Löytypä välillä tähänkin motivaatiota.
Kasailin koneen asennus valmiiksi ja nostin pois pukista.
Seuraavaksi pitää vaihteiston perä tarkastaa ja tarvittaessa hitsata ratas kiinni, jos ei ole pulteilla.
Pesen koneen kunnolla kun se autossa paikallaan, eipä mene vettä vääriin paikkoihin.
Kävipä vähän myös tuuri, kun selailin huvikseen varaosia.
Sattuipa löytymään punton ihan uusi kone , tai eihän tuo nyt mikään uusi ole 15.7.2002 mutta käyttämätön ja viellä paketissa.
Hinnan sain tingattua niinkin sopivaksi kuin 350€ , säästyi raahaa ja paljon työaikaa.
Fiat V1200 punto
Re: Fiat V1200 punto
Tänään ehdin vielä avaamaan vaihteistoa ja tarkastamaan onko peräratas pulteilla vai sovitteella.
Pultithan sielltä löytyi ja hyvä niin , eipä tarvii kolvata ratasta kiinni.
Eikun koppa takas ja vaihteisto kiinni koneeseen.
Laturille pitää viellä askarrella kiinnikkeet , kun tähän tulee nyt ilmastoimattoman laturi, on tuo hihnapyörä ja öljypumppukin erilainen.
Sitten pääseekin nostamaan koneen paikalleen autoon.
Pultithan sielltä löytyi ja hyvä niin , eipä tarvii kolvata ratasta kiinni.
Eikun koppa takas ja vaihteisto kiinni koneeseen.
Laturille pitää viellä askarrella kiinnikkeet , kun tähän tulee nyt ilmastoimattoman laturi, on tuo hihnapyörä ja öljypumppukin erilainen.
Sitten pääseekin nostamaan koneen paikalleen autoon.
Re: Fiat V1200 punto
Lauantai ilta oli taas aikaa touhuta punton parissa.
Koneen laitoin paikalleen. Eipä siinä mitään ihmellistä.
Koneen kumityynyt pitää vielä hommata ja vaihtaa uusiin jos olisivat vähän tukevammat.
Vaihteistossa olevaan takatukeen onkin kehitteillä jäykempi pusla jotta kone ei pääse heilumaan niin paljon.
Laturiin sorvailin holkit 24mm paksut jotta laturin saa oikeaan kohtaan.
Tämä kun on ilmastoinnilla oleva moottori niin öljypumpu ja hihnapyörä ovat erilaisia.
Joten laturia pitää saada 24mm ulospäin jotta ilmstoimattoman laturi sopii.
Samoin pultit pitää vaihtaa pidempiin 70mm pitkiin.
Koneen laitoin paikalleen. Eipä siinä mitään ihmellistä.
Koneen kumityynyt pitää vielä hommata ja vaihtaa uusiin jos olisivat vähän tukevammat.
Vaihteistossa olevaan takatukeen onkin kehitteillä jäykempi pusla jotta kone ei pääse heilumaan niin paljon.
Laturiin sorvailin holkit 24mm paksut jotta laturin saa oikeaan kohtaan.
Tämä kun on ilmastoinnilla oleva moottori niin öljypumpu ja hihnapyörä ovat erilaisia.
Joten laturia pitää saada 24mm ulospäin jotta ilmstoimattoman laturi sopii.
Samoin pultit pitää vaihtaa pidempiin 70mm pitkiin.
Re: Fiat V1200 punto
Hiukan kiirusta ollut.
Jotain pientä olen ehtinyt näpertelemään.
Öljynlämpö ja painemittarien anturit ja johdot sain tehtyä.
Samalla öljynjäähdytin löysi paikkansa auton keulalta.
Johtosarjaan tuli myös öljynjäähdyttimen puhaltimelle johto jos iskee pakottava tarve asentaa sellainen.
Ehdin myös alotella päävirta katkaisimen asennusta ja jarrupaineen säätimen.
Jotain pientä olen ehtinyt näpertelemään.
Öljynlämpö ja painemittarien anturit ja johdot sain tehtyä.
Samalla öljynjäähdytin löysi paikkansa auton keulalta.
Johtosarjaan tuli myös öljynjäähdyttimen puhaltimelle johto jos iskee pakottava tarve asentaa sellainen.
Ehdin myös alotella päävirta katkaisimen asennusta ja jarrupaineen säätimen.
Re: Fiat V1200 punto
Jotain on taas saatu aikaiseksi ja syytäkin on.
15pv ensikuuta olisi kuljettajien ajotutkinto ja testipäivä . Autojen pitäisi olla valmiina, siitä jatketaan seuraavana päivänä autojen katsastuksella , tehomittauksella , moottorien sinetöinillä , painojen mittauksilla jne...
Moottorinkin sain vihdoin käymään , ensin ei meinannut onnistua.
Kone kun on seissyt kauan ja kansi / venttiilit koneistetiin , venttiilin nostajat olivat jumissa ja koneessa ei ollut puristuksia kuin 0.5bar.
Oli pakko käyttää välikansi auki , ottaa nostajat irti ja puristella ne liikkeelle.
Tämän operaation jälkeen kone lähti heti tulille.
Aluksi raksutti pirusti , tietysti kun nostimet oliva nyt tyhjiä, mutta kun kone kävi lämpimäksi niin nostajat alkoivat toimia oikein ja raksutus loppui.
Vaihteistoon pitää vielä vaihtaa vasen vetoakselin tiiviste kun näköjään näytää hieman vuotavan.
Yhteistyökumppani Metalliasennus Huuhka Oy toimitti lisäpainolaatikot painoineen.
Tämä laatikko pultataan kuljettajan penkin alle/taakse lujasti lattiaan kiinni , samoin painot.
Laatikko asettuu paikoileen näin.
Biltemasta löytyi siedettävän mallinen nuppi vaihdekepin päähän .
Alkuperäinen oikeen hyvä ei pysynyt kiinni koska oli halki.
Päävirtakytkimen asentelin , tein samalla asennusohjeen puntoon , löytyy V1200 kotisivuilta.
Lisämittarit sain asennettua.
Myös sportimpi ratti löysi paikkansa.
Punton kojetaulukin tipahti koloonsa , on melkosen mielenkiintoinen asennettava tuonne kaariputkien väliin.
Pois sitä ei enää ehjänä saa.
Myös jarruputket ja takajarrujen jarrupaineensädin eksyi vaihdekepin viereen.
Vanteihin roiskasin valkoista väriä päälle ja sovitin autoon.
Keskiötä piti vähän jyrsiä jotta spacerien lukituspultit mahtuivat olemaan paikallaan.
Oviakin nostelin takaisin paikoileen.
Ja tosiaan punton omiin penkinkiskoihin tuli asennettua vanha sparcon penkki , tämä vaihtuu joku päivä pääntuelliseen penkkiin.
Tämä nyt sattui löytymään varastosta.
15pv ensikuuta olisi kuljettajien ajotutkinto ja testipäivä . Autojen pitäisi olla valmiina, siitä jatketaan seuraavana päivänä autojen katsastuksella , tehomittauksella , moottorien sinetöinillä , painojen mittauksilla jne...
Moottorinkin sain vihdoin käymään , ensin ei meinannut onnistua.
Kone kun on seissyt kauan ja kansi / venttiilit koneistetiin , venttiilin nostajat olivat jumissa ja koneessa ei ollut puristuksia kuin 0.5bar.
Oli pakko käyttää välikansi auki , ottaa nostajat irti ja puristella ne liikkeelle.
Tämän operaation jälkeen kone lähti heti tulille.
Aluksi raksutti pirusti , tietysti kun nostimet oliva nyt tyhjiä, mutta kun kone kävi lämpimäksi niin nostajat alkoivat toimia oikein ja raksutus loppui.
Vaihteistoon pitää vielä vaihtaa vasen vetoakselin tiiviste kun näköjään näytää hieman vuotavan.
Yhteistyökumppani Metalliasennus Huuhka Oy toimitti lisäpainolaatikot painoineen.
Tämä laatikko pultataan kuljettajan penkin alle/taakse lujasti lattiaan kiinni , samoin painot.
Laatikko asettuu paikoileen näin.
Biltemasta löytyi siedettävän mallinen nuppi vaihdekepin päähän .
Alkuperäinen oikeen hyvä ei pysynyt kiinni koska oli halki.
Päävirtakytkimen asentelin , tein samalla asennusohjeen puntoon , löytyy V1200 kotisivuilta.
Lisämittarit sain asennettua.
Myös sportimpi ratti löysi paikkansa.
Punton kojetaulukin tipahti koloonsa , on melkosen mielenkiintoinen asennettava tuonne kaariputkien väliin.
Pois sitä ei enää ehjänä saa.
Myös jarruputket ja takajarrujen jarrupaineensädin eksyi vaihdekepin viereen.
Vanteihin roiskasin valkoista väriä päälle ja sovitin autoon.
Keskiötä piti vähän jyrsiä jotta spacerien lukituspultit mahtuivat olemaan paikallaan.
Oviakin nostelin takaisin paikoileen.
Ja tosiaan punton omiin penkinkiskoihin tuli asennettua vanha sparcon penkki , tämä vaihtuu joku päivä pääntuelliseen penkkiin.
Tämä nyt sattui löytymään varastosta.