500X

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Hei!
En löytänyt otsikkoa tälle Fiat-mallille,joten yritän aloittaa uuden otsikon.minulla on pitkä historia Fiat autoista alken 1970-luvulta.
Väliin mahtuu jakso 2016-2021 Alfa Romeo Giulietta Dieselillä,mutta ajojen vähennyttyä eläköitymisen ja koronan vuoksi kypsyi päätös
palata takaisin Fiiatin leiriin.Houkuttimena oli mm. uuden fireflyn ketjujakopää.Arvoin Tipon ja 500X:n välillä,mutta 1.0 kone ja viisivaihteinen
laatikko käänsi valinnan 1,3:n 500X:n suuntaan ja onhan tämä lisäksi automaatti.Auto on ollut Juhannuksesta lähtien ja kilometrejä n.6400,
joten dieselille ei enää ole perusteita.Yksi takaiskukin tässä tapahtui kun ajo on ollut 3-10 kilometrin pätkiä,niin jäätyi pakoputki ja auto
hinurin kyytiin ja Delttaan.Siellä tutkivat ja kun oli Italiassakin tehtaalla asia jo tiedostettu.niin oli huoltotiedote,jossa pönttöön oli ohjeistettu porattavaksi reikä.Nyt auto on kunnossa.Polttoaineen kulutus oli kesällä pitkällä matkalla n.6 l mutta talvella pätkäajossa kylmällä moottorilla menee yli 8l.Olisi mukava vaihtaa kuulumisia muiden 500x omistajien kanssa. t.Martti
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Hei! Oikein oivallinen lisä tänne uudempien Fiatien kokemusmaailmaan, joten kokemuksiasi otetaan todella mieluusti vastaan. Toivotaan, että malli kirvoittaisi tosiaan muitakin kertoilemaan tunnelmia, on sitten alla mikä tahansa voimalinja. Muutamista suunnista onkin kuulunut toiveita erityisesti automaatti-500X:n vaiheista, joten sitä suuremmalla syyllä näitä odotellaan täällä "vesi kielellä".
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Emännälle autoa katsellessa tämäkin oli listalla, mutta nelivetona tuntuu olevan todella harvinainen Suomessa joten ei sitten ollut tarvetta tutustua paremmin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Ja niinhän siinä sitten kävi ettei kaikki mennytkään niinkuin Strömsöössä,aamupäivällä olin innoissani lähdössä 500X:llä liikenteeseen
niin teki samat tepposet kuin tiistaina,eli pönttö jäässä jälleen.Soitto Delttaan ja siellä kaveri sanoi,että taitaa olla vieläkin pöntössä
vettä.Ehdotin heille pöntön irroittamista,että voivat kopistella sen tyhjäksi vedestä.Vedenpoistoreikä siellä pitäisi nyt olla,mutta en kyllä eilen
kun auton hain niin en sitä löytanyt.Lieneekö unohtunut porata.Ei tämä nyt ainutkertainen kokemus jäätyneestä pöntöstä ole, 80-luvulla jäätyi
Ritmosta kerran,mutta kaksi kertaa viikossa on jo liikaa.Aika näyttää,että onko 500X pelkästään kesäauto?
-martti
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Ilmanmuuta tänne vaan käyttötietoa myös näistä uudemmista malleista. Tuli mieleen, että onko tuolla automaatilla osuutta jäätymiseen, meinaan sitä, että automaatti ajattaa liian matalilla kierroksilla >vesi ei kerkeä pöntöstä pois? :? Muistaakseni edellissä Puntossa oli reikä takapontön etuosan alareunassa.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Testiajo X:llä jatkuu,oli viikolopun Deltassa lämpimässä ja hain aamupäivällä pois.Itseasiassa epäilin itsekkin samaa,mitä juha66 kirjoitti automaatin osuudesta tähän jäätymisilmiöön.Autossahan on tehoja 150 pollea ja vääntöä 270 Nm ja oman kokemuksen mukaan auto vaihtaa jo 50-60 nopeudella kuutosvaihteelle,jolloin moottorin kierrosluku on muistaakseni todella alhainen n.1500.
LIsäksi takapönttö on poikittain takaosan lattian alla,jolloin ajoviiman jäähdyttäämää pinta-alaa on huomattavasti enemmän vrt. pitkittäinen äänenvaimennin.Deltan huoltopäällikön kanssa keskusteltuani oli hänkin sitä mieltä, että ajotapaa olisi syytä muuttaa ainakin pakkaskeleillä, käyttää joskus manuaalipuolta ja ajaa pitempiä lenkkiä korkeimmilla kierroksilla,että pakoputkesta lentää vedet pois ja onhan siellä nyt se tehtaan määrittämä reikäkin.Sen deltta tunnusti,ettei pönttö eka kerralla ollut sulanut riittävän hyvin.Aika ja talvi näyttää,miten sujuu.
t.martti
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ajelehan Martti Tikkakoskelle Gruppon vuosikokoukseen näytille ensi lauantaina! Olisi mukava nähdä tuo 500x ja kuulla viimeisiä kokemuksiasi, kun ei näitä nyt ihan solkenaan vastaan ajele...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Merkkasin Tikkakosken keikan kalenteriin lauantaina ja käväisen näyttämässä tätä italian ihmettä.Talviajo on nyt alkuvaikeuksien jälkeen
sujunut ongelmitta,kun siirryin käyttämään +/-asentoa vaihdekepissä pakkasilla,jolloin voi kurmoottaa kovemmilla kierroksilla.
Isommalle vaihteelle pitää keppiä nykäistä taakseppäin,mutta pienemmälle se vaihtaa automaattisesti,eli voisiko tätä kutsua puoliautomaatiksi.Kesällä ajellaan sitten taas D-puolella.Polttoaineenkulutusta en nyt tarkemmin ole seurannut,kun ajo on edelleen nurkkapyöritystä välillä 2-25km:iin.talvirenkaina Nokia Nordman RS2 kitkat.
t. Martti
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Olen nyt kaksi kertaa kurkkinut peilin avulla 500x:n takapöntön alle ja en ole löytänyt jälkeäkään Deltan poraamasta reijästä.
Huijasiko delta tässäkin tapauksessa?Taidan ajella maakuntamatkalle Seinäjoelle ess autotalolle teettämään huollot kuten tein
Alfankin kanssa ja voin samalla käydä sukulaisia morjestamassa.
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Nyt kun tämä alkutalvi on edetty lämpötiloitaan lähes talvisodan hengessä,niin tämä 500X tuntuu turhan vilpoiselta ja olen väkuuttunut,että termari on 80 asteinen,kun motonetin sivulla rekisterinumerolla asiaa tutkin.Nokasta olen peittänyt jo suurimman osan ja ei ainakaan suurta vaikutusta tuntunut olevan lämpiämiseen.88 asteinen termari pitää kyllä jostain löytää.Auto on kyllä muuten toiminut hyvin.
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

ykskuutonen kirjoitti: 12.12.2023 17:13 Nyt kun tämä alkutalvi on edetty lämpötiloitaan lähes talvisodan hengessä,niin tämä 500X tuntuu turhan vilpoiselta ja olen väkuuttunut,että termari on 80 asteinen,kun motonetin sivulla rekisterinumerolla asiaa tutkin.Nokasta olen peittänyt jo suurimman osan ja ei ainakaan suurta vaikutusta tuntunut olevan lämpiämiseen.88 asteinen termari pitää kyllä jostain löytää.Auto on kyllä muuten toiminut hyvin.
Vähän outoa, et Fiatissa joutuu keulaa tukkimaan??
Mulla nyt kahdeksas Fiat 2000-luvulla, 3 puntoa, 2 Grande Puntoa ja nyt kolmas 500L, aina on lämpöä piisannut ilman peittämisiä :)

Nouseeko moottorin lämpö normaalillukemaan??

Eiku oliko tuo Dieseli? Sit en puhu mitään :)
Fiat 500L 1.4 Lounge
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Ko.auto on 2021 rekisteröity 1,3 firefly bensakoneella oleva 150 heppainen automaatti.Lämmöt nousee kyllä mittarin mukaan samaan,kuin kesälläkin,mutta jotenkin sitä lämmintä saisi tulla vähän nopeammin.Täytyy nyt kuitenkin vähän Fiiattia puolustaa,että nykyisin eläkevaarin ajomatkat ovat vähän turhan lyhyitä max.25 km että siinä on varmaan juurisyy,että lyhyillä siirtymillä tuntuu kylmältä.Mutta termostaatti vaihtuu,kunhan 88 löytyy.
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Mun ajot on vielä lyhyempiä, kauppareissuja lähinnä :)
Silti on lämmintä, vaikka onkin termostaatti ongelma omassa kun kone lämpiää hitaasti, mutta sisälle riittää silti lämpöä..
Olishan se kiva jos lämpiäis vielä nopeammin, siinä mielessä sähköauto kiinnostaisi, mutta ei muuten :)
Fiat 500L 1.4 Lounge
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

ykskuutonen kirjoitti: 12.12.2023 22:02 Ko.auto on 2021 rekisteröity 1,3 firefly bensakoneella oleva 150 heppainen automaatti.Lämmöt nousee kyllä mittarin mukaan samaan,kuin kesälläkin,mutta jotenkin sitä lämmintä saisi tulla vähän nopeammin.Täytyy nyt kuitenkin vähän Fiiattia puolustaa,että nykyisin eläkevaarin ajomatkat ovat vähän turhan lyhyitä max.25 km että siinä on varmaan juurisyy,että lyhyillä siirtymillä tuntuu kylmältä.Mutta termostaatti vaihtuu,kunhan 88 löytyy.
Tuohon Firefly moottoriin ei ole kuin yhtä termarityyppiä olemassa ja sen avautumislämpötilaa ei ketään valmistaja kerro.
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 500X

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Eilen sitten vaihtui 500 X:n termostaatti takuuna Eepee autotalossa Seinäjoella.Soitin sinne tammikuun alkupuolella,kun sen kovemman pakkasjakson
aikana lämpömittarin viisari heittäytyi levottomaksi,eli nousi ensin hyppäyksittäin puoliväliin (eli normaaliin lämpötilaan) ja sitten tipahti puolet
viivojen välistä alaspäin.Tätä pomppimista tapahtui,ajoi sitten miten pitkään tahansa.Seinäjoen liikkeestä sanottin,että ,koska autollani on laajempi
takuu,niin se korvaa myös termostaatin vaihtotöineen.Vaihtopäiväksi tuli kalenteriin 8.2 ja eihän siinä muu auttanut,kun lähteä ajelemaan vajaan
kolmenkympin pakkasella kohti länttä.Takaisin ajellessa rauhoittui lämpömittarikin ja parkkeerasi siihen puoliväliin.Lämpimyydestä en osaa sanoa,kun
se on sama 80 asteinen kuin vanhakin,mutta tarkeni sillä menomatkallakin ajella.
t.Martti
Vastaa Viestiin