TUULILASIN PYYHKIJÄT
TUULILASIN PYYHKIJÄT
Osaako joku kertoa, miksi pyyhkijänsulat jäävät puoleen väliin tuulilasia. Missä vika/ miten korjaus Fiat Punto 2008.
Lisäksi tiedustelisin onko kellään jäänyt koelaudan keskiosan oikeanpuoleista tuuletus-suuttimen ritilää värissä musta. Olisin mahdollisestti kiinnostunut ostamaan.
Lisäksi tiedustelisin onko kellään jäänyt koelaudan keskiosan oikeanpuoleista tuuletus-suuttimen ritilää värissä musta. Olisin mahdollisestti kiinnostunut ostamaan.
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Siis eivät palaa takaisin sammuttamisen jälkeen, vai eivät pyyhikään, vaan pysähtyvät keskenkaiken?
Ensimmäisessä tapauksessa vikana yleensä on moottorissa olevan "asentotunnistimen" (joka virtojen katkaisun jälkeen antaa pyyhkijöille virtaa kunnes ovat palanneet lepoasentoon) rasvojen jankkiintuminen, joka katkaisee kontaktin ennen aikojaan. Korjautuu avaamalla moottori, putsaamalla vanhat rasvat ja laittamalla uudet. Tai sitten vaihtamalla koko moottori.
Ensimmäisessä tapauksessa vikana yleensä on moottorissa olevan "asentotunnistimen" (joka virtojen katkaisun jälkeen antaa pyyhkijöille virtaa kunnes ovat palanneet lepoasentoon) rasvojen jankkiintuminen, joka katkaisee kontaktin ennen aikojaan. Korjautuu avaamalla moottori, putsaamalla vanhat rasvat ja laittamalla uudet. Tai sitten vaihtamalla koko moottori.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Jos aina samaan kohtaan jää niin voihan ne varret irrottaa ja siirtää lepoasentoon. Silloin on kiinnitys vain luistanut
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Terve!
Minulla on Tempra 1.6 SX MPI v. 1996. Siinä on ollut samantapaisia vikoja. Oletan, että tästä vastauksesta saattaa olla apua.
’1. Asentotunnistimen viat
Tässä viassa pyyhkijät eivät pysähdy keskelle lasia vaan palaavat jäkättäen reunaan.
Kyse on juuri asentototunnistimen kontaktiliuskojen huonosta kosketuksesta paluuiskun aikana. Kyse voi olla kyse juuri tuosta Luigin mainitsemasta rasvojen jäykistymisestä. Olen joskus vaihtanut rasvan ohuempaan, joskus poistanut sen melkein kokonaan. Temput auttavat joskus lyhyempään, joskus pitempään.
Toisaalta vaikuttaa siltä, että siihen asentotunnistimen kontaktipintaan laahaavien kosketuskärkien jousivoima kuoleutuu ajan mittaan. Olen taivuttanut liuskoihin lisäjännitystä, mutta se ei kauaa auta. Jännitys ei ole kovin suuri edes uusissa moottoreissa. Olen joutunut uusimaan moottorin tämän syyn takia jo useamman kerran. Yleensä moottori toimii n. 1-3 vuotta, kunnes jäkätys taas alkaa. Moottorit ovat muutoin olleet hyvässä kunnossa, vähän hiilipölyä on tietenkin ollut.
’2. Pyyhkijöiden jääminen puoleen väliin tuulilasia
Tai johonkin muuhunkin kuin reuna-asentoon.
Tämä johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että pyyhkijän moottorin päässä oleva epäkeskovipu on kääntynyt moottorin akseliin nähden. Niiden välillä on kartioliitos, jossa on hienoiset urat kartiopinnoissa. Liitoksen mitat ovat hentoiset pyyhkijöissä esiintyvään kuormitukseen verrattuna.
Minulla oli sellainen vika, että ko. kartioliitoksen oli löystyttänyt epäkeskovivun osuminen hienokseltaan kerran kierroksella pyyhkimen rungon reunaan, joka on käännetty ylös vahvisteeksi. Kyse oli liian epätarkasta valmistuksesta ja kenties kulumistakin. Ilman varsia pyöritettäessä vipu ei osunut reunaan, mutta kun varret ja kumit olivat kuormana, vipu osui reunoihin. Purin moottori irti ja poistin hiukan ainetta rälläkällä rungon reunasta. Otin ainetta sen verran, että laite toimi. Se kartioliitos ei ollut mennyt aivan sileäksi, joten sain sen kiristettyä paikoilleen oikeaan asentoon. Moottorin mukana tulee uusi akseli, jossa on tuon liitoksen toinen pinta, mutta tuota epäkeskovipua ei saa oikein mistään.
Jos se kartioliitos on kerran luistanut niin ei se itsestään korjaudu, vaan myöhemmin luistaa koko ajan. On paras ottaa laite auki ja katsoa tilanne. Jos epäkeskovipu ei osu reunaan, on se asia kunnossa. Avaa varovasti tuo kartioliitos ja ota mahdolliset leikkautuneet metallisäleet pois ja kiristä takaisin. Mutta! Moottori on ensin ajettava pysäytysasentoon ilman epäkeskovipua. Sen jälkeen epäkeskovipu oikeaan asentoon ja tiukkaus. Tuo oikea asento on syytä katsoa etukäteen. Ota vaikkapa valokuvia systeemistä!
Minulla on Tempra 1.6 SX MPI v. 1996. Siinä on ollut samantapaisia vikoja. Oletan, että tästä vastauksesta saattaa olla apua.
’1. Asentotunnistimen viat
Tässä viassa pyyhkijät eivät pysähdy keskelle lasia vaan palaavat jäkättäen reunaan.
Kyse on juuri asentototunnistimen kontaktiliuskojen huonosta kosketuksesta paluuiskun aikana. Kyse voi olla kyse juuri tuosta Luigin mainitsemasta rasvojen jäykistymisestä. Olen joskus vaihtanut rasvan ohuempaan, joskus poistanut sen melkein kokonaan. Temput auttavat joskus lyhyempään, joskus pitempään.
Toisaalta vaikuttaa siltä, että siihen asentotunnistimen kontaktipintaan laahaavien kosketuskärkien jousivoima kuoleutuu ajan mittaan. Olen taivuttanut liuskoihin lisäjännitystä, mutta se ei kauaa auta. Jännitys ei ole kovin suuri edes uusissa moottoreissa. Olen joutunut uusimaan moottorin tämän syyn takia jo useamman kerran. Yleensä moottori toimii n. 1-3 vuotta, kunnes jäkätys taas alkaa. Moottorit ovat muutoin olleet hyvässä kunnossa, vähän hiilipölyä on tietenkin ollut.
’2. Pyyhkijöiden jääminen puoleen väliin tuulilasia
Tai johonkin muuhunkin kuin reuna-asentoon.
Tämä johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että pyyhkijän moottorin päässä oleva epäkeskovipu on kääntynyt moottorin akseliin nähden. Niiden välillä on kartioliitos, jossa on hienoiset urat kartiopinnoissa. Liitoksen mitat ovat hentoiset pyyhkijöissä esiintyvään kuormitukseen verrattuna.
Minulla oli sellainen vika, että ko. kartioliitoksen oli löystyttänyt epäkeskovivun osuminen hienokseltaan kerran kierroksella pyyhkimen rungon reunaan, joka on käännetty ylös vahvisteeksi. Kyse oli liian epätarkasta valmistuksesta ja kenties kulumistakin. Ilman varsia pyöritettäessä vipu ei osunut reunaan, mutta kun varret ja kumit olivat kuormana, vipu osui reunoihin. Purin moottori irti ja poistin hiukan ainetta rälläkällä rungon reunasta. Otin ainetta sen verran, että laite toimi. Se kartioliitos ei ollut mennyt aivan sileäksi, joten sain sen kiristettyä paikoilleen oikeaan asentoon. Moottorin mukana tulee uusi akseli, jossa on tuon liitoksen toinen pinta, mutta tuota epäkeskovipua ei saa oikein mistään.
Jos se kartioliitos on kerran luistanut niin ei se itsestään korjaudu, vaan myöhemmin luistaa koko ajan. On paras ottaa laite auki ja katsoa tilanne. Jos epäkeskovipu ei osu reunaan, on se asia kunnossa. Avaa varovasti tuo kartioliitos ja ota mahdolliset leikkautuneet metallisäleet pois ja kiristä takaisin. Mutta! Moottori on ensin ajettava pysäytysasentoon ilman epäkeskovipua. Sen jälkeen epäkeskovipu oikeaan asentoon ja tiukkaus. Tuo oikea asento on syytä katsoa etukäteen. Ota vaikkapa valokuvia systeemistä!
Zumba
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Moi! Palaan viellä pyyhijöiden toimintaan. Vaihdoin moottorin/vivuston. Säädetty ok että pyyhkijät palautuu normalisti toimi hetken .Alkoi jälleen jättään sulat lasin keskikohtaan väliin palautuu normaalisti
. Osat ovat uusia DOC Mielestäni vivustoa ei voi asentaa väärin moottori oli kiinni vivustossa Miten etene?
. Osat ovat uusia DOC Mielestäni vivustoa ei voi asentaa väärin moottori oli kiinni vivustossa Miten etene?
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Onko pyyhkijän relettä vaihdettu?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Moi stella eipä ole relettä vaihdettu. Osaatko sanoa sijainnin ja jos numerointi numero ? Kiitos sinulle Autohan on FIAT PUNTO 1.2 vm 2008
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
En osaa tarkkaa sijaintia sanoa, mutta väittäsin, että auton sisäpuolella se olis, esim kuskin jalkatilassa, jos on sulake/relerasia...sen löytää muiden releiden seasta, kun laittaa vaikka pyyhkijät päälle, ja sitten samaan aikaan kädellä ottaa releistä kiinni, niin tuntee että mikä rele naksahtaa=se on sitten se oikea....Toki jos nyt joku täältä foorumilta suoraan tietää sen oikean releen, niin ei tarvitse käsikopelolla hakea sitä
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Jatkaisin viellä asian puintia.Kävin tänäin kyselemässä pyyhkijöiden relettä Motonet Auto Sähkö. Heidän ohjelmisto ei tuntenut kyseistä osaa.Onkohan autossa relettä olenkaan? Sulakerasiassa kolme 3 relettä mutta ohjekirjassa ei mainintaa mitä ovat. Saisikohan vikakoodin lukijalla selvitettyä vikaa ettei tavitsisi osa osalta vaihtaa osia? Minusta vika ei voi olla kuin rele jos on tai pyyhkijöiden katkaisia (viiksi)koska moottori kiinnikeineen on jo vaihdettu.
Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT
Onko tavan Punto vai Grande.
Grandessa koritietokone ohjaa pyyhkijöiden toimintaa. Viiksipaketissa kiertää vain maadoitus jolla ohjaus tapahtuu.
Moottorille menee jännite kahta piuhaa myöten (täysnopeus ja hidas/jakso). pyyhkijöiden parkkeeraus asento seuraa milloin
nastaan tulee maadoitus ja koritietokone katkaisee jännitteen moottorilta.
Tarkistaisin liittimet ja mittaisin moottorin maadoituksen.
tuossa linkki granden systeemiin.
http://4cardata.info/elearn/199/2/19900 ... /199000008
Grandessa koritietokone ohjaa pyyhkijöiden toimintaa. Viiksipaketissa kiertää vain maadoitus jolla ohjaus tapahtuu.
Moottorille menee jännite kahta piuhaa myöten (täysnopeus ja hidas/jakso). pyyhkijöiden parkkeeraus asento seuraa milloin
nastaan tulee maadoitus ja koritietokone katkaisee jännitteen moottorilta.
Tarkistaisin liittimet ja mittaisin moottorin maadoituksen.
tuossa linkki granden systeemiin.
http://4cardata.info/elearn/199/2/19900 ... /199000008