Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Moro

On tollanen 16 naulanen Croma Diisseli, jolla on tehomurheita.

Eli ei tahdo kiertää paikallaan yli 4000 ja ajaessa ei tahdo kiihtyä millään jos kierrokset menee jonnekki yli 2200-2300 isommilla vaihteilla. Eli ikäänkuin vääntöä hukassa.

Hiukanhan tuo viittaisi jonnekkin turbon suuntaan ym. Ja seuraavaa onkin katsottu (multiecuscan käytössä):
- Alipaineletkut on ok.
- Turbon alipainesäädin on uusi.
- Maf ja vastine imusarjassa putsattu.
- Pienellä kaasulla turbon paine on jotain 1400-1500, kun kone tahtoisi 1200. Eli pari sataa yli.
- Isommilla kiekoilla kun kone haluaisi painetta jonku 1800 tai yli, paine ei nouse yli 1600-1700. Eli jää alle halutun.

Turbon siipien säätöhimmeliä en ole vielää katsonut, kun pitäisi repiä pohjapanssaria ym pois ja siltikin tila taitaa olla nolla. Tämä tosin, seuraavana mielessä.
Myöskin, un käytin turbon painepuolen letkuja läpi/irti, että onko halkeamia. Turbon painepuolella näytti olevan öljyä letkussa ja turbon lähdössä.

Bonuksena. Kylmänä tuntuu että kaikki olisi ok, mutta kun kone lämpenee, niin alkaa murheet. Eli noin 5 min startista.
Ainiin, ja nyt lisäksi alkanu jatkuvalla syötöllä herjaamaan tukkeutuneesta hiukkasloukusta, joka sanoo olevansa 72-73% ja "normal clogged". Egr muuten ei ole käytössä.

Alkaakos turbo olemaan lopussa vai voisikos kaikki johtua vain jumivista siivistä?

- J
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllä ei mun korvaan turbovialta kuulosta, jos ei paikallaan kierrä rajarille asti. Ei diisselikään nyt niin ankee vedoltaan ole ilman ahtoja.

Enempi kuulostaa minusta siltä, että ilma ei liiku, eli joko sitä ei filtteriltä asti tule tai sitten se ei koneesta ulos pääse. Tässä kohtaa on hyvä katsoa MESsillä pyydetty ja toteutunut ilmamassa, täsmääkö toisiinsa vai jääkö toteuma pyynnistä mainittavasti.

Ja sitten kun paineet kuitenkin nousee pikkukaasulla ylikin pyynnin, niin imupuoli tuskin on ihan ummessa, joten sihtaisin pahan silmän kohti ilman poistoa eli pakoputkistoa, joka mahtaa olla enempi tai vähempi tukossa. Joko se nokipönttö, tai sitten joku änkkäri on yskäissyt sisälmyksensä putkeen poikittain. Joten otahan MESsin ruudulle myös DPF:n paineanturin lukema ja kerro, missä se huitelee mm. paikallaan kaasu pohjassa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös se sitten ole se hiukkas suodatin tukossa.
Katso paine ero testerillä.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuo ongelma kun tuli päälle. Niin sen kanssa tuli ajettua varmaan sen 150km, ennenkuin dpf-herja tuli ekaa kertaa.

Mutta. Pitää huomenna käyttää läppäriä autossa ja katsoa mitä nuo arvot sanoo tyhjäkäynnillä ja esim 3000 kierroksilla.

- J
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja arv »

Onko tuo egr tulpattu, vaiko vaan softattu pois käytöstä?
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aluksi. tuo kone vaatii temput että ei valita tulpatusta egr:sä. Eli siellä on puolalaisten egr-emulaattori välissä + peltilätkä imusarjassa. Tuo on ollut tuolla jo pari vuotta ongelmitta.

Sitten.

Kylmällä koneella turbon paine tuntuu seuraavan aika kiltisti tahdottuja paineita. DPF:n paine-ero tyhjäkäynnillä tollanen 90mbar ja 3000 kierroksilla 330-340. Samoin ilman tulo (intake air quantity) on sellasta 380-400 tyhjäkäynnillä ja noin 750 kierroksilla. Hyvin lähelle sitä mitä kone tahtoo.

Ja kylmä kone reagoi hyvin kierroksiin, menis varmaan tappiin asti kun kierrättäs.
Vaan, kun kone lämpenee, eikä tarvi edes paljoa. Johonkin 30-40 asteeseen, niin alkaa ongelmat.

Tyhjäkäynnilla turbon paineet on tonnin kieppeillä. Mutta kun pistää kierroksia 3000, haluttu paine olisi yli 1500mbar ja saatu on 1300-1350mbar. Pienillä kierroksilla haluttu ja saatu on lähempänä toisiaan.

Sama sitten on ilman määrässä. Tyhjäkäynnillä ei ongelmia. Kierrokset noin 2000 ja sama tilanne. Haluttu ja saatu ilma samaa luokkaa. Mutta 3000 kierroksilla haluttu ilmamäärä olisi 750-1000mg/l, niin kone saa samaa kyin 2000 kierroksilla, eli noin 450-500.

Lopuksi sitten lämpimänä tuo DPF paine-ero lämpimänä. Tyhjäkäynnillä 119 ja kierroksilla nousee päälle 400mbar:n.

Jos joku haluaa ihan käyrät nähä tosta multiecuscanin ruudulta, niin sekin onnistunee.
Ainiin, tuota jossain välissä viikolla testasin, että nykäsin MAF:n irti ilmaputsarin kopasta. Ei vaikutusta.

- J
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä nuo dpf vastapaaineet on on kovat.tyhjäkäynnillä? 3000rpm
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko kokeiltu polttaa DPF puhtaaksi huolto-tilassa? Tai en muista virallista nimeä, mutta siis DPF polton voi pakottaa päälle OBD2 kautta. Jos on kunnolla tukossa, niin eipähän se kyllä pala auki vaikka mitä tekis.

Joskus on korjaamolla muutama pösö tullut tuollakeinoin saatua senverran toimivaksi, että asiakas on voinut viedä auton liikkeeseen ja vaihtaa sen johonkin toimivaan. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Juu, multiecusannissahan on optio, jolla ton regenerationin voi tehdä, jolla se palaa puhtaaksi.
Mutta kun se ei tee sitä. Alottaa kyllä, mutta loppuu kesken ja tulee herja että härveli tukossa (p1206 tms oli vikakoodi).

Tuossa eilisen jälkeen jäin miettimään, että tuo kierroksilla oleva paine-ero on aika iso. Käsittääkseni sen ei pitäisi olla edes tyhjäkäynnillä tuollaista lähes 100mbar:a. Eli onkohan filtteri sitten tiensä päässä.

Mutta, nyt vaihtaan puntoon jakoremmiä.

- J
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Olet varmaan kokeillut myös vanhanaikaista, eli motaria tms. maantiepätkää kolmosella tai nelosella kierrokset korkeella pitkän matkaa? Sais senverran puhallettua sitä puhtaaksi, että suostuisi regeneroinnin tekemään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin, kuten tuolla alkuperäsessä mainitsin, ei kierrä. Se 3000-3300 on maksimi paikallaankin.
Pakottaa tomaatista pikkuvaihteen, niin hyytyy ja kierrokset tippuu sinne 2000 korville ja nopeus vastaavaksi.

- J
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

jmi kirjoitti: 13.02.2022 12:04 Juu, multiecusannissahan on optio, jolla ton regenerationin voi tehdä, jolla se palaa puhtaaksi.
Mutta kun se ei tee sitä. Alottaa kyllä, mutta loppuu kesken ja tulee herja että härveli tukossa (p1206 tms oli vikakoodi).

Tuossa eilisen jälkeen jäin miettimään, että tuo kierroksilla oleva paine-ero on aika iso. Käsittääkseni sen ei pitäisi olla edes tyhjäkäynnillä tuollaista lähes 100mbar:a. Eli onkohan filtteri sitten tiensä päässä.

Mutta, nyt vaihtaan puntoon jakoremmiä.

- J
Paa kone tyhjäkäynnille, sitten laitat pihdit anturin pakokaasun korkeapaine letkuun jotta se menee lyttyyn , sitten koitat polttaa puhtaaksi.
Eli pakokaasun paine ei pääse nousemaan anturilla liian suureksi jotta poltto ei keskeydy.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tossa kun piti muutakin säheltää, niin siirsin sitten ihan mielenkiinnosta Croman tuohon montulle ja nykäsin koko DPF:n irti autosta. Ihan nähdäkseni onko sillä kuinka vaikutusta.

Juu, irrallaan oleva paineanturi sanoo 4mbar eroa ja jostain syystä lämpötilasensori sekos ja kertoo että filtterin lämpö olisi 996 astetta.

Mutta, ongelmaa se ei ratkaissut. Olen kyllä ihan pihalla mitä tässä nyt tapahtuu...

- J
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

Saatko siinä montulla johdettu pakokaasuja jollain letkulla tahi putkella pihalle (ja etenkin pois auton alta)? Jos saat, niin voi kokeilla miten auto toimii käytännössä ilman pakoputkea - sillä meinaan varmistuisi kerrasta, että onko vikana se tukkeutunut pakoputki, jolle minä panokseni pistän, vaiko eikö. Vai meinaako "ongelmaa se ei ratkaissut", että kokeilit jo?

Sekin kannattaa muistaa, että jos siellä on jotain muuta tukkoa (änkkäri oksentaa sisälmyksensä niin että ne tukkii putken muttei tule ulos) niin DPF-poltto ei siihen auta, mutta paine-erot ja pakokaasunpoisto-ongelmat näkyy samalla tavoin kuin tukkoisan DPF:n kanssa. Toki jos auto ilman putkea oireilee samalla tavoin, niin ei se vika sitten ole putkistossa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Juu, kokeilin jo. Ajoin auton pihalle talista ja kierroksia, jotka hyyty reiluun 4 tonniin. Eli putki päättyy siihen, missä DPF:n pitäs olla.

Samanlaista murhetta. Eli ei kierroksia kun lämpenee. Tuoki kummastuttaa kun kylmänä tuntuu toimiva paremmin kuin lämpimänä.

- J
Vastaa Viestiin