Punto EVO jarrut
Punto EVO jarrut
Kannattaa kaikkien Punto EVO:n omistajien tarkastaa ainakin etujarruletkut. Toinen päästi nesteet ulos, toinenkin vaihdettu huonokuntoisuuden vuoksi.
Auto mallia 2011.
Auto mallia 2011.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Punto EVO jarrut
Hyvinhän ne on kestäneet, jos alkuperäiset oli...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Punto EVO jarrut
Syksyllä oli katsastettu. Joko katsastushenkilö ollut sokea tai vika tullut sisäpuolisesta vauriosta.
Ajoneuvojen loppukäyttäjänä ajan vanhemmalla kalustolla. En ole jarrulekua vaihtanut sen huonokuntoisuuden vuoksi.
Ehkäpä laatu on huonontunut. Tarkastaa kannattaa. Tai ainakin polkea poljinta reisilihaksen voimin ennen lähtöä.
Ajoneuvojen loppukäyttäjänä ajan vanhemmalla kalustolla. En ole jarrulekua vaihtanut sen huonokuntoisuuden vuoksi.
Ehkäpä laatu on huonontunut. Tarkastaa kannattaa. Tai ainakin polkea poljinta reisilihaksen voimin ennen lähtöä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Punto EVO jarrut
Eipä ole noista 50-vuotiaistakaan ikinä yksikään rikkoutunut, ainoastaan mennyt tukkoon johtaen jarrun laahaamiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Punto EVO jarrut
Joo yleensähän ne vanhat jarruputket antautuu, kun kunnolla polkaisee jarrua....Ja mitä jarruletkuja olen joutunut vaihtelemaan, niin yleensä niissä on ollut pykimiä, jotka vanhuuttaan ovat tulleet.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Punto EVO jarrut
Kumin laatu on nykyään mennyt aika onnettomaksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Punto EVO jarrut
Yhdellä toisella foorumilla kirjoitettiin että nykyään monet osat on kumin väristä muovia.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Punto EVO jarrut
Voi olla hyvinkin totta.
Vålvåssa löyty vuoden 2015 leimalla palloletkut edestä, joten vaihtoon meni. Puhki ei menny vaikka hampaat irwessä polki painetta järjestelmään.
Uudet letkut ovat jo täynnä pieniä murtumia, autolla ajettu ehkä 15tkm ton jälkeen....
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto EVO jarrut
Se ulkokuori suojaa vaan sitä teräspunosta pölyltä ja muilta sonnilta. Sen alla vasta se joka paineen kestää ja lopulta se jarruneste liikkuu pikkuletkussa joka ei ole kumia. Naureskellu näille teräspunosletkuille joita näyttävyyden takia vaihdellaan. Ihan paskaa.
Uusissa jarrunesteissä dot 5.1 piilee riski jos sekoittaa muihin jarrunesteisiin. Tulee letkuista läpi ja kaikki kumiosat sulaa.
Uusissa jarrunesteissä dot 5.1 piilee riski jos sekoittaa muihin jarrunesteisiin. Tulee letkuista läpi ja kaikki kumiosat sulaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Punto EVO jarrut
kitkar745 kirjoitti: ↑19.03.2022 10:28 Se ulkokuori suojaa vaan sitä teräspunosta pölyltä ja muilta sonnilta. Sen alla vasta se joka paineen kestää ja lopulta se jarruneste liikkuu pikkuletkussa joka ei ole kumia. Naureskellu näille teräspunosletkuille joita näyttävyyden takia vaihdellaan. Ihan paskaa.
Uusissa jarrunesteissä dot 5.1 piilee riski jos sekoittaa muihin jarrunesteisiin. Tulee letkuista läpi ja kaikki kumiosat sulaa.
Juu eihän se ulkokumi mitään "sidokkaan", enemmänkin vaimennusmateriaali ulkoa tulevia uhkia kohtaan (kivet ym).
Mutta, kyllä se jotain kertoo, että se melkein 30 vuotias letku oli täysin joustava, mutta se teräspunos sisällä oli murtunut (kohdasta, jossa suurin liike tapahtuu rattia kääntäessä). Sitten muutaman vuoden jälkeen uusista letkuista se ulkokumi lähtee peukalolla pyörittelemällä.
Teräspunoksilla varmaankin haetaan myös sitä, ettei letku jousta ollenkaan painetta kasvattaessa (poljettaessa). Toki, vakioautossa aika meh. Taitaa olla superautoissakin melkolailla normaalit letkut jarruissa (tai en itseasiassa tiedä).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto EVO jarrut
Kävin pajalla kysymässä mikä oli hajonnut. Letku irronnut liittimestä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Punto EVO jarrut
Oliko se hajonnut sieltä sisälokasuojan puolelta, koska siinä päässä on kumisuoja jarruletkun päällä.
Näin jenkki videon Dodge Caravanin jarruletkun hajoamisesta ja siinä on samanlainen jarruletku konstruktio.
Suola, vesi ja hiekka pääsevät kumisuojan sisään ja ruostuttavat jarruletkusta sen metalliosan.
Jarruletku näyttää päällisin puolin ok:lta, koska kumisuojan sisään ei näe.
Video Caravanin letkun hajoamisesta.
ttps://www.youtube.com/watch?v=E59uo1lDUEY
Näin jenkki videon Dodge Caravanin jarruletkun hajoamisesta ja siinä on samanlainen jarruletku konstruktio.
Suola, vesi ja hiekka pääsevät kumisuojan sisään ja ruostuttavat jarruletkusta sen metalliosan.
Jarruletku näyttää päällisin puolin ok:lta, koska kumisuojan sisään ei näe.
Video Caravanin letkun hajoamisesta.
ttps://www.youtube.com/watch?v=E59uo1lDUEY
Re: Punto EVO jarrut
Olisi kyllä takaisinkutsun paikka tuollainen viritys.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.