Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Olen paininut Ducatoni (moottori 2.3 JTD -03), kanssa kun siihen on tehty moottorin vaihto ja alkuperäinen kone oli 2.3 JTD -05 tämän hajottua ja tilalle tuli vastaava -03 versio. Moottorin olen saanut käyntiin ja ajanutkin useasti. Kone toimii hyvin, vääntää ja käy nätisti.
Käyntiin lähtö on sitten korkeamman kädessä, käytännössä siis ei lähde käyntiin kuin satunnaisesti.
Sen olen saanut selville että kun ei käynnisty ilmoittaa vikakoodia P1320, Synkronointikierrokset/ajoitussignaali -katkonainen.
Tämä viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, mutta olen vaihtanut uuden ja vanhan koneen antureita, Ei vaikutusta. Motonetista uusi anturi ei vaikutusta, sama herja jatkui.
Toinen ajatukseni olisi kampiakselin tunnistin, mutta ymmärtääkseni kierroslukumittari toimii sen kautta ja se reagoi normaalisti starttaus yrityksiin..
Kerran sain koneen käyntiin yht äkkisesti ja silloin ei tullut mitään vikakoodia.
Olisiko täällä tietäjiä mitä seuraavaksi?
Käyntiin lähtö on sitten korkeamman kädessä, käytännössä siis ei lähde käyntiin kuin satunnaisesti.
Sen olen saanut selville että kun ei käynnisty ilmoittaa vikakoodia P1320, Synkronointikierrokset/ajoitussignaali -katkonainen.
Tämä viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, mutta olen vaihtanut uuden ja vanhan koneen antureita, Ei vaikutusta. Motonetista uusi anturi ei vaikutusta, sama herja jatkui.
Toinen ajatukseni olisi kampiakselin tunnistin, mutta ymmärtääkseni kierroslukumittari toimii sen kautta ja se reagoi normaalisti starttaus yrityksiin..
Kerran sain koneen käyntiin yht äkkisesti ja silloin ei tullut mitään vikakoodia.
Olisiko täällä tietäjiä mitä seuraavaksi?
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Mistään en tiedä, mutta oletko liittimet käyny läpi? Seuraavaksi etsimään katkosta johdossa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Moro,
Hyvä vinkki näin itsekin asiaa pähkin että jos anturi toimii, niin voiko vika olla anturin "jommalla kummalla puolella" eli jakopään hihnapyörän puolella tai johdoissa anturin ja Ecun välillä.. Kun tuo pakkanen hellittää niin pääsee kurkkaamaan lisää..
Hyvä vinkki näin itsekin asiaa pähkin että jos anturi toimii, niin voiko vika olla anturin "jommalla kummalla puolella" eli jakopään hihnapyörän puolella tai johdoissa anturin ja Ecun välillä.. Kun tuo pakkanen hellittää niin pääsee kurkkaamaan lisää..
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Vaan jospa sittenkin kampianturi? Multiplan 1,9 JTD:ssä on noita vajaaseen puoleen miljoonaan kilometriin mennyt kaksi kappaletta. Täällä foorumillakin olen noista kertonut useampaan otteeseen, ja oireesi ovat juuri samansuuntaisia. Minullakin on tallessa kyllä vikakoodi ekalta kerralta noin viidentoista vuoden takaa, mutta en nyt muista tältä istumalta tuota numeroa, olisi kaivettava talleilta arkistosta esille; sanallinen kuvaus kuitenkin kolkuttaa kelloja muistissa. Itse osahan ei ole kallis sinänsä, ja mikäli vaihdat, kannattaa se boschilainen kuitenkin asentaa. Viallinenkin anturi antoi minulla kyllä pientä signaalia (vrt. tuo rpm-mittariin sinulla riittävä), mutta ei enää ECU:lle, käynnistymiseen riittäen. Ja täysin satunnaiseksi muuttuivat käynnistymistapahtumat
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Sitten on vielä se, että onhan anturin välys oikea? Vaihtokonetta on saatettu murjoa sen verran, että anturin kiinnitys on ottanut osumaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Välys on myös mietityttänyt, mutta tässä koneessa anturi on suoraan valussa eli ei oikeen pysty muuttamaan etäisyyttä.. Se että koneen ollessa irti tosin on jakopää tehty, mutta ei oikeen senkään uskoisi vaikuttavan.. että hihnapyörästä ei signaalia saisi..
Johtojen reklaaminen ja vääntely sekä kampipuolen anturia pitää seuraavaksi yrittää.
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Onko nokan hihnapyörät samanlaisia kun eper näyttää 3 eri mallia?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Mielenkiintoista... näyttääkö onko erilaisia antureita?
Hihnapyöriä en vertaillut kun koneet oli vierekkäin pöydällä.. jakohihna ainoastaan vaihdettiin, mutta itse hihnapyörää ja antureiden välistä ilmarakoa ja muuta samanlaisuutta ei tullut tutkittua.
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Eperin mukaan tosiaan koneissa olisi eri nokka-akselin pyörät.
Samoin on erilaiset anturin, uudemmassa koneessa hieman 4-5mm lyhyempi.
Tämän moottorinumeron uusi anturi testattu, mutta ei käynnisty.
Voiko nokka-akselin pyörissä olla tämä anturin lukema pykälä eri kohdalla? Tähän ecu ei ymmärtäisi...
Kun herjaa nokka-akselin katkonaista signaalia niin voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla ja ecu vaan ymmärtäisi näin?
Samoin on erilaiset anturin, uudemmassa koneessa hieman 4-5mm lyhyempi.
Tämän moottorinumeron uusi anturi testattu, mutta ei käynnisty.
Voiko nokka-akselin pyörissä olla tämä anturin lukema pykälä eri kohdalla? Tähän ecu ei ymmärtäisi...
Kun herjaa nokka-akselin katkonaista signaalia niin voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla ja ecu vaan ymmärtäisi näin?
Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320
Päivitetäänpä nyt tännekin kun vika löytyi.
Syy oli nokka-akselin asentotunnistimessa. Moottorissa on kaksi erilaista tunnistinta, toinen on hall-anturi tekniikkaan perustuva ja toinen on induktiivinen -anturi. Näiden antureiden signaalit ovat erilaiset ja tästä syystä ECU ei tunnistanut vääräntyyppistä signaalia.
Tosin näin helpolla ei päässyt kun nokkapyörät ovat erilaisia niin mun tapauksessa piti hall-anturia hieman modifioida että anturin ja nokkapyörän ilmaväli oli sopiva (n.1mm). Toinen vaihtoehto olisi ollut vaihtaa nokkapyörä, mutta ei ollut takeita onko kiinnitys samanlainen ehkä sitten seuraavan jakopään vaihdon yhteydessä voi testata..
Näin tällä kertaa.
Syy oli nokka-akselin asentotunnistimessa. Moottorissa on kaksi erilaista tunnistinta, toinen on hall-anturi tekniikkaan perustuva ja toinen on induktiivinen -anturi. Näiden antureiden signaalit ovat erilaiset ja tästä syystä ECU ei tunnistanut vääräntyyppistä signaalia.
Tosin näin helpolla ei päässyt kun nokkapyörät ovat erilaisia niin mun tapauksessa piti hall-anturia hieman modifioida että anturin ja nokkapyörän ilmaväli oli sopiva (n.1mm). Toinen vaihtoehto olisi ollut vaihtaa nokkapyörä, mutta ei ollut takeita onko kiinnitys samanlainen ehkä sitten seuraavan jakopään vaihdon yhteydessä voi testata..
Näin tällä kertaa.