Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

Olen paininut Ducatoni (moottori 2.3 JTD -03), kanssa kun siihen on tehty moottorin vaihto ja alkuperäinen kone oli 2.3 JTD -05 tämän hajottua ja tilalle tuli vastaava -03 versio. Moottorin olen saanut käyntiin ja ajanutkin useasti. Kone toimii hyvin, vääntää ja käy nätisti.

Käyntiin lähtö on sitten korkeamman kädessä, käytännössä siis ei lähde käyntiin kuin satunnaisesti.

Sen olen saanut selville että kun ei käynnisty ilmoittaa vikakoodia P1320, Synkronointikierrokset/ajoitussignaali -katkonainen.
Tämä viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, mutta olen vaihtanut uuden ja vanhan koneen antureita, Ei vaikutusta. Motonetista uusi anturi ei vaikutusta, sama herja jatkui.
Toinen ajatukseni olisi kampiakselin tunnistin, mutta ymmärtääkseni kierroslukumittari toimii sen kautta ja se reagoi normaalisti starttaus yrityksiin..

Kerran sain koneen käyntiin yht äkkisesti ja silloin ei tullut mitään vikakoodia.

Olisiko täällä tietäjiä mitä seuraavaksi?
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mistään en tiedä, mutta oletko liittimet käyny läpi? Seuraavaksi etsimään katkosta johdossa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

Moro,

Hyvä vinkki näin itsekin asiaa pähkin että jos anturi toimii, niin voiko vika olla anturin "jommalla kummalla puolella" eli jakopään hihnapyörän puolella tai johdoissa anturin ja Ecun välillä.. Kun tuo pakkanen hellittää niin pääsee kurkkaamaan lisää..
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vaan jospa sittenkin kampianturi? Multiplan 1,9 JTD:ssä on noita vajaaseen puoleen miljoonaan kilometriin mennyt kaksi kappaletta. Täällä foorumillakin olen noista kertonut useampaan otteeseen, ja oireesi ovat juuri samansuuntaisia. Minullakin on tallessa kyllä vikakoodi ekalta kerralta noin viidentoista vuoden takaa, mutta en nyt muista tältä istumalta tuota numeroa, olisi kaivettava talleilta arkistosta esille; sanallinen kuvaus kuitenkin kolkuttaa kelloja muistissa. Itse osahan ei ole kallis sinänsä, ja mikäli vaihdat, kannattaa se boschilainen kuitenkin asentaa. Viallinenkin anturi antoi minulla kyllä pientä signaalia (vrt. tuo rpm-mittariin sinulla riittävä), mutta ei enää ECU:lle, käynnistymiseen riittäen. Ja täysin satunnaiseksi muuttuivat käynnistymistapahtumat
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sitten on vielä se, että onhan anturin välys oikea? Vaihtokonetta on saatettu murjoa sen verran, että anturin kiinnitys on ottanut osumaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Luigi kirjoitti: 04.02.2022 09:45 Sitten on vielä se, että onhan anturin välys oikea? Vaihtokonetta on saatettu murjoa sen verran, että anturin kiinnitys on ottanut osumaa.
Ei ota tai sitten on lohkokin murjottu.
Kampi anturille täältäkin ääni, näitä on joutunut vaihtamaan.
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

Luigi kirjoitti: 04.02.2022 09:45 Sitten on vielä se, että onhan anturin välys oikea? Vaihtokonetta on saatettu murjoa sen verran, että anturin kiinnitys on ottanut osumaa.
Välys on myös mietityttänyt, mutta tässä koneessa anturi on suoraan valussa eli ei oikeen pysty muuttamaan etäisyyttä.. Se että koneen ollessa irti tosin on jakopää tehty, mutta ei oikeen senkään uskoisi vaikuttavan.. että hihnapyörästä ei signaalia saisi..

Johtojen reklaaminen ja vääntely sekä kampipuolen anturia pitää seuraavaksi yrittää.
Avatar
75 ELX
Viestit: 429
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Onko nokan hihnapyörät samanlaisia kun eper näyttää 3 eri mallia?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

75 ELX kirjoitti: 07.02.2022 14:43 Onko nokan hihnapyörät samanlaisia kun eper näyttää 3 eri mallia?
Mielenkiintoista... näyttääkö onko erilaisia antureita?
Hihnapyöriä en vertaillut kun koneet oli vierekkäin pöydällä.. jakohihna ainoastaan vaihdettiin, mutta itse hihnapyörää ja antureiden välistä ilmarakoa ja muuta samanlaisuutta ei tullut tutkittua.
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

Eperin mukaan tosiaan koneissa olisi eri nokka-akselin pyörät.
Samoin on erilaiset anturin, uudemmassa koneessa hieman 4-5mm lyhyempi.
Tämän moottorinumeron uusi anturi testattu, mutta ei käynnisty.
Voiko nokka-akselin pyörissä olla tämä anturin lukema pykälä eri kohdalla? Tähän ecu ei ymmärtäisi...

Kun herjaa nokka-akselin katkonaista signaalia niin voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla ja ecu vaan ymmärtäisi näin?
Kairis
Viestit: 6
Liittynyt: 10.01.2022 22:11

Re: Ducato 2.3 JTD -03, ei käynnisty vikakoodi P1320

Viesti Kirjoittaja Kairis »

Päivitetäänpä nyt tännekin kun vika löytyi.
Syy oli nokka-akselin asentotunnistimessa. Moottorissa on kaksi erilaista tunnistinta, toinen on hall-anturi tekniikkaan perustuva ja toinen on induktiivinen -anturi. Näiden antureiden signaalit ovat erilaiset ja tästä syystä ECU ei tunnistanut vääräntyyppistä signaalia.

Tosin näin helpolla ei päässyt kun nokkapyörät ovat erilaisia niin mun tapauksessa piti hall-anturia hieman modifioida että anturin ja nokkapyörän ilmaväli oli sopiva (n.1mm). Toinen vaihtoehto olisi ollut vaihtaa nokkapyörä, mutta ei ollut takeita onko kiinnitys samanlainen ehkä sitten seuraavan jakopään vaihdon yhteydessä voi testata..

Näin tällä kertaa.
Vastaa Viestiin