Liikennetapahtumien "kukkasia"

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tarkastelin lopulta ajan kanssa viikon takaista "pusua" pikkufiiatissa Mersumiehen jäljiltä: lähti pyyhkeilemällä onneksi germaaniauton väri puskurin vasemmasta kulmasta eikä ollut mekaanista vauriota, joten järjettömällä pelästyksellä selvisin... vieläkin kyllä korvissa raaka ohittajan ärjyntä ja silmissä sellainen elokuvista tutumpi tiukka kiilauskuva niin suoraan konepellin eteen, ettei ehtinyt kissaa sanoa.

Vaan osataan sitä Turussakin: eilisiltasella palasin saaristoreissulta, ja jokunen siltaremontti oli reitin varrella, useimmissa vain 30 km/h rajoitus, kun olivat puolitoista tai yksikaistaisia jopa. Yhdessä, muistaakseni Liedon tietämillä, muuten siististi ajeleva letka sai "siitin"-merkkisen, jonkinlaisella räväkällä ylikattoralliraidalla varustetun n. 10-vuotiaan epsanjalaisen haistattelut osakseen: ohituskieltoa oli satoja metrejä, sitä ennen ja jälkeen yleisrajoitus 60 useita kilometrejä, niin k...sikourulipan alla näytti tulvineen siinä määrin, että oli päästävä koko porukasta ohi juuri siinä kriittisen tietyön kohdalla ja heti sen jälkeen. Vastaantulijat pelastivat tämänkin veijarin, kun täysin käsittämättömässä paikassa ohittavaa kukaan normaalijärkinen ei osannut edes odottaa rinnalle, saatika ehtiä vetää pientareelle. Onnekseen meni menojaan. Tulee kyllä mieleen, olisiko jokin "huimausaine" taustalla tällaisissa uroteoissa, kun harkintakyky tuntui olevan täysi nolla?!?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Sukkahousupyöräilijät. :x
Mutkainen kapea tie, tuplakeltaiset viivat. Eiköhän spandex-ohjukset aja rinnakkain.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisikohan ok, jos käyttäisin moottoritietä kilpalennokin lennättämiseen? Kun kerran yhteiskunnan tuotoksia pitää saada käyttää omaan harrastukseen, alkuperäisen tarkoituksen eli paikasta toiseen pääsemisen lisäksi.

Kaikki muut harrastajat kun joutuu ihan itse kustantamaan harrastuspaikkansa. Rakentaisivat Velodromit.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Yksi mitä myös mietin tänäänkin töistä tullessa...

Liikennevalot tuossa ysitiellä Jyväskylässä, paviljongin kohdalla. Molempiin suuntiin kolme kaistaa (yksi kääntyvä) ja 70kmh rajoitus. Ensin kamala kikkailu, kiilailu ja kiihdyttely ennen valoja, mutta valoista lähdetään kuin lehmä makuulta. Ja auta armias jos keulilla on joku (minä) joka kiihdyttää reippaasti sinne 70kmh, niin ensin jäädään makailemaan ja kohta sujahdetaan ohi vaihtaen kaistaa aivan eteen.

Eiummarra.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

2 kaistatie tietyömaan kohdilla kaventuu yhdeksi ja mersu koittaa vielä viimesillä metreillä päästä oikealta ohi kun vasen kaista on se joka jatkuu eteenpäin. Tilaa ei meinaa olla enkä itse tykkää väkisin ohittajista joten tilaa en anna. No sepä ei mbtä haittaa vaan aloittaa kiilaamaan terävästi koukkien itsensä oman vehkeeni eteen. Jopa kuskin ikkuna aukeaa mersusta kuten pietarissa päivittäin, mutta rynkkyä ei näytetä ikkunasta tais jotain huutaa. Muttei kuitenkaan tullu selvyyttä mitä huuteli kun ei määränpäätä löytyny vaan alko ajaan karkuun. Oli vissiin johki mun kotiparkkia liki menossa mut hermostui kun satuin seuraamaan. Tää meno menee aina vaan samaan suuntaa mitä turkin 4. suurimmas kaupungissa Södertälje ssä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Ajoimpa siinä yhdellä istumisella ja reilusti vajaalla tankilla tampereelta utti abc tankille kun 2.06 oli.... No ihan se ei riittäny syyksi mut koko matkan ajoin vakkarilla alle rajotuksen ja ainoot k yrvät jotka ohitti teki sen ihan liian tiukkaan väliin ja ne oli audeja tai volvoja. Muuten sai iha rauhassa ajella. Yhtä ohittajaa ajoin perässä lahteen asti, piti fiiatista päästä ohi ja sit seuraavaan jonoon meni viimeseks jarruttelemaan. Ite ei tarvinnu paljoo jarrutella. 5. Vaihteella koko matka kausalaan siinä vähän pistin pienempää.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja stella »

Savonlinnassa tapahtui nyt viikonloppuna ihan Oikea liikennetapahtumien "kukkanen"....Kun aina niin turvalliseksi autoksi kutsuttu iso Volvo katkesi kahtia, kun sivuttain poliisin tiedotteen mukaan "liian suurella nopeudella" ajautui vasten tolppaa :roll: ....
Eli ei muuta kun hyvää kesää vaan...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti: 31.07.2022 22:15 Savonlinnassa tapahtui nyt viikonloppuna ihan Oikea liikennetapahtumien "kukkanen"....Kun aina niin turvalliseksi autoksi kutsuttu iso Volvo katkesi kahtia, kun sivuttain poliisin tiedotteen mukaan "liian suurella nopeudella" ajautui vasten tolppaa :roll: ....
Eli ei muuta kun hyvää kesää vaan...
Joo, mennyt 940 senverran "siististi" osiksi, että vauhtia lienee ollut aivan tolkuttomasti. Koko auton takaosa ja oikea kylki puuttui. Toki, takapenkin kohdilla sijaitsee koko auton herkiten ruostuva poikkipalkki, mutta ei se tota selitä.

Vauhtia kun on tarpeeksi, menee mikä tahansa paskaksi. Vituttaa vaan kun pitää tuolla tienpäällä spedeillä...

...perjantaina minut ohitettiin keskipientareen kautta. Vain "koska"... Ilmeisesti lomiltapaluut etelään oli viikonloppuna, aika vauhdikasta menoa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Itseäni tuossa kovasti kummastuttaa se että tuo tolppa on tuommoinen uudenmallinen jonka pitäisi antaa periksi törmäystilanteessa. Vaimo ja poika oli tuosta ohi ajanut lauantaina ja liikkuvasta autosta oli ollut mahdotonta nähdä minkäänlaista vauriota tai taipumaa tolpassa. Lehtikuvissa sitten näkyi pientä vekkiä, mutta täysin pystysuorassa se edelleenkin siellä on. Muutaman tuommoisen olen nähnyt melkoisessa solmussa kolarin jäljiltä, joten osuma on tässä ilmeisesti tullut kovin epäedullisesta suunnasta tai sitten Volvo on ollut melkoisen pehmeässä kunnossa.

Ei vaan voi ymmärtää miksi jotkut ei koskaan opi :roll:
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Lahti pälkäne väliin mahtui iso joukko hulluja ohittajia jotka ei taas nähny kun sen oman kiireen. Jonon keulilla tuulosesta asti joku mettäkoneveturi 65 ylämäkeen ja tasasella 85, sen perässä mini cooperi ihan liian lähellä että näkisi ohitus mahkuja. Alkaa sataa voimakkaasti ja itekki jo meinaan et vedän letkasta ohi kun olin sen minin takana. Mut en menny kun opel vivaro vetää letkan viimesenä ittensä 6 muusta ohi ja liinatkii jarrutus mun eteen ja alkaa ohittaa rekkaa, samalla mun takaa lähtee 2 autoo yht aikaa ohi ja taas mun eteen. Otin vauhtia pois ja menin ohi vasta kun muut olivat menneet ennen mua. Sain ne kuitenkin pian kiinni, vakkarissa 80 ja joku 10 km niin ne käänty kaikki vuorollaan johki pikkutielle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ihan tuttuja juttuja ketjussa.

Koitan kovasti ymmärtää, ettei muut tahallaan riko liikennesääntöjä vaan kyseessä ois vaan aina vahinko. Usko koetuksella. Ei tarvitse kuin ajaa 5-tietä ruuhka aikaan. Savolaiset eivät pidä mitään turvavälejä. Siksipä tällä osuudella sattuu ja tapahtuu isoja ketjukolareitakin. Ihan silkasta tyhmyydestä johtuu, jos pitää ajaa siellä toisen perässä kiinni.

Hyväksi kikaksi on osoittautunut se, että ajan sen mukaan mitä takanatuleva jättää väliä ja edessä pidän mukavan turvavälin. Enkä minä mitään kiihdyttelemään ala, sieltä takaa edelle pääsee aina. Miten typeriä sitä löytyykään. Hohhoijaa, ajetaan ihan perään kiinni kuin hiillostamaan. No, mitäpä minä, hiljalleen alkaa sitten se nopeus laskea. :lol: Ajetaanpa sitten sen liikennetilanteen mukaan turvallisella nopeudella. Nopeampaakin pääsis, jos pitäs sitä väliä. Tietysti vaikka ajaisin sakkorajalla, olisin letkanvetäjä.

Tuo välin kiihdytys umpeen, kun tulee rampilta motarille voi johtua mukautuvasta vakionopeussäätimestä. Enää ei voi luottaa siihen, että toinen pitäisi ajonopeuden vakiona, eikä hankaloittaisi liittymistä, kun siellä tietokone tekee päätöksen painaa yhtäkkiä hanaa. :lol:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Siirohöylämen kuljettajana, jotkut kutsuvat kehonsiirtovälinettä matkailuautoksi, olen hyvin havainnut perskärpäset. Köyhät ressukat joilla ei ole varaa omaan polttoaineeseen.
Perskärpäsistä pääsee hyvin eroon kun ottaa ajolinjan lähelle piennarviivaa. Bussipysäkit ja risteysalueet kannattaa käydä. Rapina tuulilasissa suosittelee pitämään riittävää väliä edellämenevään. :D
Toimii henkilöautollakin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nipa kirjoitti: 28.11.2022 13:30 Siirohöylämen kuljettajana, jotkut kutsuvat kehonsiirtovälinettä matkailuautoksi, olen hyvin havainnut perskärpäset. Köyhät ressukat joilla ei ole varaa omaan polttoaineeseen.
Perskärpäsistä pääsee hyvin eroon kun ottaa ajolinjan lähelle piennarviivaa. Bussipysäkit ja risteysalueet kannattaa käydä. Rapina tuulilasissa suosittelee pitämään riittävää väliä edellämenevään. :D
Toimii henkilöautollakin.
Paremminkin ei taida niillä matkailuautokuskeilla olla varaa polttoaineeseen, kun ne hyyyvin harvoin kulkee yli 70-75 kmh, eli maks 80-mittarissa. Ei tarvi kyllä ihmetellä miksi perässä roikutaan, kun ei hyvällä kesäkelilläkään ajeta lähellekään suurinta sallittua.
Ja perässä pahimmillaan parin kilsan jono, kun se ensimmäisenä saavuttanut ei mene ohi jne. Kumma kun niillä on kuitenkin niin kiire olevinaan, ettei voi poiketa p-paikalle ja päästää pitkä jono ohi. Vaikka eihän asuntoautolla pitäs olla kiire minnekkään, koska ollaan lomalla?
Kuitenkin vaunun vetäjät menee aina kovempaa kuin asuntoautoilijat, vaikka nykysillä asuntoautoilla saisi ajaa satastakin. Harvemmin vaunun vetäjät vetää vaununsa lisäksi kilometrien jonoa perässään.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ihmiset ei paljoa katso nenäänsä pidemmälle.

Minä olin muluk-ku tuossa kuukausi takaperin. Matkasin pieksämäen ja varkauden välimaastossa joskus ilta-7 aikaan, eli pimeää oli jo. Minulla oli autossa aika surkeat pitkät, joten jäin "peesaamaan" turvavälin päähän edessä reippaasti mennyttä uudempaa Focusta.

Sitten saavutettiin possujono yhdessä risteyksessä. Jonossa oli väliä niin, että pääsimme jonon keskelle liittymään, nyt edessäni oli neljä autoa, takanani seitsämän. Itku meinasi tulla siellä yön pimeydessä - perässä tulija hiillostaa 5m päässä ja jonon etupää heiluttaa marssikeppiä 60-90kmh välillä todella rajusti, jarruttaen yleensä vastaantulijan kohdalla.
Kyseinen tie on huono ohittamiseen, näkemäesteitä "sopivasti", mutta muistin yhden paikan jossa voi pimeällä ohittaa, jos ei näy vastaantulijoiden valoja. Ja ruiskis - koko jonosta ohi, sain ajaa varkauteen asti rauhassa.

Varkauden jälkeen edelleen itään mennessä on ohituskaistoja. Saavutin jonkin mersun ja uuden Seatin mukamaasturin, joka hinasi 70kmh nopeutta. Mietin mielessäni, että en ihmettelisi jos Siitin alkaa kiihdyttämään ohituskaistalla - enkä ollut väärässä.

Mersu lähti ihan asiallisesti ohi vilkun kanssa, Seat alkoi kiihdyttämään. Mersu lykkäsi "sillai sopivasti" mustaa savua ja häipyi horisonttiin. Minä yritin perässä ohi, mutta seatti alkoi tosissaan kirittämään. Pääsin minä siitä lopulta ohi, mutta nopeutta oli jo aivan pöljästi liikaa ja lopulta tämä sankari jäi ohituskaistan jälkeen takahorisonttiin, vaikka jatkoin itse rajoitusnopeutta.


Ihmiset on itsekkäitä, minä myös.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

jarikin kirjoitti: 03.12.2022 09:35 Ja perässä pahimmillaan parin kilsan jono, kun se ensimmäisenä saavuttanut ei mene ohi jne. Kumma kun niillä on kuitenkin niin kiire olevinaan, ettei voi poiketa p-paikalle ja päästää pitkä jono ohi. Vaikka eihän asuntoautolla pitäs olla kiire minnekkään, koska ollaan lomalla?
Miksi siitä perästäkään ei voi hypätä levähdysalueelle päästämään loppujonoa ohi, vaikka selkeesti ei ole kiire kun ei tartte ohittaa alle rajoituksen ajavaa matkailuautoa? Siis se ensimmäisenä saavuttanut, joka yleensä tosiaan ei mene ohi, se voisi ihan yhtä hyvin tehdä tuon tempun. Tai edes jättää sen verran väliä edelläkävijään, että ohittaminen on helppoa...

Toki, tilanne siis paranee riippumatta sitiä, väistääkö jonon eka vai toka (ekan väistäessä se paranee hetkeksi vähän enempi), mutta väistäminen ei käy muidenkaan mielessä. Eikä se välin jättäminen, eikä muukaan muiden kanssakuljettajien elämän helpottaminen.

Ihan noin vaan niinkun oman kokemuksen osalta muistan elämäni aikana yhden tapauksen, kun matkailuautoilija on häntä ohittaessa aiheuttanut minkäänlaista harmia - se kaveri alkoi vähitellen valumaan vasemmalle, mutta hyvin siitäkin kerkesi alta pois. Matkailuautot ei yleensä ole kauheen pitkiä eikä kuskit juuri koskaan löydä kaasupoljinta kun joku menee ohi ja ne harvat, jotka löytää, ei kuitenkaan saa sillä mitään aikaan. Eli kun ei niitä ole mikään vaikea ohittaa, päinvastoin yleensä hyvinkin helppo, niin miksi, oi miksi se ensimmäisenä saavuttanut jää könnäämään siihen perään ja vielä yleensä ihan puskuriin kiinni?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin