500 Hybridi

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Näin maaseudun maatiematkailijana näkisinkin itsellä 500e:n ainoana järkevähkönä vaihtoehtona toissijaisiin arkiajoihin. Tosin kaksi viimeistä sanaa ei oikein kohtaa laitteen pyyntihinnan kanssa.

Itselataavalla se sähkö on sentään rehellisesti tuotettu bensalla. Pistokemalleilla se voi olla mitä vaan. Jos siis ajattelee vaikka vesivoimaa, niin jos sitä ei ostettaisi tänne Suomeen niin ei se tekemättä jäisi, kyllä sen Saksa ostaa. Ja jos sen ostaa Suomi, niin Saksa polttaa sitten hiiltä sen edestä. Ainoastaan paikallisesti tuotetun sähkön voi ajatella olevan jotenkin vihreää, kaikessa muussa pitää ottaa loppu Eurooppakin huomioon laskelmissa koska meillä on yhteiset energiamarkkinat. Tällä hetkellä "uusiutuvien" EU keskiarvo lienee jotain 35-40% sähköstä, eikä tuossa oteta huomioon niiden tekemisen ympäristövaikutuksia. On sumutusta puhua jostain Suomen sähköntuotannon prosenteista ikäänkuin ne olisi itse tuotettua.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja VTO »

Juuri paremman hyötysuhteen alueelle sovittamiseksi ainakin Toyota, Mitsu, ja Ford (varmasti jotkut mmuutkin) käyttävät Atkinson-työkiertoa. Isohko vaparikone, jota yritetään käyttää parhaan hyötysuhteen alueella. Atkinson-työkierto lienee kaikista lähinnä ideaaliprosessia.
Plug-in hybridi on usein ainakin ns Premium merkeillä perinteinen Otto-prosessia käyttävä. Jos ei ajosyklit ja viitseliäisyys ladata akkua osu optimiksi, bensaa palaa yleensä rutkasti. Verotus tosin on luonut viherkuplan ja saanut monet veroa kavahtavat ja työsuhdeautoilijat valitsemaan plug-in hybridin.

Omakohtaien kokemus on Toyotan RAV 4stä tavallisella bensakoneella ja itselataavalla hybridillä. Kulutusero n 2,5 l hybridin eduksi. Tosin hintaerolla ostaa pitkän ajon bensat.... Toisaalta sekään tosiasia, että diesel-moottori on ihmisen kehittämistä lämpövoimakoneista hyötysuhteeltaan paras ei ole muuttunut.
Ehkä vuoden sisällä muistan lukeneeni, että jos ajaa sähköautolla (henkilöauto) Suomessa käytössä olevalla sähköllä, niin se vastaa hieman yli 6 litran / 100 km dieseliä kun vain hiilidioksipäästöllä mitataan. Tämä arvohan on monella dieseillä alitettavissa. Mutta onhan pakokaasut paljon muutakin. Ja tietysti sähköntuotannon päästötkin vaihtelevat rajusti.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ainakin Savossa sähkönsiirtoyhtiö suunnittelee erillisten tehomaksujen käyttöönottoa, kun liittymän kulutushuippu on yli 5kwh hetkellisesti. Liittyy varmasti sähköautoilun lisääntymiseen ja tarpeeseen tasata kulutuspiikkejä. Ilmaista ei lataus tule olemaan, kun lopulta varmasti pitää nostaa myös sähköautojen verotus samalle tasolle kuin muilla tekniikoilla. Sähköautoiljat ovat nyt ns. vapaamatkustajia.

Kerran pisti silmään eräs kallis sähköauto, kun oli laittanut työpaikan lämpötolpasta lataukseen. No se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Kyllä yleensä tankkaamiset on joutunut maksamaan. :lol: Parastahan tuo on kun samanaikaisesti voi pelastaa maailman.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Aero »

mauricio kirjoitti: 27.02.2022 10:47 Ainakin Savossa sähkönsiirtoyhtiö suunnittelee erillisten tehomaksujen käyttöönottoa, kun liittymän kulutushuippu on yli 5kwh hetkellisesti. Liittyy
Varmaan kuitenkin ihan kilowatteja ilman tunteja.. Vai uhkaavatko ottaa esim. tunnin keskiarvon jolloin tuohon riittää 10kW puolen tunnin ajan TAI 5kW tunnin ajan?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tulee selviämään parin vuoden päästä miten sähköliittymät uudistetaan. Merkitystä sillä on, jos sähköä kuluu yli 10 000kw vuodessa.

Vertailu olisi kuukausittain ja ylityksistä tulee tehomaksu tietyn määrän ylittyessä. Asia on vielä auki, mutta kyse taisi olla ihan hetkittäisistä kulutushuipuista.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

VTO kirjoitti: 25.02.2022 23:07 Juuri paremman hyötysuhteen alueelle sovittamiseksi ainakin Toyota, Mitsu, ja Ford (varmasti jotkut mmuutkin) käyttävät Atkinson-työkiertoa. Isohko vaparikone, jota yritetään käyttää parhaan hyötysuhteen alueella. Atkinson-työkierto lienee kaikista lähinnä ideaaliprosessia.
Plug-in hybridi on usein ainakin ns Premium merkeillä perinteinen Otto-prosessia käyttävä. Jos ei ajosyklit ja viitseliäisyys ladata akkua osu optimiksi, bensaa palaa yleensä rutkasti. Verotus tosin on luonut viherkuplan ja saanut monet veroa kavahtavat ja työsuhdeautoilijat valitsemaan plug-in hybridin.

Omakohtaien kokemus on Toyotan RAV 4stä tavallisella bensakoneella ja itselataavalla hybridillä. Kulutusero n 2,5 l hybridin eduksi. Tosin hintaerolla ostaa pitkän ajon bensat.... Toisaalta sekään tosiasia, että diesel-moottori on ihmisen kehittämistä lämpövoimakoneista hyötysuhteeltaan paras ei ole muuttunut.
Ehkä vuoden sisällä muistan lukeneeni, että jos ajaa sähköautolla (henkilöauto) Suomessa käytössä olevalla sähköllä, niin se vastaa hieman yli 6 litran / 100 km dieseliä kun vain hiilidioksipäästöllä mitataan. Tämä arvohan on monella dieseillä alitettavissa. Mutta onhan pakokaasut paljon muutakin. Ja tietysti sähköntuotannon päästötkin vaihtelevat rajusti.
Samaa mieltä kaikesta muusta mutta ihan en purematta niele tuota 6 litran kulutus -väitettä tai ainakin haluaisin tietää lähteen koska niin paljon harhaanjohtavaa ja väärää tietoa aiheen ympärillä levitetään. Muutenkin tässä on niin monta muuttuvaa tekijää että tuommoiset väitteet on aika mielettömiä kun pitäisi laskea ainakin; ajokilometrit, laskemisaikaväli, verrattavien autojen mallit ja kulutus, autojen valmistuspäästöt ja tehtaiden sijainti ja niiden käyttämän energian tuotantomuoto, sähkön tuotantomuodot ja jakelu, ajotapa, polttoaineiden tuotanto/kuljetus/jakeluinfran päästöt. Lopulta äärimmäisen vaikea laskea päästöt tarkalleen ja etenkin tiivistää tutkimustulokset jonkinlaiseksi ylimalkaisiksi yleispäteviksi nyrkkisäännöiksi.

Ainakin Autoalan tiedotuskeskus on ainakin tehnyt sivuillaan tiivistelmiä Suomen olojen näkökulmasta eikä ne ainakaan tue tuota 6 litran väitettä: "Sähköauton hiilidioksidipäästöjen on Suomen sähkötuotannon keskimääräisillä päästöillä arvioitu olevan 26-35 g/km". Tämäkin on vuosia vanha tieto jonka jälkeen Suomen sähköntuotannon päästöt ovat edelleen vähentyneet. Kun taas kaikkien Suomen liikennekäytössä olevien diesel-autojen hiilidioksidipäästöluku uudella WLTP-mittaustavalla on luokkaa 150-200 g/km, vanhallakin NEDC-mittaustavalla yli 120 g/km. Toki sähköauton valmistukseen liittyvät päästöt ovat suuremmat ja tässä kohtaa sitten alkaakin tämä laskemisen hankaluus.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

Viesti tuli tuplana
Viimeksi muokannut Mannu, 13.03.2022 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

mauricio kirjoitti: 27.02.2022 10:47 Ainakin Savossa sähkönsiirtoyhtiö suunnittelee erillisten tehomaksujen käyttöönottoa, kun liittymän kulutushuippu on yli 5kwh hetkellisesti. Liittyy varmasti sähköautoilun lisääntymiseen ja tarpeeseen tasata kulutuspiikkejä. Ilmaista ei lataus tule olemaan, kun lopulta varmasti pitää nostaa myös sähköautojen verotus samalle tasolle kuin muilla tekniikoilla. Sähköautoiljat ovat nyt ns. vapaamatkustajia.

Kerran pisti silmään eräs kallis sähköauto, kun oli laittanut työpaikan lämpötolpasta lataukseen. No se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Kyllä yleensä tankkaamiset on joutunut maksamaan. :lol: Parastahan tuo on kun samanaikaisesti voi pelastaa maailman.
Vaikka en ko. yhtiön suunnitelmista mitään tiedäkään niin kyse oli uskoakseni juurikin 5 kilowatin(ei kwh) tehohuipusta. Oikeastaan perinteiset hinnoittelumallit ovat aina olleet vähän huonosti soveltuvia sähkön siirtohinnoitteluun ja on myös osasyy siinä, miksi ihmiset ovat ymmällään mitä koko sähkönsiirto edes tarkoittaa, kun siinä ei mitään fyysisesti siirretä ja silti laskutetaan kertyneen kulutuksen mukaan. Kapasiteettihinnoittelu olisi paljon loogisempi siinä mielessä, että jakeluyhtiölle maksetaan siitä johtoverkosta ja sen ylläpidosta ja oikeasta mitoituksesta. Se kannustaisi energiatehokkuuteen suuressa mittakaavassa, niin että kotimainen edullinen sähköntuotanto riittäisi mahdollisimman pitkälle ettei tarvitsisi mennä kalliiseen tuotantoon ja sähkömarkkinoillahan sähkön pörssihintakin käytännössä määräytyy sen kalleimman tuotantotavan mukaan.

1920-luvullahan sähkö saatettiin laskuttaa pelkästään hehkulamppujen lukumäärän perusteella, tässä on tavallaan kyse samasta asiasta eli tekniikan kehityttyä vanhat hinnoittelumallit yksinkertaisesti vanhentuvat kun parempia tulee tilalle. Tämä huippujen tasoittaminen on nyt tullut teknisesti mahdolliseksi tuntimittaavien etämittareiden myötä ja siksikin eri hinnoittelumalleja varmasti mietitään. Sähkönsiirrosta tulee suurilla kuormituksilla kuormitushäviötä, jota joudutaan kaikki yhdessä maksamaan. Näitä häviöitä olisi mahdollista vähentää rajoittamalla kulutushuippuja hinnoittelun avulla. Ketään ei palvele se, että rakennamme verkkoon valtavat määrät metallia jossa sähkö kulkee, ja kuitenkin suurin osa ajasta verkossa liikkuva virta on murto-osa maksimista.

Nykyiselläänhän verkon kapasiteettia hyödynnetään oikeastaan todella epätehokkaasti ja jakeluyhtiö joutuu tekemään kaiken mitoituksen sen valtavan huippukulutuksen mukaan. Tämä olisi kansantaloudellisestikin tärkeä asia eikä sähköautot taida lopulta liittyä tähän mitenkään oleellisesti. Suomen sähkönkulutushan on oikeastaan laskenut 2006-2007 huipputasoista lähtien.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikös tässä juuri ollut UKsta uutinen, että kaikki uudet yksityisetkin autojen latausasemat pitäisi kytkeä nettiin ja sähkölaitoksen hallintaan, jotta saadaan tasattua kulutusta.

Eli vaikka kytket auton kotitallissa töpseliin, et voi olla varma onko siinä virtaa kun tulee tarve liikkua. No todennäköisesti viiveet ei ole kuin 1-2 tuntia enintään huippukulutusaikana, mutta kuitenkin ajatus siitä että sähköä pitäisi jossain kohtaa erikseen anoa ja tehdä etukäteen ilmoitus koska aikoo autoa käyttää tuntuu hiukan ahdistavalta.

Suomessa kulutustasaus on toiminut tähän asti melko hyvin suurkäyttäjien toimesta, kun voivat myydä jo ennakkosopimuksilla ostamaansa sähköä silloin kun hinta on korkea ja laskea sillä aikaa omaa kulutusta. Toki pidemmän päälle tuotannonkaan jatkuvat joustamiset hinnan pomppimisen takia eivät ole hyvä asia ja tuulienergia juuri tekee sitä hintojen sahaamista vuosi vuodelta enemmän.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kannattaa näitä uutisointeja lukiessa muistaa se, että niitä kirjoittaa toimittajat. Vaikka haastateltava olisi asiantuntija, niin haastattelija on sinisilmäinen toimittaja.

Muunnos sähköverkkoon liittyvissä asioissa on tuulennopeata. 10 vuotta sitten tuulivoima oli vielä täysin paskaa sähkön tuotannon kannalta niin laadullisesti ja taloudellisesti. Nyt tässä joutunut pakkotutustumaan aiheeseen, eikä 10v vanha totuus ole enään muuta kuin historiaa.

Sama pätee kulutuskohteisiin ja tuotantoon muutenkin. Ittiä esim hirvittää tämä kerrostalo missä asutaan. Sähköt on tietääkseni edelleen ne samat kuin vuonna 1974 kellarissa olevine paikallismuuntajineen. Puolijohteita ei vain tuolloin tainnut olla ollenkaan ja yksinkertaisesti hirvittää ajatella että jonnekinpäin tän talon sähköverkkoa muodostuu piikki seisovista aalloista. Täältä 7krs kun ei ole edes palotikkaita alas...

...mutta leditekniikka ym on aina kuningas eikä siinä ole mitään vikaa, vaan kaikki on parempaa kuin ennen.

Itse en jaksa uskoa siihen, että OMASSA kiinteistössä ja sen OMASSA liittymässä alettaisiin rajoittamaan mitään. Eri asia jonkun rivitalon tai kerrostalon sähköliittymässä. Muutoinhan sähköpulan hetkellä jouduttaisiin kieltämään kaikki tekeminenkin? Wituttaisi tulla vuorotöistä kotiin ja todeta "ai wittu en muistanu sopimusta tehdessä ilmoittaa, että pitäs syyä kello 00".

Ei nyt ihan noin mutta melkein. Monessa asiassa öyhötetään ja mennään perse edellä tolpan nokkaan vain huutaakseen sieltä "TEHKÄÄ NÄIN!". Mitä enemmän mihinkin aiheeseen tutustuu, sen enemmän sattuu päähän lukea, kuunnella tai katsella uutisia tai puhumattakaan yrittää KESKUSTELLA järkevästi jonkun mielipideidiootin kanssa.


Tämä "avautuminen" ei liity nyt mitenkään kehenkään tämän foorumin käyttäjään tai suoraan edes tässä topicissa keskusteltuun. Karkas vaan mopo käsistä. Toyotan Hybridi toimii järkyttävän hyvin, jos kiinnittää vähän huomiota ajotapoihinsa. Kaverini ajaa helsingissä 20km suuntaansa työmatkaa mk2 Priuksella (eli ensimmäinen eurooppaan tuotu riuska). Ajelee sellasta 3.3 kulutuslukemia viikosta toiseen, mutta juju on ajaa max 79kmh, koska 80kmh jyrähtää atkinson jauhamaan energiaa, vaikkei tarvis. Helsingin ruuhkassa kuulemma toimii.
Mutta toinen kaverini ajaa 30km suuntaansa työmatkaa täällä Jyväskylässä, nyt uutta motaria pitkin. Hänellä moinen ei toimisi. On kokeillut uudempaa hybridiä, dieseliä ja bensaa. Lopulta voittaja olisi ihan perus karavaanaripistokkeesta (3-vaihe) ladattava sähkis ja pihassa 2-autona oleva 20 vuotias bensatojota. Sähkis ajaisi työkulkineen virkaa upeasti vailla hätää, bensatoitsu olisi vain niitä "woe witalis sähköt poikki neljättä päiwää putkeen" -tilanteita varten.

Vähän harmissaan seurannut Fiatin tulevaisuutta. Mallit on vanhoja ja tekniikka purkkaviritettyä. Ei lupaa hyvää tulevaisuutta tämmönen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Karkaa hitusen OT:n puolelle, niin pitäisikö avata oma jokin hybrigi-/käyttövoimakeskustelu?

Kyllähän nämä tämän hetkiset polttoaineiden hinnat varmasti monia mietityttää. Tavan tallaaja sentään pääsee suht vähällä. Pohdiskelin yksi päivä, että jos lumiauraaja työntää auraa 10 h päivässä ja kone vie noin 30 l/h, niin tämä naftan hinnan pomppaus alkaa olla 200..250 e luokkaa per päivä, siis lisää, ei kokonaan. 1,72 e/l kuulin viimeksi MPÖ:n olleen yrityssopparilla, joten tuo 10 h päivä vie reilut 500 e polttoaineeseen. Kuskit on täällä auranneet 60..70 e/h. Siitä voi arpoa homman kannattavuutta ja täytyy muistaa että nuo on kuitenkin varmaan liki sadan tonnin koneita ja kuluu ne auratkin.

Itsekin noita pohtinut ja monessa hybridissä on vähän se ongelma, että range on ~50 km, siis virallisesti (tai usein vielä reilusti vähempi luokkaa 5 km). Talvella käytännössä lie jotain 30 km jos sitäkään. Lisäksi jos täytyy kiihdyttää maantienopeuksiin, niin sepä ei sähköllä menekään tai sitten hissutellaan sukkasillaan ja kaikkia tympii. Ja yrittäkääpäs etsiä noita reunatilanne-ehtoja autojen tiedoista.. Tai välillä edes tuota rangea, tai mahdollisuutta tuohon pelkkään sähköajoon tai akun kokoa. On se ihme ettei noita tavan ihmisen tarvitsemia tietoja saa esille sitten millään. Kai se on kun pelätään ettei ne toteudukaan ja sitten puretaan kauppoja.

Itselle jos pohtii, niin normi työmatka ei ole kun joku 8 km. Kuitenkin tuossa tullaan noin 1 km pientä tietä hissukseen, sitten tullaan kesäaikaan 100 km/h noin 5 km kunnes tiputetaan taajamaan hetkeksi. Taitaa liki kaikki plugarit rykäistä polttiksen käyntiin vaikka lähtisi kotosalta piuhan päästä. Sama tietty toisinpäin ja kiva olisi jos auto saisi olla pihassa pakkasessa 8 h ja vielä pääsisi saman vedon takaisin kotiin sähköllä ja ehkä ennen sitä saisi lasitkin sulaksi. Matkaa ei tule kun noin 16 km, mutta tosielämässä taitaa plugarien sähköllä tuo olla tekemätön paikka.

Mitä noita nyt katsellut, niin yksi mielestäni fiksuin on Bemarin i3 REXinä. Joku 150 todellista km sähköllä (isoakkuversio) ja tarvittaessa polttis käyntiin jolla lisää virtaa. Tosin onhan tuossakin vikaa. Ensinnäkin auton kokoluokka ja nelipaikkaisuus. Selkeästi kaupunkiin tehty. Toisekseen saa valita lämpöpumppu tai tuo REXi, molemmat ei mahdu. REXin bensatankki oli myös luokkaa 9 l, mutta tuon taisi taas jokin määräys sanella. Tietty sitten tuollaiseksi tötteröksi hinta on melko naurettava.

Samalla idealla keskikoon tavallinen auto farkkuna, niin luulisi että tuo tuulipukukansaa kiinnostaisi. Etenkin jos hinnan saisi vielä kohtuulliseksi. Ehkä tuosta sähkörangestakin voisi jopa tinkiä jonkin verran.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Lumlum
Viestit: 12
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Oma 500 hybrid lähti suunnitellusti kiertoon isomman auton tieltä helmikuussa ja siihen mennessä olin kerennyt ajaa sillä 7 tkm talviajoa pääosin Etelä-Suomessa. Mitattu keskikulutus oli 4,94 l / 100 km.

Autohan "opetti" ajamaan hybriditekniikkaa hyödyntäen, jolloin käytännössä kaikki kiihdytykset menivät edeltävässä hidastamisessa kerätyn sähkön avulla ja kulutus pysyi kurissa. Kulutus ei myöskään muuttunut maantiellä tai kaupungissa, vaan vaihteli välillä 4,8 - 5,1 koko omistusajan.

Näppärä laite, joka tekee minkä lupaa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja VTO »

Samaa mieltä kaikesta muusta mutta ihan en purematta niele tuota 6 litran kulutus -väitettä tai ainakin haluaisin tietää lähteen koska niin paljon harhaanjohtavaa ja väärää tietoa aiheen ympärillä levitetään.


En enää muista lähdettä, mutta jokin arvostettu se mielestäni oli. Totta on, että lähteet pitäisi tarkistaa ja omalla järjellä analysoida.
Aika kuluu nopeasti ja voi olla, että lähde oli pari vuottakin vanha. Sinä aikana Suomi on ottanut käyttöön paljon tuulivoimaa ja taitaa uusi ydinvoimalakin jo olla verkossa, Ja saattoi olla, että käytettiin koko energiantuotannon CO2 arvoa, ei sähköntuotannon.
Finngridin sivu antaa tänään Suomessa käytetetyn (ei tuotetun) sähkön CO2 tuotannon päästöksi 78g/kwh. Jos sähköauto kuluttaisi n 30 kwh/100 km oltaisiin luokassa 2,4 kg/100km. Kun tiedetään, että litra dieseliä tuottaa palaessaan 2,66 kg CO2:sta niin sähköauton CO2 tuotanto vastaisi karkeasti reilun 1l kulutusta dieseliä 100 km kohti. Taitaa joku plug-in hybridi paperilla päästä tähän, mutta ladata sitäkin pitää....
Fiat500isäntä
Viestit: 2
Liittynyt: 11.05.2022 20:21

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Fiat500isäntä »

Viesti 11.05.2022 20:31

Moro. Tässä ketjussa näkyi olevan 500 hybridi kuskeja....
Takana reilu viikko Fiat 500lla hybrid, vm2020 ja ajettu 9500. Aiempi auto oli 2016 facelift 1.2
Onko täällä muita 500 hybrid omistajia että missä kulutus lukemissa teillä on sekalainen taajama-ajo ollu. Itsellä ajotietokone näyttää 6,5 ja tänään mittasin ns pumpulla niin laskin että 7l sadalle?? Tuntuu kyllä aika kovalle ja voiko olla että syö enemmän kuin tuo vanhempi 1,2? Jos olette päässeet lähelle valmistajan ilmoittamiin lukemiin miten saatte tämän menemään noihin lukemiin. Toinen juttu; En tiedä kuuluuko tähän hybridin ominaisuuksiin mutta siinä 2000 kierroksen paikkeilla, pintakaasulla olipa aina vaihde tai nopeus mikä tahansa niin kulku on jollain tapaa epämääräistä. Kuin ilmastointi ottaisi kovasti tehoja ja ajosta tulisi jollain tapaa nykivää, kuitenkin ilmastoinnin sammuttaminen ei muuta tuota edellä mainittua ajo fiilistä . Jos se on ominaisuus teillä ehkä sama homma??
Lumlum
Viestit: 12
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Fiat500isäntä kirjoitti: 11.05.2022 20:51 Viesti 11.05.2022 20:31

Moro. Tässä ketjussa näkyi olevan 500 hybridi kuskeja....
Takana reilu viikko Fiat 500lla hybrid, vm2020 ja ajettu 9500. Aiempi auto oli 2016 facelift 1.2
Onko täällä muita 500 hybrid omistajia että missä kulutus lukemissa teillä on sekalainen taajama-ajo ollu. Itsellä ajotietokone näyttää 6,5 ja tänään mittasin ns pumpulla niin laskin että 7l sadalle?? Tuntuu kyllä aika kovalle ja voiko olla että syö enemmän kuin tuo vanhempi 1,2? Jos olette päässeet lähelle valmistajan ilmoittamiin lukemiin miten saatte tämän menemään noihin lukemiin. Toinen juttu; En tiedä kuuluuko tähän hybridin ominaisuuksiin mutta siinä 2000 kierroksen paikkeilla, pintakaasulla olipa aina vaihde tai nopeus mikä tahansa niin kulku on jollain tapaa epämääräistä. Kuin ilmastointi ottaisi kovasti tehoja ja ajosta tulisi jollain tapaa nykivää, kuitenkin ilmastoinnin sammuttaminen ei muuta tuota edellä mainittua ajo fiilistä . Jos se on ominaisuus teillä ehkä sama homma??
Kuulostaa kyllä yläkanttiin menevän muutamalla litralla nuo lukemat...
Olethan muistanut hyödyntää moottorijarrutusta akkua ladataksesi? Ennakoiva ajotapa taajamassa tuo säästöjä etenkin tällaisella itselataavalla hybridillä. Muistathan myös heittää hidastaessa vapaalle ajoissa, silloin kun se on järkevää? Autohan sammuttaa moottorin jo noin 30 km/h nopeuksissa, ja ominaisuus toimii hyvin esim. valoihin rullatessa.
Itse sain laitteen viemään Kehä I:n sisäpuolella karvan alle viiden litran kulutuksella 7 tkm matkalla.
Vastaa Viestiin