Fiat V1200 punto
Fiat V1200 punto
Tehdään nyt tällaisesta Fiat V1200 kilpurista askartelu kertomus.
Eli Emäntä halusi kans tulla ajamaan kilpaa joten sanoin , et sit sulle pitää hommata auto.
Olis mun autolla halunnut jaa mut eihän se käy kun mä ajan sillä.
Laittelen tähän myös auton ja osien hinnoista tietoa niin saatte käsityksen mitä moinen härveli kustantaa.
Tällänen komistus löytyi ihan koti kulmilta Hintaa oli 750€ .Kytkimen painelaakeriloppu joten auto vaihtoi omistajaa lopulta 450€ hintaan.
Ajettu jotain 160-180tkm väliltä en nyt muista ja kun tuo on purettuna niin en pääse katsomaankaan.
5 Ovinen koska omasta 3 ovisesta coupesta on nyt kylki rutussa ja se on paskempi työ vaihtaa kuin takaovi.
Tästä alkaa sisustan purku.
Sisustan purku suoritettu jotta saadaan auto nopeasti kaaripajalle.
Yllätyin auton pohjan kunnosta mitään ruostetta ei löytynyt joka on suorastaan ihme.
Lämppärikin piti kaivaa pois jotta saan ilmastoinnin höyrystimen putkineen pois.
Ylimääräistä painoahan se.
Eli Emäntä halusi kans tulla ajamaan kilpaa joten sanoin , et sit sulle pitää hommata auto.
Olis mun autolla halunnut jaa mut eihän se käy kun mä ajan sillä.
Laittelen tähän myös auton ja osien hinnoista tietoa niin saatte käsityksen mitä moinen härveli kustantaa.
Tällänen komistus löytyi ihan koti kulmilta Hintaa oli 750€ .Kytkimen painelaakeriloppu joten auto vaihtoi omistajaa lopulta 450€ hintaan.
Ajettu jotain 160-180tkm väliltä en nyt muista ja kun tuo on purettuna niin en pääse katsomaankaan.
5 Ovinen koska omasta 3 ovisesta coupesta on nyt kylki rutussa ja se on paskempi työ vaihtaa kuin takaovi.
Tästä alkaa sisustan purku.
Sisustan purku suoritettu jotta saadaan auto nopeasti kaaripajalle.
Yllätyin auton pohjan kunnosta mitään ruostetta ei löytynyt joka on suorastaan ihme.
Lämppärikin piti kaivaa pois jotta saan ilmastoinnin höyrystimen putkineen pois.
Ylimääräistä painoahan se.
Re: Fiat V1200 punto
Ta-Technix alusta sarja tuli Saksasta.¨
https://www.ebay.com/itm/222847790380
Hintaa jäi tinkimisen jälkeen 241.90€ kotiovelle toimiettuna.
Marea weekendin jarrut löytyi suomesta purkuun meneestä autosta.
Ruosteiset ovat joo. 50€ satulat +20€ posti .
Italiasta purkaamolta tilasin samat jarrut tosin punto 1.9jtd stä. Huomattavasti parempi kuntoiset.
Olikohan nää jotain 90€ kotin toimitettuna
https://www.ebay.com/itm/222847790380
Hintaa jäi tinkimisen jälkeen 241.90€ kotiovelle toimiettuna.
Marea weekendin jarrut löytyi suomesta purkuun meneestä autosta.
Ruosteiset ovat joo. 50€ satulat +20€ posti .
Italiasta purkaamolta tilasin samat jarrut tosin punto 1.9jtd stä. Huomattavasti parempi kuntoiset.
Olikohan nää jotain 90€ kotin toimitettuna
Viimeksi muokannut Wesulius, 09.01.2022 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Fiat V1200 punto
15x7" vanteita onkin nykyään jo hankalampi löytyää 4x98 jaolla.
Mut tällaiset löytyi jonkun stilon alta , ovat suorat ja hinta 80€ kotinurkilta haettuna.
Eli jos jollain on ylimääräisiä 15x7 4x98 et jotain 30-40 perus alu vanteita niin saa yrittää kaupata.
Niin ja Jarkolta tuli Oe takasiipi, vähän turhaa mutta ompa kivamman näköinen kilpuri.
Mut tällaiset löytyi jonkun stilon alta , ovat suorat ja hinta 80€ kotinurkilta haettuna.
Eli jos jollain on ylimääräisiä 15x7 4x98 et jotain 30-40 perus alu vanteita niin saa yrittää kaupata.
Niin ja Jarkolta tuli Oe takasiipi, vähän turhaa mutta ompa kivamman näköinen kilpuri.
Re: Fiat V1200 punto
Säästöä se on pienikin säästö , vuoden vaihteessa askartelin työnalla olevan punton ilmastoinin höyrystimestä öljyn jäähdyttimen.
Eli sahalla ylimääräiset putket pois ja juotin tilalle AN10 vai oliko 12 nipat yhteensä 7€ biltemasta. Testailin , että virtaa riittävästi ja kyllä se virtaa.
Kooltaan tämä on jotain 20x20x5cm.
Eli sahalla ylimääräiset putket pois ja juotin tilalle AN10 vai oliko 12 nipat yhteensä 7€ biltemasta. Testailin , että virtaa riittävästi ja kyllä se virtaa.
Kooltaan tämä on jotain 20x20x5cm.
Re: Fiat V1200 punto
Varakone on pihalla odottanut kunnostus vuoroaan keväästä asti.
Raahasin sisälle ja purkasin osiksi.
Tämä kone on 2006 mallisesta puntosta.
Tässä oli pelti tiiviste vakiona, lohko on 1.3mm korkeampi kuin vanhemmissa joissa on massatiiviste.
Toisaalta tässä on 0.49mm paksu peltitiiviste kun taas massatiiviste on 1.8mm joten männän ja kannen välys on molemmissa sama.
Yhdessä pytyssä oli öljyrengas poikki. Laakerit ovat kuin uudet joten niitä en uusi.
Lohkon hinkutin puhtaaksi ja maalasin mustaksi.
Samoin öljypohja oli tässä koneessa niin hyvä joten hyllyssä ollut öljypohja jää hyllyyn.
Sylinterit hoonasin, mäntien puhdistus , uudet renkaat paikalleen ja takas pyttyihin. Mahlen männänrengas srj. maksoi reilun 50€
Ja uuden vesiputken asensin pakosarjan alle. hinta oli vajaa 14€
Raahasin sisälle ja purkasin osiksi.
Tämä kone on 2006 mallisesta puntosta.
Tässä oli pelti tiiviste vakiona, lohko on 1.3mm korkeampi kuin vanhemmissa joissa on massatiiviste.
Toisaalta tässä on 0.49mm paksu peltitiiviste kun taas massatiiviste on 1.8mm joten männän ja kannen välys on molemmissa sama.
Yhdessä pytyssä oli öljyrengas poikki. Laakerit ovat kuin uudet joten niitä en uusi.
Lohkon hinkutin puhtaaksi ja maalasin mustaksi.
Samoin öljypohja oli tässä koneessa niin hyvä joten hyllyssä ollut öljypohja jää hyllyyn.
Sylinterit hoonasin, mäntien puhdistus , uudet renkaat paikalleen ja takas pyttyihin. Mahlen männänrengas srj. maksoi reilun 50€
Ja uuden vesiputken asensin pakosarjan alle. hinta oli vajaa 14€
Re: Fiat V1200 punto
Punto palautui kaaripajalta.
Bmw piti siirtää pois nosturilta ja vähän tehdä tilaa talliin.
Nappasin ovet pois jotta helpompi askarrella.
Kun motivaatiota riitti niin nappasin vanhan koneenkin pois.
Niin ja myös tulevaa konetta kasailin , kun sain kannen koneistuksesta.
Tiiviste pitää muistaa laittaa oikeinpäin.
Hattu päälle kyl täää tuli jo nähtyä.
Vielä nokka-akselit.
Öljyn jäähdyttimen ryöstölaippa ja anturien paikat.
Siinä se nyt odottaa jakoremmiä paikalleen.... jakopään työkalut on lainassa , kun ne palautuu lyön nippuun.
Bmw piti siirtää pois nosturilta ja vähän tehdä tilaa talliin.
Nappasin ovet pois jotta helpompi askarrella.
Kun motivaatiota riitti niin nappasin vanhan koneenkin pois.
Niin ja myös tulevaa konetta kasailin , kun sain kannen koneistuksesta.
Tiiviste pitää muistaa laittaa oikeinpäin.
Hattu päälle kyl täää tuli jo nähtyä.
Vielä nokka-akselit.
Öljyn jäähdyttimen ryöstölaippa ja anturien paikat.
Siinä se nyt odottaa jakoremmiä paikalleen.... jakopään työkalut on lainassa , kun ne palautuu lyön nippuun.
Re: Fiat V1200 punto
Ei ole ihan kevyt kaato ollut tuolla valkoisella. Lähtönopeus aika kova, tai sitten onnistuttu pyörimään pahempaan ryteikköön?
Siellähän on sitikkakin takana, siis DS/ID!
Siellähän on sitikkakin takana, siis DS/ID!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat V1200 punto
Ootteko vahvikehitsanneet näitä koreja?
Vai pelkästään riittää kaaret jäykistämään?
Vai pelkästään riittää kaaret jäykistämään?
pessimisti ei pety.
Re: Fiat V1200 punto
Epäilen , että noin 120km/h kun lähti sivuluisuun ,luisti sivuttain kanttarin . Hyppäsi kanttarista ja juuri kun oikeanpuolen renkaat hyppäsivät kanttarista , vasemmanpuolen renkaat tökkäsivät jo pehmeeseen hiekkaan.
Taisi se useamma kierroksen mennä, mutta ihan pehmeällä hiekalla , alastaron ensimmäinen mutka eli oikealle.
Ei ole vahvike hitsattu.
Tulee niin paljon lisää töitä.
Näiden on tarkoitus olla helppo ja nopea tehdä. Toki saa jos haluaa.
Tuskimpa vahvike hitsaamalla kori hirveästi jäykistyy , eikö siinä nytkään hitsisaumat pettäneet , rakenne vai antoi periksi.
Hyvin tuo kuskinpuolen a pilaari on iskun ottanut vastaan , toki onhan siinä WRC tukikin.
Re: Fiat V1200 punto
Joo eihän vahvikehitsauksesta kolarikorjauksessa ole kuin haittaa..Wesulius kirjoitti: ↑19.01.2022 17:16Ei ole vahvike hitsattu.
Tulee niin paljon lisää töitä.
Näiden on tarkoitus olla helppo ja nopea tehdä. Toki saa jos haluaa.
Tuskimpa vahvike hitsaamalla kori hirveästi jäykistyy , eikö siinä nytkään hitsisaumat pettäneet , rakenne vai antoi periksi.
Hyvin tuo kuskinpuolen a pilaari on iskun ottanut vastaan , toki onhan siinä WRC tukikin.
Mutta aattelin vain ylipäänsä, 70 ja 80 luvun autot piti aina vahvikehitsata, kun oli niin veltot korit muuten vaikka kaaret sinne laittattikin.. Toki helvetisti lisä työtä siinä oli
pessimisti ei pety.
Re: Fiat V1200 punto
Pien tauko tuli postauksiin , kun ei ole ehtinyt.
Auto tosin on hissukseen edistynyt.
Moottoria vähän kasailin.
Lämmityslaite johtoineen lyöysi paikkansa takaisin.
Kaaret sai pohjaväriä.
Lamelilla suurimmat hitsaus rönät pois, sitte pesu , hionta paperilla , pesu ja maalia.
Sitte pintavärin vuoro, emäntä halusi myös vähän värjätä kaaria.
Taka-akselin sääntöjen ohjeiden mukainen vahvistus.
Eli sopivan mittainen pätkä 8mm lattaa palkin pohjalle.
Sitten vaan akseli jouset ja iskunvaimentimet paikalleen.
Ulosjouston rajottimia ei tähän tule koska ne ovat testattu turhiksi.
Tankki sujahti myös omalle paikalleen.
Etupäätä ehdin aloitella , mutta alvadista tilatuista osista puuttui toisen puolen yläpään jousilaakeri , uusi laakeri on jo tulossa.
Auto tosin on hissukseen edistynyt.
Moottoria vähän kasailin.
Lämmityslaite johtoineen lyöysi paikkansa takaisin.
Kaaret sai pohjaväriä.
Lamelilla suurimmat hitsaus rönät pois, sitte pesu , hionta paperilla , pesu ja maalia.
Sitte pintavärin vuoro, emäntä halusi myös vähän värjätä kaaria.
Taka-akselin sääntöjen ohjeiden mukainen vahvistus.
Eli sopivan mittainen pätkä 8mm lattaa palkin pohjalle.
Sitten vaan akseli jouset ja iskunvaimentimet paikalleen.
Ulosjouston rajottimia ei tähän tule koska ne ovat testattu turhiksi.
Tankki sujahti myös omalle paikalleen.
Etupäätä ehdin aloitella , mutta alvadista tilatuista osista puuttui toisen puolen yläpään jousilaakeri , uusi laakeri on jo tulossa.
Re: Fiat V1200 punto
Iskarin yläpään kumi olikin jo postissa ja ehdin hakea sen.
Nyt on oikeallakin puolella tolppa paikallaan.
Samalla paikalleen meni isommat jarrut , tai ei ne isommat ole mut jäähdytetyt. Marea weekend , punto jtd jne....
Porailin vielä koneeseen sinettien paikkoja.
Nämä koneet sinetöidään , ettei pääse nokkien asetuksia tai sytytystä säätämään.
Ennen sinetöintiä autojen moottorien tehot mitataan jotta ovat likimain samat.
Kaasuläppä , sylinterinkansi, vaihteiston peränkansi ja vaihteiston puolikkaat pitää vielä tehdä paikka sinetille.
Nyt on oikeallakin puolella tolppa paikallaan.
Samalla paikalleen meni isommat jarrut , tai ei ne isommat ole mut jäähdytetyt. Marea weekend , punto jtd jne....
Porailin vielä koneeseen sinettien paikkoja.
Nämä koneet sinetöidään , ettei pääse nokkien asetuksia tai sytytystä säätämään.
Ennen sinetöintiä autojen moottorien tehot mitataan jotta ovat likimain samat.
Kaasuläppä , sylinterinkansi, vaihteiston peränkansi ja vaihteiston puolikkaat pitää vielä tehdä paikka sinetille.