stilo käsijarru
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 25.02.2022 16:04
stilo käsijarru
moi, stilon käsijarrussa on ongelmana että pitää vain oikealta puolelta, onko tuossa muita säätöjä kuin se keskikonsolin takaosassa oleva?se on ruuvattu niin tiukalle kuin pystyy ilman että oikea pyörä jää laahaamaan mutta vasen ei silti pidä yhtään, vaijeri vasemmalle on myöskin ehjä joten ei ole siitä kiinni,haulla löytyi tästä aika huonosti juttuja.
Re: stilo käsijarru
Yleinen virhe on kiristää vaijerit niin tiukalle, ettei vipu jarrusatulan päässä pääse palautumaan täysin auki. Silloin ei säätö toimi. Jos vivut satuloissa palautuu täysin auki kahvan ollessa alhaalla, eikä jarruun tule eloa kahvaa pumppaamalla, on satulan säätömekanismi jumissa. Vaihtosatula on semmoisessa tapauksessa vaivattomin, nuo on vähän ikäviä huollettavia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 25.02.2022 16:04
Re: stilo käsijarru
eli siis säätö nolliin ja siitä sitten kiristämään? ja jos ei auta niin uusi satula?
Re: stilo käsijarru
Saabilta peräisin, mutta toimii yleensä hyvin myös muilla merkeillä joissa on käsijarru satulalle: vaijerit löysälle, linkun ja satulan väliin laitetaan 1mm rakotulkki ja lattialle pellinpala. Vaijerin kiristäminen lopetetaan, kun rakotulkki kilahtaa lattialla olevaan peltiin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: stilo käsijarru
Juu, vaijeria löysätään niin paljon, että satulan päässä vivut on täysin auki, mutta ei enempää. Sitten kahvaa edestakaisin pumppaamalla automaattisäädön pitäisi alkaa ottamaan välyksiä pois. Vaijerin säätöön tarvitsee koskea harvoin, yleensä vain silloin, kun uusi vaijeri on asettunut paikalleen. Säätö ja käsijarru pysyy sitten kunnossa sillä, että sitä käytetään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: stilo käsijarru
Jos vaijeri ahistaa pitämättömällä puolella tai se linkku satulassa on vaan ruostepaskassa voi alkaa toimiin renkuttamalka sitä satulan vipua eestaas. Ite tein just noin ja käkkäri piti katsastuksen ajan tasasesti. Harjasin päältä moskat pois ja jotain öljyä väliin ja 16 miljoonaa eestaas liikettä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: stilo käsijarru
En tiiä paskat ne on.
Mutta kuten yllä on todettu, vaijeri löysälle niin ettei vetoa ole linkussa silloin kun käsijarru on vapautettuna. Linkun täytyy vapautua pohjaan asti.
Kun käsijarru vedetään, linkun täytyy hinautua likimain maksimiin, jolloin kehintä kehii. Jos vaijeri(t) ahdistaa käytännössä ollenkaan, ei linkku jaksa vetää täysin vapaaksi asti (lisäjousi voisi auttaa).
Ja ainakin omissa satuloissa se kehintä on sellainen, että jättää palat levyyn kiinni. Ei ne varsinaisesti jarruttamaan jää, mutta käry nousee maantieajon jälkeen. Ratkaisin ongelman löysäämällä vaijerin niin, ettei satulat kehi. Noh, nyt sitten palat soi kivasti jollain 16-18kHz taajuudella riittävän kovaa ja ihan kokoajan kun auto liikkuu.
¤!$€£@ vehje.
Mutta kuten yllä on todettu, vaijeri löysälle niin ettei vetoa ole linkussa silloin kun käsijarru on vapautettuna. Linkun täytyy vapautua pohjaan asti.
Kun käsijarru vedetään, linkun täytyy hinautua likimain maksimiin, jolloin kehintä kehii. Jos vaijeri(t) ahdistaa käytännössä ollenkaan, ei linkku jaksa vetää täysin vapaaksi asti (lisäjousi voisi auttaa).
Ja ainakin omissa satuloissa se kehintä on sellainen, että jättää palat levyyn kiinni. Ei ne varsinaisesti jarruttamaan jää, mutta käry nousee maantieajon jälkeen. Ratkaisin ongelman löysäämällä vaijerin niin, ettei satulat kehi. Noh, nyt sitten palat soi kivasti jollain 16-18kHz taajuudella riittävän kovaa ja ihan kokoajan kun auto liikkuu.
¤!$€£@ vehje.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: stilo käsijarru
Mää näissä mikään asiantuntija ole, mutta Alfassa on vissiin automaattisäätö jumissa niin piti kierrellä mäntää käsin ulospäin ja samalla puristella pihdeillä löysät männästä, kunnes päästiin siihen tasoon, että just sai satulan takas paikoilleen. Vasta sitten löytyi kässäri siitä pyörästä.
Mutta joo vaijerit ensin kuntoon ja linkkuun liikettä jos ei meinaa palauttaa. Jos ei palauta vipuja niin ei toivoa saada pitoa. Olisi tuo Alfan satulakin pitänyt vaan uusia mutta tiukat budjetit..
Mutta joo vaijerit ensin kuntoon ja linkkuun liikettä jos ei meinaa palauttaa. Jos ei palauta vipuja niin ei toivoa saada pitoa. Olisi tuo Alfan satulakin pitänyt vaan uusia mutta tiukat budjetit..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: stilo käsijarru
Jos Stilossakin on vielä se wanha Girling-tyyppinen, niin aikoinaan tuolla Lancia Kappa-keskusteluissa totesin (nimim. Wellun viimeistä lausetta tuossa edellä myötäillen ) tämän olevan itsensä Belsebuubin keksintö... ongelmat ovat automerkistä riippumattomia, ainakin meillä Pohjolassa, samanlaista konstruktiota on vaikka kuinka paljon. Tuo lisäjousiviritys ei muuten ole ollenkaan mahdoton ratkaisu löysyttämisen apuna, sellainen Kappa-harrastajakollegallekin taidettiin lopulta viritellä vetämään vipua auki (eli toinen pää jousesta sinne vivun päähän, toinen johonkin takapyöräntuennan tankoon; piti hetken haeskella sopivan kokoista/vetovahvuista jousta, mutta lopulta lakkasi laahaus ja kehintä alkoi toimia, kun palautus oli täydellinen). Kappasta taisin räjäyttää koko satulan osiin ja hyvin puhdistella, mutta pitää varautua erikoispitkiin ja ohuisiin seger-pihteihin, että pääsee aivan satulan pohjalla olevaan lukkorenkaaseen käsiksi ja sitten aukomaan/herkistämään läpiviennin (en tiedä, miten on Stilossa). Aika pelaaminen tuossa oli, mutta satulan sai lopulta henkiin - vuodeksi; sitten taas ennen katsastusta täysjumi, ja omistajalta loppui kärsivällisyys, kaivoi kuvetta ja hankki uudet satulat. Yksi osasyy oli tosi vähäinen huolletun käsijarrun käyttö eli tämä känkkämalli ei ole japsityylinen "osta auto ja unohda", vaan jarrua olisi koko ajan liikuteltava
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: stilo käsijarru
Audi a6 takaset on ihan samanäköset ja tietty puuppeli astra g ainakin. Lisäjousi pyöri itelläkin mieles mut kun leimasta selvis nyppimällä linkkua, ei jostain syystä kiinnosta.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 25.02.2022 16:04
Re: stilo käsijarru
pitämättömällä puolella ei niinkään vaijeri ahdista vaan tuntuu olevan toista vaijeria reilusti pidempi jolloin vain oikean puolen vaijeri kiristyy ja jarruttaa,kuitenkin tuo vasen vaijeri kiristyy myös kun käsijarrua vetää mutta se linkku on täysin vinossa oikeanpuolen vaijerin suuntaan.
Re: stilo käsijarru
No oliskos nyt ratkaisu, jos laittas molemmat uudet vaijerit, niin sittenhän ne olis ainakin samanpituiset, ja saisi sen tasauskappaleen suoraan.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: stilo käsijarru
Tuo vaijereiden uusinta ei varmaan olisi pahasta. Multiplassa on pari kertaa jo mennyt juuri tuolla tavalla salakavalasti toisen vaijerin osalta, että se keskityskappale jää kiristäessä aivan vinoon. Aina on ollut vika aika olemattoman näköinen jomman kumman vaijerin muovikuoren murtuma, jolloin kuori antaa periksi kahvasta kiristäessä, ja tilanne on sitten tuo. Ei ole korjautunut kuin vaijeri rehdisti vaihtamalla, heti ovat tehot palautuneet. Tosin auton ikäännyttyä myös vaijerien kahvan puoleisen pään tukilaippa runkoon alkoi pettää (=reikä, johon vaijeri pujotetaan, oli ruosteesta suurentunut ja päästi toista vaijeria liian syvään), jolloin jälleen se keskityskappale ns. veti vinoon. Silloin asensin kyllä sitten uuden tanakakamman laipan entisen tilalle, kunnon sovitus kummallekin vaijeerille, niin ei tästä ainakaan enää kulu (toki autolla ikää yli 23 v jo ja kohta puoli miljoonaa km takana, joten tuskin mennään enää toista mokomaa...). "Vesinokkaeläimen" vanhemmissa malleissa on kuitenkin takana rummut, joten ekaksi tietenkin on kannattanut tarkistaa kenkien asema, mutta tämän oltua ok, vika on aina yleensä ollut ratkenneessa kuoressa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!