Uno 45 ie hurjat päästöt

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuolla talvemmalla kyselin jo Punto-topikin perään samasta aihepiiristä, tuollainen linkki ja siellä viimeinen viesti:

viewtopic.php?t=31585


Siis yksipisteruiskun päästöt sekä vanhan että aivan uuden (Bosch) lambda-anturin kanssa monin osin 10-kertaiset sallittuun nähden, mutta lambda poistamalla päästömittaukset niukasti raja-arvojen alle sen kummemmin kikkailematta. Oma epäilys on, että saa happea jostain, ja tosiaan lambda rikastaa aivan tolkuttomasti seosta. Auto käy nätisti lambdan kanssa ja ilman, ei nykimistä, starttaa heti, kuluttaa 5l/100km, eikä mitään muutakaan oiretta - päästöt vaan mieluusti ihan aidosti lambdan kera olisi saatava kuriin. Tyyppivaivat ei jakajan alipainesäädin kunnossa sekä sytytystulpat ja johtimet ok, ja sinänsä ilmeisesti koneen perushilppeet jiirissä, kun menee ilman lambda-anturia kumminkin rajojen alle. Mitäs arvelette?

Tuossa olisi jotain vertailua numeerisesti, valitettavasti en pahus vieläkään löytänyt katsastuksen täydellistä hylkäykseen johtanutta mittaustulosta (ehkä jäi jälkitarkastuksessa konttorille?), mutta nuo katsastuskuitin kulmaan kirjaillut muutamat hylkyarvot voivat antaa suuntaa pohdintoihin, ja yritän vielä kaivaa yhdestä paikasta lisää, kun pääsen auton vierelle:

Hylkäykseen johtavat arvot vanhalla lambdalla (eikä juuri muutosta uudella lambdallakaan näihin):
-CO 5,5
-HC 1100
(-CO2 ei taideta seurata raja-arvon puolesta ?)
(-O2 ei taideta seurata raja-arvon puolesta?)
-lambda 0,7

Hyväksytyt arvot lambda-anturi irti:
Tyhjäkäynti ja 2200r/min
-CO 0,09 ja 0,02
-HC 56 ja 53
-CO2 14,4 ja 14,0
-O2 0,5 ja 0,65
-lambda 1,019 ja 1,028
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja VTO »

Moottorin lämpöanturin tutkisin ensin. Jos ruisku saa tiedon kylmästä moottorista ja rikastaa seosta
Outoa ettei kulutus nousee kun noin rikkaalla käy
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sinne jäähdytysveden+lohkon anturin suuntaan itsekin suuntasin epäilyä, myös happivuotoa jostain. Ja tosiaan hurjat arvot vain, kun lambda-anturi (vanha tai ihkauusi) kiinni. Sekä ensin hylättyyn katsastusmittaukseen että sitten uuden lambdan kanssa luottokorjaamolle uusintamittaukseen ajoin koneen kunnolla kuumaksi, ei muutosta, eli tuokin viittaisi kyllä "huonoon" lämpötilan tunnistukseen - ja sitten kuumalla koneella lambdan irrotuksen jälkeen heti hyväksytyt arvot. Kun lambda on irti ja vaikka on katti, niin kokonaisuutena aikas hyväksytyt päästöt, ja katsastus ok, joka tuntui hullulta (lambda toki ylärajoilla, kun sen pitää olla 1+/-0,03)... yleensähän lambdan irrotus kat-autossa pilaa päästöt, nyt ihan toisin päin?! Tämä FIREhän on kyllä niin yksinkertainen vehjes, ettei oikein voi olla kauhean montaa kohtaa, josta virheellinen ohjaus syntyy. Ihmeteltiin hieman erittäin kokeneen päästömittaajankin kanssa, ja lupasin palata uudelleen asiaan, kun vähän syvemmin saan perehdyttyä.

Pitää tosiaan tuo lämpöanturipuoli kokeilla, vertailla vaikka sisar-Unosta vastuksia + pukilla tarkastella hieman tarkemmin potentiaalisia pakovuotoja (ehkä imuvuotojakin) alta käsin. Yleensä vaan nuo CO- ja HC-arvojen ylitykset ovat sellaisia marginaalisia, mutta nyt tosiaan molemmat arvot olivat lambda kiinni kauheat kymmenkertaiset sallittuun (tyhjäkäynnillä/runsaalla 2000 r/min hyväksytyt CO-rajat 0,5/0,3 ja HC 100/100) eli joku ilmeisesti "härnää ja huijaa" pahemman kerran ECUa ja ruiskua(=rikastaa) lambda-anturin ollessa aktiivinen. Tämä vaan kun on sellainen "ensimmäisen sukupolven ruisku", niin vikamuistin lukupuuhat eivät taida oikein onnistua, liekö edes kunnon muistia tuon ikäisissä? Ja olikohan näissä edes sitä kolmepiikkistä plugia vielä, joita sentään oli 90- luvun loppupuolen autoissa ennen obd-liitintä?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tän ikänen ruiskufire, joten katti on mahan alla ja lambda siinä noin etuakselipalkin takapuolella, heti kun sekundäärit menevät yhteen? Jos noissa pakosarjan sekundääreissä on sopivasti vuoto, niin lambda voi tosiaan nähdä mitä sattuu.
Eli se kohta missä putket menee 2-->1.

Toinen ihan peruskysymys, olette vissiin akkua jo käyttäneet irti? Eli oliko se nyt 10 minuuttia akku irti ja takas kiinni. Ettei olisi vain softa "lukossa".

Kone käy normaalisti? Ei heijaa kierroksia tai muuta vastaavaa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lambdan irrotus laittanee ruiskun jonkinlaiseen vikatilaan, jolloin sitä ajetaan "mahdollisimman hyvillä" kiinteillä arvoilla. Siksi lambdan irrotus auttaa, ja siksi vika ei välttämättä liity lambdaan millään tavalla.

Näissä taitaa olla MAP-anturi, vai kuinka? Onkohan sinne menevä letku ehjä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juuh, akun irrotus kokeiltu (ei vaikutusta), ja nätisti toimii kaikin puolin, niin "rikkaana" lambdan kera kuin ilman lambdaakin. Sanoisin jopa, että melkein paremmin ilman, ja näin on ajeltukin... eli Luigin tapaan itsekin tulin jo aiemmin samaan tulokseen, ECU ilmeisesti ohjaa jonkinlaisen "keskimääräisen ruiskutuksen", ja kun kaikki muu päällisin puolin näyttää olevan kunnossa, niin päästötkin hyväksyttävät, ihan marginaalisesti juuri tuon lambda-arvon osalta. Siksi se kulutuskaan ei karkaa taivaisiin, kun lambda ei "häiritse".

Vaan kuntoonhan tuo on saatava, kun marginaaleilla on tapana vanhetessaan laajeta, eikä ole ollut tapana antaa periksi; ihmisen tekemä laite... Miten minä nyt juuri tässä muistelisin, että nämä ensimmäiset ruisku-FIREt ovat vähän niin kuin sähköisiä kaasuttimia, ja anturien määrä on mitätön. Just nyt olisin sitä mieltä, että erillistä MAPia ei varsinaisesti edes ole (kuten jo Puntoissa), ellei sitten vakuumiletkuston jatkeena jossain ovelasti katveessa ihan erillään (tällaisiakin muualla Euroopassa muutamissa muissa pikkufiiateissa on eli ei ole imusarjassa tai ruiskun rungossa!). Unon Bosch-yksipisteruiskuissa on pieni lämpötila-anturi siellä aivan kurkun yläpuolella, ja sitten taitaa olla jonkinlainen kaasuläpän asentoanturi, sekä tietenkin tyhjäkäyntisäädin (tuntuvat kaikki toimivan, kylmänä selvästi kierroksia enemmän ja sitten pikkuhiljaa laskee normaaliksi, eikä auto muutenkaan kakistele ajossa millään lailla, siististi käy, kiihtyy ja kulkee). Ja imusarjassa myös lämpötila-anturi, joka nyt erityisesti taitaa olla se seuraava epäilyn kohde eli antaako väärää infoa vaan ECUlle, ja ECU sitten rikastaa sen minkä ohjelmakäyristä piisaa; ja vielä jos saa happea ohi vaikkapa sieltä pakosarjan laipasta, niin lambda "pilaa" loputkin. Nyt olen taas hetken pois auton viereltä, niin en pahus pääse katsomaan konetilaa, mutta jos joku keksii vaikkapa tuon MAPin suhteen jotain ihan muuta kuin arvelin, niin vinkatkaa ihmeessä!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eikö O2 pitäisi nousta reilusti, jos pakosarjasta ilmaa vuotaa ?
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kai se tuossakin lambdan käyttö on samaa kuin muissakin ruiskusysteemeissä, eli se korjaa seosta, eikä varsinaisesti aseta sitä. Eli moottorinohjaus oletusarvoisesti ajaa tietyillä määreillä ja jos lambda sanoo, että seos on laiha tai rikas, niin sitä korjataan vähän vastasuuntaan.

Johtopäätös: jos auto toimii oikein ilman lambdaa, on itse ruiskusysteemi muine antureineen ja asetuksineen ihan järkevässä kunnossa. Kun lambdan kytkeminen vie seoksen rikkaalle, saadaan lambdalta jostain syystä varsin laiha seostieto. Mainittu pakovuoto kuulostaa äkkiseltään ihan järkevältä (joskin sen pitäisi näkyä myös pk-analysaattorilla), mutta mahdollista lie myös lambdan kaapeloinnin viat (sekä jopa niiden jatkeena ecun sisäinen vika, mutta se kuulostaa aika epätodennäköiseltä).

Multiecuscan taitaa listata auton moottorinohjauksen tuettujen listalla. Kauheasti dataa tuskin tuon ikäisestä purkista saa, mutta jos sieltä jotain lambdan lukemia näkee, niin voisi auttaa selvityksessä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Se "jäännöshappi" arvona juuri lambdan kera minuakin kiinnostaa, mutta kun tieto puuttuu (ks. tuolta alusta). On melko varmaa, että siihen ensimmäiseen Hylätty-katsastustodistukseen nämä saattoivatkin tulla, mutta sitä en löytänyt. Pitääpä nyt kuitenkin vielä penkoa... sivumerkinnän tein noista "välttämättömistä" arvoista erikseen siinä mittaria nopsaan vilkuillessa, toistaiseksi ei ole muuta. Katsastuskonttorille jäivät myös liitteinä ne hyväksytyt päästötulosteet, tämähän on normaali käytäntö. Niistä kumminkin otin valokuvat, siksi ovat hyvin tiedossa.

Pakosarjan tiivisteiden/pulttien tarkastus(voi tietenkin olla riski aukoa), pakosarjan hiushalkeamien tutkailu ja pakosarjan/pakoputken yhteen välisen tiivisteen/pulttien uusiminen eivät varmaan ole ainakaan pahitteeksi potentiaalisen "happilisän" torjuntaan. Tuo viimeiseksi mainittu ei edes syökse konkurssiin harrasteissa, kun voipi olla jopa omassa laarissa pahan päivän varalta...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 16.03.2022 13:17Mainittu pakovuoto kuulostaa äkkiseltään ihan järkevältä (joskin sen pitäisi näkyä myös pk-analysaattorilla)
Äij välttämättä! nelitahti ei tukehdu, pienilläkään kierroksilla!
Omassa volvossa oli juuri tuollainen vuoto, 10cm ennen lambdaa olevan liitoksen juuressa nuppineulan pään kokoinen reikä. Analysaattorilla seokset metsässä ja lambda-arvo 0.8. Kävi ihan normaalisti, mutta lykkäsi mustaa ja vei aivan p*kleesti bensaa (jopa enemmän kuin ehjänä).

Lambdan johdotusvika tuo voisi olla kans, mutta todennäköisesti hapettuma tms. jossain liitoksessa. Jos olisi johto rehellisesti poikki, niin silloin ECU näkisi sen samanlailla, kuin liitin irti.
Tosin, onhan vaihdettu lambda aito Bosch?

Monojetissä (tai motissa, kumpi tämä liekään) ei kokemuksieni mukaan ole kamalasti vikamahdollisuuksia:
- Kaasuläppäanturi kulunut tai rikki (käynti heijaa, ei vetoja, käy rikkaalla, ei vetoja, pätkii, loikkii)
- Bensapumppu mykkä (ei käy)
- Imuilman lämpöanturi sökö (käy miten sattuu)
- Lambda sökö (toimii ilman lambdaa semi-ok, sen kanssa miten sattuu toimimaan)
- Hiekkaa tms. tankissa ja suodatin tukossa (todella laiska kulkemaan ja yskii mihin sattuu)
- Ruiskusuutin tukossa (käy ihan miten sattuu eikä ole ajettavissa)

Nuo tulleet itselle vastaan. Johtoviat aina mahdollisia, mutta ei ole omalle kohdalle vastaan tullut. Toki boksikin saattaa olla seonnut, tämähän selviäisi kokeilemalla toimivan vastaavaa (näissähän ei mitään ajonestoja tms. hienouksia ole, käsittääkseni ns. blug and play)
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Viimeinkin jälleen tämän kimpussa, ja nyt olisi sitten se taannoinen täydellinen hylkäysdata myös käytössä. Muistin virkistykseksi, että CO- ja HC-arvot sekä vanhalla että uudella lambdalla olivat 10-kertaiset sallittuihin nähden, mutta auto meni ilman lambda-anturia aika kirkkaasti päästötestistä läpi. Todettiin, että moottori kunnossa, mutta jokin lambdan kera rikastaa aivan älyttömästi, ja lambda yrittää sitten korjata tätä kynsin ja hampain.

Tuossa nyt ne alkuperäiset hylkäysarvot kaikki, samat vanhalla ja uudella lambda-anturilla, niitä tässä edellä kommenteissa peräänkuulutettiin:

Mittauskohde/tyhjäkäyntiarvo/arvo kierroksilla:
CO, joka saa olla tyhjäkäynnillä max 0,5 ja kierroksilla max 0,3/5,4/5,5
HC, joka saa olla max 100/1100/904
CO2/7,0/1,1
O2/0,7/0,6
lambda/ei tietoa tai merkintää/0,7

Sitten vertailuksi ilman lambda-anturia ne hyväksytyt arvot:
CO/0,09/0,02
HC/56/53
CO2/14,4/14
O2/0,5/0,65
Lambda/1,019/1,028 (joka siis niukin naukin rajojen sisällä)

Mitäs sanotte? Edellä aiemmissa ketjun kommenteissa tuumailtiin mm. reilua vuotoa jossain pakopuolella, joka siis teoriassa voisi selittää ilmiön eli "pilata" rikastamalla seosta hurjasti
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei ole ainakaan isoa vuotoa noin pienellä happiarvolla. Periaatteessa jossain ennen anturia oleva pienikin vuoto voisi tuon paksulla käymisen aiheuttaa. Melkeinpä mittaisin lambdan antaman jännitteen, niin pääsisi haarukoimaan eteenpäin. Anturi tuon ikäisessä Unossa lienee ilman lämmitystä, vai onko? Eli montako johtoa menee anturiin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Näin minäkin tulkitsin, jäännöshapen arvo ei ole kummoinen (saikohan sitä tämän ikäisissä ollla 5% peräti?) eli kaventaa etsinnän kohdetta kyllä. Ja juuri juoksin katsomassa sen johdotuksen, on kaksi erillistä liitintä: toinen tyypillinen päältä painettavalla jousella varmistettava kahden johtimen liitin, ja toinen, vain yhden johtimen pinta-alaltaan selvästi isompi lattaliitin, erillisenä "kumitutin" sisällä. Tosiaan, tuossahan voisikin olla lämmitys, ja sitten jos se ei toimi (=ei tule jännite), niin lambda-anturi ei viesti ECU:lle oikein. Tämä selittäisi kyllä aika lailla ilmiötä, miksi lambda "pilaa" muuten ehjän tuntuisen moottorin päästöt. Ilmeisesti tuo yksittäinen johdin (vihreä suojakuori) lienee anturikaapeli, ja sitten tuo kaksoisjohdotus on se lämmitys plus ja miinus. Käyn testailemassa, tietoa tulee lisää, kun raahaan akun paikalleen ja saan virtaa koneeseen...

Lambda-anturi näyttää esim. tältä:

https://www.ebay.co.uk/itm/LS3957-Bosch ... 3454185672
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Non ni, iltapuhde on vietetty mittaillessa vähän sitä ja tätä. Molemmat lambdat lämmitysvastuksien perusteella ehjät, 9 ohmin vastus kummassakin, ja ECUn suunnasta tulee lambdalle nätisti virrat päälle pistettäessä 12v sekä koneen käynnistyessä laturin tuuppaama 14v. Puolen minuutin aikana ei näyttänyt koneen käydessä jännite vielä pudonneen eli kyllä ainakin tuo lambdan lämmitys toimii. Itse lambdan antamaa palautesignaalia en (uskaltanut...) koestaa, eli millaista tuolta lähtee ECUn suuntaan, mutta oletus on, että signaali lähtee, kun kerran molemmat lambdat antoivat hurjan rikastuksen samalla tavalla päästötestissä. Talviseisokinkin jälkeen nätisti kertalaakista käyntiin, siisti tyhjäkäynti ja reippaasti kakistelematta ottaa kierrokset eli ei ole muuttunut viime kesästä mihinkään; hyvä näin.

No sitten kokeilemaan erinäisiä muita antureita, joita onneksi näissä ekoissa ruisku-FIREissä ei ole liiaksi. Lopulta taisinkin sitten löytää syyllisen, juuri sopivasti illan pimetessä: imusarjan lämpöanturi oli ns. pimeä. Vertasin toisen Unon ehjää, jossa oli selvä vastus, ja useampaan kertaan molempia eri asteikoilla - aina sama juttu, "rikastajan" anturi ei antanut mitään vastusta. Kuten tuossa edellä muutamat jo ounastelivat, tämä saattaa hyvinkin olla perussyy, kun kaikki muu on kunnossa eli viallinen lämpöptila-anturi ilmeisesti antaa aina "huippukylmän" tiedot, ja ECU tekee lambdan kanssa sitten tepposet. Nyt siis sormet syyhyävät vain tuon uuden lämpötila-anturin vaihtoon ja sitten heti sopivassa välissä ottamaan päästötestit uudelleen; pidelkäähän peukkuja! Kerron kyllä, miten äijän kävi; nyt saunomaan tämän päälle, ainakin hetkellinen hyvä mieli siitä, ettei (taaskaan) antanut periksi...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Toivotaan että vika löytyi. :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Vastaa Viestiin