Ajattelin kirjoitella omia kokemuksiani ylös jos vaikka auttaisi jotain muutakin.
Kuvassa on Pandani (169) kauko-ohjaimen sisältä löytyvä piirikortti, pahoittelut kuvan heikosta laadusta. Kuvassa ykkösellä merkitty komponentti sisältää sekä ajoneston että ovien avauksen kryptatut salasanat. Jotta salasanoihin pääsee käsiksi, komponentti tarvitsee jännitteen toimiakseen. Ovien avaukseen tarvittava jännite otetaan paristosta, mutta jotta ajoneston salasanaan pääsee käsiksi homma toimiikin eri tavalla.
Kuvassa kakkosella merkitty komponentti on kela. Virtalukon ympärillä on pyöreä, isompi kela joka indusoi tähän piirikortin kelaan "2" jännitteen, joka sitten mahdollistaa muistin "1" käyttämisen. Syy sille miksi ajoneston puolta ei ole jännitteistetty paristolla on se, että tuossa tapauksessa pariston loppuessa auto ei enää käynnistyisi. Tällä ratkaisulla auton saa (teoriassa) aina käyntiin.
Jos siis kauko-ohjaimessasi toimii ovien avaus (uudella paristolla) mutta ajonesto ei suostu toimimaan, on erittäin todennäköistä että ongelma on kelassa "2", varsinkin jos joku toinen avain toimii samassa autossa.
Omassa tapauksessani kela oli hajonnut, mutta on myös mahdollista että jompikumpi juotoksista on pettänyt. Tässä mallissa paikallaan oleva kela on Pulse MX1005. Tuota kyseistä kelaa ei tietääkseni Suomesta enää saa, mutta korvaavia löytyy. Itse tilasin partcosta Epcos B82450A2364A kelan joka on sekä arvoiltaan että mitoiltaan Pulsea vastaava.
Sama perusperiaate toimii monissa muissakin avaimissa. Elektroniikkaliikkeessä varmasti autetaan löytämään oikea kela jos omasi ei ole MX1005.
Pandan kauko-ohjain kuntoon
Pandan kauko-ohjain kuntoon
- Liitteet
-
- Valokuva0003.jpg (75.78 KiB) Katsottu 735 kertaa
Re: Pandan kauko-ohjain kuntoon
Hei! Olipa hyvä, että olet laittanut tämän ketjun pystyyn! Itsellä juuri tämä ongelma, että ovien kaukosäätö toimii, mutta ajonesto ei anna käynnistää autoa (vara-avaimella käynnistyy). Vika alkoi kun vaihdoin uudet kuoret avaimeen kun vanhan napit menivät rikki.
Paikallinen Fiat-huolto arveli kun soitin sinne, että ajonestosiru olisi sellainen ohut muutaman millin läpyskä ja että se on kuoria vaihtaessa pudonnut avaimen sisältä pois. Mutta omassa avaimessa on kyllä tallella nuo molemmat osat 1 ja 2. Ja kela on tosiaan mallia MX1005. Tarkastanpa siis ensin juotokset, ja jos ne ovat kunnossa niin alan tilaileen jostain uutta kelaa.
Kiitos Cobretti!
Paikallinen Fiat-huolto arveli kun soitin sinne, että ajonestosiru olisi sellainen ohut muutaman millin läpyskä ja että se on kuoria vaihtaessa pudonnut avaimen sisältä pois. Mutta omassa avaimessa on kyllä tallella nuo molemmat osat 1 ja 2. Ja kela on tosiaan mallia MX1005. Tarkastanpa siis ensin juotokset, ja jos ne ovat kunnossa niin alan tilaileen jostain uutta kelaa.
Kiitos Cobretti!
Re: Pandan kauko-ohjain kuntoon
Mainio vinkki ja ohje! Tuon kelan hajoamista edistänee avaimen pudottelu ja heittely, joista ainakin jälkimmäinen on helposti vältettävissä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Pandan kauko-ohjain kuntoon
Aika hyvin se avaimen kuori kyllä suojaa vaikka välillä tipahtelee avain asfaltille tms kovalle alustalle. Veikkaan, että itsellä meni kela/juotos rikki kun sovittelin uusia avaimen kuoria paikoilleen ja piti vähän runnoa kun uudet kuoret olivat vähän eri kokoa kuin alkuperäiset.
Toki sitten myöhemmin huomasin, että ne pelkät napit irtoaa ja voi vaihtaa, ei tarvi koko kuoria vaihtaa *facepalm*
Toki sitten myöhemmin huomasin, että ne pelkät napit irtoaa ja voi vaihtaa, ei tarvi koko kuoria vaihtaa *facepalm*
Re: Pandan kauko-ohjain kuntoon
Hienoa että tieto saavutti oikean henkilön!