TUULILASIN PYYHKIJÄT

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Osaako joku kertoa, miksi pyyhkijänsulat jäävät puoleen väliin tuulilasia. Missä vika/ miten korjaus Fiat Punto 2008.
Lisäksi tiedustelisin onko kellään jäänyt koelaudan keskiosan oikeanpuoleista tuuletus-suuttimen ritilää värissä musta. Olisin mahdollisestti kiinnostunut ostamaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9535
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Siis eivät palaa takaisin sammuttamisen jälkeen, vai eivät pyyhikään, vaan pysähtyvät keskenkaiken?

Ensimmäisessä tapauksessa vikana yleensä on moottorissa olevan "asentotunnistimen" (joka virtojen katkaisun jälkeen antaa pyyhkijöille virtaa kunnes ovat palanneet lepoasentoon) rasvojen jankkiintuminen, joka katkaisee kontaktin ennen aikojaan. Korjautuu avaamalla moottori, putsaamalla vanhat rasvat ja laittamalla uudet. Tai sitten vaihtamalla koko moottori.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos aina samaan kohtaan jää niin voihan ne varret irrottaa ja siirtää lepoasentoon. Silloin on kiinnitys vain luistanut
Zumba
Viestit: 23
Liittynyt: 10.07.2010 20:03
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja Zumba »

Terve!

Minulla on Tempra 1.6 SX MPI v. 1996. Siinä on ollut samantapaisia vikoja. Oletan, että tästä vastauksesta saattaa olla apua.

’1. Asentotunnistimen viat
Tässä viassa pyyhkijät eivät pysähdy keskelle lasia vaan palaavat jäkättäen reunaan.
Kyse on juuri asentototunnistimen kontaktiliuskojen huonosta kosketuksesta paluuiskun aikana. Kyse voi olla kyse juuri tuosta Luigin mainitsemasta rasvojen jäykistymisestä. Olen joskus vaihtanut rasvan ohuempaan, joskus poistanut sen melkein kokonaan. Temput auttavat joskus lyhyempään, joskus pitempään.
Toisaalta vaikuttaa siltä, että siihen asentotunnistimen kontaktipintaan laahaavien kosketuskärkien jousivoima kuoleutuu ajan mittaan. Olen taivuttanut liuskoihin lisäjännitystä, mutta se ei kauaa auta. Jännitys ei ole kovin suuri edes uusissa moottoreissa. Olen joutunut uusimaan moottorin tämän syyn takia jo useamman kerran. Yleensä moottori toimii n. 1-3 vuotta, kunnes jäkätys taas alkaa. Moottorit ovat muutoin olleet hyvässä kunnossa, vähän hiilipölyä on tietenkin ollut.

’2. Pyyhkijöiden jääminen puoleen väliin tuulilasia
Tai johonkin muuhunkin kuin reuna-asentoon.
Tämä johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että pyyhkijän moottorin päässä oleva epäkeskovipu on kääntynyt moottorin akseliin nähden. Niiden välillä on kartioliitos, jossa on hienoiset urat kartiopinnoissa. Liitoksen mitat ovat hentoiset pyyhkijöissä esiintyvään kuormitukseen verrattuna.
Minulla oli sellainen vika, että ko. kartioliitoksen oli löystyttänyt epäkeskovivun osuminen hienokseltaan kerran kierroksella pyyhkimen rungon reunaan, joka on käännetty ylös vahvisteeksi. Kyse oli liian epätarkasta valmistuksesta ja kenties kulumistakin. Ilman varsia pyöritettäessä vipu ei osunut reunaan, mutta kun varret ja kumit olivat kuormana, vipu osui reunoihin. Purin moottori irti ja poistin hiukan ainetta rälläkällä rungon reunasta. Otin ainetta sen verran, että laite toimi. Se kartioliitos ei ollut mennyt aivan sileäksi, joten sain sen kiristettyä paikoilleen oikeaan asentoon. Moottorin mukana tulee uusi akseli, jossa on tuon liitoksen toinen pinta, mutta tuota epäkeskovipua ei saa oikein mistään.
Jos se kartioliitos on kerran luistanut niin ei se itsestään korjaudu, vaan myöhemmin luistaa koko ajan. On paras ottaa laite auki ja katsoa tilanne. Jos epäkeskovipu ei osu reunaan, on se asia kunnossa. Avaa varovasti tuo kartioliitos ja ota mahdolliset leikkautuneet metallisäleet pois ja kiristä takaisin. Mutta! Moottori on ensin ajettava pysäytysasentoon ilman epäkeskovipua. Sen jälkeen epäkeskovipu oikeaan asentoon ja tiukkaus. Tuo oikea asento on syytä katsoa etukäteen. Ota vaikkapa valokuvia systeemistä!
Zumba
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Moi! Palaan viellä pyyhijöiden toimintaan. Vaihdoin moottorin/vivuston. Säädetty ok että pyyhkijät palautuu normalisti toimi hetken .Alkoi jälleen jättään sulat lasin keskikohtaan väliin palautuu normaalisti
. Osat ovat uusia DOC Mielestäni vivustoa ei voi asentaa väärin moottori oli kiinni vivustossa Miten etene?
stella
Viestit: 2028
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja stella »

Onko pyyhkijän relettä vaihdettu?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Moi stella eipä ole relettä vaihdettu. Osaatko sanoa sijainnin ja jos numerointi numero ? Kiitos sinulle Autohan on FIAT PUNTO 1.2 vm 2008
stella
Viestit: 2028
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja stella »

asko56 kirjoitti: 21.03.2022 11:16 Moi stella eipä ole relettä vaihdettu. Osaatko sanoa sijainnin ja jos numerointi numero ? Kiitos sinulle Autohan on FIAT PUNTO 1.2 vm 2008
En osaa tarkkaa sijaintia sanoa, mutta väittäsin, että auton sisäpuolella se olis, esim kuskin jalkatilassa, jos on sulake/relerasia...sen löytää muiden releiden seasta, kun laittaa vaikka pyyhkijät päälle, ja sitten samaan aikaan kädellä ottaa releistä kiinni, niin tuntee että mikä rele naksahtaa=se on sitten se oikea....Toki jos nyt joku täältä foorumilta suoraan tietää sen oikean releen, niin ei tarvitse käsikopelolla hakea sitä ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Jatkaisin viellä asian puintia.Kävin tänäin kyselemässä pyyhkijöiden relettä Motonet Auto Sähkö. Heidän ohjelmisto ei tuntenut kyseistä osaa.Onkohan autossa relettä olenkaan? Sulakerasiassa kolme 3 relettä mutta ohjekirjassa ei mainintaa mitä ovat. Saisikohan vikakoodin lukijalla selvitettyä vikaa ettei tavitsisi osa osalta vaihtaa osia? Minusta vika ei voi olla kuin rele jos on tai pyyhkijöiden katkaisia (viiksi)koska moottori kiinnikeineen on jo vaihdettu.
RoopeKP
Viestit: 29
Liittynyt: 27.10.2020 14:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: TUULILASIN PYYHKIJÄT

Viesti Kirjoittaja RoopeKP »

Onko tavan Punto vai Grande.

Grandessa koritietokone ohjaa pyyhkijöiden toimintaa. Viiksipaketissa kiertää vain maadoitus jolla ohjaus tapahtuu.
Moottorille menee jännite kahta piuhaa myöten (täysnopeus ja hidas/jakso). pyyhkijöiden parkkeeraus asento seuraa milloin
nastaan tulee maadoitus ja koritietokone katkaisee jännitteen moottorilta.

Tarkistaisin liittimet ja mittaisin moottorin maadoituksen.

tuossa linkki granden systeemiin.
http://4cardata.info/elearn/199/2/19900 ... /199000008
Vastaa Viestiin