Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Vielä yritetään huonoa maalipintaa elvyttää, saas näkeä mitä tästäkin taas tulee
Vähän jännittävää hommaa kun maalipinta on tosi ohut ja vanhaa alkydimaalia, eli ei mitään millä autoja pitäisi maalata...
Ensivaikutelma näyttäisi että pinta vähäsen kiiltääkin, kun se vanhastaan oli kokolailla matta. Ihmeitä tuokaan ei tietty tee kun maali on huonosti aikanaan vedetty pintaan.
Vahaamisen jälkeen näkee kannattiko homma
10 vuotta sitten kun maalasin, tuntui jostain syystä hyvältä idealta
Vähän jännittävää hommaa kun maalipinta on tosi ohut ja vanhaa alkydimaalia, eli ei mitään millä autoja pitäisi maalata...
Ensivaikutelma näyttäisi että pinta vähäsen kiiltääkin, kun se vanhastaan oli kokolailla matta. Ihmeitä tuokaan ei tietty tee kun maali on huonosti aikanaan vedetty pintaan.
Vahaamisen jälkeen näkee kannattiko homma
10 vuotta sitten kun maalasin, tuntui jostain syystä hyvältä idealta
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
No eipähän siitä oikein mitään tullut, on se nyt hiukkasen kiiltävämpi.
Tuo maali ei vaan kiillotu kunnolla, eikä uskalla kovin raskaasti yrittääkään kun maalipinta on tosi ohut.
No, eipä tuo tullut huonommaksikaan, eli lasketaan onnistumiseksi
Tuo maali ei vaan kiillotu kunnolla, eikä uskalla kovin raskaasti yrittääkään kun maalipinta on tosi ohut.
No, eipä tuo tullut huonommaksikaan, eli lasketaan onnistumiseksi
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Summer Special tuli käytyä, oli hieno tapahtuma!
Matkaa kertyi reilu 500km ja meni sinäänsä ongelmitta. Vähän kiusasi edelleen tärinä maantienopeuksissa, Stellalla pitäisi mukavasti vauhtia
tuolla sadan korvilla, mutta hirveä tärinä heti 90 ja yli, loppumatkasta jo 85 ja yli.
Otti kyllä pattiin, kun pyöräkulmia on säädetty aivan vaivaksi asti ja aina vaan täristää, muuttuu vaan nopeus milloin tärisee ja
vielä tuo tuntuu vaeltavan. Yhdet säädöt toimii ja sitten 50-100 kilometriä myöhemmin ei toimikkaan vaan pitää palata edellisiin.
Laser näyttää että kulmat ovat oikein ja silti aina vaan tärisee, nopeus vain vaihtelee
Muuten auto toimi kuin kello, laskasti tasaseen tikittäen
Sen tossa reissulla taputtelin, että tupla-weberin laitan ku tallilla sellanen kierii, jos ei muuta ni päheemmät imuäänet
edit: Sain myös tuolla tapaamisessa lahjana autostani puuttuneen Stellan merkin, siis takaluukun kanteen.
Tiedät kuka olet jolle kiitos kuuluu, siis kiitos paljon. Ei tarttunut nimi mieleen, on niin pirun huono nimimuisti muutenkin...
Matkaa kertyi reilu 500km ja meni sinäänsä ongelmitta. Vähän kiusasi edelleen tärinä maantienopeuksissa, Stellalla pitäisi mukavasti vauhtia
tuolla sadan korvilla, mutta hirveä tärinä heti 90 ja yli, loppumatkasta jo 85 ja yli.
Otti kyllä pattiin, kun pyöräkulmia on säädetty aivan vaivaksi asti ja aina vaan täristää, muuttuu vaan nopeus milloin tärisee ja
vielä tuo tuntuu vaeltavan. Yhdet säädöt toimii ja sitten 50-100 kilometriä myöhemmin ei toimikkaan vaan pitää palata edellisiin.
Laser näyttää että kulmat ovat oikein ja silti aina vaan tärisee, nopeus vain vaihtelee
Muuten auto toimi kuin kello, laskasti tasaseen tikittäen
Sen tossa reissulla taputtelin, että tupla-weberin laitan ku tallilla sellanen kierii, jos ei muuta ni päheemmät imuäänet
edit: Sain myös tuolla tapaamisessa lahjana autostani puuttuneen Stellan merkin, siis takaluukun kanteen.
Tiedät kuka olet jolle kiitos kuuluu, siis kiitos paljon. Ei tarttunut nimi mieleen, on niin pirun huono nimimuisti muutenkin...
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Mulla tärräs joskus ei fiatti ja syyksi paljastui alatukivarren puslat.
Toinenkin tapaus oli kun murros jumitteli mutta ei pitänyt ääntä.
Toinenkin tapaus oli kun murros jumitteli mutta ei pitänyt ääntä.
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tänään tuli vähän ylimääräistä kuviota ajelulenkille.
n. 100 kilsaa kotoa petti vaihteensiirto, pituussuuntainen siirtäjä irtosi pallonivelestään. Kumi kulunut loppuun kai.
Tottakai se jäi liikennevaloihin kun keppi meni veltoksi... Rullailin auton sivuun ja tuumailin tovin.
Onneksi oli autossa tunkki paikallaan ja työkalupakki takalaatikossa. Tunkilla vähän sivusta ylös että mahtui ryömimään auton alle
ja kopeloimaan kumipuslaa palloonsa takaisin. Vähän mietitytti alle ryömiä kun auto oli fiatin alkuperäisen tunkin varassa, se ei kaikkein
tukevin ole, mutta vaihtoehdot oli vähissä kun kotiin olisi päästävä.
Kotimatkalla se prkl irtosi vielä kerran, mutta onneksi vain kerran ja nyt siitä jo selvittiin rutiinilla.
Sattui olemaan hyllyssä vaihteensiirron puslasarja niin vaihdoin oireilevan kumipuslan uuteen ja nyt uskoisin että voi taas ajella huoletta.
Vaihdoin myös renkaat ja vanteet kun etsin syitä tärinään edelleen. Vaihdoin takaisin aiemin alla olleet "lada-alut" ja tärinä vaimenikin
aikalailla, muttei loppunut. Lopulta varasin autolle ajan pajalle aurauskulmien säätöön. Loppuu se arpominen niitten kanssa
n. 100 kilsaa kotoa petti vaihteensiirto, pituussuuntainen siirtäjä irtosi pallonivelestään. Kumi kulunut loppuun kai.
Tottakai se jäi liikennevaloihin kun keppi meni veltoksi... Rullailin auton sivuun ja tuumailin tovin.
Onneksi oli autossa tunkki paikallaan ja työkalupakki takalaatikossa. Tunkilla vähän sivusta ylös että mahtui ryömimään auton alle
ja kopeloimaan kumipuslaa palloonsa takaisin. Vähän mietitytti alle ryömiä kun auto oli fiatin alkuperäisen tunkin varassa, se ei kaikkein
tukevin ole, mutta vaihtoehdot oli vähissä kun kotiin olisi päästävä.
Kotimatkalla se prkl irtosi vielä kerran, mutta onneksi vain kerran ja nyt siitä jo selvittiin rutiinilla.
Sattui olemaan hyllyssä vaihteensiirron puslasarja niin vaihdoin oireilevan kumipuslan uuteen ja nyt uskoisin että voi taas ajella huoletta.
Vaihdoin myös renkaat ja vanteet kun etsin syitä tärinään edelleen. Vaihdoin takaisin aiemin alla olleet "lada-alut" ja tärinä vaimenikin
aikalailla, muttei loppunut. Lopulta varasin autolle ajan pajalle aurauskulmien säätöön. Loppuu se arpominen niitten kanssa
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Nyt on aurauskulmat säädetty oikeen ammattilaisen toimesta ja hyvät tuli.
Vaihteensiirtäjä irtoilee edelleen vaikka laitoin uuden kumipuslan siihen, lienee liian pehmyttä kumia kun on joku ebay-halpissarja
Vaihteensiirtäjä irtoilee edelleen vaikka laitoin uuden kumipuslan siihen, lienee liian pehmyttä kumia kun on joku ebay-halpissarja
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
En nyt muista ulkoa mutta noissa sarjoissa on aika eri kokoisia osia, että onhan siellä prikat ja sokat sitten oikein. Olisi luullut että on suunniteltu niin ettei sentään pääse irtoamaan vaikka olisi väljäkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Nyt on koottu kunnollisella puslalla, vanha oli sormissa ihan pehmeä, tuo kunnollinen on tosi kova.
Loksahti paikalleen oikeen kunnolla, kun edellinen meni ihan sormin painamalla. Eiköhän kestä taas
Loksahti paikalleen oikeen kunnolla, kun edellinen meni ihan sormin painamalla. Eiköhän kestä taas
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Kyllä se pääsee irtoamaan, kun on tarpeeksi kulunut....minulla oli joskus -79 mallinen Fiat 127, ja sillä kun hiekalla pyöräytti pakilla kaasun kanssa ympäri, muistaakseni niinpäin että renkaat oli käännettynä oikealle, niin aina pomppas vaihdetanko auton alta irti .....Taisin korjata sen niin, että hiukan kuumailmapuhaltimella lämmitin sitä puslaa, ja puristin ns:pienemmäksi, ja sitten vaseliinin kanssa muljautin sen paikoilleen.....Pysyi tämän jälkeen vaikka pakilla pyöräytelikin soralla
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
On tuo irtoaminen itellekkin tuttu juttu. Oli joskus pelto-seiskassa sama vika, lähti melkein aina irti, kun ajoi jostain isommasta möykystä. Korjaus suoritettiin kaatamalla raakasti auto aina kyljelleen ja ripeästi papukaijapihdeillä puristamalla kiinni.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tuli tehtäväksi vähän jarruremonttia, pääsylinteri takertelee eikä poljin nouse kunnolla ylös painalluksen jälkeen.
Kestää ennenkuin jarrut kunnolla aukeaa. Uusi pääsylinteri on hankittuna, korjaussarjakin olisi riittänyt, mutta oli lähes samassa hinnassa kuin koko sylinteri, niin siitä sitten valitsin helpoimman.
Tietysti homma paisui jo heti alkumetreillä. Otin edestä satulat irti aikomuksena painaa männät reilusti ulos, jotta asennuksen jälkeen voin
kätevästi ilmata jarrut vain painamalla männät sisään.
Molemmilla puolilla oli satulan kumit rikki, tietenkin. Hyllyssä on uudet, mutta saksasta ja väärää mallia. Paikallisessa motonetissä on varastossa, mutta vain yksi setti, tietenkin...
Tästä on hyvä jatkaa
Kestää ennenkuin jarrut kunnolla aukeaa. Uusi pääsylinteri on hankittuna, korjaussarjakin olisi riittänyt, mutta oli lähes samassa hinnassa kuin koko sylinteri, niin siitä sitten valitsin helpoimman.
Tietysti homma paisui jo heti alkumetreillä. Otin edestä satulat irti aikomuksena painaa männät reilusti ulos, jotta asennuksen jälkeen voin
kätevästi ilmata jarrut vain painamalla männät sisään.
Molemmilla puolilla oli satulan kumit rikki, tietenkin. Hyllyssä on uudet, mutta saksasta ja väärää mallia. Paikallisessa motonetissä on varastossa, mutta vain yksi setti, tietenkin...
Tästä on hyvä jatkaa
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Ei se uusi sylinteri aina autuaaksi tee.
Kaverin Volvo 242GT kaksi viikkoa sitten. Uusi sylkkä, vanha kuollut talven aikana. Kesti yhden polkaisun, jonka jälkeen ei jarruja. Lappeenrannan jarrut (LPR brakes) oli osan merkki.
Kaverin Volvo 242GT kaksi viikkoa sitten. Uusi sylkkä, vanha kuollut talven aikana. Kesti yhden polkaisun, jonka jälkeen ei jarruja. Lappeenrannan jarrut (LPR brakes) oli osan merkki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Mun uusi sylinteri on saksasta ja mallia halpa. Saas kattoa miten käy ajan kanssa, mutta aika hyvä tuuri on vuosien varrella ollut noitten saksanosien kanssa kyllä. Samaa kamaa ne motonetistä myy, kovalla katteella vaan...
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tästä alkuun:
Ulos vanha: (tuo on käytännössä ajamaton, laitoin uutena ennenkuin jäi seisomaan 10 vuotta sitten...)
Ja uutta sisään:
Kävi kuitenkin ilmi tuossa purkaessa, että vika ei ollutkaan pääsylinterissä, vaan totaalisen jumittuneessa käyttötangossa... Joskus niinkin, ei ole aiemin tullut vastaan samanlaista.
Ulos vanha: (tuo on käytännössä ajamaton, laitoin uutena ennenkuin jäi seisomaan 10 vuotta sitten...)
Ja uutta sisään:
Kävi kuitenkin ilmi tuossa purkaessa, että vika ei ollutkaan pääsylinterissä, vaan totaalisen jumittuneessa käyttötangossa... Joskus niinkin, ei ole aiemin tullut vastaan samanlaista.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Niin siinä vaan kävi että leima pääsi vanhenemaan ihan reilusti, oli kaikkea muuta puuhaa ja autossa pientä laittoa.
Toinen takaiskari piti vaihtaa leimalle kun vuosi aika pahasti, toisen vaihdoin viimevuonna ja tämäkin piti silloin vaihtaa, jäi vaan tekemättä.
Se ei sitten ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio taaskaan. Alatukivarren läpi menevä pultti oli tietenkin totaalisen jumiin ruostunut.
Edes väkivalta ei auttanut.
"Lievän" vasaroinnin ja pulttipyssyllä hakkaamisen jälkeen ei oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa iskari tukivarsineen ja laittaa lattialla paloiksi rälläkällä. Näin olin arvellut käyvän ja hankin siksi jo aiemin varastoon parin uusia takatukivarsia.
Vaan sittenpä ei siltikään pulttin pätkä suostunut irtoamaan, ei sitten millään, ei lämmöllä ei lyömällä. Piti löytää uusi olkaakselikin, tai ainakin hyvä käytetty. Löytyi onneksi omista varastoista vielä.
Olka-akselin vaihdon jälkeen pääsi taas kasaamaan autoa. Uusi tukivarsi paikoilleen ja sovittelemaan iskaria paikkaansa. Vaan ei sopinut ei.
Uuden tukivarren puslat olivat väärät. Liian leveät ja jättivät liian vähän tilaa iskarille. Välystä puuttui jopa sentti, arvelin olisikohan tukivarret jostain muusta mallista kuitenkin, vai kävikö vaan huono tuuri.
Kuvissa näkyy tuo liian pitkä pusla ja mitä sille piti tehdä jotta sai autoon sopimaan. Rälläkkä taas asialla, siitä tulee kohta minulle jonkinlainen tavaramerkki
Näiden vastoinkäymisten jälkeen kaikki meni lopulta kokoon niin kuin kuuluukin. Leimakin tuli, vaikka vähän oli sanomistakin. Toinen etupyöränlaakeri ääntää vähän ja molemmat etuiskarit olivat vuotaneet. Noista korjauskehotukset. Muuten ei ollut ongelmaa, pellit on paksut ja jarrut laitettu viime kesänä niin ei tarvinnut niitä pelätä.
Toinen takaiskari piti vaihtaa leimalle kun vuosi aika pahasti, toisen vaihdoin viimevuonna ja tämäkin piti silloin vaihtaa, jäi vaan tekemättä.
Se ei sitten ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio taaskaan. Alatukivarren läpi menevä pultti oli tietenkin totaalisen jumiin ruostunut.
Edes väkivalta ei auttanut.
"Lievän" vasaroinnin ja pulttipyssyllä hakkaamisen jälkeen ei oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa iskari tukivarsineen ja laittaa lattialla paloiksi rälläkällä. Näin olin arvellut käyvän ja hankin siksi jo aiemin varastoon parin uusia takatukivarsia.
Vaan sittenpä ei siltikään pulttin pätkä suostunut irtoamaan, ei sitten millään, ei lämmöllä ei lyömällä. Piti löytää uusi olkaakselikin, tai ainakin hyvä käytetty. Löytyi onneksi omista varastoista vielä.
Olka-akselin vaihdon jälkeen pääsi taas kasaamaan autoa. Uusi tukivarsi paikoilleen ja sovittelemaan iskaria paikkaansa. Vaan ei sopinut ei.
Uuden tukivarren puslat olivat väärät. Liian leveät ja jättivät liian vähän tilaa iskarille. Välystä puuttui jopa sentti, arvelin olisikohan tukivarret jostain muusta mallista kuitenkin, vai kävikö vaan huono tuuri.
Kuvissa näkyy tuo liian pitkä pusla ja mitä sille piti tehdä jotta sai autoon sopimaan. Rälläkkä taas asialla, siitä tulee kohta minulle jonkinlainen tavaramerkki
Näiden vastoinkäymisten jälkeen kaikki meni lopulta kokoon niin kuin kuuluukin. Leimakin tuli, vaikka vähän oli sanomistakin. Toinen etupyöränlaakeri ääntää vähän ja molemmat etuiskarit olivat vuotaneet. Noista korjauskehotukset. Muuten ei ollut ongelmaa, pellit on paksut ja jarrut laitettu viime kesänä niin ei tarvinnut niitä pelätä.
Kaikki on aina vaikeeta!