden tunnin ajan ensimmäisellä korjauskerralla
Ainoat ehdotukset olivat auton romutus 500 euron hyvityksellä tai auton tutkiminen uudestaan hintaan +400 euroa, jos vika on muualla.
Jonkinlainen kulujen pelottelumeininki tällä yrityksellä käytössä, ettei asiakas uskaltaisi haastaa heidän näkemystä vian syystä.
Tähän väliin mahtuu yhteensä 30 minuuttia puheluita huollon kanssa, jotka käsittelivät 90% vain ja ainoastaan vikaa vaihdelaatikossa.
Luottamus on nolla tätä pajaa kohtaan.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Siis kokematon asentajakin , tuntee ihan polkimesta toimiiko painejousi oikein.
Poljita painettaessa jousivoima kasvaa , kunnes 2/3 koko liikematkasta poljin voima vähenee sevästi , tuolloin jousilevy kääntyy ja kytkin irottaa.
Jos näin ei ole liikematka ei polkimessa ole riittävä.
Jos järjestelmässä on ilmaa , poljin ei ota heti jousivastetta ja jousivoiman tunne on epämääräinen.
Jos taas paineasetelma on löysällä poljin voima on heti kohtuullisen iso , mutta 2/3 kohdassa poljinvoiman kevenemistä ei ole, tällöin kytkin ei irroita.
No miten asetelman pultit voivat löystyä ajossa , no jos asetelmaa ei ole kiritty loppuun asti ja kun poljinta painetaan Asetelma liikkuu niin ,että ruuvit ovat ihan käsin pyöritettävissä vaikka ne asentaessa onkin laittaneet vastaan.
Hetken aikaa kun kytkin pohjassa kone käynnissä tärinä avaa pultit kokonaan ja sitten ne irtoavat ja jäävät vaihteiston kuoren ja vauhtipyörän väliin ikävin seurauksin.
Toki voi olla , että levy on asennettu myös väärinpäin.
Poljita painettaessa jousivoima kasvaa , kunnes 2/3 koko liikematkasta poljin voima vähenee sevästi , tuolloin jousilevy kääntyy ja kytkin irottaa.
Jos näin ei ole liikematka ei polkimessa ole riittävä.
Jos järjestelmässä on ilmaa , poljin ei ota heti jousivastetta ja jousivoiman tunne on epämääräinen.
Jos taas paineasetelma on löysällä poljin voima on heti kohtuullisen iso , mutta 2/3 kohdassa poljinvoiman kevenemistä ei ole, tällöin kytkin ei irroita.
No miten asetelman pultit voivat löystyä ajossa , no jos asetelmaa ei ole kiritty loppuun asti ja kun poljinta painetaan Asetelma liikkuu niin ,että ruuvit ovat ihan käsin pyöritettävissä vaikka ne asentaessa onkin laittaneet vastaan.
Hetken aikaa kun kytkin pohjassa kone käynnissä tärinä avaa pultit kokonaan ja sitten ne irtoavat ja jäävät vaihteiston kuoren ja vauhtipyörän väliin ikävin seurauksin.
Toki voi olla , että levy on asennettu myös väärinpäin.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Henkilökohtaisesti ottaisin tuossa kohtaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan (jo ihan siksi, että tämä on pakollinen ensisteppi jos lähtee viemään asiaa kuluttajariitalautakuntaan) ja vaatisin auton tarkastamista kolmannen osapuolen eli toisen korjaamon toimesta.
Jotenkin ei nyt vaan jää kuvaa, että saman huollon purkaessa autoa olisi mahdollista että virhe paljastuisi heidän tekemäkseen, vaan olisi parempi että tutkimuksen eli purkamisen tekee ns. riippumaton osapuoli, jonka tulotaso ei riipu tutkimuksen lopputuloksesta...
Jotenkin ei nyt vaan jää kuvaa, että saman huollon purkaessa autoa olisi mahdollista että virhe paljastuisi heidän tekemäkseen, vaan olisi parempi että tutkimuksen eli purkamisen tekee ns. riippumaton osapuoli, jonka tulotaso ei riipu tutkimuksen lopputuloksesta...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Peukutukset Wesun ja Aeron viesteille.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Ajatus on hyvä ja tasapuolinen, mutta kuka maksaa ulkopuolisen tutkinnan kustannukset. Epäilen vahvasti, että alkuperäinen korjaaja ei ole halukas. JA hyvä myös muistaa, että kuluttajavalituslautakunnan päätökset ovat vain suosituksia. Tietysti yritys "pääsee" mustalle listanne, mutta haottaako tuo mitään.
Kytkinhaarukan toisen käpälän katkeaminen sopisi myös oireisiin.
Kytkinhaarukan toisen käpälän katkeaminen sopisi myös oireisiin.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Yrityksellä taitaa olla oikeus itse korjata asia ensin.
Huomenna kyseinen paja avaa kytkimen.
Täältä on saanut lukea hyvin analyyttisiä arveluja viasta, joten kiitokset tästä.Vaikka kuluttajariitalautakunnan päätös ei sidokaan käräjäoikeutta, käräjäoikeus saattaa silti ottaa sen huomioon tuomioharkinnassaan, jos tuomarit tietävät päätöksen olemassaolosta ja sisällöstä. Lisäksi lautakunnan ratkaisusuositus saattaa antaa etukäteistä osviittaa siitä, minkä suuntainen käräjäoikeuden tuomio tulee olemaan. Kuluttajariitalautakunnan ja tuomioistuimen käsittely- ja toimintatavat ovat nimittäin varsin samanlaisia.
Huomenna kyseinen paja avaa kytkimen.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Onnistuiko avaaminen ja mitä sieltä löytyi?
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Kytkinhaarukka murtunut. Se vaihtoon.
Asia kunnossa. Ei. Tähän väliin ehti tulla uusi mutka matkaan.
Aikaisemman "tutkinnan" tuloksena RJV kertoi näin:
Asia kunnossa. Ei. Tähän väliin ehti tulla uusi mutka matkaan.
Aikaisemman "tutkinnan" tuloksena RJV kertoi näin:
Tänään sain sähköpostia:Kytkimen työ sylinterin tarkistus- > Ulkoisesti ei vuotoja ja toiminta matka on normaali- > OK
Mekaanikko huomasi nyt samalla että kytkimen työsylinterissä on halkeama. Tullut siitä kun kytkinhaarukka on pettänyt. Tilasin jo uuden sylinterin ja se tulee huomenna aamulla. Kustannukset nousevat vielä sen 150€. Toivottavasti tämä on teille ok.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Alkuperäisosanko ne sinne tilasi? Eihän työsylinterin pitäisi montaa kymppiä maksaa tarvikkeena.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Hmm homma haiskahtaa.... pyydä vanhat osat mukaan.
Miksi eivät huomanneet murtunutta haarukkaa heti?
Ei näistä kyllä yleensä haarukat ole murtuneet , muuten kyllä kuluneet kun painelaakeri on pettänyt.
Mahdetaanko nyt peitellä kämmiä..
Miksi eivät huomanneet murtunutta haarukkaa heti?
Ei näistä kyllä yleensä haarukat ole murtuneet , muuten kyllä kuluneet kun painelaakeri on pettänyt.
Mahdetaanko nyt peitellä kämmiä..
Re: Kytkin ja vaihdelaatikko / RJV autohuolto / Herttoniemi
Kävin itse katsomassa tuon haarukan ja otin valokuvat osasta. Olihan se murtunut.
Tämä uusi käänne on vielä selvittämättä. Lähetin kyselyn varaosannumerosta, valmistajasta ja hinnasta.
Tämä uusi käänne on vielä selvittämättä. Lähetin kyselyn varaosannumerosta, valmistajasta ja hinnasta.