Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Onneksi ei ole noita elektroniikka hommia tarvinnu opetella. Releitä ja koskettimia on tullu volvoillessa korjattua mut siinä se. Tuonkin virheilmotuksen kanssa opittu jo elään.

Hyvä on fiiatin ohjekirja kyllä. Kuvatulkkaukset kun vielä oppii ni pääsee vielä paremmin jyvälle ja tänään taas luettu lisää tuota eeposta. Tässä on joku bose audio system, ilmankos potkii kun luukuttaa bodomia. Leimata tarvii muuten jo 10 päivä. Onneks tarkistin. Ens viikolla saakin sitte antaa monoa ja moottoritietä kun ajaa taajamassa eestaas ja keskellä 5km 70kmh rajotuksella. Menee tukkoon iha varmasti.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Noniin... Empiiristä tutkimusta suoritettu nyt kun tuo keli muuttu mielenkiintoiseksi. Täällä mansessa - 21 ja kiristyy. Säästöpossu roikassa pari h ja 2x hehkutus varoiks käänsin valot pois automaatilta mutta varmasti ihan suotta. Lähti ihan hyvin käyntiin. Ei ny niinku kesällä mut hyvin. Heti lähdin ajamaan ja ajoin ns työmatkalenkin mutta vaan puolet siitä ja sain lämpöjä mittariin jo muutaman km jälkeen ja sinne mihin pikkupakkasillakin nousee, lämpöstä tuo puhaltaa vaikka olis viisari ihan alhaalla. Voiko olla ite viisari/anturi/liitin häikkää? Ei mitään pahaa sanottavaa vaikkei ny tulikuumaa tule lämppäristä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Aero »

OBD:n kautta näkisi moottorinohjauksen kuvitelman moottorin lämpötilasta.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Joo joku obd palikka pitäis ostaa.

Hokasin muuten ettei koneelle saa muutaku pakkasilmaa putsarille. Onko mitenkä käännettävissä vähän lämpösemmälle ilmalle, silloinha vois ylemmän maskinki laittaa kokonaa umpeen. Nyt se ottaa ylämaskin kuskin reunasta jäistä ilmaa sisään.

Edit.. Ylämaskin laitan umpeen kun töihin menen, ilmanotto senverta siellä maski/lukkorauta hässäkän uumenissa ettei haittaa. Alustamuovin puutetta kyllä harmittelen pohjassa ruuvien ympärillä vaan revenneet muistot pohjan suojasta.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Miksi sitä koneelle menevää ilmaa pitäisi lämmittää? Eihän tuo mikään kaasarilaite ole.

Noita alamuoveja saa joskus ainakin ulkomaisista osakaupoista hyvinkin edullisesti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Itse ostin omaan JTD Stiloon muovit Alvadilta ja hinta oli ihan kohtuullinen. Alamuovi oli tosin niin kovaa muovia, että ensimmäinen kosketus talviseen rotvallin reunaan pisti sen päreiksi. Muistaakseni Alvadin valikoimassa on useampi erilainen vaihtoehto ja jopa eri muovilaaduilla.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ite tilasin aeromotorsilta kaikki kolme muovia ~50e ja siihen rahdit päälle.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Kunhan ajattelin että moottori lämpiäis paremmin jos imee muuta ku pakkasilmaa, mut käyhän se ahtimella ja siitä coolerin kautta koneeseen.

Leimalla kävin. Etulevyt ja repsikan puolen käsijarru täys nolla. Joku linkku ei palaudu liittyy vissiin siihen säätöön. Ja jarruvalo pimee taas. Perse. Just sen sain kopisteltua toimiin.kaverin opelissa oli samaa joskus. Liukut jumissa ja säätö tehty väärin. Pitää kuulemma käsin säätää niin liki että saa satulan päälle ja heti leimalle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Etulevyt tilasin, tampereella on italia motor korjaamo joka onkin ducato korjaamo, vuosikausia kattellu mut asiaa sinne ei oo ollu. Kävin kysyy käsijarrun laittoo turhaan. Tarvii koittaa herkistellä sitä linkkua ja liukutappeja josko ei tarvis satulaa vaihtaa. Sen vaihdon jo kilpailutin alle 180e osineen jne. Tarvii kattoo sitä ny ensin. Savuarvo oli leimalla o. 5
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aeromotors.fi
https://aeromotors.fi/kataloog/fiat/sti ... 951;t19481

Takasatula, vasen
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-esen-skv

Takasatula, oikea
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 4-esen-skv

Jarrupalasarja, taakse
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 05p780-lpr

Moottoritilan suojamuovit alle
https://aeromotors.fi/kataloog/fiat/sti ... 481;s11754
(Huom. sarja)

Koska autoa kutsutaan säästöpossuksi, linkkasin vain suoraan halvimmat osat. Satuloista katsoin, että lukee "vasen" ja "oikea", joten jos tilaat, tarkista sopivuus vielä esim. eperin antamien varaosanumeroiden yhteensopivuuden perusteella.
Tuohon hintaan en ihan kamalasti itse haluaisi elvyttää levykäsijarrua, joka on järestään aina "ei toimi --> roskiin" -mallinen toiminnaltaan. Voihan siihen vaijerin päälle vaijerikannakkeen ja linkun väliin viritellä työntävän jousen, tai korvata satulan oman jousen voimakkaammalla. Tai sitten hieroa noin, niinkuin tuttusi oli kertonut. Tapoja on monia, mutta voi jeesus että v*tuttaa heitellä lunta keltahehkuisen jarrulevyn päälle keskellä pimeää tammikuista yötä maantien varressa, kun kotia olisi vielä tunnin ajomatka.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Satulan hinnassa suomi lisää kun mätänetti myy 193e pantti satulaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Juu. Jos huvikses kattelet tuolta ns. "kaikkea muutakin" kivaa, niin huomaat että suomi on aika kallis maa...

Mutta, toki täytyy muistaa, että ihan kaikki halpa ei välttämättä ole sitä miltä näyttää. Eli jos ostat vaikkapa SKF pyöränlaakerin hintaan 20€ ja se kaikkialla muualla maksaa vaikka 120€, niin ihan välttämättä kyseessä ei ole ns. aito skf. Tosin, itellä ei ole koskaan ollut ongelmia minkään edullisemmin tilaamani laakerin tai tuotteen kanssa. Itseasiassa 70tkm on nyt pyörinyt etupyörässä tuon puljun halvin laakeri ja pyörii edelleen ilman ongelmia. En enään muista mitä maksoi vs. mätänetin nimetön tarvike.

Yksi osatilaus oli jotain luokkaa 170-200€. Siinä oli jakopään lisäksi vaikka mitä muuta tilpehööriä. Mätänetistä katsottuna sama läjä olisi ollut yli 600 euroa...

"Tue suomalaista..."
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Toki, olethan tarkistanut ettei käsijarruvaijeri ole toiselta puolen jumissa....?
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Koska autoa kutsutaan säästöpossuksi, linkkasin vain suoraan halvimmat osat. Satuloista katsoin, että lukee "vasen" ja "oikea", joten jos tilaat, tarkista sopivuus vielä esim. eperin antamien varaosanumeroiden yhteensopivuuden perusteella.
Tuohon hintaan en ihan kamalasti itse haluaisi elvyttää levykäsijarrua, joka on järestään aina "ei toimi --> roskiin" -mallinen toiminnaltaan. Voihan siihen vaijerin päälle vaijerikannakkeen ja linkun väliin viritellä työntävän jousen, tai korvata satulan oman jousen voimakkaammalla. Tai sitten hieroa noin, niinkuin tuttusi oli kertonut. Tapoja on monia, mutta voi jeesus että v*tuttaa heitellä lunta keltahehkuisen jarrulevyn päälle keskellä pimeää tammikuista yötä maantien varressa, kun kotia olisi vielä tunnin ajomatka.
[/quote]

Säästöpossuhan tämä on vain verojen kohdalla jos ei noita osia ala tilailemaan tallinnasta. Jarruhommia vältellyt tekemästä ite. Korjaamolla on heti hyllyssä uusia letkuja yms ilmausnippoja jotka ite hommaillessa saa särjettyä. Entiä enää kattonko edes takasatulan koputtelua kuntoon kun ei kiinnosta edes jarruvalon ronkinta. Leimasedältä kysyin onko kylmäluvat kunnossa kun meni avainten kanssa autolle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

wellu kirjoitti: 08.12.2021 18:29 Toki, olethan tarkistanut ettei käsijarruvaijeri ole toiselta puolen jumissa....?
Se oli mielessä jo leimalla et olisko jäässä mut ei se kesällä hiekalla ottanu kovinkaan lujaa kii. Kyl kuitenki mäessä käkkärillä pysyi ja pysyy nytkin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Vastaa Viestiin