Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Mitenkäs imusarjan läpät, tanko irti? Vai onko poistettu käytöstä?
Täällä on Croman eLearn:http://4cardata.info/elearn/194/2/194000000/194000002
Tässä on ainakin pari testattavaa asiaa:
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194004750
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194003381
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194001973
Täällä on Croman eLearn:http://4cardata.info/elearn/194/2/194000000/194000002
Tässä on ainakin pari testattavaa asiaa:
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194004750
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194003381
http://4cardata.info/elearn/194/2/19400 ... /194001973
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Läpät on edelleen käytössä. Ollu mielessä ottaa ne pois, mutta sen verta iso homma tuo imusarjan irrotus, että en ole siihen viittiny ryhtyä.
Yritin ettiä sitä vivustoa, mutta mistään löytäny että missä koko setti on. Ja tuossahan on muovinen imusarja, joka eroaa hiukan kokometallisesta.
Tuo Cardata on tuttu ja sitä on tullu tuijotettua eräskin tunti. Mutta edelleen mietityttää tuo turbon paine. Nyt kun filtteri on pois, ahtopaine on kokoajan 200-300mbaria yli halutun. Meneekö kone suojatilaan, ettei tule liikaa painetta, vai mitä tossa käy?
- J
Yritin ettiä sitä vivustoa, mutta mistään löytäny että missä koko setti on. Ja tuossahan on muovinen imusarja, joka eroaa hiukan kokometallisesta.
Tuo Cardata on tuttu ja sitä on tullu tuijotettua eräskin tunti. Mutta edelleen mietityttää tuo turbon paine. Nyt kun filtteri on pois, ahtopaine on kokoajan 200-300mbaria yli halutun. Meneekö kone suojatilaan, ettei tule liikaa painetta, vai mitä tossa käy?
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Niin siis ei kai sulla ole vikakoodeja aktiivisena , jos on niin ei tietenkään silloin kierrä jos ecu on limp modessa.
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Kuten aikasemminkin todennut. Ei ole. Ei ainuttakaan koodia.
Paitsi nyt, jostain syystä valittaa että DPF:n lämpötila-anturi olisi vaillinen. Tämä siis tullut päälle vasta nyt jälkikäteen.
Ja toistan. Outo on, kun kone on kylmä, niin se toimii just niinkuin pitääkin ensimmäiset pari minuuttia. Sen jälkeen katoo tehot kun jokin lämpenee. Mikä?
- J
Paitsi nyt, jostain syystä valittaa että DPF:n lämpötila-anturi olisi vaillinen. Tämä siis tullut päälle vasta nyt jälkikäteen.
Ja toistan. Outo on, kun kone on kylmä, niin se toimii just niinkuin pitääkin ensimmäiset pari minuuttia. Sen jälkeen katoo tehot kun jokin lämpenee. Mikä?
- J
- Fiatmaster
- Viestit: 329
- Liittynyt: 12.11.2006 21:30
- Paikkakunta: Alavus
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Kokeileppa nypätä lambda piuhasta pois. Vaikuttaako?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Vahva veikkaus että egr-emulaattori häröilee. Jos otat sen pois ja kokeilet? Jos egr on tulpattu, siitä pitäisi tulla vikakoodi. Ellei tule, ecu on softattu päin /C.
Alfoissa on ainakin tullut vastaan softia, mistä ei tule ainuttakaan vikakoodia vaikka tekisi mitä.
Mulla on Alfassa, jossa sama ecu EDC16C39, egr:n virtausta kuristettu reikälevyllä. Vikakoodia ei siitä tule ja egr-pysyy silti aika puhtaana. Oon omistanut auton ~10 vuotta ja olisinko pari kertaa herkistänyt egr:ää.
Alfoissa on ainakin tullut vastaan softia, mistä ei tule ainuttakaan vikakoodia vaikka tekisi mitä.
Mulla on Alfassa, jossa sama ecu EDC16C39, egr:n virtausta kuristettu reikälevyllä. Vikakoodia ei siitä tule ja egr-pysyy silti aika puhtaana. Oon omistanut auton ~10 vuotta ja olisinko pari kertaa herkistänyt egr:ää.
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Tuo emulaattorin häröily käyny itselläkin mielessä. Pitää testailla. Nopea testi kun riittää parin liittimen vaihto eri paikkoihin.
Ja mulla on jossain kaapissa EGR:n sellanen 4-reikänen levykin. Eli jos emulaattorin poisto auttaa, niin pitänee kokeilla tuota levyä tilalle.
Ja ekuhan tässä on ihan tehdas-alkuperäinen. Eli siihen ei ole tehty mitään muutoksia.
DPF:n lämpötilasensori nyt ainakin jostain syystä ottanu itteensä. Joku pala heliseen anturin sisällä ja näyttää 999 astetta. Tilasin uuden, katsotaan millon tulee.
Ja tuo on jotenkin ristiriitainen, kun ilman kuormaa kierrättää, niin turbo antaa liikaa paineita. Tien päällä sitten saman verran liian vähän ja tehoja ei ole. Eilen pistin apurin kuskin penkille ja polkasemaan kaasua ja ite tiirailin turbohimmeleitä auton alla. Ainakin näytti että turbon siipien säädön varsi liikkuisi ihan riittävästi. Tosin en tiedä miten sen pitäisi käyttäytyä normaalisti, joten pysty vain varmistamaan että ei ole ihan jumissa. Samoin jos alipaineletkun nykäsee irti, auton käynti selkeästi muuttuu.
- J
Ja mulla on jossain kaapissa EGR:n sellanen 4-reikänen levykin. Eli jos emulaattorin poisto auttaa, niin pitänee kokeilla tuota levyä tilalle.
Ja ekuhan tässä on ihan tehdas-alkuperäinen. Eli siihen ei ole tehty mitään muutoksia.
DPF:n lämpötilasensori nyt ainakin jostain syystä ottanu itteensä. Joku pala heliseen anturin sisällä ja näyttää 999 astetta. Tilasin uuden, katsotaan millon tulee.
Ja tuo on jotenkin ristiriitainen, kun ilman kuormaa kierrättää, niin turbo antaa liikaa paineita. Tien päällä sitten saman verran liian vähän ja tehoja ei ole. Eilen pistin apurin kuskin penkille ja polkasemaan kaasua ja ite tiirailin turbohimmeleitä auton alla. Ainakin näytti että turbon siipien säädön varsi liikkuisi ihan riittävästi. Tosin en tiedä miten sen pitäisi käyttäytyä normaalisti, joten pysty vain varmistamaan että ei ole ihan jumissa. Samoin jos alipaineletkun nykäsee irti, auton käynti selkeästi muuttuu.
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Jees, se EGR himmeli on otettu pois. Liittimet alkuperäsissä paikoissa.
Ei mitään vaikutusta. Paitsi että egr vikakoodi tuli, kun siellä on peltilätkä välissä...
Lambdaahan tässä himmelissä ei nähtävästi ole kun on DPF (näin ainakin sanoo 4cardata:n ohjeet).
Seuraavaksi varmaan noita turbon letkuja irti ja suurennuslasilla käymään ne läpi.
Tossa lumipöperössä kävin ajamassa pikkumutkan kun tuota EGR:ä testasin. Samalla seurasin mitä ecu haluaa turbopainetta ja paljon se on. Maksimit huiteli jossain 1800-2000mbar:n nurkilla ja mitä kone sai maksimissaan oli 1400...
- J
Ei mitään vaikutusta. Paitsi että egr vikakoodi tuli, kun siellä on peltilätkä välissä...
Lambdaahan tässä himmelissä ei nähtävästi ole kun on DPF (näin ainakin sanoo 4cardata:n ohjeet).
Seuraavaksi varmaan noita turbon letkuja irti ja suurennuslasilla käymään ne läpi.
Tossa lumipöperössä kävin ajamassa pikkumutkan kun tuota EGR:ä testasin. Samalla seurasin mitä ecu haluaa turbopainetta ja paljon se on. Maksimit huiteli jossain 1800-2000mbar:n nurkilla ja mitä kone sai maksimissaan oli 1400...
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Jatketaan monologia.
Jäin mietiskeleen tota alipainetta ja sitä, että oliskos kuitenkin jossain painepuolen letkussa reikä tai vaikka vain antautunut letkunkiristin.
Eli otin aluksi ne pari letkua päältä pois ja jäin ihmettelemään.
Tuossa kun homma alkoi, niin käytin turbolta lähtevän letkun irti, kun se oli öljyn ja muun mömmön peitossa. Pisti silmään että turbon lähtöputkellakin oli ohut öljykerros. Putsasin letkun, turbon lähdön jne.
Nyt tilanne on sama. Taas on turbolta lähtevä putken pääty ohuen öljykerroksen peittämä. Samoin molempien irrottamieni letkujen sisus. Ja on siellä jonkin verran nokeakin.
Oliskos tuossa yksinkertaisesti turbo antautunut? Mittarissa vajaa 300 tuhatta ja ihan hyvin voi olla alkuperäinen ilmanpyöritin.
- J
Jäin mietiskeleen tota alipainetta ja sitä, että oliskos kuitenkin jossain painepuolen letkussa reikä tai vaikka vain antautunut letkunkiristin.
Eli otin aluksi ne pari letkua päältä pois ja jäin ihmettelemään.
Tuossa kun homma alkoi, niin käytin turbolta lähtevän letkun irti, kun se oli öljyn ja muun mömmön peitossa. Pisti silmään että turbon lähtöputkellakin oli ohut öljykerros. Putsasin letkun, turbon lähdön jne.
Nyt tilanne on sama. Taas on turbolta lähtevä putken pääty ohuen öljykerroksen peittämä. Samoin molempien irrottamieni letkujen sisus. Ja on siellä jonkin verran nokeakin.
Oliskos tuossa yksinkertaisesti turbo antautunut? Mittarissa vajaa 300 tuhatta ja ihan hyvin voi olla alkuperäinen ilmanpyöritin.
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Ainahan niissä imuputkissa öljyä on kun moottori huohottaa, mutta jos on oikein kunnolla öljyiset niin sitten voi epäillä ahtimen kuntoa.
Alipainekellon ja letkut voi kokeilla vaikkapa isolla injektioruiskulla imemällä. 100 ml ruiskuja saa apteekista.
Ahtimeen saa muuten korjaussarjaa, jos johdesiivet ovat kunnossa. Esim. tässä hintaesimerkki:
https://www.ebay.ie/itm/313747405536?ha ... SwappgKVhn
Vaikka ei tuo kunnostettu kokonainenkaan kovin arvokas liene: https://www.ebay.ie/itm/265507043659?fi ... SwEoth5rj8
Miltä suuttimien korjausarvot näyttää? Jos olis venttiilien tiiveydessä sanomista kun moottorin lämpeneminen vaikuttaa?
Alipainekellon ja letkut voi kokeilla vaikkapa isolla injektioruiskulla imemällä. 100 ml ruiskuja saa apteekista.
Ahtimeen saa muuten korjaussarjaa, jos johdesiivet ovat kunnossa. Esim. tässä hintaesimerkki:
https://www.ebay.ie/itm/313747405536?ha ... SwappgKVhn
Vaikka ei tuo kunnostettu kokonainenkaan kovin arvokas liene: https://www.ebay.ie/itm/265507043659?fi ... SwEoth5rj8
Miltä suuttimien korjausarvot näyttää? Jos olis venttiilien tiiveydessä sanomista kun moottorin lämpeneminen vaikuttaa?
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Tuota huohotusta itekkin ensin epäilin, joten käytin imuputkeen menevää huohotusletkua irti. Putkessa oli lähinnäkin kondessiovettä eikä öljyä. Eli epäilyttää kyllä ettei tule huohottimen kautta. Tuonkinhan saisi helposti katottua, kun jättää huohottimen irti ja käyttää hetken aikaa ja tutkii tuleeko sitä öljyä lähtöputkiin.
Ja on tuo turbon painepuoli ja lähtö letkuineen päältäkin osin öljyn peitossa vaikka itse kone ei ole, eikä turbolle tuleva ilmaputki. Ja öljyä oli intercoolerilta lähtevän putken sisälläkin.
Tuo lämpeneminen. Seurasin tuossa että kylmänä kone pitää ahtopaineet alhaalla. Eli ecu haluaa 1000mbar ja saa sen 1000mbar, vaikka antais kierroksiakin. Ja silloin kone käy kuten pitääkin. Mutta kun ecu alkaa vaatimaan ahtopaineita, tulee ongelmia. Siis jäähdytysveden lämpö on tuolloin vasta jotain 20-30 astetta.
Suuttimien arvot vilkasin jossain välissä ja olivat keskenään aika samaa tasoa. En kyllä yhtään muista mitä luokkaa ne oli. Pieni lukema kuitenkin.
Tässä itsekkin noita turboja vilkasin, että kunnostettuja tosiaan saa alle 200 euron (+pantti). Tuo sun linkkaama on tosin 120 heppaseen, kun oma on 150. Mutta samaa luokkaa ne on näemmä kaikkiin noihin himmeleihin.
- J
Ja on tuo turbon painepuoli ja lähtö letkuineen päältäkin osin öljyn peitossa vaikka itse kone ei ole, eikä turbolle tuleva ilmaputki. Ja öljyä oli intercoolerilta lähtevän putken sisälläkin.
Tuo lämpeneminen. Seurasin tuossa että kylmänä kone pitää ahtopaineet alhaalla. Eli ecu haluaa 1000mbar ja saa sen 1000mbar, vaikka antais kierroksiakin. Ja silloin kone käy kuten pitääkin. Mutta kun ecu alkaa vaatimaan ahtopaineita, tulee ongelmia. Siis jäähdytysveden lämpö on tuolloin vasta jotain 20-30 astetta.
Suuttimien arvot vilkasin jossain välissä ja olivat keskenään aika samaa tasoa. En kyllä yhtään muista mitä luokkaa ne oli. Pieni lukema kuitenkin.
Tässä itsekkin noita turboja vilkasin, että kunnostettuja tosiaan saa alle 200 euron (+pantti). Tuo sun linkkaama on tosin 120 heppaseen, kun oma on 150. Mutta samaa luokkaa ne on näemmä kaikkiin noihin himmeleihin.
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Putsasin turbolta välijäähdyttimelle lähtevän putken ja toki turbon lähdön jne.
Kuva löytyy https://nx.aviation.fi/s/mRH72ke67feY8rs
Kävin ajamassa reilun 10 kilometrin lenkin. Sekalaista ajoa, vajaa puolet maantietä loput kaupunkia/taajamaa.
Otin turbolta lähtevän letkun irti.
Kuve: https://nx.aviation.fi/s/SYwFrJgx2XTBoNH
Jotenkin alkaa tuntumaan aika selvältä tapaukselta...
Niin, se huohotus. Otin putken irti ennen lähtöä ja tulppasin imuputkeen menevän letkun.
- J
Kuva löytyy https://nx.aviation.fi/s/mRH72ke67feY8rs
Kävin ajamassa reilun 10 kilometrin lenkin. Sekalaista ajoa, vajaa puolet maantietä loput kaupunkia/taajamaa.
Otin turbolta lähtevän letkun irti.
Kuve: https://nx.aviation.fi/s/SYwFrJgx2XTBoNH
Jotenkin alkaa tuntumaan aika selvältä tapaukselta...
Niin, se huohotus. Otin putken irti ennen lähtöä ja tulppasin imuputkeen menevän letkun.
- J
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Kyllä se on turbokauppaan lähdettävä.
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Ei ole tämä vastaus mihinkään, mutta mikä on egr-emulaattori?
Muistaakseni yksikään uudehko diesel. jota olen kokeillut ei ole ottanut kierroksia kuin n 4000 paikallaan. Ei ainakaan automaatti. Tai sitten manuaali on ottanut täydet jengat kun kytkintä ei ole painettu.
Toyotan diesel ovat olleet aivan omaa luokkaansa turbon siipien jumittamisen suhteen. Niissä on linkittynyt ao. ominaisuus voitelun puutteeseen kun öljypumpun sihti alkaa tukkeutua suutinpohjien vuotaessa. Muistaakseni nämäkään moottorit eivät ottaneet täysiä kierroksia ja meno oli kuin olisi ollut ruohonleikkurin moottori pellin alla.
Jos imusarjan läpät eivät liiku niin pitäisi tulla mustaa putken täydeltä.
Muistaakseni yksikään uudehko diesel. jota olen kokeillut ei ole ottanut kierroksia kuin n 4000 paikallaan. Ei ainakaan automaatti. Tai sitten manuaali on ottanut täydet jengat kun kytkintä ei ole painettu.
Toyotan diesel ovat olleet aivan omaa luokkaansa turbon siipien jumittamisen suhteen. Niissä on linkittynyt ao. ominaisuus voitelun puutteeseen kun öljypumpun sihti alkaa tukkeutua suutinpohjien vuotaessa. Muistaakseni nämäkään moottorit eivät ottaneet täysiä kierroksia ja meno oli kuin olisi ollut ruohonleikkurin moottori pellin alla.
Jos imusarjan läpät eivät liiku niin pitäisi tulla mustaa putken täydeltä.
Re: Croma 1.9 jtdm teho-ongelma
Egr emulaattori/simulaattori.
Tulee siis MAF:n ja EGR:n väliin. Toki hiukan riippuen automallista. Mutta esim mun Cromassa. Tuossa toimitetussa esimulaaattorissa on 3 liitintä: Otetaan MAF:n liitin irti, tökätään se tuohon simulaattoriin, ja simulaattorin vastaava liitin MAF:n. Samoin EGR:n liitin irti ja ko liitin pistetään myös tuohon simulaattoriin. Eli EGR itsessään on pois pelistä ja tuo palikka lukee MAF koodia ja juttelee eculle EGR:n liittimen kautta ihan kuin EGR tekisi. Ja EGR pysyy blokattuna ja homma toimii.
Linkin takaa ettien mallia mikä mullakin on: https://tafmet.pl/english/80-egr-valve-simulators
Tuo 1.9 JTDM kiertää max 5000. Ei ajossa, mutta paikallaan. Ajossa menee se 3500-4000 riippuen nopeudesta ennenkuin automaatti sanoo, että nyt riittää. Ja kyllä. on tosiaan tomaatti. Eli se 3k mitä se nyt on ottanut paikallaan on kyllä siihen nähden ihan liian vähän. Ja tosiaan, jos ajatellaan sitä että kun yritetään laittaa lappu pohjaa, niin kone lähinnäkin tukehtuu ja mitään ei tapahdu yli 2000 kierroksen. Tai oikeastaan millään kierrosalueella. Joten jossain on hämärää. Ja nyt se hämärä ei ole imukanavien läpissä.
Tossa päivän vietin autoa purkaen ja ei ole vielääkään valmista. Selkeästikkään kopperoa ei ole paljoa tarvinnu korjailla kun kaikki paikat on alkuperäisillä klemmareilla ja kaikki letkut todella tarttunu kiinni putkiin ym. Siis kaikki kilkkeet jumissa ja työlästä saada toisistaan irti. Lisäksi on Todella ahdasta saada edes työkaluja mutterihin kiinni. Myöskin teettää lisätyötä saada palikoita pois edestä että saa turbon pöydälle. Päivä duunia, ja urbo edelleen kinnerissä kiinni...
Himmelin mittarissa on reippa 280 tuhatta, kuten aikasemmin taisin todeta. Joten voisin ymmärtää että on ihan ok lukemat turbon kestävyyden kannalta.
Mutta. Tämän verran tässä päivän aika selvinnyt: Turbon painepuoli on ihan öljyn peitossa. Samoin koneen edusta. Eli siellä on jotain öjyvuotoa. Toisaalta turbossa nyt ei paljoa välystä ollut. Mutta ei se myöskään pyörinyt silleen helposti kuten oletan että sen pitäisi. Eli, kun turbon siipipyörää pyöritti sormella, niin tunsi välillä jokin jokin kanittaa turbon akselilla/laakerilla/tms. Eli turbiini itsessään ei pyöri niin herkästi kuin sen maallikon mielestä pitäisi.
- J
Tulee siis MAF:n ja EGR:n väliin. Toki hiukan riippuen automallista. Mutta esim mun Cromassa. Tuossa toimitetussa esimulaaattorissa on 3 liitintä: Otetaan MAF:n liitin irti, tökätään se tuohon simulaattoriin, ja simulaattorin vastaava liitin MAF:n. Samoin EGR:n liitin irti ja ko liitin pistetään myös tuohon simulaattoriin. Eli EGR itsessään on pois pelistä ja tuo palikka lukee MAF koodia ja juttelee eculle EGR:n liittimen kautta ihan kuin EGR tekisi. Ja EGR pysyy blokattuna ja homma toimii.
Linkin takaa ettien mallia mikä mullakin on: https://tafmet.pl/english/80-egr-valve-simulators
Tuo 1.9 JTDM kiertää max 5000. Ei ajossa, mutta paikallaan. Ajossa menee se 3500-4000 riippuen nopeudesta ennenkuin automaatti sanoo, että nyt riittää. Ja kyllä. on tosiaan tomaatti. Eli se 3k mitä se nyt on ottanut paikallaan on kyllä siihen nähden ihan liian vähän. Ja tosiaan, jos ajatellaan sitä että kun yritetään laittaa lappu pohjaa, niin kone lähinnäkin tukehtuu ja mitään ei tapahdu yli 2000 kierroksen. Tai oikeastaan millään kierrosalueella. Joten jossain on hämärää. Ja nyt se hämärä ei ole imukanavien läpissä.
Tossa päivän vietin autoa purkaen ja ei ole vielääkään valmista. Selkeästikkään kopperoa ei ole paljoa tarvinnu korjailla kun kaikki paikat on alkuperäisillä klemmareilla ja kaikki letkut todella tarttunu kiinni putkiin ym. Siis kaikki kilkkeet jumissa ja työlästä saada toisistaan irti. Lisäksi on Todella ahdasta saada edes työkaluja mutterihin kiinni. Myöskin teettää lisätyötä saada palikoita pois edestä että saa turbon pöydälle. Päivä duunia, ja urbo edelleen kinnerissä kiinni...
Himmelin mittarissa on reippa 280 tuhatta, kuten aikasemmin taisin todeta. Joten voisin ymmärtää että on ihan ok lukemat turbon kestävyyden kannalta.
Mutta. Tämän verran tässä päivän aika selvinnyt: Turbon painepuoli on ihan öljyn peitossa. Samoin koneen edusta. Eli siellä on jotain öjyvuotoa. Toisaalta turbossa nyt ei paljoa välystä ollut. Mutta ei se myöskään pyörinyt silleen helposti kuten oletan että sen pitäisi. Eli, kun turbon siipipyörää pyöritti sormella, niin tunsi välillä jokin jokin kanittaa turbon akselilla/laakerilla/tms. Eli turbiini itsessään ei pyöri niin herkästi kuin sen maallikon mielestä pitäisi.
- J